Het grote poetstopic !

Makkelijker kunnen we het niet maken. De Inizio is vervangen door de Veloce. Maar de hele serie kan je vervangen door elk ander merk, PB SSR, Scholl concept S, etc.

En machinaal of handmatig polijsten is net als (nat)schuren met bv.1500/2000/2500 grit : je bouwt stapsgewijs af. Echter je proefstukje bouw je op : eerst stukje licht polijsten, te weinig resultaat ?, dan medium, nog niet genoeg ?, dan heavy enz.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
No Title

Kijk nou uit wat je zegt tegen Alor
 

Bijlagen

  • photo2961.jpg
    photo2961.jpg
    34,7 KB · Weergaven: 81
Zijn er forum leden die ervaring hebben met het product Monello ?
Ik heb een DAP 500 (dual action polisher) en zou graag het product Monello eens willen proberen.
Welke polijstpads gebruiken jullie
Welke polijstmiddelen gebruik je.
Welke polijstpad met welk polijstmiddel
Op welke snelheid laat jij je DAP draaien ?
Ik zag dat de wax van Monello een advies prijs heeft van euro 84.99 heeft iemand deze ook al eens gebruikt.
Is dit een wax die je met je handen opbrengt ?
Je merkt het een straaltje zon en meteen helemaal van slag.


Zie boven voor al je vragen. En met de wax zal je Ibrido van 74.99 bedoelen. Dat is het hoge segment. Ik zou wat lager beginnen als ik jou was en eerst ervaring opdoen. Pas na vele keren zal je weten hoe dun je moet toepassen ("less is more") en doodzonde om 74.99 boterhamdik te gaan smeren.
 
Net de Monello - Dolce Verde Klei Set gekocht
Als het weer een beetje wil meewerken dit weekend :-)
Dit word dus stap 1
Maar je zal gelijk door moeten met stap 2 en 3. Kleien heeft weinig zin als je daarna niet machinaal of handmatig polijst en daarna een sealant of wax zet. Anders moet je accepteren dat na het kleien je auto glad voelt maar niet zo fraai oogt. Dus je hebt een druk weekend voor de boeg !
 
Dat kun je wel stellen.
Het kleien is al een hele klus laat staan stap 2 en 3 ook nog.
Ik snap de logica maar wou eigenlijk ieder weekend een stap doen
 
heb net de poets specialist van carclean gesproken met een live chat en wat adviezen gekregen over mijn oude beige leer zonder gaatjes , en wacht nu op de korting code (Alan) en dan bestellen maar
 
Is dit misschien iets wat ik kan volgen...
-Polijsten met Monello Mezzo op een oranje pad (1500 -2000 tpm), laatste rondje op laagste stand

-Polijsten met Monello Finale op een zwarte pad (1500tpm), laatste rondje op de laagste stand
-Optioneel: Glaze aanbrengen voor iets diepere glas
-Goede wax zo dun mogelijk aanbrengen
 
Net de volgende producten besteld
102545 Monello - Raffini 5,5” Foam Finessing Pad - Black
102548 Monello - Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad - Orange
102673 Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
102674 Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml
 
Alor:

102548 Monello - Raffini 5,5? Foam Light Cutting Pad - Orange met Mezzo ( ik zou voor de dap500 stand 5 gebruiken)
Optioneel: 102548 Monello - Raffini 5,5? Foam Light Cutting Pad - Orange met finale (DAP500 stand 3/4)
102545 Monello - Raffini 5,5? Foam Finessing Pad - Black met finale (DAP stand 3)
 
Kan de PDF niet geopend worden ? Daar stonden de antwoorden in.
Er is geen eenduidig antwoord welke pad of welk polijstmiddel 'juist' of 'fout'. Zelden gaat het echt fout maar praat je over een overbodige of nutteloze stap.
Zoals boven als optioneel aangegeven : Orange met finale. Dat heeft geen zin want orange heeft een redelijke cutting factor en dan heeft het geen zin om een polijstkorrel erop te doen die dat niet heeft zoals Finale. Het brengt geen schade aan, maar het is gewoon zonde van je tijd en je verpest de eindsituatie van Orange met Mezzo. Als een tussenstap nodig is overweeg dan Wit of Lichtgroen met Mezzo.
De staat van de lak bepaalt wat je nodig hebt. Zwart met finale is prima maar om daar te komen zal de een met bv. Geel en Veloce gestart zijn en een ander had voldoende aan Groen en Mezzo.

(Dit natuurlijk vanuit de Monello produkten & LC pads bezien)
 
GWS ik heb de PDF gelezen.
Toch is het voor een leek even lastig vanwege al die exotische namen.

De volgorde is ?

1) Klei
2) Mezzo
3) Finale

Stap 2 is dus een hele belangrijke en moet je vari?ren tussen de verschillende pad's oplopend van fijn naar grof afhankelijk van de imperfecties ?
 
Er zijn evt. wat voor- en tussen stappen, al of niet optioneel, maar laten we het hier even simpel houden dan is stap 0 wassen, 1 kleien, 2 polijsten en 3 glazen/sealen/waxen . Dan nu even alleen over stap 2 daar polijst je wat nodig is voor jouw lakstaat, voor jouw mogelijkheden en voor jouw einddoel. Dus de ene heeft superdoffe lak en veel krassen en moet naar paars of geel met bijbehorend polijstmiddel en omdat die dat moet zal hij/zij ook langzamer moeten afbouwen. Je kan dan simpelweg niet in 1 stap naar zwart met finale. Een ander heeft wat heel lichte swirls, boterzachte lak en misschien geen DAP maar is al blij dat die handmatig met zwart en finale zijn doel bereikt. Zo duidelijker ?.
 
Voor mij wel....ik laat het professioneel doen denk ik :P Qua (uitsparen) kosten materiaal lijkt dat inmiddels een redelijke optie.
 
Dan de plastic stoot strips op het portier.
Afplakken ?
En niet met de DAP tegenaan komen...
Vanwege wrijvingsweerstand.
 
Vandaag bezig geweest met de DAP500
Ik had mij geen slechtere dag kunnen uitzoeken.
Nou ja het regende niet in ieder geval.
Ik heb gebruik gemaakt van Monello producten en die bevallen erg goed.
Verwerking temperatuur moet natuurlijk hoger zijn dan vandaag maar het ging wel.
Eerst door de wasstraat en daarna gaan kleien.
Klei is natuurlijk wat stugger met de temperatuur van vandaag maar flink kneden en het gaat.
Daarna de mezzo en vervolgens de finale.
Ik heb een zijkant gedaan van de auto en als laatste stap natty blue van poorboys.
Toch is temperatuur een belangrijke factor en ga ik verder als het warmer word.
Toch valt het resultaat niet tegen.
Van 09:00 tot 14:00 bezig geweest


https://drive.google.com/folderview?...GM&usp=sharing