benzine verbruik NX300 AWD

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Toch maar weer een update. Inmiddels zit de zomerset er weer onder gemonteerd en is het gebruik van de stoelverwarming en stuurverwarming flink afgenomen. Heel soms nog even in de ochtend, maar overdag niet meer nodig. Het verbruik schommelt nu tussen de 1 op 13,8 eb 1 op 14. (was 1 op 13,2 in de winter). De winterset en/of het gebruik van de stoel/stuurverwarming heeft behoorlijk wat invloed zo lijkt het.

Ik overweeg om een aantal tankbeurten premiumbrandstof te tanken om te bekijken in hoeverre dat invloed heeft.
Ik denk dat het extra verbruik door het aanzetten van de stuur- en stoelverwarming uiteindelijk wel meevalt, zolang deze niet continu aan staan. Bij langere ritten zal de normale verwarming na een zekere rijtijd de verwarming volledig overnemen en die draagt niet bij aan een hoger verbruik. Een lagere buitenluchttemperatuur draagt wel meetbaar bij aan een hoger verbruik. De luchtdichtheid neemt daardoor toe en daamee de luchtweerstand. Dat kan enkele procenten schelen. Als door de lagere buitentemperatuur ook de bandenspanning afneemt tot een lagere dan de aanbevolen waarde zal dat ook bijdragen aan een toename van het verbruik.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Gisterenavond met bijna lege tank, niet boven de 100-120 geweest, 1 op 12,7. Geen stoelverwarming en weinig airco..
Johno, welke banden zitten er bij jouw onder, dat kan ook uitmaken. (en heb jij 'last' van rolgeluid met verschillende soorten asfalt ?)
Ik zal ook eens een testje doen met E5 premium.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Toch maar weer een update. Inmiddels zit de zomerset er weer onder gemonteerd en is het gebruik van de stoelverwarming en stuurverwarming flink afgenomen. Heel soms nog even in de ochtend, maar overdag niet meer nodig. Het verbruik schommelt nu tussen de 1 op 13,8 eb 1 op 14. (was 1 op 13,2 in de winter). De winterset en/of het gebruik van de stoel/stuurverwarming heeft behoorlijk wat invloed zo lijkt het.

Ik overweeg om een aantal tankbeurten premiumbrandstof te tanken om te bekijken in hoeverre dat invloed heeft.
Ik denk dat het gebruik van stoel- en stuurverwarming van beperkte invloed is, de grootste invloed is, zoals @Romke al zei de seizoensinvloeden. De buitentemperatuur is echt van grotere invloed op het verbruik dan elektrische verwarming van je stoel of stuur. Ik hou het verbruik van mijn auto al vanaf dag 1 bij sinds 2014 in spritmonitor.de. Ik heb geen stuurverwarming maar wel stoelverwarming maar gebruik die amper. Kijk maar eens naar het verbruik van mijn auto per maand, daarbij rij ik gelijke afstanden door centra, over snelwegen of provinciale wegen. In de maanden juli/augustus zie je het verbruik tijdens vakantieritten op nagenoeg snelwegen in Duitsland, Oostenrijk/Zwitserland en Italië. Als ik het onderstaande maandelijkse verbruik zie lijkt het mij echt dat de buitentemperatuur van grootste invloed is op het verbruik.

DCC0D823-9654-4A02-A35B-EE253A40A400.jpeg



Als je een overzicht wil zien van NX300h-rijders en hun vastgelegde verbruik op Spritmonitor.de, kijk dan hier.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ErikB en Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Gisterenavond met bijna lege tank, niet boven de 100-120 geweest, 1 op 12,7. Geen stoelverwarming en weinig airco..
Johno, welke banden zitten er bij jouw onder, dat kan ook uitmaken. (en heb jij 'last' van rolgeluid met verschillende soorten asfalt ?)
Ik zal ook eens een testje doen met E5 premium.
Momenteel heb ik voor Dunlop Grandtrek PT30 en achter Bridgestone Dueler. Eerlijk gezegd niet mijn eerste keus maar deze zaten er op bij de aanschaf. Ik heb niet de indruk dat ze veel rolgeluid maken maar de NX is vanzelfsprekend zelf ook goed geïsoleerd dus wellicht hoor ik het binnen sowieso wat minder. Ik heb wel het gevoel dat de feedback beter zou kunnen.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik denk dat het gebruik van stoel- en stuurverwarming van beperkte invloed is, de grootste invloed is, zoals @Romke al zei de seizoensinvloeden. De buitentemperatuur is echt van grotere invloed op het verbruik dan elektrische verwarming van je stoel of stuur. Ik hou het verbruik van mijn auto al vanaf dag 1 bij sinds 2014 in spritmonitor.de. Ik heb geen stuurverwarming maar wel stoelverwarming maar gebruik die amper. Kijk maar eens naar het verbruik van mijn auto per maand, daarbij rij ik gelijke afstanden door centra, over snelwegen of provinciale wegen. In de maanden juli/augustus zie je het verbruik tijdens vakantieritten op nagenoeg snelwegen in Duitsland, Oostenrijk/Zwitserland en Italië. Als ik het onderstaande maandelijkse verbruik zie lijkt het mij echt dat de buitentemperatuur van grootste invloed is op het verbruik.

Bekijk bijlage 179554


Als je een overzicht wil zien van NX300h-rijders en hun vastgelegde verbruik op Spritmonitor.de, kijk dan hier.
Mooi overzicht. De luchtdichtheid en temperatuur hebben uiteraard ook invloed.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Ik denk dat het gebruik van stoel- en stuurverwarming van beperkte invloed is, de grootste invloed is, zoals @Romke al zei de seizoensinvloeden. De buitentemperatuur is echt van grotere invloed op het verbruik dan elektrische verwarming van je stoel of stuur. Ik hou het verbruik van mijn auto al vanaf dag 1 bij sinds 2014 in spritmonitor.de. Ik heb geen stuurverwarming maar wel stoelverwarming maar gebruik die amper. Kijk maar eens naar het verbruik van mijn auto per maand, daarbij rij ik gelijke afstanden door centra, over snelwegen of provinciale wegen. In de maanden juli/augustus zie je het verbruik tijdens vakantieritten op nagenoeg snelwegen in Duitsland, Oostenrijk/Zwitserland en Italië. Als ik het onderstaande maandelijkse verbruik zie lijkt het mij echt dat de buitentemperatuur van grootste invloed is op het verbruik.

Bekijk bijlage 179554


Als je een overzicht wil zien van NX300h-rijders en hun vastgelegde verbruik op Spritmonitor.de, kijk dan hier.
Goed overzicht, bedankt.
Als ik het goed lees is 1 op 13 een goed gemiddelde. Jammer dat het bandenmerk en de afmetingen niet vermeld worden, wie weet geeft dat ook nog wat extra informatie. (wel zomer of winterband)
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Momenteel heb ik voor Dunlop Grandtrek PT30 en achter Bridgestone Dueler. Eerlijk gezegd niet mijn eerste keus maar deze zaten er op bij de aanschaf. Ik heb niet de indruk dat ze veel rolgeluid maken maar de NX is vanzelfsprekend zelf ook goed geïsoleerd dus wellicht hoor ik het binnen sowieso wat minder. Ik heb wel het gevoel dat de feedback beter zou kunnen.
Bedankt John, heb jij dan ook 225/60 R18 ?
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Zo, gisteren teruggekomen van vakantie in Frankrijk en Noord Spanje, totaal 2800km, niet harder dan 120km/h gereden.
Gemiddeld verbruik 1 op 14.
Helaas was de benzine in Frankrijk of Spanje niet veel goedkoper dan hier, de beste prijs krijg je bij de Supermarkten, maar reken dan toch nog op ~2.05 - 2.15
Prettige vakantie voor wie nog mag 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Zo, gisteren teruggekomen van vakantie in Frankrijk en Noord Spanje, totaal 2800km, niet harder dan 120km/h gereden.
Gemiddeld verbruik 1 op 14.
Helaas was de benzine in Frankrijk of Spanje niet veel goedkoper dan hier, de beste prijs krijg je bij de Supermarkten, maar reken dan toch nog op ~2.05 - 2.15
Prettige vakantie voor wie nog mag 👍
Fijne vakantie. Dat is genieten met de Lexus
 
2 okt 2021
198
121
43
Ik zit momenteel aan 6,8 l/100km sedert laatste tankbeurt, maar is wel veelal korte afstanden en ik gebruik ook veelvuldig de ACR en trek ook niet meer zo snel op zoals ik vroeger wel deed
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Net terug van vakantie aan de Cote d"azur , 4x een rit van 650km gereden . Ook met een 300h , maar dan wel een 2016 IS met 17"inch 4 seiz. banden, nu 140k op de teller.
Was erg warm, 41 graden (nabij Pont du Gard) en later 30-35 graden aan zee. Heb alle dagen de airco vol aangehad ,die hield het perfect al na 10min. op 22 graden. De heenweg op de BoardComputer 1 op 18.7 en terug 1: 19.2 . Werkelijk verbruik, uit ervaring, is dan resp. zo'n 1: 17.2 en 17,7 km. Vorig jaar naar Oost Europa hetzelfde en nauwkeurig bijgehouden (aftanken en delen op de verreden km's). Heerlijke grote tank van 66L en na 950km stond ie nog niet op reserve. Heb me wel aan de snelheid gehouden, bekeuringen bij de al hoge benz.prijzen voorkom ik liever. Benz. NL E 2,32 / DE (even bij Sittard de grens over) E1,96 en FR. E 1,94/L bij Totals ,geen aan de snelweg. De Lexus gedroeg zich perfect in de Normale stand (niet eco). Vies stoffig dat ie is, geen druppel gezien.

Poeh is weer wennen ,na 3 weken aan het toetsenbord.

mvg,
 

er!k

Nieuw hier
12 nov 2012
22
13
3
Mijn NX300h (bj 2020) rijdt met dit warme weer gelukkig ook wat zuiniger, maar het is erg afhankelijk van je constante snelheid.
Vorige week 600km op een dag gereden, vrijwel allemaal snelweg. De adaptive cruise control op 110 en dan kom je wel op 1:15 gemiddeld. Zet je de CC op 105 kun je zomaar 1:16 halen!

Als ik in de winter naar mijn werk rij (5km enkele reis) mag ik blij zijn als het 1 op 10 is. Maarja, de auto gaat dan eerst opwarmen enz en zodra alles een beetje op bedrijfstemperatuur komt zet ik m uit. Eigenlijk is een PHEV beter voor deze kleine stukjes, maar die heb ik niet.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome en Johno

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Mijn NX300h (bj 2020) rijdt met dit warme weer gelukkig ook wat zuiniger, maar het is erg afhankelijk van je constante snelheid.
Vorige week 600km op een dag gereden, vrijwel allemaal snelweg. De adaptive cruise control op 110 en dan kom je wel op 1:15 gemiddeld. Zet je de CC op 105 kun je zomaar 1:16 halen!

Als ik in de winter naar mijn werk rij (5km enkele reis) mag ik blij zijn als het 1 op 10 is. Maarja, de auto gaat dan eerst opwarmen enz en zodra alles een beetje op bedrijfstemperatuur komt zet ik m uit. Eigenlijk is een PHEV beter voor deze kleine stukjes, maar die heb ik niet.;)

De grootste invloed op je brandstofverbruik bij constante snelheid is de luchtweerstand. Die hangt, naast zaken als windkracht en -richting vooral af van het frontoppervlak van de auto en van de mate van stroomlijn. Beide zijn bij een SUV ondanks alle inspanningen zeker niet optimaal. De luchtweerstand neemt daarnaast toe bij hogere snelheid - niet lineair maar kwadratisch. Een paar km minder kan dus in verhouding veel uitmaken.

In de winter loopt het brandstofverbruik op. De luchtweerstand is hoger door de hogere luchtdichtheid en mogelijk is je bandenspanning door de lagere temperatuur lager dan zomers, wat ook bijdraagt aan het verbruik. Met een ritje van 5 km is de auto nog bij lange na niet op temperatuur. Het koelwater mogelijk al wel, maar de motor- en transmissieolie nog zeker niet. Mijn meetervaringen uit het verleden leverden voor personenauto's zeker 20 minuten op om de temperatuur enigszins te stabiliseren (en dan s'winters op een lagere waarde dan zomers), bij vrachtwagens en grondverzetapparatuur duurde het van een halfuur tot een uur voor een stabiele temperatuur werd bereikt (en ook die was dan aanmerkelijk lager s'winters). Inmiddels probeert men wel na een koude start soms de transmissieolie op te warmen via bijvoorbeeld het converterkoelsysteem, maar het vraagt nog steeds een behoorlijke tijd.

Of een PHEV beter is, vraag ik me af. De kosten zijn zeker lager, maar het rendement van de electriceitsopwekking en de verliezen die optreden om de electriciteit tot in je stopcontact te krijgen spelen ook een rol en worden meestal gemakshalve vergeten. Ik denk dat de door velen inmiddels verguisde "self charging hybrids" het er in vergelijking heel goed vanaf brengen. Zo bezien zou je kunnen beweren dat de introductie van de Prius met smalle banden waarschijnlijk meer heeft bijgedragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot dan alle andere modificaties aan personenauto's samen :) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome en er!k

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Mijn NX300h (bj 2020) rijdt met dit warme weer gelukkig ook wat zuiniger, maar het is erg afhankelijk van je constante snelheid.
Vorige week 600km op een dag gereden, vrijwel allemaal snelweg. De adaptive cruise control op 110 en dan kom je wel op 1:15 gemiddeld. Zet je de CC op 105 kun je zomaar 1:16 halen!

Als ik in de winter naar mijn werk rij (5km enkele reis) mag ik blij zijn als het 1 op 10 is. Maarja, de auto gaat dan eerst opwarmen enz en zodra alles een beetje op bedrijfstemperatuur komt zet ik m uit. Eigenlijk is een PHEV beter voor deze kleine stukjes, maar die heb ik niet.;)
Ik ga binnenkort met de NX in combinatie met de vouwwagen op pad, ik ben benieuwd wat de effecten daarvan zijn.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Een kennis heeft ook een IS300h, en ja die rijdt ook rond de 18-19 km/l. Dat is normaal.
Voor de NX is zo rond de 13-14 km/l heel normaal, al denk ik dat de nieuwste versies het wel wat beter doen.
Interessant zou zijn om te weten of andere banden veel verschil maken. Ik ga van het najaar denk ik alvast 2 banden wisselen want het afrolgeluid in mijn NX (2017, 65k op de teller) is werkelijk een grote tegenvaller, eens kijken of een Continental oid het er beter van af brengt. Tips altijd welkom 😀
ik heb nu Yokohama BluEarth E51
 
2 okt 2021
198
121
43
Heb ook die Yokohama’ op mijn NX van 2021 en die zijn idd nogal luidruchtig. Ik heb ook al met de nieuwe NX gereden en die heeft wel een betere akoestische isolatie
 

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
ik rijd zelf de nx uit 2020 in een heuvellandschap voor 36 km 3x geremd op cruise control 90 km, bandendruk 18" 2.75bar all weather deed de lexus 5.8 op 100 km. In Nederland gemengd op 7.0 op 100 km, ook door het verkeer .. Ik heb de specificatie overgenomen van de band, en even opgezocht, 2.7 bar leek me geschikt, maar dat was ook omdat ik veel slecht terrein had, ivm vakantie. 5.8 liter is vrij uniek in Nederland is het 7.0 op 100 km, stad en de weg gecombineerd en met verkeer en file, snelheid gemiddeld 100 km-120 km.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
De nieuwere ‘doen’ het dus wel iets beter, zoals te verwachten, maar niet veel.
Het aandrijfsysteem is dan ook hetzelfde.
Wat me wel opvalt is de bandendruk, die van mij 225/60/R18 staan volgens het boekje maar op 2.4 wat is aanbevolen tot 160km/u
Zoals als eerder besproken heeft de bandendruk uiteindelijk weinig invloed het verbruik, mits natuurlijk de aanbevolen druk wordt aangehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome