Check VSC

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rik
  • Startdatum Startdatum

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
Nadat in april 2011 een compleet nieuw onderblok is gemonteerd kreeg ik vorige week, zo'n 40.000 km, later een motorstoring. Het controle lampje gaf aan: " check VSC". De motor ging bijna meteen in de noodloop. Vandaag kreeg ik van de dealer bericht dat de katalysator verstopt is. Ze konden hem niet meer schoonbranden dus er moet een nieuwe komen. Alleen materiaal kosten 1000 euro. Ik was wat aan het kijken op het web en kwam deze review tegen en daar werd ik niet vrolijk van.

http://www.autoweek.nl/autoreview/26037 ... -tech-2008

Ik laat hem repareren maar waar is het einde ?
Ik rij zo'n 50.000, voornamelijk snelweg, km per jaar. Voordat ik de stad uit ben en op de snelweg ben is de motor warm. Met 130 a 140 km/u houd ik mij redelijk aan de snelheid. De auto heeft nu bijna 160.000 op de teller.
Heeft iemand ervaring met dit euvel ?

groet,
Rik
 
Hiermee de historie van mijn roetfilter ter info. Als je naar de intervallen kijkt, dan weet de wat je ongeveer te wachten staat. De laatste keer was de coulance van de importeur voorbij en zou de grap ca. > 2K ? gaan kosten. Ik heb de roetfilter laten verwijderen want vervangen lost het probleem slechts tijdelijk op. Dit zou dan ook het 4e!roetfilter worden.

KM stand datum werkzaamheden
70000 onbekend modificatie nieuw roetfilter
109585 17-8-2010 complete motorrevisie
154030 31-5-2011 EGR klep vernieuwd, roetfilter schoongebrand
165195 22-9-2011 nieuw roetfilter
188683 26-7-2012 EGR gereinigd en DPN systeem geforceerd schoongebrand
210969 7-10-2013 poging DNPR regenereren zonder succes, advies vervangen

Tja, ze zijn niet voor niets gestopt met de eigen diesels bij Lexus.

Rob
 
Redelijk veel problemen met dit DPF, EGR en al die filters. Al die dingen zorgen gewoon voor problemen voor de motor. Ik rij zelf met een IS 220d van bj 2006 en ik heb ook niet de beste herinneringen over.
Mijn tips ivm DPF Filter en EGR
Voor de beste resultaat is het aangeraaden om een de motor goed laten door draaien. Maar echt door draaien!
Hoe doe ik dat.

1. De motor even rustig warm rijden.
2. Op autostrade en in 4-de tot 2600-3000t/m ongeveer 15min gaan rijden (dat is om zeker te zijn, dat olie is ook op het bedrijfs temperatuur)
3. En dan constant je toeren houden tussen 3000-4000t/m
(niet in 5-de maar wel in 4-de, zo dat je kunt tot 120-130km/u blijven rijden, zonder overtredingen) en zo zeker 30-45min gaan rijden, zonder stop ik doe liefst 1u.

Het is niet de snelheid die hier telt, het is toeren van je motor. Even plaat duwen voor paar minutjes, dat heeft geen zin, en geen effect.
Ik rij meer in hogere toeren, en ik kan zeker zeggen dat in hogere toren 70km/u in 3-de heb ik minder verbruik dan in het 4-de. Probeer een zelf, en je zult zien.
Neem een grote afstand waar je kunt aan 70km/u toch zeker 5-10km mee rijden aan constante snelheid.
Dus in 4-de 70km/u uw AVG trip op "0.0" en constant 5+ km mee rijden (noteer uw verbruik)
En dat het zelfde maar in 3-de versneling.

P.S. Ik heb die EGR klep 5 keer open gedaan en iedere keer was die verstopt, achter 10d km, 5d km, en zelfs achter 3d km's. En ik zeg aan mijn eigen: "Dat kan toch niet". En ik heb uit mijn ondervindingen begrijpen, dat een auto met DPF, EGR en al die rotzooi, hoe rustiger je rijdt, hoe meer problemen dat je krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een berijder van een Lexus IS220d uit 2008 waarvan het moterblok in november 2013 bij 220.000 KM is vervangen vanwege een lekke koppaking - dit allemaal keurig onder coulanceregeling van mijn eigen Lexus dealer. Het oude blok gaf al enige tijd enorme rookontwikkeling bij het warmrijden binnen de bebouwde kom, met name op koude dagen (temperatuur < 5 graden), voor zover ik begrepen heb als gevolg van het regenereren van het roetfilter.
Dit gedrag is na vervanging van het oude blok door een gereviseerd blok niet veranderd. Ik gebruik de auto dagelijks en rijd hiervoor minstens 180 KM per dag, voor 90% over de snelweg.
Vorige week woensdagavond ben ik onderweg naar Zwitserland 50KM na de Duitse grens op de Autobahn gestrand met de melding Check VSC op het dashboard en Check Engine indicatie aan. Dit zeer kort nadat ik even de snelheid van 190KM/u aan heb kunnen tikken. Met een snelheid van 80KM/u heb ik het eerstvolgende tankstation kunnen bereiken.
De daarop gebelde lexus mobiliteitservice liet me staan omdat ik met mijn KM stand 5000 boven de grens van de mobiliteitsservice was gekomen maar gelukkig was daar nog de ANWB die op basis van mijn wegenwacht lidmaatschap de ADAC op me afstuurde. Deze kon niets voor me doen anders dan me naar de dichtsbijzijnde Lexus dealer slepen. De ANWB heeft mij daarop van een Opel Astra voorzien om het weekend in de sneeuw in ieder geval voort te kunnen zetten ondanks dat ze hier vanuit de voorwaarden niet to verplicht zijn - waarvoor dank.
Daar kon ik de auto twee dagen later weer ophalen nadat ze het uitlaatsysteem hebben ontdaan van overmatige roetdeeltjes, vastgesteld na een uitvoerige diagnose. Kosten hiervan een kleine €400,-.
Verbazingwekkender vond ik de uitleg van de oorzaak van het probleem, volgens de betreffende specialist van de dealer veroorzaakt door bovenmatig gebruik binnen de bebouwde kom. Hij raadde me aan ook regelmatig met de auto de snelweg op te gaan om lange afstanden te rijden, om vervolgens te constateren dat dit gegeven de kilometerstand en leeftijd van de auto wel het geval moet zijn.
Dit alles maakt wel dat mijn Lexus gevoel en vertrouwen in mijn IS220d wel een stevige deuk hebben opgelopen, maar dat ik uit andere reacties op dit forum begrijp dat dit wel eens het begin kan zijn van een reeks van Check VSC meldingen met bijbehorende herstel en onderhoudskosten. Dit is natuurlijk heel jammer omdat het gewoon een dijk van een auto is.
Ik zal de op dit topic genoemde adviezen proberen en een update plaatsen mocht ik aanvullende informatie hebben of zich een nieuwe storing hebben voorgedaan.
 
Ik heb mijn motor open gedaan na 180dkm's en kijk hoeveel vuiligheid was enkel uit het "inlaat collector" En deze allemaal gaat naar de verbrandings kamer, vervolgens naar je roetfilter, en daar zit het vast
fetch
 

Bijlagen

  • Roet uit de inlaat collector-800.jpg
    Roet uit de inlaat collector-800.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 83
Dit motor blok en dit cilinder blok loopt nog altijd :) Nu heb ik op mijn teller 203d+ km's. Af en toe doe ik mijn EGR klep open om te kijken dat er niet te veel roet aan mijn klep en inlaat collector aan hangt.
Na deze reparatie ik heb op een olie club gelezen, dat olie verversen niet na 15dkm's maar na 10d liefst 7500km is veel beter dan die 15d km's. Nu ik doe verse olie na 7500km en ik merk dat voor mijn EGR en alle roet circui een beetje beter is.
 
pff toch wel gek om te zien hoeveel zooi er uit zo blok kan komen... ik wil niet weten hoe de mijne er uit ziet, maar gelukkig is het geen zelfontbrander..
 
Nog even updaten
Als er iemaand die problemen of last hebt van "CHECK VSC" of met roetfilter zelf, dan heb ik mogelijk een goede oplossing voor.
Even kort verhaal.
Top mekaniekers van de locale Toyota Service geven een goede raad om alles te doen om je DPF filter, inlaat en uitlaat systeem proper te houden, dus aantal aditieven, heel speciale olie (liefst originele Toyota of de duurste Castrol). Dat heb ik al gedaan. En blijkbaar dat diesel moet veel lange afstanden doen, was ik van plan om van dit jaar op reis met een auto te gaan. Ok alles geboekt en gedaan. In 1ste dag heb ik ruim 600+km gedaan met 1 tussenstop. De dag nadien komt die weer "CHECK VSC", jah zeg ik: "You are welcome! Close your eyes and enjoy your hollidays!"
Min pol van batterij even afpakken, achter 2km komt die weer, proberen in hoge toeren 3000+ geen effect, nog eens proberen 4000+ geen effect. Dan heb ik anders gedaan.
In gevaal van nood, om te kunnen tot aan de garage rijden.
Als u kijk naar uw batterij, dan ziet u aan de linkere kant een klein zwart bakje hangen met 2 darms, de dichtste darm los koppelen en proberen hem toe doen met een klein inbus sleutel bv en spaanbaantje daarop. Die melding zal blijven branden, maar uw auto loopt niet in "noodloop programma". Eigenlijk op die manier ik heb nog 2500+km gereden, zonder enkele probleem.

Een nieuwe roetfilter kost hier in Belgie 2800euro + btw + 70eur/u voor mekanieker. Maar googl vind toch gevalen van zulke autos dat na vervangen van een filter achter 8dkms was die weer verstopt, die roetfilter was niet kapot, maar die differentiale druk sensor "die zwarte bakje met 2 darms" want eigenlijk de die stuurt een signial naar de ecu waanner is filter moet gegenereerd worden. En als die geeft foutieve waarde, dan werkt uw DPF systeem helemaal verkeerd. De kost prijs van die differentiele druk sensor is 760euro + BTW (zonder werkuren)
Kan nog zijn dat er niks mis mee met roetfilter, niks aan de hand met het druk sensor, het kan een 5-de injector zijn die waarschijnlijk kost 2000euro
Eigenlijk is er oplossing voor all die problemen. De kostprijs is rond 700-900euro (het kan meer zijn) maar die "CHECK VSC" zal nooit terug komen op uw dashboard. Nooit geen probleem met EGR klep, nooit geen problem met verstopte roetfilter. Nooit geen hoofd pijn meer!
Als er iemaand vragen hebt, pm me.
Alles wat er boven staat is mijn eigen ervaring. En mijn ervaring zegt, dat geen een japaner die kan en betrouwbare diesel maken (toch zeker geen euro5-6 normen)! Benzine mss, maar zeker geen diesel!
P.S. sorry voor mijn taal, fouten in de tekst, of zinbouw, maar ik doe mijn best!
MVG Youri