Nog even updaten
Als er iemaand die problemen of last hebt van "CHECK VSC" of met roetfilter zelf, dan heb ik mogelijk een goede oplossing voor.
Even kort verhaal.
Top mekaniekers van de locale Toyota Service geven een goede raad om alles te doen om je DPF filter, inlaat en uitlaat systeem proper te houden, dus aantal aditieven, heel speciale olie (liefst originele Toyota of de duurste Castrol). Dat heb ik al gedaan. En blijkbaar dat diesel moet veel lange afstanden doen, was ik van plan om van dit jaar op reis met een auto te gaan. Ok alles geboekt en gedaan. In 1ste dag heb ik ruim 600+km gedaan met 1 tussenstop. De dag nadien komt die weer "CHECK VSC", jah zeg ik: "You are welcome! Close your eyes and enjoy your hollidays!"
Min pol van batterij even afpakken, achter 2km komt die weer, proberen in hoge toeren 3000+ geen effect, nog eens proberen 4000+ geen effect. Dan heb ik anders gedaan.
In gevaal van nood, om te kunnen tot aan de garage rijden.
Als u kijk naar uw batterij, dan ziet u aan de linkere kant een klein zwart bakje hangen met 2 darms, de dichtste darm los koppelen en proberen hem toe doen met een klein inbus sleutel bv en spaanbaantje daarop. Die melding zal blijven branden, maar uw auto loopt niet in "noodloop programma". Eigenlijk op die manier ik heb nog 2500+km gereden, zonder enkele probleem.
Een nieuwe roetfilter kost hier in Belgie 2800euro + btw + 70eur/u voor mekanieker. Maar googl vind toch gevalen van zulke autos dat na vervangen van een filter achter 8dkms was die weer verstopt, die roetfilter was niet kapot, maar die differentiale druk sensor "die zwarte bakje met 2 darms" want eigenlijk de die stuurt een signial naar de ecu waanner is filter moet gegenereerd worden. En als die geeft foutieve waarde, dan werkt uw DPF systeem helemaal verkeerd. De kost prijs van die differentiele druk sensor is 760euro + BTW (zonder werkuren)
Kan nog zijn dat er niks mis mee met roetfilter, niks aan de hand met het druk sensor, het kan een 5-de injector zijn die waarschijnlijk kost 2000euro
Eigenlijk is er oplossing voor all die problemen. De kostprijs is rond 700-900euro (het kan meer zijn) maar die "CHECK VSC" zal nooit terug komen op uw dashboard. Nooit geen probleem met EGR klep, nooit geen problem met verstopte roetfilter. Nooit geen hoofd pijn meer!
Als er iemaand vragen hebt, pm me.
Alles wat er boven staat is mijn eigen ervaring. En mijn ervaring zegt, dat geen een japaner die kan en betrouwbare diesel maken (toch zeker geen euro5-6 normen)! Benzine mss, maar zeker geen diesel!
P.S. sorry voor mijn taal, fouten in de tekst, of zinbouw, maar ik doe mijn best!
MVG Youri