Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ook luchttoevoer (lengte inlaattraject) kan van belang zijn, eerst helemaal terug naar oem en dan verder.
Dan zou ik eerst controleren of de distributie echt goed staat en daarna de ontsteking (en ook de ontstekingsvolgorde !!) checken. Als de uitlaat zo verstopt zou zitten als het lijkt, zou het blok voldoende kracht moeten hebben om de uitlaat te laten scheuren. Een lek en compressietest is trouwens ook handig en snel uit te voeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nou, er is duidelijk wel meer mis dan initieel werd geschetst. Ik zou trouwens wel oppassen om de motor onder deze condities zo te stressen. Je schrijft dat de Lex een verse APK heeft? Dat vind ik bijna onbegrijpelijk, aangezien je met deze auto onder deze condities simpelweg niet 'normaal' aan het verkeer kunt deelnemen. Laat staan dat ik mij amper kan voorstellen dat de emissiemeting binnen specs is uitgevallen. Maar goed... to the point

Zoals Brinkybunch ook al aangaf: begin niet 'in het midden' met zoeken, maar bouw eerst alles erop en eraan zoals het ooit OEM was bedoeld. Heeft de IS hydraulische klepstoters (ik ga uit van wel), dan zou een inspectie op zijn plaats zijn. Zowel lekkende klepstoters als zwevende kleppen kunnen bijdragen aan dit motorgedrag. Vermogensverlies en overmatige hittevorming, samen met gebonk, gehik en getik (pingelen, knocken), kunnen ook duiden op ontsteking na BDP. Dus als je dit niet eerst helder hebt, kan je ook geen zinnige vervolgconclusies trekken. Dus ik sluit me zeker aan bij het advies van mijn voorganger.

Foutmeldingen over sensoren zijn leuk en aardig, maar WAT geven ze door? Een Vehicle Speed Sensor die bij stilstand toch een snelheid registreert is wat anders dan wanneer de sensor ook op snelheid 0km/h blijft doorgeven. Kom je met je huidige tool niet zo diep?Helaas, dan is de tool voor dit doel waardeloos! Ik heb al eerder uitgelegd waarom.

Pak zaken systematisch en stuk voor stuk aan, vermeld ze in je logboek, samen met het geboekte resultaat die het heeft opgeleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Klinkt als een klep die blijft open staan of krom. Lektest zal de oplossing geven.
Ecu lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Er is toch goede benzine in en geen mengeling diesel/benzine?
Bij verwijderen slang carterontluchting abnormale druk/rook aanwezig?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Een rit naar een goede lexus specialist of lexus dealer. Uitleggen en korte proefrit. misschien alleen de motor al laten lopen.
Daarna kunnen ze aan de slag. Goede computer eraan en dingen controleren/uitsluiten.
Zoals het nu gaat word het ook niet beter en krijgt de motor ook op z'n donder.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Een rit naar een goede lexus specialist of lexus dealer. Uitleggen en korte proefrit. misschien alleen de motor al laten lopen.
Daarna kunnen ze aan de slag. Goede computer eraan en dingen controleren/uitsluiten.
[...]
... à €85/uur en ex nieuwe en originele onderdelen? Ga er maar aan staan... Bij een standaard auto die gister nog goed liep en nu ineens niet meer, dan is dat wellicht een goede optie. Dit is echter geen standaard auto, maar een puur ex-hobbyproject waar menigeen zonder enige history al stevig in heeft zitten sleutelen. Dat lost ook een dealer niet even in een paar uurtjes op, vrees ik ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en covko

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Klopt, dealer betaal je de hoofdprijs maar tot nu toe is hij ook nog niet verder gekomen. financieel zal het dan niet helemaal lukken. anders had hij wel een jongere/duurdere auto gekocht.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Is een standpunt, maar dan missen we uiteindelijk wat er "mis" was. Ik heb best veel afgestruind en wat navraag gedaan, maar deze storing is echt niet een "standaard dingetje" en er is niets over te vinden. Ik begin nou eigenlijk best nieuwsgierig te worden.
De eigenaar zou crowdfunding kunnen overwegen :p als we willen weten hoe het afloopt gaat eerst de pet rond
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik blijf bij mijn originele standpunt.
Eens.

Ik begrijp wel dat deze storing uitzonderlijk lijkt te worden omdat niet de meest voor de hand liggende bekende oorzaken het niet blijken te zijn. Is er al gezocht op ClubLexus bijvoorbeeld? Aan de andere kant van de grote plas is er volgens mij meer verkocht van dit model dan in Europa? De kans dat er daar een soortgelijk probleem aan de hand is geweest, is groter dan in Nederland?

Heb je een lijn getrokken tot waar je door gaat? Qua budget bedoel ik dan? Veel zelf doen lijkt in eerste instantie goedkoop, je leert er tenslotte ook het e.e.a. van. Maar een goede diagnosespecialist kan onder de streep wel eens goedkoper zijn. En sneller?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je kunt het zo moeilijk en complex maken als je maar wil: bij deze IS200 kan je nergens meer vanuit gaan, omdat er door inmiddels ontelbare handjes allerlei (ook onbekende) ingrepen onder de kap zijn doorgevoerd. Feit blijft echter dat ook voor een goedlopend blok in deze IS200 aan dezelfde basisvoorwaarden moet worden voldaan als voor elk ander blok. Dat moet je vooraf volledig helder hebben! Je kunt zoveel sensoren (incl VVTI) vernieuwen als je lief is en je budget toelaat. Maar als je niet hebt gecontroleerd of alle onderdelen juist zijn geplaatst, alle bekabeling en connectoren correct zijn aangebracht en aangesloten, er voor de motor een 'volledig vrije ademhaling' bestaat, de distributietiming klopt, de compressie deugt, de brandstofdruk deugt, de ontstekingsvolgorde juist is, het ontstekingstijdstip correct is, vonkjes worden aangeboden, etc, etc, pas DAN heb je een basis om op verder te kunnen analyseren en redeneren.

[edit]
Het spreekt voor zich dat zo'n traject een strakke regie vereist! Hoe meer partijen hun handen erin steken, hoe onduidelijker het wordt.
[/edit]

Heb je hier geen boodschap aan, omdat het blok 'toch wel al enigszins loopt, alleen nog niet boven de 3100RPM', dan kan je zo'n werkwijze vergelijken met het bouwen van een huis, waarbij je begint met de lekker eenvoudige schoorsteen (dan heb je dat alvast gehad) en de rest er later wel omheen en onderdoor bouwt...
Zoiets leidt tot een intensieve, tijdrovende, geldverslindende en uiteindelijk nog steeds onmogelijke uitdaging!

[edit]
Tsja, en wat het advies van 'naar de sloop brengen' betreft: mijn (bijna) schoonzoon heeft ook ooit zo'n advies gekregen (niet van mij) en opgevolgd tijdens een APK op zijn oude Aygo'tje. Diezelfde Aygo reed echter binnen een week na afstaan met verse APK alweer rond! Da's nu langer dan een jaar geleden... ;). Daar trapt ie niet nog een keer in (hoop ik).
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Bedankt voor al jullie reacties!

De komende dagen krijg ik een overzicht van wat er allemaal precies is gedaan. Pas dan kan ik echt mogelijkheden uitsluiten en ga ik ook al de bovenstaande tips bij langs om te checken of dit al gecontroleerd is.

Een eigenaar van een autobedrijf (via mijn broer zijn poetsbedrijf) is laatst trouwens ook langs geweest. We hebben geconstateerd dat de regelklep wel stroom krijgt. Maar als hij geen instructies krijgt van de ECU gebeurt er ook niks. Nog wel wil ik achterhalen of alle componenten van de regelklep werken zo als ze zouden moeten werken. Bijvoorbeeld of het veertje wel reageert op het voltage.
Ook is bekend geworden dan na het gas geven met de hand in de motorruimte je rare, onregelmatige tikken voelt bij het dalen in de toeren. Zoals eerder gemeld. Daarnaast maakt de motor onnodige bewegingen bij het gas geven waardoor de hele auto ook schokt.
De verwarrendheid over alles weer OEM in elkaar zetten zal geen verschil maken omdat de motor precies het zelfde doet wanneer de auto stil staat als wanneer hij rijdt. Dus kan de luchttoevoer niet het probleem zijn.
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Bedankt voor al jullie reacties!

De komende dagen krijg ik een overzicht van wat er allemaal precies is gedaan. Pas dan kan ik echt mogelijkheden uitsluiten en ga ik ook al de bovenstaande tips bij langs om te checken of dit al gecontroleerd is.

Een eigenaar van een autobedrijf (via mijn broer zijn poetsbedrijf) is laatst trouwens ook langs geweest. We hebben geconstateerd dat de regelklep wel stroom krijgt. Maar als hij geen instructies krijgt van de ECU gebeurt er ook niks. Nog wel wil ik achterhalen of alle componenten van de regelklep werken zo als ze zouden moeten werken. Bijvoorbeeld of het veertje wel reageert op het voltage.
Ook is bekend geworden dan na het gas geven met de hand in de motorruimte je rare, onregelmatige tikken voelt bij het dalen in de toeren. Zoals eerder gemeld. Daarnaast maakt de motor onnodige bewegingen bij het gas geven waardoor de hele auto ook schokt.
De verwarrendheid over alles weer OEM in elkaar zetten zal geen verschil maken omdat de motor precies het zelfde doet wanneer de auto stil staat als wanneer hij rijdt. Dus kan de luchttoevoer niet het probleem zijn.
Gewoon ter informatie en om te bepalen wat eventueel wel of niet bespreekbaar bij je is. Welke opleiding of affiniteit met de autotechniek heb je?
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
De verwarrendheid over alles weer OEM in elkaar zetten zal geen verschil maken omdat de motor precies het zelfde doet wanneer de auto stil staat als wanneer hij rijdt. Dus kan de luchttoevoer niet het probleem zijn.
Met die redenering ga je al meteen mank: in het inlaattraject zit een LMM (LuchtMassaMeter) die o.a. (vaak temperatuur) de hoeveelheid aangezogen lucht meet. Maar de LMM is ontworpen voor een bepaalde luchtstroom die wordt bepaald door de aanzuigbuis. Geen idee hoe het bij de IS200 precies eruit ziet, maar niet zelden tref je ook nog een soort honingraat constructie voor de sensor die de luchtstroming ' modelleert' . Maar de effectiviteit daarvan is mede afhankelijk van de buis ervoor. Zit die buis er niet op, stroomt de lucht al heel snel op een andere wijze dan bedoeld (wervelingen) langs de sensor waardoor meetfouten ontstaan. Het resultaat is daarom nietszeggend! Je krijgt dit soort tips niet om je onnodig werk in de schoenen te schuiven, maar om je te helpen. De vraag van Brinkybunch is best een terechte vraag. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb in ieder geval niet de illusie dat je zonder affiniteit, technische kennis en vooral geduld (!) dit ' even' gaat oplossen.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Kort samengevat:

2e hands sensor van de krukas of 1 die je zeker bent die werkt. Proberen

Niet goed?

Haal cats er af aan het blok,gaat ie dan wel voorbij,cats stuk/verstopt.

Kan je gelijk naar de kleppen kijken of je al dan niet wat verkeerd zit aan de UITLAAT zijde.

Bougies er uit:
compressiemeting.
Goed? Ok
Lektest?
Nog steeds goed?
Distributieseksel er af en timing controleren.
Timing ok?
Kleppendeksel eraf en kijken of alle kleppen voldoende bewegen.
Alles ok?
Goed?
Carter eraf en naar de zuigers en drijfsrangen kijken. Dat takkend geluid heeft niet met een elektrisch probleem te zien.

En wat die aanzuigbuis betreft,deze heeft veel belang maar in principe niet zo in vrij of als je geen kracht zet als de box zelf correct in elkaar zit. Door steenslagbra heb je zeer rare taferelen zonder codes omdat je de luchtaanvoer beperkt.

Pcv klep werkt correct?
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Gewoon ter informatie en om te bepalen wat eventueel wel of niet bespreekbaar bij je is. Welke opleiding of affiniteit met de autotechniek heb je?
Ik heb qua school niks te maken in de auto techniek. Ik doe de Manager Transport & Logistiek opleiding. Wel heb ik al mijn hele leven interesse in auto's en weet ik in theorie wel het een en het ander.