intAct Battery-Guard

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.431
4
1.377
113
Zo, die heb ik binnen, getest en aangesloten. Hierbij mijn eerste indruk:
Installeren is supersimpel, scan de QR-code op het apparaat voor de App en scan de streepjescode om deze te koppelen via BT.
Aansluiten op de accu is ook maar 5 minuten werk.

De Battery Guard kost nu zo'n €26.-- op Amazon Link naar Amazon Ik kreeg een Duitse manual en de App is in het Engels.
Eerst heb ik een testopstelling gemaakt op een voeding en de gemeten waardes gecontroleerd. De Fluke multimeter (geel ding rechts) is gekalibreerd, de meter links van Ali niet. Als ik de spanning (voltage) meet met de Fluke klopt het op 0.01 volt met de spanning in de App, dus dat is uitstekend!
Het stroomverbruik is bij een actieve BT verbinding ca. 2 mA zoals in de beschrijving, zonder BT verbinding meet ik 0.06 mA. Dit apparaatje gebruikt bijna niets! (y)

meetopstelling.jpg

Installeren in de auto gaat heel snel, met sleuteltje 10 de moertjes iets los draaien, kabeltjes onder de moertjes doen en de moertjes weer vastdraaien. Klaar!
Accu hoeft niet eens los, dus je verliest geen instellingen.

Op accu.jpg

En dan het bereik, met de kofferbak dicht is dat op mijn telefoon inderdaad ca. 10 meter, maar ben ik binnenshuis dan verliest mijn telefoon de verbinding. Misschien moet ik het apparaatje iets verplaatsen in m'n wagen zodat het signaal wat makkelijker naar buiten kan? Mijn kofferbak is helemaal dicht, bijna een kooi van Faraday.
Iedereen zal dit voor zichzelf moeten bepalen.

Battery Check.jpg

Mijn voorzichtige conclusie:
Zeer bruikbaar om auto's die langere tijd stilstaan te monitoren, zeker voor dit bedrag. Je ziet meteen wat de klemspanning van de 12 volt accu is.
( Ik ben maar een MTS-er elektronica met toegevoegd stukje informatica en meet en regel techniek uit de tijd dat we nog met buizen werkten. )

Bedankt @Higgie! Je bent me voor. Ik heb een soortgelijke test gedaan en komt tot eenzelfde conclusie. Geweldig product met een hoge prijs-kwaliteit verhouding. Ik ben nog wel bezig om te bepalen hoe betrouwbaar de SoC (State of Charge) is. Ik heb hem gisteren aangesloten en de SoC was 38%. Bij de eerste keer aansluiten van de InAct denk ik dat dit minder nauwkeurig is. Mijn Noco Genius 5 heeft de accu vannacht opgeladen naar een SoC van 100%.

De vraag is nu hoe de IntAct de SOC meet en bepaald:

Wat SoC vertegenwoordigt;
- Resterende energie: Geeft aan hoeveel bruikbare capaciteit er nog in de batterij zit.
- Laadvoortgang: Tijdens het opladen neemt de SoC toe naarmate er energie wordt opgeslagen.
- Ontlaadstatus: Tijdens gebruik neemt de SoC af naarmate er energie wordt verbruikt.

Waarom het belangrijk is;
- Helpt je te weten wanneer je moet opladen of hoeveel looptijd je nog hebt.
- Voorkomt overladen of diep ontladen, wat de batterij kan beschadigen.
- Stuurt slimme systemen (zoals je NOCO-lader of apps) aan om de prestaties te optimaliseren.

Hoe het wordt gemeten;
- Spanning gebaseerde schatting: Veelgebruikt, maar minder nauwkeurig tijdens het laden/ontladen.
- Coulombmeting: Volgt de in- en uitgaande stroom in de loop van de tijd - nauwkeuriger. - Ik denk dat de IntAct deze gebruikt
- Batterijbeheersystemen (BMS): Gebruik meerdere sensoren en algoritmen om de SoC in realtime te schatten. Zie SoC als de manier waarop je batterij zegt: "Dit is hoeveel stroom ik nog heb."

Ik ben geen elektrotechnicus dus wellicht kan @Higgie dit beter uitleggen. In ieder geval zeer geslaagd apparaatje en onmisbaar voor eenieder die de auto minder (gaat) gebruiken!

• Leuk
Waarderingen: snoek1, D43m0n en Higgie