Ja, en toen werd het even stil na het lezen van al die reacties rond de CT200h.
Hybride, BPM, bijtelling, verbruik 6 pitter, 8 pitter Lexus, Toyota, betrouwbaar en van mijn kant stille jaloezie. :mrgreen: Wat was ik apetrots toen ik in augustus 2007 mijn zuur verdiende centjes neertelde voor een waardevaste(dacht ik) en mooie Lexus IS250. 6 maanden moest ik wachten om afstandbediening van de Business Edition te mogen ontvangen. :O Ik kocht een kale zespitter, met enorme power onder de motorkap voor 40.000 ?'ries. Alleen het wachten al op de uitlevering was een feest. Intens genieten van alle reviews, tests en reactie op forums maakten het verlangen naar "het beest' met ?l?gance en de
(L) op de grill tot een feest.
Toen die mooie fonkelende bolide uiteindelijk werd voorgereden was er nog geen sprake dikke benzine prijzen(liter/euro gehalte lag keurig in balans) gratis wegenbelasting en minimale BPM. Iedereen reed kilometers naar gelijke verhouding en betaalbare prijs. De tweede hands automarkt was nog niet ziek en aangestoken door die overheidssteun en zowel grote als kleine auto's streden een gelijke strijd in de afschrijving markt. Op dat moment mocht je als blijde rijder nog kilometers rijden voor een betaalbare prijs.
Ook ik was in eerste instantie op groen en zuinig gevallen. Ik kocht een Toyota Prius 1 Hybride ZONDER vrijstelling wegenbelasting lagen bijtelling en scherpe BPM. Nee, gewoon om het idee om groen te rijden met weinig uitstoot en een lage brandstof verbruikscijfers. Ik ging echt voor weinig kilometers per liter en maakte er een ware sport van. Helaas lukte het mij niet op de door Toyota beloofde verbruikscijfers te halen. Hoe goed ik mijn best ook deed. Het werd 1 op 16 en zeker niet de door Toyota beloofde 1 op 20. Toen ik met 4 volwassenen het vakantie ritje door de Franse Mistral trotseerde was ik volledig genezen. De Prius gunde mij een verantwoorde snelheid van 120 km p/u en strafte mij onmiddellijk af bij hogere snelheden. Met klotsende oksels bereikten wij onze vakantiebestemming en bij terugkomst in Nederland verruilde ik de Prius 1 direct voor een Toyota Avensis 2.
Woww... wat een inruilprijs voor die Prius !!!! Echt top. Ja, dat klopte wel.
Het gaat dus niet alleen om beauty, maar vooral om de portemonnee die de inruilwaarde bepaald.
Ook die 2e hands Toyota Avensis gaf veel plezier voor weinig afschrijving. Maar die mooie IS250 sloeg natuurlijk alles. Wat een beest en als toppertje met Toyota roots moest dit toch geen risicovolle aanschaf zijn. Helaas. Hier stopte het mooie Toyota-Lexus-Louwman avontuur. Die mooie Lexus IS250 werd als vrij snel in het verdom hoekje geplaatst door de overheid. De benzineprijzen gingen omhoog, de wegenbelasting werd "gratis"weggegeven aan hybride en kleine lage uitstoot "vervoermiddelen" en Lexus volgde het afgegeven signaal.
Mijn investering in de IS250 bleek al snel in rook op te gaan, toen Lexus haar prijs binnen een half jaar verlaagde en op de koop toe ook de optionele Navigatie etc. t.w.v. ? 3500,- er gratis bij leverde. Wat een domper :X en wat wordt je IS250 ineens veel minder waard. Het grootste gelach betaalde ik toen ik bij mijn Lexus/Toyota dealer vroeg naar een mogelijke inruil op een hagel nieuwe Prius 3. Het moment van de waarheid was een afschrijving van ruim 20.000 euro in twee jaar tijd. Ongelooflijk maar waar. Die lage bijtelling, BPM en vrijstelling van wegenbelasting maakt het leuke rijden kapot. :X ..............................
En toen kwam plotseling die mooie CT200h Wat een beauty. Ik rijd de IS250. Het is werkelijk een beest op de lange afstand, maar in de stad is het een koekie monster. Laat ik nu net daar de kilometers maken
Tijdens de introductie van de CT 200 H in het Louwman museum waren wij helemaal verkocht. Eindelijk een Hybride met een "
L" op de grill en de stilte "inside" die het qua vormgeving, luxe en stilte op kan nemen tegen de concurrent overheid subsidie jagers. Helaas heeft diezelfde overheid het mij onmogelijk gemaakt om een goede inruilwaarde te kunnen verzilveren tegen de CT200h. Er rust een vloek op de 6 cyl. en zelfs Lexus ziet haar eigen IS250 parade paard niet meer als serieuze inruil partner staan. Helaas moest ik constateren dat de luxe tak van Toyota haar waardevastheid (in concurrentie met de Duitse Beamers, sterren en ringen) heeft verloren. Juist in deze voel ik mij als trouwe Toyota/Lexus rijder ongemakkelijk en ben enigszins teleurgesteld. Uiteraard verlies ik niet de hoop om op een dag ook in zo'n mooie CT200h te kunnen rijden en met een big smile
naar de pomp te rijden. Ik hoop dan ook vurig dat er een moment kom dat ik mijn trouwe IS250 tegen een mooie CT200h kan verruilen, opdat ik de "
L" nog vele jaren op mijn gril kan ervaren :rulez: