Ervaring CrossClimate all season banden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jon
  • Startdatum Startdatum

Jon

Nieuw hier
20 feb 2023
11
8
3
Bij m'n RX 450h f-sport ben ik van plan m'n achterbanden te vervangen voor Michelin CrossClimate all season banden (zitten nu nog zomerbanden onder). Voor zitten er nog prima all season banden op met goed profiel. Ik vraag me nu af welk type ik precies moet bestellen; ik heb gekeken wat Michelin adviseert, Lexus dealer gevraagd en banden toko gevraagd en kreeg 3 verschillende antwoorden... Wie heeft er ervaring met CrossClimate's op z'n RX450h?
Dit zijn o.a. de opties:
CrossClimate 2 SUV 235/55 R19 101V (Fuel efficiency B, Wet grip B, noise 71 dB)
CrossClimate 2 SUV 235/55 R19 105V S1 XL (Fuel efficiency A, Wet grip B, noise 72 dB)
CrossClimate 2 SUV 235/55 R19 105W XL (Fuel efficiency B, Wet grip B, noise 71 dB)
CrossClimate 2 235/55 R19 105H XL, VOL (Fuel efficiency A, Wet grip B, noise 71 dB)
 
Môge, ik zou de goedkoopste nemen, dat SUV-verhaal is bs heb ik me door een bandenboer laten vertellen, alleen aan de orde als je ermee het terrein in zou willen en zelfs dan voldoen ze niet, centenklopperij dus, aldus de "expert".....
 
Goedemorgen,
Op mijn auto zitten sinds aanschaf Michelin Crossclimate banden. Ze zijn volledig gecupt aan de binnenkant waardoor het net lijkt of je op rails rijdt... Ze gaan er z.s.m. af voor set zomerbanden rondom. Ik vermoed dat de voorbanden eerst lang achter hebben gezet en daarna zijn gewisseld naar voren. Ik denk dat deze auto het beste en stilst rijdt op een set goede zomerbanden dus daarom ga ik daarvoor.

Deze zitten er bij mij op: https://www.autobandenmarkt.nl/banden/Michelin/CrossClimate-2-SUV/235-55-R19-101V/R-460456

Dat SUV verhaal weet ik niet, zal vast geldklopperij zijn inderdaad....
 
Môge, ik zou de goedkoopste nemen, dat SUV-verhaal is bs heb ik me door een bandenboer laten vertellen, alleen aan de orde als je ermee het terrein in zou willen en zelfs dan voldoen ze niet, centenklopperij dus, aldus de "expert".....
De eerste in het rijtje (SUV 101V) zijn het goedkoopste in aanschaf, maar de niet-SUV band (105H XL) zouden zuiniger moeten rijden (klasse A). Al zal je dat ook wel met een korreltje zout moeten nemen..
 
Goedemorgen,
Op mijn auto zitten sinds aanschaf Michelin Crossclimate banden. Ze zijn volledig gecupt aan de binnenkant waardoor het net lijkt of je op rails rijdt... Ze gaan er z.s.m. af voor set zomerbanden rondom. Ik vermoed dat de voorbanden eerst lang achter hebben gezet en daarna zijn gewisseld naar voren. Ik denk dat deze auto het beste en stilst rijdt op een set goede zomerbanden dus daarom ga ik daarvoor.

Deze zitten er bij mij op: https://www.autobandenmarkt.nl/banden/Michelin/CrossClimate-2-SUV/235-55-R19-101V/R-460456

Dat SUV verhaal weet ik niet, zal vast geldklopperij zijn inderdaad....
Ok dat klinkt niet best, heb ik nog niet eerder over gelezen. Kan dat niet komen door verkeerde uitlijning of dat de vorige eigenaar te lang met lage bandenspanning gereden heeft oid?
 
Mag een RX450h wel een HR-band hebben volgens fabrieksspecificatie, kan me voorstellen dat het minimaal VR moet zijn??
 
Ok dat klinkt niet best, heb ik nog niet eerder over gelezen. Kan dat niet komen door verkeerde uitlijning of dat de vorige eigenaar te lang met lage bandenspanning gereden heeft oid?
Ja dat zal vast door de uitlijning komen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je elke 3000-5000km wielen van as moet wisselen, ik geloof niet dat veel mensen dat doen... Ik heb eerder ook wel van techneuten begrepen dat V-profiel banden eerder cuppen dan met rechte profiellijnen. Maar goed, ik weet het fijne er ook niet van.
 
"All season" banden zie je steeds meer verschijnen in een speciale SUV, EV of hybride uitvoering. Door marketers zijn daar ongetwijfeld goede redenen voor te verzinnen: ze zijn zuiniger (wat betekent dat je comfort inboet en mogelijk ook zaken als grip en bochtvastheid), ze zijn beter geschikt voor relatief zware auto's (en dus zwaarder, duurder en minder comfortabel) of speciaal voor EV's en hybrides (waar ze minder snel slijten dan "normale" banden omdat ze wat slijtvaster rubber hebben, hetgeen zijn weerslag kan hebben op comfort).

Als je een EV of hybride voorziet van een normale band in de door de autofabrikant voorziene maat, rijdt de auto prima - een "speciale " band zal mogelijk een of ander gering voordeel hebben (laadvermogen, brandstofverbruik, geringere slijtage) maar daar betaal je dan wel een prijs voor - in rijgedrag en in Euro's. Zowel brandstofverbruik als slijtage laat zich echter prima beperken door de manier waarop je met het gaspedaal omgaat.

Bij een F Sport variant zal laag brandstofverbruik en lage bandenslijtage waarschijnlijk niet je eerste zorg zijn. Naar mijn gevoel ben je dan beter uit met banden met een goede reputatie op het gebied van rij- en stuurgedrag. Het kost iets meer, maar daar staat waarschijnlijk ook meer rijplezier tegenover.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Jon
Verschillende opties zullen wellicht ook te maken hebben met innovaties/verbeteringen. Als je op deze site kijkt, zie je dat de toelatingsdatums verschillen, in dezelfde volgorde:
- 01-05-2022
- 01-09-2023
- 01-05-2022
- 12-04-2021

Verder zou ik gewoon op de website van autoweek de goedkoopste uitzoeken, let alleen hierbij wel even op de snelheidsindex voor als je van autobahn blazen houdt met je zescilinder :)

En onder de CT is laatst een vergelijkbaar topic besproken. Geen vergelijkbare auto, maar wellicht dat je er nog wat nuttigs uit haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jon
Er zitten toch wel wat verschillen tussen normale banden en SUV / EV banden:
Het gedeelte over slijtvastheid geloof ik wel, van de hogere efficiëntie ben ik minder overtuigd. Vooral bij een SUV zal de luchtweerstand verreweg de belangrijkste factor zijn en de banden schelen misschien een paar procent. Ik denk dat zelfs aerodynamische velgen meer verschil maken dan de banden. Ik zou mijn keuze in eerste instantie maken op grip (maar daar scoren ze allemaal hetzelfde op), dan op geluid, daarna op prijs en pas als allerlaatste de (geclaimde) efficiëntie.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Jon
Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik ben uiteindelijk voor de CrossClimate 2 SUV 101V gegaan. In de niet-SUV variant waren de Crossclimates in deze maat alleen als 105H leverbaar en deze was duurder dan de 101V.
Hiernaast ook nog contact gehad met Michelin, en die gaven aan dat de SUV banden qua profiel niet verschillen maar wel een extra versteviging in zich hebben om met de hogere suv’s rekening te houden. Daarnaast gaf hij aan dat de 101 draagvermogen ruim voldoende zou moeten zijn en de 105 pas nodig wordt als je met een zware aanhanger of caravan gaat rijden.
 
De eerste bevindingen zijn dat ze in de bebouwde kom wel flink stevig aanvoelen (is misschien ook nieuwigheid?) maar op de snelweg heel stabiel rijden en ik qua geluid ook weinig verschil hoor tov de zomerbanden.
 
En het resultaat:
d6308f46-58c8-4c99-a0a8-3742dae6403a.jpeg

f2b9b115-bd2e-495f-89f4-8f5fcb28d192.jpeg


En klaar voor de wintersport:
IMG_2206.jpeg
 

Bijlagen

  • d6308f46-58c8-4c99-a0a8-3742dae6403a.jpeg
    d6308f46-58c8-4c99-a0a8-3742dae6403a.jpeg
    269,4 KB · Weergaven: 105
  • f2b9b115-bd2e-495f-89f4-8f5fcb28d192.jpeg
    f2b9b115-bd2e-495f-89f4-8f5fcb28d192.jpeg
    477,3 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
Al 40000 km op de Michelin CrossClimate afgelegd. Geen enkel probleem ondervonden, èn nog niet aan vervanging toe.
Wel na aanschaf alles uit laten lijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jon
Onderstaande afwijking heeft mijn band al een jaar. 2 maanden terug is hij hiermee ook door de apk gekomen. Dus alles lijkt mij in orde ondanks dat t niet mooi is.

Zouden jullie hiermee naar Italie en terug durven rijden?
1000031339.jpg
 
Poe, als de bandenmonteur aangeeft dat het slechts een scheur is in het buitenste vlak en dit 100% niets betekent voor stabiliteit, kracht, temperatuurschommelingen en dergelijke dan zou ik er wel mee durven rijden.

Alleen niet in Duitsland omdat ik wanneer mogelijk op echt hoge snelheid rij. Daarvoor zou ik nieuwe banden willen.

Maar als je voldoende zekerheid hebt verkregen en je rijdt een beetje normaal zou ik het wel aandurven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Ik zou het ook durven, toen ik nog een GS 450h reed, had ik dit ook, hup naar de bandenboer en die zei dat wanneer het alleen het rubber is dat het geen probleem is, je mag uiteraard niet de onderliggende laag zien.
 
Onderstaande afwijking heeft mijn band al een jaar. 2 maanden terug is hij hiermee ook door de apk gekomen. Dus alles lijkt mij in orde ondanks dat t niet mooi is.

Zouden jullie hiermee naar Italie en terug durven rijden?
Bekijk bijlage 181858
Ik begrijp de apk keurmeester niet en ook degene die hiermee de weg op gaat. Je ziet aan de letters dat de band al gedeformeerd is. Over een trottoirband of erger nog op snelheid en de band zal juist daar klappen. Niet mijn keuze. Auto is het waard maar zeker ook de mogelijkheid om veilig te rijden.