IS 200 motor loopt onregelmatig en trac lampje knippert

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Hallo leden,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn IS200 executive. Het lampje van het motormanagement (recht bovenin het dashboard) brandt en mijn tractie lampje (links onderin) knippert. Ik heb het motormanagement laten uitlezen en er kwam uit dat de motor op 4 cilinders onder presteerde. Mogelijk bougies, bobine, of iets in die trant.

Ik heb de bougies laten vervangen met 6 iridium bougies, maar het probleem is er nog steeds. Is iemand hier bekend mee of heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Reparatie staat al gepland, drie nieuwe bobines..

Ik heb geen printje oid van het uitlezen. Maar vond het frappant dat het probleem de kop op stak, daarna weg, toen weer terug enzovoort. Maar wat je zegt; vaak begint het af en toe, dan regelmatiger naar permanent toe.

We zullen zien of na de reparatie het probleem verholpen is.

Ben btw recent even in Duitsland geweest, heb even doorgereden en merkte toen al wel een behoorlijk zuipgedrag na dat ritje...sjeezus! Kan dat wellicht ook te maken hebben met dit probleem?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Yup...problematiek met je ontsteking/injectoren/verkeerde lambdawaarden etc. kan dat veroorzaken.

En natuurlijk ook plankgas (Duitsland?) :p

Wat was je verbruik?
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Check.

Plankgas viel op zich wel mee, heb een paar kilometer de 200 aangetikt aangezien we in NL daar de ruimte niet voor krijgen. Had even ervoor een litertje of 15 getankt en die ging er in een half uur sjezen bijna wel doorheen (?!) Dus wat zal het zijn geweest...1;5/6/7/8?? Heb het niet precies bijgehouden maar zag wel dat het sneller weg was dan normaal.

De rest van de week weer rustig 'het nieuwe rijden' aangehouden en verder geen zwaar verbruik geconstateerd. Het 'normale' 1;10/11.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Had in 't draadje hieronder nog gevraagd of het te voorzien is dat de drie die nu vervangen worden snel opgevolgd worden door de rest. Iemand een idee? Of is dat geen standaard gegeven?

Heb de twee grootste zwaktes van de IS inmiddels voorbij zien komen; remklauwen en bobines. Hopelijk de komende kilometerjes weer probleemloos kachelen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je 200 aantikt lijkt mij het verbruik wat je opgeeft wel 'normaal'.

Remklauwen zijn geen zwakke schakel en hebben geen eeuwig leven. Deze behoren feitelijk elk jaar/twee jaar ge?nspecteerd te worden op roest en 'ingevet' (de slidepins dan). Denk ook aan inwerking weersomstandigheden, pekel, gebruik, vervanging remvloeistof, etc.

Over de overige bobines valt niets zinnigs zeggen, misschien gaan ze nog 5 jaar mee of 1 dag. Men gaat er preventief vanuit dat er kans bestaat dat de overige bobines ook EOL zijn, dus wordt dit 'risico' uitgesloten door het hele traject te vervangen. Arbeidsloon is dan uiteraard ook minder.

Ik weet niet hoe oud de auto is, maar als dit alles is in die tijd... ;)
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
GPS-10 zei:
Ik weet niet hoe oud de auto is, maar als dit alles is in die tijd... ;)

Ok, goed om te weten inderdaad. De IS is van 2003 en heeft inmiddels 220.000 achter de kiezen. Verder nooit problemen gehad buiten het normale onderhoud en een accuutje afgelope winter. :rulez:
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Update; donderdag bobines voor cilinder 1, 2 en 3 vervangen. Niet gereden tot aan vandaag, de hele dag ging het goed, eind van de dag hetzelfde verhaal...

Zijn nu de andere drie ook naar zijn grootje of zou er wat anders aan het euvel ten grondslag liggen??

Baal wel....

Edit; lees net dit draadje...verstuiver?
viewtopic.php?f=36&t=3642
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Nou vandaag voor de tweede keer terug naar de garage. Was een foutje bleek; monteur 1 had de diagnose gesteld, monteur 2 de uitvoering ervan opgepakt, maar niet geheel juist geinterpreteerd. Eea is dus hersteld.

Als het goed is zou probleem nu weg moeten blijven...ben benieuwd. **klopt af**
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Weet je de waardens niet van de lamda's, of dat te rijk of juist te arm loopt.
als hij rijk loopt dan is waarschijn lijk je vonk niet goed.
loopt hij te arm dan zal je injector niet meer open gaan.
bij mij liep hij te rijk en ik had dus een injector kapot. maar alleen als de motor warm was.
Koud was er niks aan de hand.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
:(

Nou, vandaag was het euvel er, na een reparatie vandeweek en een aantal plezierige kilometers verder, weer...grrrr. Ben vanuit net over de grens (boodschapjes doen in der Heimat) maar weer naar huis gereden en heb de Lex weer maar weer tot nader order geparkeerd. Weer trillend blok/pook en motormanagement lampje aan. Rare was wel dat na een paar kilometer het trillen en vermogensverlies wel weg waren, liep nog niet helemaal lekker naar mijn idee.

Maandag gaat ie weer richting garage, zal nu es effe de storing vermelden hier. Vorige keer niet opgevraagd. Begin er wel een beetje sjagrijnig van te worden eerlijk gezegd.

En, wat voor problemen kunnen er ontstaan door telkens met deze storing een aantal kilometer te (moeten) rijden?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
als het een code is mbt een bobine dan kan het zijn dat door teveel brandstof die onverbrand de katalysator in gaat je een code p0320 p0420 krijgt dan is je katalysator overleden.
echter zal dit niet gebeuren na een paar keer een stukje gereden te hebben met een bobine die niet vonkt.
geeft pas schade na langere termijn....
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
@Patriekske; check.

Ik kan de auto morgen ophalen. Aan de telefoon kreeg ik te horen dat er iets mis was met de spanning (cilinderkop?)en een defecte bougie. Dit komt dus naar voren nadat er drie bobines vervangen zijn. Ik twijfel nu dus heel erg of dit in eerste instantie niet het probleem is geweest....bespaart me anders even 800 euris.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken bij de garage? Ik ben een technische noob, dus ze kunnen me we dat betreft alles wijsmaken. Ga er niet vanuit dat ze me een loer draaien hoor, maar wil wel weten wat er nu precies aan het hele euvel ten grondslag heeft gelegen.

Any tips?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Als er iets met spanning mis is dan bedoelen ze waarschijnlijk de aansturing van de bobines....
Heb ik echter bij een toyota de afgelopen 15 jaar nog maar 1 keer meegemaakt.
Je moet eigenlijk een vragen en goed onthouden wat ze nu precies gedaan hebben een defecte bougie kan ook zorgen voor een p0301,2,3,4,5 of 6 code maar 3 defecte bougies tegelijk lijkt me niet het geval.
Echter een draadbreuk (bijvoorbeeld massa van de bobines) kan dit wel verklaren.
Een loer draaien lijkt me dan ook niet maar vraag wel even na hoe het met de bobines zit of die wel terrecht vervangen zijn.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Durf het bijna niet zeggen...vandaag de Lex opgehaald. Ze hebben een bougie (cilinder 5) vervangen en de aansluitpunten (massa) goed schoongemaakt van de bobines. (ik hoop dat ik er geen lachwekkend verhaal van maak maar een beetje redelijk vertaal, haha!)

Terug naar huis gereden (kilometer of 5), geen probleem. Was vrij, mooi weer, vogelkak op het dak, dus ik dacht em effe te gaan wassen. Spullen ingepakt, de hoek nog niet om, rommel, rommel, trillend blok en pook, minder versnelling en ja hoor, het motormanagement lampje ging weer aan....

Gelijk terug gereden naar de garage. Computer eraan en weer de codes P0301 en P0303 (als ik het goed op het schermpje gezien heb). Het had iig te maken met de eerste 3 cilinders volgens (de eerste gallerij?), daar blijft het probleem zich, na nieuwe bobines, voordoen. Ze gaven nu aan dat het waarschijnlijk te maken heeft met een draadbreuk naar ??n van de bobines (massa)??? Klopt dan wel weer met de opmerking van Patriekske.

Ze gaan nu een directe lijn naar een nieuwe massa (accu?) maken (?) om te bezien of dit helpt. Anyway, hij staat weer daar en het is weer wachten...

Jullie nog tips die ik in de groep kan gooien?

Leuk verhaal van een compleet technische nitwit..sorry hoor, doe mijn best. :roll:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
verhaal klinkt niet noob achtig dat terzijde....
code p0301 en p0303 duiden op een probleem met de eerste en de 3de cilinder.
heb even in het schema gekeken en het zou een massa draad kunnen zijn deze komt van alle bobines samen en zit aan de achterkant van de cilinderkop vastgeschroefd aan de cilinderkop.
mogelijk is daar dus een draad beschadigd of meerdere draadjes.
de garage kan dat wel beoordelen lijkt me.
als ik het schema bekijk zie ik dat naast een gezamenlijke massa de bobines ook een gezamenlijke plus krijgen.
hier kan dus ook nog een probleem zitten.
in de kabelboom zit op elke van de 6 bobines op positie 1 een geschakelde plus.
deze kan ook een onderbreking hebben naar 1 of meerder bobines.
als ze na storing gewist en wat gepiel met de bobines 'toevallig' gewoon contact maken dan kan de auto het weer even een tijdje goed doen.
ga je vervolgens rijden (kabels schudden wat, zijn wat in beweging) dan ontstaat er weer een onderbreking met je code p0301 of wat dan ook ten gevolge.
motor gaat op minder dan 6 cilinders lopen en het feest is weer compleet.

heb zelf ook wel eens zo'n code gehad met een Toyota dyna die kreeg ook op het gekste moment een code die niet thuis te brengen was.
na meerdere keren intensief storingzoeken kwam ik uit bij een kabelboom met daarin een gezamenlijke draadlas.
hieraan zat een hulsje van plastic wat er voor gezorgd had dat er een kabel doorgesleten was wat de storing veroorzaakte.
hier kom je vaak achter door met draaiende motor wat aan de kabels die (in jouw geval) naar de bobines toelopen te jutteren/trekken.
gaat je motor dan raar doen dan weet je dat je het probleem nabij bent.
maak dat stukje kabel maar open en waarschijnlijk zit het probleem daar.....

succes en hou ons op de hoogte.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
@Patriekske; thanx again! :rulez: Wordt steeds meer benieuwd wat er nu uiteindelijk uit gaat komen...ben er nu al drie weken zoet mee. Rijd nu wel in een kekke Starlet uit 1990 whaha! Dan waardeer je de luxe en comfort van de Lex wel weer als je erin stapt (al is het voor die paar kilometer)
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
hey,

Als een bobine defect is moet je voor b.v de eerste bobine foutcode p0301 en p0306 hebben.
de eerste bobine die doet de eerste en de 6e cilinder ontsteken.

jij hebt de foutcode p0301 en p0303.
ik meen dat de onsteekvolgorde 1,5,3,6,2,4 is.

jij hebt op de eerste en 3e cilinder, terwijl je bij bobine of slechte bougie 1e en 6e plus 3e en 4e moeten hebben.
en nog belangrijker, je mist p0300 random misfire of onsteekonderdrukking meerdere cilinders.
waarschijnlijk heb je eerder iets in de 2e cilinder wat niet helemaal klopt.
kan b.v lage compressie of defecte injector zijn.

Als je weet hoe de computer erachter komt dat je een p0301 als voorbeeld hebt, is doordat de krukassensor op die cilinder een vertraging in de ontsteekcyclus van de motor ontdekt, selchte verbrandging is natuurlijk minder kracht afgeven en eeen vertraging van het toerental.

heb je nog iets bijzonders gemerkt voordat je het probleem voor de eerste keer kreeg. b.v. een keertje inhouden van de motor, of moeilijk starten, hoger verbruik enz.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
@Nathanael;

Ik heb er naast gestaan en een beetje meegespiekt op de computer. Kon niet alle codes even goed zien eerlijk gezegd. Jouw verhaal is echt een beetje te technisch voor me, haha! Maar neem het wel mee in mijn achterhoofd als ik vandeweek weer bij de garage ben.

Heb eerder, behalve ruimer verbruik na een stukje Duitsland, geen bijzonderheden gemerkt voordat de problemen de kop op staken.