Bezinemeter/boordcomputer in de CT betrouwbaar?

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren weer eens de CT helemaal 'leeg gereden'. Dat wil zeggen, boordcomputer geeft aan 'Crusing range 0' en de wijzer van de benzinemeter is doodgevallen. Let op, het lampje van de brandstofindicatie was reeds 20km daarvoor gaan branden.
Nadat cruising range vervolgens 0 aangaf heb ik welgeteld nog 17 km gereden (gecombineerde route, dus ook elektrisch).

Toen ik bij de pomp stond ging er niet meer dan 37,3 Liter benzine in! (brandstof komt tot aan de hals en loop er bijna uit, voller ging echt niet) Gezien het feit dat er een 45 liter tank in de CT zit had ik er zeker nog +/- 131 KM (7,7 x 1:17) mee kunnen rijden! En dat terwijl de boordcomputer al 17KM lang aangaf dat er nul resterende kilometers over waren.
Ik had dit reeds 2 keer eerder geconstateerd, maar nu besef ik dat de CT structureel aangeeft dat de tank compleet leeg is terwijl er nog meer dan 7 liter brandstof ingaat. Dit terwijl het lampje reeds

In mijn ogen dus een verre van betrouwbare/realistische brandstofindicatie.

Hoe zijn de ervaringen bij anderen hierover?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Droog valllen is niet zomaar terug bijgooien en starten.In de US zijn de liability claims zeer streng en daarom willen ze iets fool proof.Bij mijn halve tank aanduiding gaat er maar 17 liter in.In elke tank komt er wat bezinksel en als je het laatste eruit wil zit je geheid met inspuitsystemen die niet meer zo correct werken.Normaal is in de tank van 45 liter een 3 liter uitzettingsruimte voorzien.Benzine zit ondergronds in een tank en later in jouw reservoir.Hogere temperaturen laten benzine vrij veel uitzetten daarom nooit tot de hals van de vuldop vullen
 

Archie

Nieuw hier
16 jan 2012
2
0
0
Jay_Kay zei:
Ik schat op basis van aantal liters die je getankt hebt, dat je rond de 800km op de dagteller had staan, klopt dat ongeveer? Dat zou een gemiddelde maken van 1 liter per 18.4km oftewel 5.42 l/100km en dat is volgens mij wel haalbaar.
Waar heb jij een dagteller gevonden op de CT200? die zoek ik namelijk nog ?
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Of het knopje bij de meters, links van de display met ODO ( geeft ook trip A en trip B). Ik heb de auto nu sinds donderdag met relatief veel snelweg, gemiddeld nu 5.7 km/100, bijna 500 km op de teller en nog een kwart tank. Range geeft nog 170 km aan.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goh ik reed gister in een CT basis uitvoering. Op het display wordt weergegeven aantal liter per 100 km. Ik snapte de indicatie al niet. Op de business line met navigatie (als dat er mee te maken heeft) wordt het verbruik weergegeven in aantal km per liter. Raar dat dit anders is.
 

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
@innit Waar kan dat worden ingesteld? Vind weergave km/l een stuk makkelijker..

Modedit: ontopic graag. Vragen over instellen graag stellen in een nieuw topic, TX.
 

erwinl

Nieuw hier
26 mei 2011
14
0
0
De meter klopt voor geen meter :mrgreen:

Cruising range staat op 52 km, dan rij je nog 2 kilometer door en hopla, cruising range is ineens nul. Het lampje van de tank brandt dan echter nog niet en ook het metertje staat nog duidelijk boven nul. Helemaal leuk wordt het als je laten we zeggen nog een range hebt van 25 kilometer en dan bij een pomp staat (zoals ik gisteren had) die om een of andere reden erg weinig brandstof verpompt. Na een minuut of 5 knijpen had ik eindelijk 7,77 liter, toen had ik genoeg van de kou. De range bleef stug op 25 kilometer staan en na een kilometer of 2 gewoon weer op nul, terwijl het wijzertje nog gewoon een kwart gevulde tank aangaf. Heb vervolgens een kleine 100 kilometer gereden en zowaar het lampje gaat aan en de cruising range is nog 18 kilometer.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren met de meter op 0 en de cruising range op 0 nog 105 Km vanuit het werk naar huis gereden. Toen ik uiteindelijk bij mij in de wijk bij de pomp stond ging er 41,8 liter in.
 

BartNL

Hoort erbij
3 apr 2011
40
0
0
ik rijd dus ook altijd door wanneer lampje aan is en cruising range op 0 staat. Tot nu toe nog niet meer dan 43 liter getankt en verbruik is meestal rond de 1:16. Ik rijd veel snelweg met cruise control op 120 en dan is de ct200 dus niet echt zuinig.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Laatst de hele tank leeggereden. Beetje verkeerd ingeschat. :redface2:
je kunt redelijk vertrouwen op het gemiddelde verbruik icm met de 45 liter tank.
Mijn gemiddelde stond op 7.7l/100km toen het gele waarschuwingslampje ging branden.
Dus 45l/7,7l x 100 = 585km
Op de A2 stopte de motor ermee met de dagteller op 578km.
Gelukkig had ik een jerrycan met 5 liter benzine in de achterbak. :angel:
Elektrisch doorrijden tot de batterij leeg is wordt afgeraden, want als je het daarmee toch niet tot de pomp redt schijnt het dat je minimaal 11,7 liter moet bijvullen. (de wegenwacht heeft std een 5 liter jerrycan)

Wie o wie wil dat even testen voor ons, zodat we het zeker weten? :devilish:
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Held. Dat laatste ga ik niet testen aangezien ik geen lid ben van de Anwb.

Dit is handig informatie. Een ding ben ik wel benieuwd naar. Hoeveel ging er na je 5 liter kannetje bij de pomp nog in aan benzine. En Was de pomp dichtbij. Ben benieuwd of er dan 45 liter of meer in gaat.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Volgens mij wordt je met de standaard Lexus Service geholpen door de ANWB.
De pomp was 8km verderop. Er ging nog 40,1 liter in. Dus die 45 liter tank is vrij nauwkeurig.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Innit zei:
45/7.7*100 is niet 585. Dat is 0,05584.
(45/7.7)*100 is wel 585.
/offtopic

haha heel juist meneer van Dalen. Vermenigvuldigen gaat voor delen.
Excuses dus, altijd leuk zo'n Forum met een aantal intellectuelen. :geek:

:)
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
ctlexus zei:
Innit zei:
therock zei:
Dus 45l/7,7l x 100 = 585km

45/7.7*100 is niet 585. Dat is 0,05584.
(45/7.7)*100 is wel 585.

/offtopic

Je bent wel heel diep gezakt als je een dergelijke reactie geeft...

De enige juiste reactie hierop, naast MWUAHAHAHAHAHAHAHAH, is natuurlijk dat de persoon die als antwoord 585 zou hebben gegeven op een examen waarschijnlijk gezakt zou zijn, niet de persoon die 0,05584 noteert. Verder hoop ik dat het niet al teveel pijn doet, zoveel accuzuur in je aderen.
 

buddy

Hoort erbij
15 jan 2012
35
0
6
Ik heb een keer 45 liter moeten tanken met 670 km gereden. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer was 15.8 maar daadwerkelijk dus 14.9.
Uiterst irritant probleem met de onnauwkeurige meter en actieradius en ik heb dus geklaagd bij de dealer. Antwoord was dat ik de eerste was met dit probleem maar toen ik erop doorging bleek dat ze op de hoogte waren hiervan wat ook niet anders kan lijkt mij. Ze kunnen hier niets aan doen en ik moet er dus maar mee leven. Het lampje kunnen ze ook niet uitschakelen zeggen ze. Is dit bij iemand wel gelukt? Ik plak er anders wel en zwart stickertje overheen zodat ik niet iedere keer 150 km lang tegen dat lampje aan hoef te kijken. Dit heeft voor mij geen functie meer want ik gebruik de dagteller en ga na 650km tanken. Beetje jammer Lexus...