intAct Battery-Guard

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.438
5
1.388
113
Zo, die heb ik binnen, getest en aangesloten. Hierbij mijn eerste indruk:
Installeren is supersimpel, scan de QR-code op het apparaat voor de App en scan de streepjescode om deze te koppelen via BT.
Aansluiten op de accu is ook maar 5 minuten werk.

De Battery Guard kost nu zo'n €26.-- op Amazon Link naar Amazon Ik kreeg een Duitse manual en de App is in het Engels.
Eerst heb ik een testopstelling gemaakt op een voeding en de gemeten waardes gecontroleerd. De Fluke multimeter (geel ding rechts) is gekalibreerd, de meter links van Ali niet. Als ik de spanning (voltage) meet met de Fluke klopt het op 0.01 volt met de spanning in de App, dus dat is uitstekend!
Het stroomverbruik is bij een actieve BT verbinding ca. 2 mA zoals in de beschrijving, zonder BT verbinding meet ik 0.06 mA. Dit apparaatje gebruikt bijna niets! (y)

meetopstelling.jpg

Installeren in de auto gaat heel snel, met sleuteltje 10 de moertjes iets los draaien, kabeltjes onder de moertjes doen en de moertjes weer vastdraaien. Klaar!
Accu hoeft niet eens los, dus je verliest geen instellingen.

Op accu.jpg

En dan het bereik, met de kofferbak dicht is dat op mijn telefoon inderdaad ca. 10 meter, maar ben ik binnenshuis dan verliest mijn telefoon de verbinding. Misschien moet ik het apparaatje iets verplaatsen in m'n wagen zodat het signaal wat makkelijker naar buiten kan? Mijn kofferbak is helemaal dicht, bijna een kooi van Faraday.
Iedereen zal dit voor zichzelf moeten bepalen.

Battery Check.jpg

Mijn voorzichtige conclusie:
Zeer bruikbaar om auto's die langere tijd stilstaan te monitoren, zeker voor dit bedrag. Je ziet meteen wat de klemspanning van de 12 volt accu is.
( Ik ben maar een MTS-er elektronica met toegevoegd stukje informatica en meet en regel techniek uit de tijd dat we nog met buizen werkten. )

Bedankt @Higgie! Je bent me voor. Ik heb een soortgelijke test gedaan en komt tot eenzelfde conclusie. Geweldig product met een hoge prijs-kwaliteit verhouding. Ik ben nog wel bezig om te bepalen hoe betrouwbaar de SoC (State of Charge) is. Ik heb hem gisteren aangesloten en de SoC was 38%. Bij de eerste keer aansluiten van de InAct denk ik dat dit minder nauwkeurig is. Mijn Noco Genius 5 heeft de accu vannacht opgeladen naar een SoC van 100%.

De vraag is nu hoe de IntAct de SOC meet en bepaald:

Wat SoC vertegenwoordigt;
- Resterende energie: Geeft aan hoeveel bruikbare capaciteit er nog in de batterij zit.
- Laadvoortgang: Tijdens het opladen neemt de SoC toe naarmate er energie wordt opgeslagen.
- Ontlaadstatus: Tijdens gebruik neemt de SoC af naarmate er energie wordt verbruikt.

Waarom het belangrijk is;
- Helpt je te weten wanneer je moet opladen of hoeveel looptijd je nog hebt.
- Voorkomt overladen of diep ontladen, wat de batterij kan beschadigen.
- Stuurt slimme systemen (zoals je NOCO-lader of apps) aan om de prestaties te optimaliseren.

Hoe het wordt gemeten;
- Spanning gebaseerde schatting: Veelgebruikt, maar minder nauwkeurig tijdens het laden/ontladen.
- Coulombmeting: Volgt de in- en uitgaande stroom in de loop van de tijd - nauwkeuriger. - Ik denk dat de IntAct deze gebruikt
- Batterijbeheersystemen (BMS): Gebruik meerdere sensoren en algoritmen om de SoC in realtime te schatten. Zie SoC als de manier waarop je batterij zegt: "Dit is hoeveel stroom ik nog heb."

Ik ben geen elektrotechnicus dus wellicht kan @Higgie dit beter uitleggen. In ieder geval zeer geslaagd apparaatje en onmisbaar voor eenieder die de auto minder (gaat) gebruiken!

• Leuk
Waarderingen: snoek1, D43m0n en Higgie
Ik heb de Intact een aantal dagen geleden aangesloten. Wat mij als eerste opviel is dat de Lexus niet continu de 12 volt accu oplaad, tijdens een langere rit van ca 250 km. De Soc blijft op ca 70 steken. Na die rit heb ik de Lexus op de oprit staan. De Soc zakt dan per dag naar ca 65% en het voltage van ca 12.6 naar 12.4 Bovenstaande kan ik nog wel begrijpen, na al die items over de 12 volt accu van Lexus /Toyota hybrides.

Maar nu. Gister (zondag) heb ik de Lexus om ca 13.00 uur in de garage gezet. Om ca. 15.00 heb ik de ctek druppellader aangesloten. De Soc stond op 66% het voltage op 12.4 . Het laden begon en het voltage liep langzaam op naar ca 13.6 en daar blijft het netjes op hangen. De Soc liep nagenoeg heel langzaam op. Van 15.00 tot ca 22.30 van 66 naar 68 en na 22.30 ineens naar de 100% binnen 30minuten tijd. En daar staat ie nu nog steeds op.
Mijn vraag dus: hoe is dit te verklaren.

Bijlagen

• IMG_1764.jpeg
    IMG_1764.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 7
  • IMG_1765.jpeg
    IMG_1765.jpeg
    131,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_1766.jpeg
    IMG_1766.jpeg
    174,8 KB · Weergaven: 7
Dank voor je analyse @Lexy. Ja, soortgelijke ervaring heb ik ook ondanks mij oudere hybride (LS 600h 2011). Ik begin met 55% 's morgens en als ik 's middags weer thuis ben staat hij max 75%, dus ook niet naar 100%, wat ook niet kan na 60 min (65km totaal) rijden denk ik. Echter jij rijdt 250 km en dan laadt hij ook niet naar 100%. Ik heb dit aan Copilot voorgelegd en de uitleg klinkt wel logisch:

Wat je beschrijft is een bekend fenomeen bij Toyota/Lexus hybrides, en het heeft te maken met hoe deze auto's omgaan met de 12V-accu en het opladen ervan. Hier is een verklaring voor wat je hebt waargenomen:

🔋 Waarom laadt de 12V-accu niet continu tijdens het rijden?

• Hybride systeemprioriteit: In Lexus/Toyota hybrides wordt de 12V-accu niet rechtstreeks door de verbrandingsmotor opgeladen zoals bij conventionele auto's. In plaats daarvan wordt hij opgeladen via een DC-DC converter die stroom haalt uit de hoogspannings-tractiebatterij.
  • Beperkte laadstrategie: Tijdens het rijden wordt de 12V-accu alleen opgeladen als het systeem dat nodig acht. Als de accu rond de 70% zit, kan het systeem besluiten dat verder opladen niet nodig is. Dit is een energiebesparende strategie.
  • Zelfontlading: Na stilstand daalt de SOC (State of Charge) langzaam door zelfontlading en kleine stroomverbruikers zoals het geheugen van radio, klok, en keyless systemen.

⚡ Waarom springt de SOC ineens van 68% naar 100%?

Dit is waarschijnlijk te verklaren door de laadlogica van de CTEK-lader:

• Laadfasen: CTEK-laders doorlopen verschillende laadfasen: bulk, absorptie, analyse, en float. Tijdens de absorptiefase wordt de accu langzaam verder opgeladen tot bijna vol.
  • SOC-meting: De SOC wordt niet lineair gemeten. Het systeem kan lange tijd een trage stijging tonen (bijvoorbeeld van 66% naar 68%), en dan — zodra een bepaalde interne drempel wordt bereikt — ineens overschakelen naar 100%. Dit is een soort "herkalibratie" van de meting.
  • Spanning als indicator: De spanning van 13.6V geeft aan dat de lader actief is en de accu in een laadfase zit. Zodra de lader detecteert dat de accu volledig geladen is, blijft hij in de float-stand om de lading te behouden.

🧠 Samengevat
  • De Lexus hybride laadt de 12V-accu alleen wanneer nodig, via de tractiebatterij en DC-DC converter.
  • De CTEK-lader werkt met een slimme laadcurve en kan een plotselinge SOC-sprong veroorzaken door interne herkalibratie.
  • De SOC-meting is niet altijd een exacte weergave van de werkelijke ladingstoestand, vooral bij slimme laders.

@Bobusa Kortom het lijkt een systeem strategie te zijn van de DC-DC converter software waardoor de accu nooit 100% SOC bereikt. En misschien is dat juist beter zodat de 12v accu minder gestrest blijft. en tussen de 50% en 80% SOC. Plus dat een SOC meting onbetrouwbaar kan zijn.

Het absolute minimum voltage van de 12v accu om het hybride systeem nog te kunnen starten vind ik overigens ook wel interessant (Copilot):

✅ Gezondheid van de 12V-accu​

Spanning (motor uit)Conditie van de accuStartklaar?
12,6 – 12,8 VVolledig opgeladen✅ Ja
12,4 – 12,6 VGoed opgeladen✅ Ja
12,2 – 12,4 VMatig opgeladen✅ Ja
12,0 – 12,2 VLaag opgeladen⚠️ Misschien
< 12,0 VOntladen❌ Kans op falen

🔋 Is 12,26 volt voldoende?​

Ja, 12,26 volt is nog prima om je LS600h te starten. Dat betekent dat de 12V-accu nog genoeg spanning heeft om de hybride systemen te activeren.

@Bobusa Al met al wel een handig apparaatje de IntAct, maar de SOC is me nog niet helemaal duidelijk. Ik houd het voorlopig op de voltage van de 12v accu.

• Leuk
Waarderingen: Higgie en Lexus4me
Die van mij komt morgen met de post, ben benieuwd!!
Heb geen start-problemen, maar er komt een dag dat de accu ouder wordt en het winter wordt, etc.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa