Brandstofreiniging? Wat ze waarschijnlijk aanbieden is een vloeistof die, opgelost in de brandstof, het inspuitsysteem kan reinigen (lakafzetting in/op verstuivers) en daarnaast eventueel afzetting op de inlaatklepstelen. Standaard bevat benzine die voldoet aan de betreffende EN norm dergelijke toevoegingen op een zodanig niveau dat de genoemde problemen zich niet zouden moeten voordoen. In de praktijk blijkt echter dat sommige motoren en rijomstandigheden zodanig zijn dat de dosering die standaard wordt meegeleverd niet altijd voldoende is om de gewenste mate van reinheid te handhaven. In dat geval kan een incidentele "overdosis" nut hebben.
Die situatie is door de invoering van E10 brandstof niet veranderd. Omdat er echter 10% bioethanol in zit, kan dat eventueel een wat grotere kans op corrosie met zich brengen in het brandstofsysteem omdat dat alcoholbestanddeel mengt/oplost in vocht dat door condens in de tank zou kunnen komen. Er zijn dan inmiddels ook een aantal aanbieders van dergelijke additieven die hun marketing hebben aangepast en beweren dat de "nieuwe, verbeterde, formule" nu ook dit euvel weet te bestrijden. Op zich is dat niet onmogelijk, maar het lijkt me op basis van ervaring in landen waar al langer E10 wordt geleverd ietwat voorbarig om aan te kondigen dat er een nieuw probleem is dat dringend om een oplossing zou vragen. Vervuiling is echter bij sommige merken en typen motoren wel degelijk een probleem. In feite gaat het daarbij om een onvolkomenheid in het motorontwerp, maar af en toe een scheutje "paardemiddel" is de goedkoopste manier om het euvel (onregelmatig lopen, injouden, niet meteen reageren op gas geven) te bestrijden.