Check VSC

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
Nadat in april 2011 een compleet nieuw onderblok is gemonteerd kreeg ik vorige week, zo'n 40.000 km, later een motorstoring. Het controle lampje gaf aan: " check VSC". De motor ging bijna meteen in de noodloop. Vandaag kreeg ik van de dealer bericht dat de katalysator verstopt is. Ze konden hem niet meer schoonbranden dus er moet een nieuwe komen. Alleen materiaal kosten 1000 euro. Ik was wat aan het kijken op het web en kwam deze review tegen en daar werd ik niet vrolijk van.

http://www.autoweek.nl/autoreview/26037 ... -tech-2008

Ik laat hem repareren maar waar is het einde ?
Ik rij zo'n 50.000, voornamelijk snelweg, km per jaar. Voordat ik de stad uit ben en op de snelweg ben is de motor warm. Met 130 a 140 km/u houd ik mij redelijk aan de snelheid. De auto heeft nu bijna 160.000 op de teller.
Heeft iemand ervaring met dit euvel ?

groet,
Rik
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
wel raar dat je cat dan verstopt is, je zou zeggen dat het niet zou moeten gebeuren met je rijstijl... misschien kunnen de dieselrijders hier wat meer licht op schenken?
 

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
mlcoolj zei:
wel raar dat je cat dan verstopt is, je zou zeggen dat het niet zou moeten gebeuren met je rijstijl... misschien kunnen de dieselrijders hier wat meer licht op schenken?

Zou het kunnen zijn dat de kapotte koppakking daar iets mee te maken kan hebben. Ik heb er geen verstand van maar een collega opperde dat bij een kapotte koppakking er een slechtere verbranding plaatsvindt waardoor de CAT kan verstoppen ?
Ik was vandaag bij de dealer. Totale kosten zijn ruim 1600 euro excl. :eek:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is knap balen... :O

Aan je rijstijl lijkt het niet te liggen, als opgemerkt. Die lijkt optimaal.

Je collega heeft dat denkelijk wel bij 't rechte end. Oorzaak is vaak een onjuiste verbranding van brandstof-, olie of koelvloeistof wat in het uitlaatsysteem komt, evenals een slecht functionerende lambdasonde. Het zou dus best een na-effect kunnen zijn van die koppakking.

Misschien verstandig om eerst uit te laten sluiten dat bovenstaand in orde is, als je gaat vervangen.
 

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
GPS-10 zei:
Dat is knap balen... :O

Aan je rijstijl lijkt het niet te liggen, als opgemerkt. Die lijkt optimaal.

Je collega heeft dat denkelijk wel bij 't rechte end. Oorzaak is vaak een onjuiste verbranding van brandstof-, olie of koelvloeistof wat in het uitlaatsysteem komt, evenals een slecht functionerende lambdasonde. Het zou dus best een na-effect kunnen zijn van die koppakking.

Misschien verstandig om eerst uit te laten sluiten dat bovenstaand in orde is, als je gaat vervangen.

Ik heb al opdracht gegeven voor vervanging. Ik heb mijn auto 6 dagen per week nodig. Het vervangen van het onderblok is verricht onder coulance van Lexus. Het heeft mij geen cent gekost. Deze reparatie komt wel helemaal voor mijn rekening. Ik ga proberen een verband aan te tonen. Eens kijken hoe Lexus reageert..Ik hou jullie op de hoogte :D
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
heb t zelfde voorgehad, bij mijn is 300 kosten de precats en hoofdcat samen 3200 euro.
indien je precats stuk zijn, gewoon leegmaken of buisjes inlassen, die dienen enkel bij koude motor, euro 3
als je apk hebt gewoon goed warmrijden voor je gaat.
de hoofdcat kost voor de is 300 570 euro, die heb je wel nodig voor de apk of keuring, mijn lexus garage zij dat de is 300 motor zelfs zonder katalysators erdoor raakt als de motor echt heet wordt gereden, ik waag t niet en ga binnenkort een nieuwe katalysator plaatsen.
kan ook door, lambda sonde defect en daardoor te rijk mengsel, koelvloeistof of olie (zelfs wd40) die de katalysator raakt langs binnen
 

BartNL

Hoort erbij
3 apr 2011
40
0
0
Volgens mij is dit een bekend probleem van de Toyota D-Cat diesel. Met mijn is220d zelfde probleem gehad met 120000km op de teller. Is destijds onder coulance gerepareerd. Voor mij geen D-Cat meer en rij nu een CT200...
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Problemen met de kat komen bij deze motoren door de volgende oorzaken

- EGR niet goed
- Verstuivers niet goed
- 5e injector defect of kanaal verstopt
- Software niet goed
- MAP sensor niet goed
- Verstoppen van druksensor pijpjes op kat
- Olie/koelvl. verbruik

Al met al zie je dus dat het nogal wat oorzaken kan hebben, een DPF/DPNR vertopt niet zomaar, het heeft altijd een reden
 

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
Ik heb nog geen bericht over mijn coulance aanvraag maar het lijkt wel alsof de motor aanzienlijk zuiniger is na het vervangen van de CAt. Voor de reparatie was het net beneden de 8/100. Nu is het ruim onder de 7/100. Drie keer heen en weer Maastricht-Venlo staat hij op 6.6/100. (Ik heb mijn rijstijl niet aangepast). :mrgreen:
 

Gloss-it

Nieuw hier
21 dec 2011
7
0
0
KWP zei:
Problemen met de kat komen bij deze motoren door de volgende oorzaken

- EGR niet goed
- Verstuivers niet goed
- 5e injector defect of kanaal verstopt
- Software niet goed
- MAP sensor niet goed
- Verstoppen van druksensor pijpjes op kat
- Olie/koelvl. verbruik

Al met al zie je dus dat het nogal wat oorzaken kan hebben, een DPF/DPNR vertopt niet zomaar, het heeft altijd een reden
Als van die 5e injector defect, en daar door kanaal verstopt of iets, hoe moet je die kanal kuisen?
WTF, wat een problematieke motor :(
 

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
Bericht van de dealer. De importeur komt mij met ruim 700 euro tegenmoet. De totale reparatie kostte 2000 euro. Ik had op niets gerekend dus ik ben hier tevreden mee. Overigens wat ik schreef over het verbruik blijkt juist. Ik rij 90 procent autosnelweg kilometers en het gemiddelde verbruik zit tussen de 6,5 en 6,8 per 100 km. Ook niet verkeer vind ik :D
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Netjes dat het zo opgelost wordt. Het klinkt lullig maar met een dergelijk verbruik en 130-140 behandel je de auto toch te netjes. Het is een ontwerpfout van Toyota (en andere merken) maar de kat gaat aanzienlijk langer mee als de auto met enige regelmaat langere tijd op max. (180+) wordt gereden. Van de D4-d's in de sterkste vorm die wij hebben rijden zien we deze problemen enkel bij auto's die nooit de grens over gaan.
M.a.w. het systeem is goed maar eigenlijk niet gemaakt voor Nederland.....
 

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
sharkman zei:
Netjes dat het zo opgelost wordt. Het klinkt lullig maar met een dergelijk verbruik en 130-140 behandel je de auto toch te netjes. Het is een ontwerpfout van Toyota (en andere merken) maar de kat gaat aanzienlijk langer mee als de auto met enige regelmaat langere tijd op max. (180+) wordt gereden. Van de D4-d's in de sterkste vorm die wij hebben rijden zien we deze problemen enkel bij auto's die nooit de grens over gaan.
M.a.w. het systeem is goed maar eigenlijk niet gemaakt voor Nederland.....

Ik ben afgelopen jaar twee keer naar Italie gereden via Duitsland. Er zijn niet zoveel plaatsen meer waar je hard kunt rijden maar waar het mogelijk was heb ik dat gedaan. De blauwe lampjes in de KM teller heb ik regelmatig gezien. :)
Heeft me nog een forse bekeuring opgeleverd :X maar desondanks heeft de CAT het begeven :(
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Ik heb een 220d uit 2006.

Ik reed vorige week ver van huis, in Belgie, onder Zeeuws Vlaanderen: Ca 140 km/u, opeens: Check VSC, traction control lampje ging aan, motor management lampje, en het vermogen nam af en bleef bij 120 km/u steken.

Ok, ok... Als ik maar thuis kom vind ik alles best. Na een paar minuten daalde vermogen nog meer. Op de vluchtstrook ging-ie nog maar ca 80 km/u. Daarna de heuvel op om een afrit te nemen, en die ging ie met 30 km in z'n 2 nauwlijks omhoog.

Boven de motor uitgezet, even wachten en weer aan gezet. Ik had het idee dat het vermogen weer aanwezig was en de auto kon weer doorrijden. De storingsmelding / tractioncontrollamp / motormanagementlamp bleven branden.

De volgende dag (met steeds deze meldingen) een klein stukje gereden. Motor vermogen was goed. Kort daarna waren alle meldingen verdwenen!!

Op internet blijkt dat VSC 'Vehicle Stability Control' betekent. Waarom lees ik in alle fora dat bij deze melding opeens de katalysator, EGR klep, of ECU moet worden vervangen? Met soms duizenden euro's kosten. Wat heeft de VSC daarmee te maken?

Ik heb voor de Lexus ruim 10 jaar in Italiaanse auto's (Lancia Delta, Alfa 166's) gereden. Die waren allen voorzien van S.H.I.T. technologie: Self Healing Italian Technology. Dat houdt in dat er soms storingen optreden die kort daarna weer verdwijnen. Zou de Lexus dat ook hebben? Overigens nooit pech met de Italiaanse bolides gehad.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De diesel heeft weleens wat problemen, maar dat kan je wel zien in de posten hierboven, maar vergeet niet.. het blijft een auto :)
 

cruzcampo

Hoort erbij
22 mrt 2011
60
1
0
GRRRRRRRRRRR, gisteren plots VSC check!!!! wagen heeft 88000km. moest nog 1km tot thuis en auto reed normaal, vandaag naar de dealer geweest en egr klep helemaal dicht gekoekt, volgens hun slechte kwaliteit diesel getankt en of te trage rijstijl. injectors ook doorgespoten en alarm weg, ze rekenden slechts 58 euro wat ik ZEER schappelijk vond. Onderweg naar huis viel mij meteen op dat de wagen veel beter optrok en in lage toeren veel beter opnam. Hopelijk blijf ik gepaard van verdere elende.