Bezinemeter/boordcomputer in de CT betrouwbaar?

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren weer eens de CT helemaal 'leeg gereden'. Dat wil zeggen, boordcomputer geeft aan 'Crusing range 0' en de wijzer van de benzinemeter is doodgevallen. Let op, het lampje van de brandstofindicatie was reeds 20km daarvoor gaan branden.
Nadat cruising range vervolgens 0 aangaf heb ik welgeteld nog 17 km gereden (gecombineerde route, dus ook elektrisch).

Toen ik bij de pomp stond ging er niet meer dan 37,3 Liter benzine in! (brandstof komt tot aan de hals en loop er bijna uit, voller ging echt niet) Gezien het feit dat er een 45 liter tank in de CT zit had ik er zeker nog +/- 131 KM (7,7 x 1:17) mee kunnen rijden! En dat terwijl de boordcomputer al 17KM lang aangaf dat er nul resterende kilometers over waren.
Ik had dit reeds 2 keer eerder geconstateerd, maar nu besef ik dat de CT structureel aangeeft dat de tank compleet leeg is terwijl er nog meer dan 7 liter brandstof ingaat. Dit terwijl het lampje reeds

In mijn ogen dus een verre van betrouwbare/realistische brandstofindicatie.

Hoe zijn de ervaringen bij anderen hierover?
 

prinssen

Actief
22 mei 2011
145
0
0
Was bij mijn avensis ook al zo..
de ls400 lust "slechts" 62 liter als het lampje aangaat.. Op een 85 liter tank..

Kennelijk houden ze wel van een veilige marge in Japan..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Sowieso is elke brandstofindicatie in een auto verre van nauwkeurig. Het geeft een globale indicatie, maar niet meer dan dat, aangezien er genoeg variabelen zijn die nauwkeurigheid onmogelijk maken.

Je zult feitelijk dus met gemiddelden moeten werken, dus hoeveelheid liters en kilometers noteren en delen, om een acceptabel inzicht in verbruik te krijgen in tijd.

Het is verder niet ongebruikelijk dat er een aanzienlijke hoeveelheid benzine in de tank achterblijft als de brandstofmeter of computer nul aangeeft. Dit is inderdaad bewust gedaan en o.a. een veiligheidsmaatregel, omdat de brandstofpomp b.v. gekoeld en gesmeerd moet worden door (voldoende) benzine.

Tank leeg rijden of veelvuldig rijden met een bijna lege tank kan de b-pomp verhitten en beschadigen. Ook bestaat de kans dat het brandstof filter verstopt door rommel in de tank (meestal wat oudere auto's).
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik begrijp alle redenen hierboven genoemd, maar 7,5 liter op een 45 liter tank en dan op alle meters (bijna 20km lang) 0 aangeven is naar mijn mening wel een erg ruime marge.

Ik heb inmiddels veel verschillende merken gereden (van Japans alleen Nissan), maar ben dit in deze mate nog niet eerder tegengekomen.
 

Bas36

Hoort erbij
7 mrt 2011
61
0
6
Dit zijn bijna Zweedse marges :( De Volvo's in mijn directe omgeving hebben dit ook allen zo erg. ik denk echter niet dat het er veiliger op wordt aangezien de bestuurder juist langer door gaat rijden ookal branden de lampjes. Je wil niet 3 keer per week bij de pomp staan. Ik weet wel dat de discussie op op Amerikaanse fora loopt. Blijkbaar is het een algemeen probleem.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik zal even een toevoeging maken hieraan; de meter compenseert ook niet. Ik was een paar weken terug in de bergen. Tijdens het berg op gaan, ging de cruising range keihard omlaag. Ok, kan ik begrijpen. Maar op een gegeven moment gaf dat ding 0 aan.. Dus ik nog een kilometertje of 20 op rijden, ging ik tanken.. 33 liter ging erin. Dus 20km rechte weg was niet voldoende om die cruising range weer aan te passen.

Echter, voor de mensen die hier een leuke indicatie van willen hebben, als je reservelampje aan gaat, kun je er ong 37 liter in gooien. Dus dan heb je nog 7-8 liter. Ik vind dit een ruime waarschuwing, maar het had inderdaad minder gemogen. Echter, je hoeft tenminste niet bang te zijn dat je zonder benzine komt te staan binnen de komende 120-130km. Wat wel lekker is als je in Frankrijk rijdt waar je soms minimaal 50km moet rijden voor een tankstation.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat wel lekker is als je in Frankrijk rijdt waar je soms minimaal 50km moet rijden voor een tankstation.

Daar zit wel wat in. Als je dan bedenkt dat het b.v. in bepaalde streken van Canada verboden is om zonder benzine te komen staan. Amerikaanse markt kent ook nogal wat uitgestrekte wegen..

Het is belangrijk tijdens het rijden de stand van de benzinemeter goed in de gaten te houden en regelmatig de tank te vullen. Gezien de grote afstanden weet u immers vaak niet wanneer u een volgend tankstation zult tegenkomen. Zonder benzine langs de weg komen te staan is niet alleen vervelend, maar geldt op sommige plaatsen zelfs als een verkeersovertreding.
 

Bas36

Hoort erbij
7 mrt 2011
61
0
6
In Duitsland is het ook verboden om zonder benzine stil te vallen. Ik gelook zelfs dat het formeel verplicht is om een jerrycan brandstof van 10L altijd gevuld in de auto te hebben.

Maar mijn vraag is: zal een zeer voorzichtige boardcomputer die al 150 km voor de tank leeg is aangeeft dat er 0 km te rijden is ervoor zorgen dat men minder vaak zonder brandstof zal komen te staan? Ik vrees van niet. ik denk dat men de melding juist eerder voor lief neemt en door blijft rijden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik ben het wel met je eens en doe het zelf ook, maar waarschijnlijk zal de 'grote massa' braaf gaan tanken bij een eerste lampje.

Fabrikanten dekken zich graag in, omdat het frequent en daadwerkelijk leegrijden mogelijk technische problematiek kan veroorzaken, zoals ik al had weergeven.

Doe je het toch en er ontstaat een probleem, kan men altijd erop wijzen dat je zelf een behoorlijke grens hebt overschreden en ruim na de waarschuwing bent doorgereden (als dat al te bewijzen valt uiteraard). Weg claim of garantie.

Misschien klopt mijn theorie niet hoor, maar in het licht van stickertjes op magnetrons om daar vooral niet je huisdieren mee te drogen, zou het mij niet verbazen. :D
 

Danman

Hoort erbij
11 jun 2011
29
0
0
Ben het wel eens dat e.e.a. erg veilig is afgesteld. Ik stond voor het eerst bij de pomp afgelopen woensdag met een lege tank. Een hele 35 liter ging erin.....dus dat is 10 liter marge is dus om en bijna 23%.

Ik moet vandaag eigenlijk weer tanken, ben benieuwd of ik hetzelfde resultaat krijg (vermoed van wel).
 

Gilton

Nieuw hier
5 aug 2011
5
0
0
Ik herken je verhaal volledig. Toevallig belde ik vandaag Lexus Amerfoort hier over. Mijn ervaring is precies dezelfde. Zodra het lampje gaat branden en je meter niet meer omhoog komt heb je nog 7 a 8 liter over. Wij zijn net niet in de problemen geraakt tijdens de vakantierit naar Z-Frankrijk. Hoe eigenwijs ook reed ik al een tijdje met een brandende benzinemeter. Rekening houdende met die 7 a 8 liter die er dan nog inzit konden we met een boordcomputer verbruik van 1 op 16 nog zo'n 110km rijden. Maar ja mijn berekening was natuurlijk gebasseerd op de NL wegen. In Frankrijk rij je nog wel eens berg op en af. De cruisecontrole stond op 140km/u en het was ruim 33gr met de airco aan natuurlijk. Op 1km na zijn we zijn net niet komen stil staan. De brandstof was op en ik moest wel elektrisch door op de vluchtstrook. Gelukkig met het benzinestation in zicht. Dat had ook anders kunnen aflopen!

Ik vind dat Lexus dit moet aanpakken. Goed, 7 a 8 liter is een veilige marge maar laat dan de boordcomputer bij die stand een (her)berekening maken naar je verbruik (rijstijl) op dat moment. Lijkt me toch niet zo moeilijk voor Lexus om dit aan te passen?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik snap jullie verhaal volkomen, maar waarom doorrijden als het lichtje gaat branden? Oke, als er geen tankstation in de buurt is dan kan het niet anders, maar ga gewoon tanken en dan hebben jullie dit probleem ook niet? toch?
De benzine pomp hangt in je tank, als deze droog komt te staan dan wordt ie niet meer gekoeld met alle gevolgen van dien...

Ik snap wel dat het verschil heel groot is (wat er overblijft) maar er zal vast wel een reden hiervoor zijn...

@Gilton, welkom hier op het forum.. wel leuk als je je voorstelt hier: viewforum.php?f=14 thanks! :rulez:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
gilton: ik las heel toevallig gisteren je review op autoweek :) haha

MAar zoals ook al is gezegd, het hangt van teveel variabelen af, dus men moet toch gaan werken met een soort van veiligheidsmarge en het is ook een feit dat ze in in japan alles wat ruimer nemen.

Wat nu blijkt is: Er wordt wanneer de tank vol is vaak normaal mee gereden, dus je verbruik zal vaak hoger zijn.. deze waarde neemt lexus dus mee voor in je berekening voor het aantal km's die je nog af kan leggen. zodra je ziet dat je lampje gaat branden dan ga je vanzelf al wat rustiger rijden waardoor je verbruik weer omlaag gaat, dit effect heeft dan dubbel zo een grote impact op het moment dat je bij de pomp staat.

Mocht je een doorrijder zijn, in de duitse bergen bijvoorbeeld, dan zal je met een snelheid van 160+km/h al wat sneller door de 7 liter gaan... dus voor deze mensen zal dat verhaal weer anders zijn, maarja om heir ook nog rekenning mee te houde...

Volgens mij si het bij de is250 ook zo dat wanneer het lampje aangaat, er nog 7/8 liter getankt kan worden...
modedit: 7/8 liter in je tank zit bedoel je :p

al met al, wat maakt het uit dat het lampje brandt? het is alleen maar een veiligheidsmarge
 

sjoerdtiel

Hoort erbij
10 mei 2011
62
0
0
Alan zei:
gilton: ik las heel toevallig gisteren je review op autoweek :) haha

MAar zoals ook al is gezegd, het hangt van teveel variabelen af, dus men moet toch gaan werken met een soort van veiligheidsmarge en het is ook een feit dat ze in in japan alles wat ruimer nemen.

Wat nu blijkt is: Er wordt wanneer de tank vol is vaak normaal mee gereden, dus je verbruik zal vaak hoger zijn.. deze waarde neemt lexus dus mee voor in je berekening voor het aantal km's die je nog af kan leggen. zodra je ziet dat je lampje gaat branden dan ga je vanzelf al wat rustiger rijden waardoor je verbruik weer omlaag gaat, dit effect heeft dan dubbel zo een grote impact op het moment dat je bij de pomp staat.

Mocht je een doorrijder zijn, in de duitse bergen bijvoorbeeld, dan zal je met een snelheid van 160+km/h al wat sneller door de 7 liter gaan... dus voor deze mensen zal dat verhaal weer anders zijn, maarja om heir ook nog rekenning mee te houde...

Volgens mij si het bij de is250 ook zo dat wanneer het lampje aangaat, er nog 7/8 liter getankt kan worden...
modedit: 7/8 liter in je tank zit bedoel je :p

al met al, wat maakt het uit dat het lampje brandt? het is alleen maar een veiligheidsmarge

Helemaal met Alan eens!
 

Gilton

Nieuw hier
5 aug 2011
5
0
0
@ Alan,

Leuk dat je mijn review al gespot hebt Autoweek. Maar om even terug te komen op waarom.

Als je het verbruik van je CT200h op boven de 1 op 20 wilt hebben zul je minsten 900km met die 45lr tank moeten rijden. Maar als het lampje al brand met nog 7 a 8 liter er in wordt dat moeilijk rekenen. Ik heb de gok gewaagt toen met mijn record van 1 op 21.7 maar ik kan begrijpen dat niet iedereen risico wilt nemen. Nu rij ik hoog uit 60 a 70 km door met een brandend lampje.

Een veilige marge!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Gilton: Ja ik snap het :)

Hoever kom jij dan met 1 tank?

Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel vaak mijn lampje gezien, want ik zorg ervoor dat mijn tank gewoon altijd minimaal 1/3 gevuld is..... Ik wil gewoon zekerheid hebben dat ik altijd genoeg doorkan rijden, denk hierbij aan omrijden ivm wegwerkzaamheden in de nacht en veel tankstations die dan gesloten zijn.. Of als je toevallig snel ergens naartoe moet, zonder dat je weer eerst moet gaan tanken... ja die paar minuten bespaar je dan ook weer. Meestal tank ik om de 2 dagen.. gaat lekker met freebees sparen zo :)
 

Gilton

Nieuw hier
5 aug 2011
5
0
0
@ Alan,

Meestal zo'n 700km ver in stand Sport! Maar in Eco/normaal wordt dat 750km 850. Met heel veel geduld maak je daar ruim 900km van. :D
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
In het boekje staat dat bij het branden van het lampje er nog 11,6 liter in d tank zit. (dus geen 7).

Ik kan nog zeker 150 km op de snelweg doorrijden als het lampje brand. Dan moet er zo'n 42,5 liter in. Maar ik ben niet zo'n held om dit ook te proberen in het buitenland met heuvels en waar niet elke 50 km een benzinepomp is. Pffff mazzel dat je met elektrisch rijden nog bent aangekomen.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Gilton zei:
@ Alan,

Meestal zo'n 700km ver in stand Sport! Maar in Eco/normaal wordt dat 750km 850. Met heel veel geduld maak je daar ruim 900km van. :D

klinkt veel belovend, goedkoper rijden dan een diesel dus :worship:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ja dat is zeker netjes, maar inderdaad, afhankelijk van hoeveel je rijdt is het inderdaad goedkoper dan dieselen... tenzij je mega veel gaat rijden, dan is diesel wel goedkoper :)