Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Heb je de bobines al vervangen?

Evt uitwisselen met elkaar en kijken of het probleem naar een andere cilinder verplaatst. Of zijn het alle cilinders?

Ik had ook ooit misfire, dat was bobine

Na de testrit was de bobine nog vervangen met een bobine uit een andere IS200 die daar ook stond. Alleen weet ik niet zeker of die nou ook nog in goede conditie is. Daar zal ik ook even naar kijken. Bedankt!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Na de testrit was de bobine nog vervangen met een bobine uit een andere IS200 die daar ook stond. Alleen weet ik niet zeker of die nou ook nog in goede conditie is. Daar zal ik ook even naar kijken. Bedankt!

Ik had destijds code 0304 (misfire) en na het verwisselen van 2 bobines werd het Code 0301 (misfire) het laatste getal gaf in dit geval aan in welke cilinder de fout gemeten werd, die verhuisde bij mij mee met de kapotte bobine, dus als het daarin zit zou je het zo moeten kunnen achterhalen
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
... komen er allemaal storingen in de dash. De check engine light en TRC etc. Dus ...
[...]

En wat nu als je gaat rijden met uitgeschakelde TRC? Laat de TRC zich eigenlijk nog wel uitschakelen? Zo ja, kom je dan wel boven die 3400 toeren uit?

Wat is de "etc" melding? ;) Precies kijken naar WAT de auto je meldt en wanneer, daar valt veel uit af te leiden.

Daarnaast zijn sommige OBD-codes 'hardnekkig' (lees: blijven in het geheugen staan omdat zich een bepaalde kritische situatie zich tenminste ??nmaal heeft voorgedaan, ook al komt die situatie nu niet meer voor). Op die manier dwingt de auto aandacht voor opsporen van de oorzaak af. En terecht! En uit zelfbescherming gaat de techniek verder in Limp Mode.
Bij minder kritische redenen die een Check Engine geven, gaat het lampje na verloop van tijd wel weer uit als het euvel zich een x-tijd niet meer heeft voorgedaan.

Als jij een TRC-melding krijgt, kan dat veel oorzaken kennen, zoals wheelspeedsensoren die en beeld scheppen wat fysiek onmogelijk is, een defecte ABS-sensor, andere data die een beeld scheppen dat in de praktijk niet bestaat (bijv te hoge snelheid icm te laag toerental, of denk aan bocht rijden met stuur in rechtuitstand). De keuze is reuze...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Na de testrit was de bobine nog vervangen met een bobine uit een andere IS200 die daar ook stond. Alleen weet ik niet zeker of die nou ook nog in goede conditie is. Daar zal ik ook even naar kijken. Bedankt!

Een bobine die niet goed is merk je meteen dat de motor niet lekker loopt. Onrustig bij stationair en inhouden/hokken bij gas op lage toeren. ECU lijkt meer plausibel. Die dingen zijn nog best duur voor een 2e hands en geen idee of je dat ding nog moet inleren met codes etc.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Een bobine die niet goed is merk je meteen dat de motor niet lekker loopt. Onrustig bij stationair en inhouden/hokken bij gas op lage toeren. ECU lijkt meer plausibel. Die dingen zijn nog best duur voor een 2e hands en geen idee of je dat ding nog moet inleren met codes etc.

Bobine uitwisselen is gratis en je sluit er een probleem mee uit
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
En wat nu als je gaat rijden met uitgeschakelde TRC? Laat de TRC zich eigenlijk nog wel uitschakelen? Zo ja, kom je dan wel boven die 3400 toeren uit?

Wat is de "etc" melding? ;) Precies kijken naar WAT de auto je meldt en wanneer, daar valt veel uit af te leiden.

Daarnaast zijn sommige OBD-codes 'hardnekkig' (lees: blijven in het geheugen staan omdat zich een bepaalde kritische situatie zich tenminste ??nmaal heeft voorgedaan, ook al komt die situatie nu niet meer voor). Op die manier dwingt de auto aandacht voor opsporen van de oorzaak af. En terecht! En uit zelfbescherming gaat de techniek verder in Limp Mode.
Bij minder kritische redenen die een Check Engine geven, gaat het lampje na verloop van tijd wel weer uit als het euvel zich een x-tijd niet meer heeft voorgedaan.

Als jij een TRC-melding krijgt, kan dat veel oorzaken kennen, zoals wheelspeedsensoren die en beeld scheppen wat fysiek onmogelijk is, een defecte ABS-sensor, andere data die een beeld scheppen dat in de praktijk niet bestaat (bijv te hoge snelheid icm te laag toerental, of denk aan bocht rijden met stuur in rechtuitstand). De keuze is reuze...

Ik weet verder niet welke storingen allemaal precies zichtbaar werden. Alleen sowieso met het tempo waarop de garage met de auto bezig is vind ik niet goed genoeg. Het heeft de hele zomer geduurd om erachter te komen dat het hoogstwaarschijnlijk aan de ECU ligt, en nu dat bekend is kan het misschien wel tot juni 2021 duren voordat dat opleidingsbedrijf eindelijk langskomt. Kortom dat duurt mij te lang.

Daarom ga ik nu ook proberen via het forum of dergelijke iemand te vinden die mij ermee kan helpen. Of misschien als je het wilt zou jij ook langs kunnen komen om even te kijken. Of ken je misschien iemand die codes kan lezen en oplossen? Het kan bijna niet anders meer zijn dan dat de ECU in de fout zit. Alleen met het tempo waarop de garage ermee omgaat begint mij nu te lang te duren
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Je zoektocht start met het uitlezen; dat kan je zelf ook; Deze uitlees unit even aanschaffen ( https://www.bol.com/nl/p/obd2-scann...h=hpfmhjTnQu8RoiI8MWxPLg.1_14.15.ProductTitle ) en in je auto steken. Op een android device met bluetooth even Torque Lite app installeren; auto starten en je ziet in Torque dat je gegevens door krijgt. Dmv de uitleesfunctie krijg je alle codes door. Dan kan je die hier even delen. Zat kennis aanwezig, en anders wel op andere fora.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Je zoektocht start met het uitlezen; dat kan je zelf ook; Deze uitlees unit even aanschaffen ( https://www.bol.com/nl/p/obd2-scann...h=hpfmhjTnQu8RoiI8MWxPLg.1_14.15.ProductTitle ) en in je auto steken. Op een android device met bluetooth even Torque Lite app installeren; auto starten en je ziet in Torque dat je gegevens door krijgt. Dmv de uitleesfunctie krijg je alle codes door. Dan kan je die hier even delen. Zat kennis aanwezig, en anders wel op andere fora.

Oke, ik zal ermee aan de slag. Kan de auto ook eindelijk voor de eerste keer thuis staan haha!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je zoektocht start met het uitlezen; dat kan je zelf ook; Deze uitlees unit even aanschaffen ( https://www.bol.com/nl/p/obd2-scann...h=hpfmhjTnQu8RoiI8MWxPLg.1_14.15.ProductTitle ) en in je auto steken. Op een android device met bluetooth even Torque Lite app installeren; auto starten en je ziet in Torque dat je gegevens door krijgt. Dmv de uitleesfunctie krijg je alle codes door. Dan kan je die hier even delen. Zat kennis aanwezig, en anders wel op andere fora.

Klopt...maar met een niet onbelangrijke kanttekening: Zowel dit soort 'universele' tools alsook de apps kennen vaak enkel de algemene en gestandaardiseerde OBD-codes. Met de merkspecifieke codes kunnen ze vaak niet overweg (herkenbaar als de app bijv. niet vraagt naar het merk van de auto dat wordt gescand).
Merkspecifieke codes liggen in aparte ranges, zoals P1000 <> P1999 en P3000 <> P3500. Deze codes hebben dan betrekking op onderdelen en regelingen die bij andere merken niet voorkomen, of een andere betekenis kunnen hebben. Mocht ergens in die specifieke range een code van toepassing zijn en je krijgt 'm niet te zien, kan je alsnog op het verkeerde been worden gezet. Maar hoe dan ook: deze kleine investering is, om mee te beginnen, nooit weggegooid geld.

AutomotiveLucas zei:
[...]
... Of misschien als je het wilt zou jij ook langs kunnen komen om even te kijken...
[...]

Ik ben in het algemeen de beroerdste niet, maar afgezien van de huidige situatie is ook de afstand er niet naar om zomaar 'even' bij je voorbij te komen.:sneaky:
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Dat is zeer begrijpelijk haha. Ik heb trouwens voor ik zo'n apparaat aanschaf nog even de garage gevraagd welke codes zij hebben gevonden. Misschien dat ik daar een heel eind mee kom
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Je zoektocht start met het uitlezen; dat kan je zelf ook; Deze uitlees unit even aanschaffen ( https://www.bol.com/nl/p/obd2-scanne...5.ProductTitle ) en in je auto steken. Op een android device met bluetooth even Torque Lite app installeren; auto starten en je ziet in Torque dat je gegevens door krijgt. Dmv de uitleesfunctie krijg je alle codes door. Dan kan je die hier even delen. Zat kennis aanwezig, en anders wel op andere fora.

Ik had de garage gevraagd over de codes die zij hebben gevonden tijdens het uiezen, en zij kwamen op 'meervoudige cilinderoverslag'. Ik ga binnenkort zelf ook even uitlezen om te kijken of ik zelf nog wat kan vinden.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik had de garage gevraagd over de codes die zij hebben gevonden tijdens het uiezen, en zij kwamen op 'meervoudige cilinderoverslag'. Ik ga binnenkort zelf ook even uitlezen om te kijken of ik zelf nog wat kan vinden.

Jammer dat je even niet de P-codes van de garage mee kreeg (had je zelf al wat kunnen zoeken op het web). maar goed die ga je waarschijnlijk even zelf uitlezen. We zijn benieuwd!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Jammer dat je even niet de P-codes van de garage mee kreeg (had je zelf al wat kunnen zoeken op het web). maar goed die ga je waarschijnlijk even zelf uitlezen. We zijn benieuwd!

Na een week lang geen antwoord te hebben van de garage heb ik nu eindelijk de P codes binnen. Het gaat hier om de code P1346 (nokkenas positiesensor - stroom) en P1346 (nokkenas positiesensor - historisch).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hmm, dat wordtwaarschijnlijk vervangen. Lekker klusje is dat, gezien deze achterin de kop zit...
 
Laatst bewerkt:

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Goedemorgen, avond of middag!

We zijn een stap(je) verder! De Lexus is zojuist voor het eerst thuisgekomen. De wagen is voor zover in elkaar geschroefd en apk-gekeurd. Schorsing opgezegd en in de verzekering gezet, omdat mijn broer tijdelijk vervoer nodig heeft. Na bijna een jaar mochten wij dus eindelijk zelf weer eens de IS200 ervaren. Om er nu bovenop te blijven zitten, hebben we besloten om meteen onze constateringen met jullie te delen.

Hier een overzicht daarvan:
1. Slecht starten, pas na ongeveer zes seconden en gas bijgeven sloeg de motor pas stroefjes aan.
2. Vlak na starten, meerdere schokken door de volledige auto heen
3. Weinig vermogen, vermogensgebied licht nu tussen de 2k en 3k, maar het gaspedaal moet niet verder ingedrukt worden dan circa 50%, anders verlies je vermogen.
4. Motor begrenst zichzelf bij circa 3100 toeren, daarboven begint hij te schokken en is er geen acceleratie meer.
5. Bij het verder intrappen van het gaspedaal ontstaat er een zware resonantie in het interieur en begint de boel te stinken naar een vage combinatie van uitlaatgassen, olie en hete onderdelen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het komt over alsof de motor niet alle uitlaatgassen kwijt kan, aangezien het accelereren juist afneemt naarmate er meer gas gegeven wordt (uitlaat verstopt?).
6. Bij terugschakelen op relatief hoge snelheid naar een relatief lage versnelling, waardoor het toerental plots boven 3100 zit, springt voor één seconde het motorstoringslampje aan. Deze verdwijnt daarna meteen toen de snelheid en dus het toerental daalde.
7. In z'n vrij begrenst de motor zichzelf ook tot 3100 toeren, bij fors extra gasgeven ontstaat er een blijvende motorstoring.
8. Bij het uitlezen van de Lexus kregen wij 3 foutcodes: P0500 (Vehicle Speed Sensor "A"), en tweemaal P1346 (Ignition system or misfire related")
9. Uitlaat rookt, ook bij warme motor, zowel buiten als in de schuur. Ook komt er naar ons idee weinig geluid uit de einddemper. Als je bij de achterbumper staat, hoor je eerder de motor dan de uitlaat. De geluiden die de uitlaat wél maakt, lijken bij de voetenruimte vandaan te komen.
10. Na het ontstaan van de blijvende motorstoring gedraagt de auto zich vrijwel hetzelfde. In het begin was er het idee dat de wagen wellicht iets sneller accelereerde en geen resonantie meer had, maar eenmaal weer op de provinciale weg was dat gevoel meteen weer weg, zie punt 5.
11. De Lexus geeft weinig informatie door aan de OBD-scanner; enkel de koelwatertemperatuur wordt doorgegeven, welke een veel te hoge waarde aangeeft (170 graden). Verder zijn dingen als toerental, oliedruk en snelheid niet afleesbaar vanaf de OBD-scanner-app. Deze informatie wordt wel weergegeven bij alle andere auto's die wij tot nu toe hebben aangesloten op deze scanner.
12. De koelvin slaat vaak aan, zoals hoorbaar in het tweede filmpje.

Om er een zo goed mogelijk beeld van te kunnen geven aan jullie, hebben wij ook twee video's gemaakt en een aantal foto's:
Video 1: Inhouden, resonantie, vermogensverlies:
Video 2: Rokende uitlaat, motorbegrenzing:

De hele auto voelt op de aandrijving na heel goed aan. Het is echt het vermogen dat mist waardoor de wagen nu niet volledig tot zijn recht komt.

Onze hoop is dat door dit overzicht duidelijk is hoe de auto zich in totaal gedraagt, zodat wellicht meerdere constateringen aan elkaar gekoppeld kunnen worden, welke leiden tot de uiteindelijke oplossing.

De volgende stappen zouden zijn om, hopelijk onderbouwd met jullie ideeën, er naar te laten kijken in Groningen, bij de dealer. De garage stuurt een lijstje door met wat er tot nu toe allemaal gedaan is, zodat er geen dubbel werk gedaan wordt.

Wij horen heel graag van jullie!

Groet Robin (broer en schrijver ;) ) en Lucas
 

Bijlagen

  • 20210309_212426.jpg
    20210309_212426.jpg
    3,1 MB · Weergaven: 40
  • 20210309_211813.jpg
    20210309_211813.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 40
  • 20210309_212308.jpg
    20210309_212308.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 44
  • 20210309_212321.jpg
    20210309_212321.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 44
  • 20210309_212144.jpg
    20210309_212144.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 40
  • 20210309_212140.jpg
    20210309_212140.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 44
  • 20210309_212420.jpg
    20210309_212420.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 42

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Ik zou beginnen met te kijken welke cilinder hij misfires geeft:
Bobines?
Bougies?
Verstopte VVTI filter of defecte klep?
Distributie tand versprongen?
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Ik zou beginnen met te kijken welke cilinder hij misfires geeft:
Bobines?
Bougies?
Verstopte VVTI filter of defecte klep?
Distributie tand versprongen?
Hey, bedankt voor de tips! Als het goed is krijg ik deze week nog een lijst met alle dingen die de garage heeft vervangen (en/of schoongemaakt).

Maar de garage heeft inderdaad wel naar de bobines, bougies en injectoren gekeken en waar nodig vervangen. Ook het VVTi filter is gereinigd en de regelklep is ook in goede conditie (volgens de garage). Over die regelklep ben ik nog niet helemaal overtuigd of die wel echt nog goed is. Tenslotte na de eerste week dat mijn auto daar bij de garage stond hebben ze meteen de distributie op tijd gezet. Er zat namelijk een nieuwe distributie op maar die was verkeerd getimed.

Verder gaan we eerst proberen de ECU bij de dealer te laten vervangen. Maar ik heb geen idee of dat alle constateringen of enige constateringen op gaat lossen. Zoals dat met die resonantie, dat kan haast niet anders zijn dan in het uitlaatsysteem vermoeden we. (Misschien wel het spruitstuk?)
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Je weet dat de luchttoevoer vanaf de voorzijde mist, toch? (17751 INLET, AIR CLEANER, NO.1)
Ja, er zijn ook een aantal andere onderdelen niet vastgezet of überhaupt terug gezet. Ondanks dat kunnen wij nog wel veilig rijden.

Vandaag hebben we weer geprobeerd de motor zo hoog mogelijk te laten draaien. Terwijl hij stil stond, dus zou het luchttoevoer niet heel veel verschil moeten maken. Maar nogsteeds hadden wij geen succes en hebben we zelfs andere constateringen gemaakt.

- bij het gasgeven vanuit de motorruimte voel je dat de motor rare onregelmatige tikken geeft bij het dalen in toeren.
- wanneer je het limiet van het toerental (in ons geval rond de 3200 toeren) hebt bereikt en weer terug naar stationair gaat, hoor je ook dat de kleppen het moeilijk hebben om weer op ritme te komen. Dan kun je zelfs de tikken die de motor geeft duidelijk horen.
- ook beweegt de motor onnodig veel bij het fors 'revven' van de motor.