Hey,
Ik snap niet dat het probleem nog niet is opgelost, je loopt toch bij een Toyota specialist of dealer?
Ik zou als eerste naar de slijtage delen kijken: dat is nu dus als gedaan
Als dit goed getest is dan naar de hardware, in dit geval: injectoren, compressie, verbrandingskamer, kleppen enz. Bekijken.
Ook het regel en controle systeem bekijken, sensoren en actuatoren bekijken.
Je zou b.v. een vervuilde klep kunnen hebben, of een vervuilde/defecte injector.
Het grootste deel hiervan kun je simpelweg met controle van de Freeze frame data en meetwaarden kunnen controleren.
B.v. Als je injector slecht of vervuild is heb je een positieve fueltrim, of wel de ecu berekent via zijn lambdasensor ik heb te weinig brandstof. Bij een 6 cilinder is dit als snel 10% + afwijking zijn, de grens is +/- 20%.
Zou je ontsteking, bobine of bougie slecht zijn, of heb je b.v. Valse lucht, dan heb je een afwijkende onsteekvervroeging, en eventueel een negatieve fueltrim. Voor valse lucht een positieve fueltrim, afwijkende vervroeging, een te hoge inlaatspruitstuk.
Op deze manier kun je er heel snel achter komen in welke richting je moet zoeken.
Bij de IT2 worden veel meetwaarden opgeslagen in de freeze frame, alleen al hieruit zou je een eerste conclusie kunnen trekken.
Maar goede controle is van groot belang, net als wat patriekske zegt.
Misschien heb je gewoon een slechte bougie.
Een misfire storing moet je gewoon snel verhelpen, het betekent simpelweg dat je mengsel te arm of te rijk is, het mengsel te vroeg te laat of onvolledig verbrand.
De detectie is via de krukassensor, die de vertraging tegenover de vorige cilinders waarneemt.
Bij registratie van de storing mis je minimaal 20% aan vermogen op de desbetreffende cilinder.
Dit kan veel oorzaken hebben, maar belangrijk is dat alle oorzaken op langer termijn schadelijk zijn.
Te rijk is katalysator wegbranden net als onvolledig verbranden, te laat verbranden enz.
Te arm geeft ook hoge thermische belasting.
Te vroeg ontsteken is pingelen en dat betekent simpelweg je motor in rap tempo kapot maken.