Bezinemeter/boordcomputer in de CT betrouwbaar?

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren weer eens de CT helemaal 'leeg gereden'. Dat wil zeggen, boordcomputer geeft aan 'Crusing range 0' en de wijzer van de benzinemeter is doodgevallen. Let op, het lampje van de brandstofindicatie was reeds 20km daarvoor gaan branden.
Nadat cruising range vervolgens 0 aangaf heb ik welgeteld nog 17 km gereden (gecombineerde route, dus ook elektrisch).

Toen ik bij de pomp stond ging er niet meer dan 37,3 Liter benzine in! (brandstof komt tot aan de hals en loop er bijna uit, voller ging echt niet) Gezien het feit dat er een 45 liter tank in de CT zit had ik er zeker nog +/- 131 KM (7,7 x 1:17) mee kunnen rijden! En dat terwijl de boordcomputer al 17KM lang aangaf dat er nul resterende kilometers over waren.
Ik had dit reeds 2 keer eerder geconstateerd, maar nu besef ik dat de CT structureel aangeeft dat de tank compleet leeg is terwijl er nog meer dan 7 liter brandstof ingaat. Dit terwijl het lampje reeds

In mijn ogen dus een verre van betrouwbare/realistische brandstofindicatie.

Hoe zijn de ervaringen bij anderen hierover?
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Dus in eco/normaal ruim 700 km... Da's een stuk beter dan mijn huidige auto (Scenic 2 liter) :p Daar kom ik met 52 liter maximaal zo'n 600 km bij normaal dagelijks gebruik en rond de 650 km als ik veel op de snelweg zit.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Vandaag naar aanleiding van dit topic ook effe getest.

De rit ging van helden naar enschede. Een ritje van 179km via germany. Een mooie rit omdat ik kon testen wat de topsnelheid is en dergelijke.
Stand van zaken voor vertrek:
Tank kwart vol
Cruise indivator nog 210km

Ik dacht, we hebben 30km speling dus niet tanken voordat ik in enschede ben.
Heb ik het gehaald? Ja gelukkig wel..... :worship:

Doordat ik flink heb gescheurd en dus ook een veel hoger benzineverbruik, was de cruiseindicator op 0 ruim 80km voordat ik op mijn eindbestemming was. Dus ik begon te twijfelen, hebben mijn collega forumrijders gelijk of gaan we straks stilvallen. Uiteraard hadden jullie gelijk! :rulez:

Er ging maarliefst 38,7 liter in en het laatste stuk waar je maar 120 per uur mocht op de autobahn heb ik gewoon 180 gereden hoor. Al met al op het randje dus. Topsnelheid 192km gehaald volgens mijn meting.

Ml sound was een genot ook bij hoge snelheden :D
De vering is wel een beetje strak met die snelheden op de duitse autobahn, niet alle stukken zijn even vlak.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Dus Roell, ondanks dat de range op 0 stond nog 80 km gereden en nog ging er maar bijna 39 liter in? Dat is dus nog steeds een marge van 6 liter... Als ik dit lees, krijg ik bijna de neiging om een heel eind te gaan rijden met een jerrycan brandstof als ik m'n auto volgend jaar heb , om een keer uit te testen hoever je echt kan op een volle tank :)

Edit: Roell, wat was het gemiddeld verbruik nadat door Duitsland hebt gereden op hoge snelheid?
Edit 2: Wat was de stand van de dagteller toen je tankte?
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Jay_Kay zei:
Dus Roell, ondanks dat de range op 0 stond nog 80 km gereden en nog ging er maar bijna 39 liter in? Dat is dus nog steeds een marge van 6 liter... Als ik dit lees, krijg ik bijna de neiging om een heel eind te gaan rijden met een jerrycan brandstof als ik m'n auto volgend jaar heb , om een keer uit te testen hoever je echt kan op een volle tank :)

Edit: Roell, wat was het gemiddeld verbruik nadat door Duitsland hebt gereden op hoge snelheid?
Edit 2: Wat was de stand van de dagteller toen je tankte?

Ik heb er een sport van gemaakt om de tank zo ver mogelijk leeg te rijden. Het verst dat ik tot nu gekomen is, is 40,8 liter. Nadat de benzinemeter doodgevallen was en de cruising range op 0 stond heb ik nog 169 kilometer gereden.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Da's mooi, bijna 41 liter! Maar hoeveel km had je toen op een tank gereden, twcoolen? De reden van de vraag is de reisplanning van de vakantie volgend jaar naar Spanje (waar overnachten en waar dan ook tanken) Maar dit raakt langzaam off topic...
 

Bas36

Hoort erbij
7 mrt 2011
61
0
6
Gisteren 42.3 liter gehaald ;-)
Bijna 190 km doorgereden na de 0 resterend in de BC.
1 op 17,6 gemiddeld.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Vandaag moest ik naar het circuit in zandvoort. Helaas mocht de ct niet het terrein op :p
Was geen oldtimer :)
Wel was het een rit van 196km cruisingrange bij vertrek 40km.
Getankt in zandvoort. 43.4 liters :p
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Ik schat op basis van aantal liters die je getankt hebt, dat je rond de 800km op de dagteller had staan, klopt dat ongeveer? Dat zou een gemiddelde maken van 1 liter per 18.4km oftewel 5.42 l/100km en dat is volgens mij wel haalbaar.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Thanks voor de calculatie. Vanaf nu ga ik toch maar ietsjes eerder tanken.

Dit voordat ik het niet meer in de gaten heb hoever die tank leeg is en ik daadwerkelijk stil kom te staan. :O
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Vd week heb ik maar liefst 45,21 liter in de tank gegooid en ik ben niet stil komen staan :O
Wel maar 736 kilometer gereden totdat ik dacht laten we eens gaan tanken.
Dus linke soep geweest.
Of zou er toch nog een lintertje of 2/3 ingezeten hebben????
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Ik heb dit draadje met veel interesse zitten lezen en wil toch eens weten waarom je een auto wil doorrijden tot op de laatste druppel benzine?
Volgens mijn kennis ga je daarmee de problemen opzoeken, doordat (de minst erge) je wellicht stil kan komen te staan langs de kant van de weg, maar ook (en dat lijkt mij een groter probleem) ervoor kan zorgen dat je brandstof pomp danwel filters (een filter is ervoor, maar je pomp niet) verstopt kunnen raken en je dan rij je helemaal niet meer totdat deze vervangen zijn.

over het tanken van 45,21l: Wanneer je de auto echt vol getankt hebt, dus ook de vulhals dan kan het wel dat je meer dan 45l tankt. Een fabrikant rekent de vulhals niet mee bij de opgave van het aantal L.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Tja waarom.... ikzelf vind het wel handig om te weten hoever je kunt gaan. Als je net even een pomp mist of echt geen tijd hebt om te tanken.
Daarnaast brand het lampje van de CT al bij iets van 32/33 liter en dat is wel erg vroeg.

45,6 .. .respect. 43 is bij mij het max. wat ik aandurf. Maar goed te weten dat 45 makkelijk haalbaar is.

Over verstopte filters, tja het is geen fabel, maar ik heb het idee dat dit vooral vroeger en voor oudere auto's telt. Als je een tank leegt van nieuwere auto's dan vind je daar "bij wijze van" geen stofje in. De brandstof is schoner en een tank is van ander materiaal en beter afgedicht tegen vuil van buiten.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Tot de nok vol indeed. Had het in feite niet opgezocht maar je wordt onachtzaam omdat je weet dat je nog een hoop benzine in je tank hebt als het lampje aanspringt. Ik had geen zin om te tanken toen het lampje aansprong en de dag erna duurde het effe voordat ik een tankstelle bereikte.

Ik ga in het vervolg toch maar tanken als het lampje aanspringt. Dan maar vaker naar de pomp.
Goed voor de bonuspunten. :p
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
micdee zei:
Ik heb dit draadje met veel interesse zitten lezen en wil toch eens weten waarom je een auto wil doorrijden tot op de laatste druppel benzine?
Volgens mijn kennis ga je daarmee de problemen opzoeken, doordat (de minst erge) je wellicht stil kan komen te staan langs de kant van de weg, maar ook (en dat lijkt mij een groter probleem) ervoor kan zorgen dat je brandstof pomp danwel filters (een filter is ervoor, maar je pomp niet) verstopt kunnen raken en je dan rij je helemaal niet meer totdat deze vervangen zijn.

over het tanken van 45,21l: Wanneer je de auto echt vol getankt hebt, dus ook de vulhals dan kan het wel dat je meer dan 45l tankt. Een fabrikant rekent de vulhals niet mee bij de opgave van het aantal L.

Waarom, heel eenvoudig. Als ik op de benzinemeter zou vertrouwen zou ik tijdens mijn normale woon/werkverkeer 1 dag eerder moeten tanken. Ik rijd 200km woon-werk en zodra de CT aangeeft dat de tank leeg is haal ik minimaal nog 200km.

Dus om die reden zit de benzinemeter er bij mij voor de sier in, min of meer. Het argument van verstopte filters gaat niet op wanneer je keer op keer nog minimaal 2 liter benzine in de tank hebt zitten.

We kunnen het draaien en keren hoe we willen, feit is gewoon dat de CT te vroeg aangeeft dat de tank leeg is. Ik heb diverse merken en type auto's gereden, bij geen een enkel merk gaf de benzinemeter 0 aan terwijl er nog 8 liter benzine in de tank zat. Dan bedoel ik met 0 natuurlijk dat het lampje al 100 km eerder aan gegaan was en daarna de wijzer van de meter doodgevallen was.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Er heeft ooit een test in autoweek gestaan over dit doorrijden met lampje aan. De ene auto kan nog 150 de andere staat gewoon stil na 50 km. Ik rij nu een Honda Civic van 2009 met een akelig nauwkeurige brandstofmeter. Lampje gaat aan en dan lees ik het aantal kilometers af wat ik nog kan rijden. Vaak een 100 km en dan zit er ook daadwerkelijk een 7 liter in de tank als rest. Met 1 op 14 klopt dit aardig. Mijn net verkochte LS 400 had dan nog een 20 liter in de tank van de 85. Het lampje aan betekend ook tanken. Soms kom je de komende 150 km geen station tegen, rij maar eens door Belgie richting Luxemburg, zit tussen de twee stations een dikke 150 km. En je verbruik wisselt natuurlijk hoe je rijdt. Op vakantie had ik een 7 liter reservetank mee in de bak. Met vouwwagen en vier man erin neemt de auto meer, gewoon als extra veiligheid. :D
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik tank meestal voordat het lampje brandt.
Voor een lange rit tank ik altijd, ook al is er maar 10 liter uit.

Waar ik ook naar toe ga, ik kom altijd langs de pomp, als ik het dorp uitrij.
Het is maar een paar minuten en 20 mtr omrijden.

IK zou niet eens weten hoever een IS II door kan rijden.
 

PeterB

Hoort erbij
15 sep 2011
27
0
0
Het is van Lexus algemeen bekend dat de brandstof op lamp erg vroeg aangaat,
het idee is dat het om Amerikaanse aansprakelijks rechtzaken te voorkomen zo is ingesteld.
In Us staan de tankstations niet om de 50 Km.

Ik zelf tank als de meter onder half staat en ik in de buurt van een goedkope pomp ben. :D
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dit is waarschijnlijk de verklaring waarom het lampje zo snel aangaat. Dit stukje komt uit de handleiding.

De minimale brandstof die moet worden bijgetankt om het waarschuwinglampje laag brandstofniveau uit te schakelen is ongeveer 11,8 liter. Ook als er nog een kleine hoeveelheid nrandstof aanwezig is in de tank, kan het zijn dat het hybridesysteem niet kan worden gestart!!


Robbert-Jan