Bezinemeter/boordcomputer in de CT betrouwbaar?

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren weer eens de CT helemaal 'leeg gereden'. Dat wil zeggen, boordcomputer geeft aan 'Crusing range 0' en de wijzer van de benzinemeter is doodgevallen. Let op, het lampje van de brandstofindicatie was reeds 20km daarvoor gaan branden.
Nadat cruising range vervolgens 0 aangaf heb ik welgeteld nog 17 km gereden (gecombineerde route, dus ook elektrisch).

Toen ik bij de pomp stond ging er niet meer dan 37,3 Liter benzine in! (brandstof komt tot aan de hals en loop er bijna uit, voller ging echt niet) Gezien het feit dat er een 45 liter tank in de CT zit had ik er zeker nog +/- 131 KM (7,7 x 1:17) mee kunnen rijden! En dat terwijl de boordcomputer al 17KM lang aangaf dat er nul resterende kilometers over waren.
Ik had dit reeds 2 keer eerder geconstateerd, maar nu besef ik dat de CT structureel aangeeft dat de tank compleet leeg is terwijl er nog meer dan 7 liter brandstof ingaat. Dit terwijl het lampje reeds

In mijn ogen dus een verre van betrouwbare/realistische brandstofindicatie.

Hoe zijn de ervaringen bij anderen hierover?
 

thijsr

Hoort erbij
29 aug 2011
34
0
0
Mijn record na 7.000km. is 835 km op 44.5 liter (= 1l op 19km of 5.3l op 100 km)) bij een buitentemperatuur van 10 tot 18 graden en zomerbanden op 2.5 bar. Met volle tank en die extra 0.5 liter had ik net 850 km kunnen halen.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Hallo allemaal,

Al weer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest :( . Maar goed, het is gebeurt.......... ;)

Afgelopen maandag viel de motor uit in Rotterdam. Ik zag wel dat toen ik van huis weg ging (helden noord Limburg) dat mijn lampje vd benzinemeter branden, maar ach dat zijn we wel gewend inmiddels :D . Ik denk tank wel op de terugweg.

Met die terugweg was ik dus bezig en toen viel de motor uit c.q. Hij reageerde niet meer op mijn gaspedaal. Gelukkig zag ik in mijn ooghoeken afslag Q8 tankstation (daar tank ik NOOIT dacht ik nog) dus de lexus laten uitrollen tot op de afrit. Vervolgens goed afremmen om te kijken of de electronisch motor het overneemt. Als we toch bezig zijn..... :)
En ja hoor de elektromotor neemt het netjes over :rulez:

Tja en dan tanken, er ging maar 46,43 liter in. :mrgreen:

helaas heb ik de km standen niet bijgehouden tussen de tankbeurten dus kan ik niet zeggen hoeveel km ik met deze tank heb gereden. Maar ja, ik ben toch al niet de meest zuinige rijder. Ik hou van doorrijden. :p

In het vervolg toch maar eerder gaan tanken. Alleen ben ik nu het gevoel met mijn tanklampje even kwijt...... :X
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
roell zei:
[...]
Tja en dan tanken, er ging maar 46,43 liter in. :mrgreen:
Hm, dan moet je 4,6 l/100km of 1:21,5 rijden om de magische 1.000 km op een tank te halen. Niet helemaal onmogelijk als je h??l veel zelfbeheersing hebt.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Er staat in de handleiding dat je altijd circa 12 liter in je tank moet houden voor een goede werking van de electromotor. Waarom weet ik niet, maar het staat er wel. Overigens heb ik wel eens een tank 1 op 23 gereden. Maar dat is haast onmogelijk als je binnenwegen, snelweg en stadsritten maakt op 1 tank. Over het algemeen blijf ik hangen op 1 op 18.

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Overigens heb ik wel eens een tank 1 op 23 gereden. Maar dat is haast onmogelijk als je binnenwegen, snelweg en stadsritten maakt op 1 tank.
Als je bij mooi, warm zomerweer weg van de snelweg blijft, en in je rijgedrag zo veel mogelijk streeft naar behoud van kinetische energie, kun je met een tank een gemiddelde van 1 op 25 halen. Zodra je meer dan een paar kilometer op de snelweg rijdt wordt het moeilijk, want dat haalt je gemiddelde onmiddellijk een stuk omlaag.
 

thijsr

Hoort erbij
29 aug 2011
34
0
0
Robbert zei:
Er staat in de handleiding dat je altijd circa 12 liter in je tank moet houden voor een goede werking van de electromotor. Waarom weet ik niet, maar het staat er wel. Overigens heb ik wel eens een tank 1 op 23 gereden. Maar dat is haast onmogelijk als je binnenwegen, snelweg en stadsritten maakt op 1 tank. Over het algemeen blijf ik hangen op 1 op 18.

Robbert-Jan

Volgens mij klopt dat met die 12 liter wel Robbert-Jan. Waarom zou ik ook niet weten maar het valt op dat de eerste 200-300 km. na tanken het verbruik aanzienlijk lager ligt dan bij de laatste 100 km. onder dezelfde omstandigheden.

Mijn nieuwe record is trouwens 925 km. op 44.5 liter shell fuelsave (1 op 20.8 of 4.8l. op 100 km.). Stand eco en combi van snelweg (100-120km/u), 80 wegen en bebouwde kom.
 

marcelleke

Nieuw hier
26 apr 2011
17
0
0
Hoi,

Gisteren mijn vrijwel lege CT volgegooid aan de pomp. Daarna bleef de benzinemeter echter op reserve staan, na enkele minuten liep 'ie omhoog tot ongeveer halverwege. Uitzetten en een nacht 'rust' mag niet baten, hij blijft op halverwege staan en dat met een volle tank. Herkent iemand dit probleem of weet iemand waar het aan kan liggen?

Thnx!

Groeten,

Marcel
 

NanMac

Hoort erbij
3 mei 2011
35
0
0
Ben behoorlijk verbaasd dacht dat er een 35 liter tank in zat blijkt dus 10 liter meer te zijn wat een hopeloos tankmetertje en actieradius meter zit er dan in. En waarom kan dit niet nauwkeurig? bMW en Mercedes kunnen dit al jaren.

Bovendien ben ik helemaal verbaast dat je 700 km in de sportstand kan rijden red dat nog niet eens in De eco modus.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit lijkt wel een interessante weergave inzake achtergrond surplus benzinetank:

Your CT is powered by a Toyota 2ZR family of engine, a 1.8L modified Atkinson low compression/high rpm engine, designed to run on 87 AKI gasoline. High octane gasoline does not mean more BTU than lower octane, it got additives to prevent pre-detonation in high compression/low rpm engines, typical of performance overhead multi cam shaft motors, which your CT is not. In higher compression engines using low octane gasoline will pre-detonate (pinging) so efficiency is lost. So the usage of regular 87 AKI gasoline is appropriate.

Hybrid vehicle engines do not idle, it either runs at pre-set RPM or shuts down, ready on stand by awaiting to be called to run again to either: (1) propel the vehicle or (2) charge the traction battery. Initial start up is to warm the coolant to its operating temperature, CT doe this through its high efficient heat exchanger unlike the Prius which still uses thermos bottle. The Start/Stop technology requires that the engine is ready to run at all conditions, and if it looses prime because the fuel tank is allowed run dry then you got a major issue to deal with. I believe the CT will shut down by itself before the fuel lines are dry. The CT hybrid got a non-defeatable Start/Stop technology. Look at the just launched BMW 3 series with Start/Stop technology (which can be defeated) the fuel gauge warning has been re-set to a much higher level of comfort. Also take into consideration that the fuel pump/fuel filter that is now submerged in the fuel tank must be in a flooded condition to effectively prime itself.

The design engineers cleverly built in all the necessary safety features to prevent the catastrophe of dry fuel lines and loss of prime; so that us, the proverbial oxymoron owners are not stranded in some forbidden place unable to re-start our beloved CT.

@NanMac:
After sales is bedroevend van Lexus.
Geen idee wat een dergelijk generieke uitspraak met het onderwerp van dit topic te maken heeft. Daarbij, hoor- en wederhoor, qua beklag, lijkt mij op zijn plek voor een juiste inschatting van deze kreet. De dealer kan zich hierin niet verweren. Daarbij is dit podium hiervoor ook geen geschikt medium... (in ieder geval niet op deze wijze).
 

BlackJack

Nieuw hier
22 aug 2014
3
0
0
Weliswaar laatste posts alweer enige tijd geleden maar ook nieuwe 2014 CT versie blijkt zelfde uitdaging te hebben. Lijkt niet verbeterd te zijn. Was hiervan niet echt op de hoogte (eigenlijk door dit soort reviews pas gemerkt dat dit lang bestaand probleem is; niet bij verkoop gemeld). Nog nooit een auto gehad met zo'n grote afwijking en inderdaad benzine indicatie en bereik indicatie (op TFT scherm) zijn volkomen nutteloos zo. Dagteller en enige rekenkennis wel. Km/l verbruiksmeter lijkt aardig nauwkeurig (dus waarom dat niet koppelen aan gereden kms?). Ik heb zelf pas maand de Lexus en 3x getankt (nog niet heel veel, 2.127 km) maar denk dat laatste indicatie 0,2-0,3 onnauwkeurig is (rond 5,1-5,6 km/l te laag). Heb net 45,03 ltr getankt (mazzel gehad) en 802 km gereden. verbruik 17,8 of 5,61 (meter gaf 5,3 aan). Dit is ook beeld bij vorige tankbeurten. Bereik en tankinhoud al vanaf ongeveer 640 km op nul. Lampje ging pas stuk later branden. Aanhouden 750 km lijkt goed advies (meestal ECO stand, 80km enkele reizen, veel snelweg, regelmatig CC aan). En dat is best redelijke afstand vs aantal tankbeurten!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
...dat dit lang bestaand probleem is; niet bij verkoop gemeld
Een bepaalde mate van onnauwkeurigheid valt eigenlijk nooit uit te sluiten. Bepaalde fabrikanten doen het wat beter, maar het (eind)resultaat is inherent aan gebruikte techniek en compensatie van diverse factoren.

Een belangrijke factor, die onnauwkeurigheid sterk in de hand werkt, is dat moderne benzinetanks soms grillige vormen hebben om zo weinig mogelijk ruimte in beslag te nemen (denk aan trechtervorm). Een vlotter, en/of het mechanisme dat de hoeveelheid benzine doorgeeft aan de processor (voorheen volledig mechanisch en nog onnauwkeuriger), zal zodoende gecompenseerd moeten worden adhv een rekenformule. Tevens compenseert de processor voor schommelingen van tankinhoud, waardoor de verbruiksmeter anders te snel zou fluctueren.

Denk ook aan het gegeven dat de arm van een vlotter een beperkte slag heeft in hoogte en bodem tank. Dat verklaart soms waarom een benzinemeter langdurig bovenaan blijft staan bij een volle tank. Pas als het benzineniveau voldoende daalt, kan de vlotter neerwaarts bewegen en de meter aansturen. Zelfde gaat vaak op voor beperking bodemniveau, waarbij tellers en meterstand op nul staan, maar er nog 'ruim' voldoende benzine in de tank zit. Het is dus altijd een globale weergave en met wat geluk komt dat aardig overeen.

Uiteraard geven sommige fabrikanten een positieve compensatie aan het werkelijk verbruik, maar ik heb dat ook wel andersom gezien
wink.png
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Aaah, zeer heldere uitleg. Verklaart waarom ik op de snel 100 kilometer kan rijden terwijl het meterje zich nauwelijks verplaatst. En daarna gaat het ineens veels te hard ;)