Ikigai - Life & Times with Lexus

file_000000008aa462439277a072618358b5.png

Past prima, niks meer aan doen!
(en je kentekenplaat hang je er maar met een touwtje aan).
 
ā€œThe car care nutā€ heeft ergens een yt-filmpje staan over de Honda Passport.
Die heeft een mogelijkheid om een reservewiel rechtop in kofferruimte te plaatsen.
Misschien kun je de kunststof vloerplaat en bakken aanpassen.

Foto’s en linkje naar filmpje:
 

Bijlagen

  • IMG_3538.png
    IMG_3538.png
    518,6 KB · Weergaven: 37
  • IMG_3537.png
    IMG_3537.png
    675,8 KB · Weergaven: 33
  • IMG_3536.png
    IMG_3536.png
    707,3 KB · Weergaven: 33
Wanneer je die ā€œplastic bakken meukā€ er helemaal uit haalt en in je garage bewaart, is er dan nog niet genoeg ruimte voor het wiel ?
 
In de nieuwe NX alleszins niet. In de NX300 meen ik me te herinneren dat er net voor de ā€˜kuip’ de elektromotor zat bij een AWD. Verder heb je er ook nog de accu enz, dus ik denk niet dat er daar echt ruimte voor is zonder aan de zichtbare kofferruimte te raken
 
07 Oktober 2025
Dag 350 @ 136.860 km

Eerste wereld problemen
Er is de afgelopen vijf maanden heel wat water onder de brug doorgestroomd. Vandaar een update.

Schade
Het begon al goed: onbekende parkeergarage en een bocht naar rechts verkeerd inschatten. Resultaat 5K Euro aan carrosserie schade
Maar goed, de verzekering vergoedde het en de reparatie werd vervolgens tadellos uitgevoerd. Je ziet er echt helemaal niets meer van.
Nadeel: we moesten Yogi een weekje ontberen. Vervangend vervoer was nodig en zo kregen we een Hyundai Inster mee. Een leuke handzame EV op zakformaat, reed ook nog eens niet verkeerd. Maar we waren vanzelfsprekend weer helemaal gelukkig toen we na een weekje electriek rijden onze weg weer in onze stekkerloze hybride konden voortzetten.
Naast de carrosserie schade droeg ook de velg rechts achter wat lichte battle scars. Deze werd vervangen door een hagelnieuw exemplaar en we mochten, desgevraagd, de oude velg meenemen. Een passsende 'allseason' slof was vervolgens snel gevonden en zo prijzen we ons nu gelukkig met een volwaardig reserve wiel. Zo zal bij roadtrips in den vreemde voorzien geklungel met spuitbussen ons bespaard blijven. Het blijkt echter niet mogelijk om dit reserve wiel, zoals vroeger gebruikelijk, zonder verlies aan bagageruimte mee te nemen. Ga maar na: elektromotor op de achteras en accu achterin nemen aardig wat ruimte in en zoals bij de oude Volvo stations rechts achterin vastgesnoerd tegen het zijruitje zit er ook niet in. Dus er zal de benodigde inventiviteit nodig zijn wanneer ze mee mag. Maar dieMcGiver achtige oplossing gaat er zeker komen.
Grote auto = grote wielbouten, dus was het maar goed dat we het even checkten want...
De standaard doppen bij onze verlengbare wielsleutel waren gewoonweg te klein. Gelukkig vonden we in een van onze doppensets de passende dopmaat.

APK
Zoals verwacht bracht de jaarlijkse combinatie onderhoudsbeurt volgens schema / APK geen onverwacht malheur. Dat setje ruitenwisserbladenvoor gunde ik m'n garage wel.
Geziende herhaalde 'omotenashi' ervaringen aldaar besloten om de jaarlijkse gang naar Uden te verkiezen boven een gang naar de dealer in Brainport of de lokale hybride specialist.

Dagelijks gebruik
Wat daarbij opvalt: bij onze wekelijkse 'grootgrutter' run gebruiken we de elektrische achterklep niet. Want het openen & sluiten duurt bij het inladen, naar onze smaak, te lang. Het blijkt voor ons veel praktischer te zijn om de kratten en tassen met levensmiddelen op de neergeklapte achterfauteuils te parkeren.

Conclusie
Tja,en hoe bevalt Yogi na pakweg 12 maanden en 10+K km rondtouren?
In ƩƩn woord: weldadig.
Kortom het is een voorrecht om dit pareltje uit de Miyata-fabriek in Fukuoka, Japan te mogen en kunnen rijden.
Maar dat wisten jullie natuurlijk allang.
 
Laatst bewerkt: