IS 200 motor loopt onregelmatig en trac lampje knippert

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Hallo leden,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn IS200 executive. Het lampje van het motormanagement (recht bovenin het dashboard) brandt en mijn tractie lampje (links onderin) knippert. Ik heb het motormanagement laten uitlezen en er kwam uit dat de motor op 4 cilinders onder presteerde. Mogelijk bougies, bobine, of iets in die trant.

Ik heb de bougies laten vervangen met 6 iridium bougies, maar het probleem is er nog steeds. Is iemand hier bekend mee of heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Motor managament - 4 meldingen tegelijk?

Het kan b.v. ook een injector zijn. Bijlage een 'misfire diagnostics sheet' van mogelijke oorzaken en oplossing.

Moded: onderwerp samengevoegd met je reeds bestaande topic.
 

Bijlagen

  • is200misfirediagnose.pdf
    126,2 KB · Weergaven: 121

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Mja..je zult echt iemand moeten vinden die het voor je kan doormeten (als je zelf geen mogelijkheden ziet daartoe). Nogal een tijdrovend klusje als je pech hebt (duur), maar misschien beter dan steeds onderdelen vervangen.

Mogelijk, maar deze zijn nog geen jaar geleden vervangen, 3 om precies te zijn. En het jaar daarvoor ook al 2.
Misschien gemist, maar was het probleem daarmee verholpen en is het na een poosje pas teruggekomen?
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Draai de bougies er eens uit, en kijk wat voor kleur ze hebben en of ze nat en droog zijn.
En ff de computer ressetten en dan weer kijken welke cilinder de misfire heeft.
Het zijn mischien ook oudere storingen.
Bij mij was het een injector die stuk ging als de motor warm was.
Sucses
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hey,

Heb je ook freeze frame data?

Misfire is niet 1:1 met de onsteking.
misfire storing of eigenlijk melding krijg je al bij een vermogensafname van +/- 20-30 % op een cilinder.
ofwel als je te weinig lucht, brandstof of juist te veel lucht of brandstof hebt dan heb je ook een misfire.

De 0300 betekent 5 keer misfire achter elkaar binnen een bepaalde cyclus.

Als de 0301, 0303, 0305 iedere keer terug komen en geen oude meldingen zijn, denk ik eerder aan een centraal probleem:

-valse lucht
-brandstof probleem
-luchtmassameter (aanwezig?)
-lambda
-restrictie in de inlaat
-bedrading
en veel meer
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Hallo Leden,

Ik had de auto een paar dagen thuis en als ik de auto starte ging het prima. Kleine stukjes rijden was ook geen probleem, maar bij langere ritten kwam het motormanagement lampje weer aan.

De auto toen toch weer verder laten onderzoeken, om te kijken of ze het probleem wat specifieker konden maken. Ik heb dit bij de Toyota garage gedaan waar ze eerder de auto al even kort uitgelezen hadden.

Uiteindelijk hebben ze met het nalopen van de kabels(bobine), het verwisselen van de bobines onderling, vastgesteld dat het probleem in de 5e cilinder zit. Code: PO305.
De bobine kunnen we dus qua oorzaak in principe achterwege laten. Heeft iemand enig idee wat dan de oorzaak zou kunnen zijn? Zijn er problemen bekend in deze hoek die wel vaker voorkomen en mogelijk ook nu de oorzaak zijn?

Is er misschien iemand die bekend is met dit soort problemen en dit eventueel tegen vergoeding wil nakijken secu oplossen?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
jullie hebben het steeds over bobines maar kijk toch ook eens naar de bougies....
zolang dit topic loopt heb ik nog nergens terug kunnen lezen dat de bougies gecontroleerd/gedemonteerd zijn.
een bougie die niet meer vonkt omdat een isolator defect is of zo ver versleten is dan hij niets meer doet geeft ook een storingscode p0305.
had laatst ook een aygo die her en der kwam voor onderhoud en ergens anders al een nieuwe bobine had laten zetten.
nu kwam hij weer bij mij met een p0301 de eerste bobine defect.
ik haalde de bougies eruit en die waren van 1,1 mm naar 2,1 mm gegaan....
gevolg bobines moesten te hard werken en gingen 1 voor 1 kapot.

echter als de Toyota dealer dit gecontroleerd heeft en bobines gewisseld heeft en code p0305 komt terug dan is er met de 5e cilinder echt iets mis.
probeer dan eerst eens even compressie te meten (als de code tenminste gelijk na het wissen weer terug komt) en als dat in orde is eens te kijken naar de injectoren (compressie meten gaat voor een garagebedrijf sneller dan het wisselen van injectoren).
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hey,

Ik snap niet dat het probleem nog niet is opgelost, je loopt toch bij een Toyota specialist of dealer?

Ik zou als eerste naar de slijtage delen kijken: dat is nu dus als gedaan
Als dit goed getest is dan naar de hardware, in dit geval: injectoren, compressie, verbrandingskamer, kleppen enz. Bekijken.
Ook het regel en controle systeem bekijken, sensoren en actuatoren bekijken.

Je zou b.v. een vervuilde klep kunnen hebben, of een vervuilde/defecte injector.

Het grootste deel hiervan kun je simpelweg met controle van de Freeze frame data en meetwaarden kunnen controleren.

B.v. Als je injector slecht of vervuild is heb je een positieve fueltrim, of wel de ecu berekent via zijn lambdasensor ik heb te weinig brandstof. Bij een 6 cilinder is dit als snel 10% + afwijking zijn, de grens is +/- 20%.

Zou je ontsteking, bobine of bougie slecht zijn, of heb je b.v. Valse lucht, dan heb je een afwijkende onsteekvervroeging, en eventueel een negatieve fueltrim. Voor valse lucht een positieve fueltrim, afwijkende vervroeging, een te hoge inlaatspruitstuk.

Op deze manier kun je er heel snel achter komen in welke richting je moet zoeken.

Bij de IT2 worden veel meetwaarden opgeslagen in de freeze frame, alleen al hieruit zou je een eerste conclusie kunnen trekken.

Maar goede controle is van groot belang, net als wat patriekske zegt.
Misschien heb je gewoon een slechte bougie.

Een misfire storing moet je gewoon snel verhelpen, het betekent simpelweg dat je mengsel te arm of te rijk is, het mengsel te vroeg te laat of onvolledig verbrand.
De detectie is via de krukassensor, die de vertraging tegenover de vorige cilinders waarneemt.
Bij registratie van de storing mis je minimaal 20% aan vermogen op de desbetreffende cilinder.

Dit kan veel oorzaken hebben, maar belangrijk is dat alle oorzaken op langer termijn schadelijk zijn.

Te rijk is katalysator wegbranden net als onvolledig verbranden, te laat verbranden enz.
Te arm geeft ook hoge thermische belasting.
Te vroeg ontsteken is pingelen en dat betekent simpelweg je motor in rap tempo kapot maken.
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Ik heb de auto inderdaad bij een Toyotadealer laten nakijken, maar op uren. Ik wil de onderzoekskosten in de hand houden, aangezien de auto verkocht gaat worden als dit probleem is opgelost.

Over de bougies, ik heb er 1 1/2 jaar geleden iridium bougies in gezet, maar dan kan het evengoed nog een oorzaak zijn. Ik zal er eens naar (laten) kijken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de feedback. Wordt vervolgd..