IS 200 motor loopt onregelmatig en trac lampje knippert

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Hallo leden,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn IS200 executive. Het lampje van het motormanagement (recht bovenin het dashboard) brandt en mijn tractie lampje (links onderin) knippert. Ik heb het motormanagement laten uitlezen en er kwam uit dat de motor op 4 cilinders onder presteerde. Mogelijk bougies, bobine, of iets in die trant.

Ik heb de bougies laten vervangen met 6 iridium bougies, maar het probleem is er nog steeds. Is iemand hier bekend mee of heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Nathanael zei:
hey,

Als een bobine defect is moet je voor b.v de eerste bobine foutcode p0301 en p0306 hebben.
de eerste bobine die doet de eerste en de 6e cilinder ontsteken.

jij hebt de foutcode p0301 en p0303.
ik meen dat de onsteekvolgorde 1,5,3,6,2,4 is.

wil het niet tegenspreken hoor maar heb bij diverse toyota's toch defecte bobines gehad met maar 1 storingscode .
dus een p0301 of een p0302.
nooit samen een p0301 en een p0304 of een p0302 en een p0303.
waren overigens wel allemaal 4 cilinder motoren maar dat maakt weinig uit.

wat ik verder zie bij de code's p0301 t/m p0306 is dat er eigenlijk meer gesproken wordt over de injectoren.
moet wel zeggen die gaan bij toyota's weinig tot nooit kapot maar is zeker wel iets wat je even mee moet nemen in je controle.
als laatste hebben ze het in het werkplaatshandboek over de compressie.
echter als de bougies eruit zijn zou ik daar als eerste naar kijken....
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Dat klopt, dit is zo bij motoren met pen-bobines. Ik dacht dat het om een 300 motor ging (2jz) met dis-bobine.
In het geval van pen-bobines klopt het helemaal dat er precies per cilinder aan kon worden gegeven.

Bij dis onsteekt 1 bobine 2 bougies en dan is de fout bij dit soort klachten, als het aan de bobine ligt bij beide cilinders aanwezig.

Bij een ontsteekonderdrukking, net geen misfire zijn er bij meerdere cilinders tegelijk altijd de p0300.

Ik snap niet helemaal hoe ze vooral bij de injectoren komen, er zijn zoveel factoren die voor deze foutcodes zorgen.

Maar b.v de massa kan ik niet goed indenken, als het circuit niet goed is dan geeft de computer dit ook aan.
Maar echt alles kan...


Hoeveel hoger was het verbruik??
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Update:

Nou, we zijn een tijdje verder en het probleem is verholpen hoor. Het bleek (volgens de garage althans) een combinatie te zijn van de bobines die vervangen zijn (3 stuks) en een kabelbreuk naar die bobines....tja.

Whatever, probleem is iig weg en de Lex rijdt weer als een trein.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Blijf garages, hoe goed aangeschreven ook, toch altijd een listig verhaal vinden. Zeker als je zelf A-technisch bent...maar goed. Vertrouwen in de mensheid is ook ??n ding. :)
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Ik heb toevallig bij de laatste checkup ook weer problemen gehad met een knipperend lampje van het motormanagement en er zijn twee bobine's vervangen. Zeer goed mogelijk dat het 2 van de andere 3 waren die niet vervangen zijn bij het vorige voorval.

De eerste keer heb ik ze tweedehands gekocht a 75,- per bobine. Deze keer hoorde ik dat ze er ook aftermarket zijn. Deze kosten 110,- per stuk. Ik zou niet durven zeggen welke keuze beter is, maar het idee dat de aftermarket bobine's toch ongebruikt zijn sprak me toch aan, ook voor de prijs. Hier zitten er nu twee van in.

Iemand enig advies over wat een betere keuze is, tweedehands of aftermarket?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
in dat geval de aftermarket, mits van een goed merk dus geen chineese hakkie takkie meuk.
bij 2de hands voor 75 euro weet je namelijk niet hoe oud zoiets is en of hij nog een lang leven heeft.
blijft dus een gok.
bij aftermarket heb je ook een garantie op het onderdeel.

wij adviseren bij zulke lage prijsverschillen altijd voor aftermarket tenzij de klant het niet wil natuurlijk
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
waar ik hier benieuwd naar ben is: zijn bij jou " MTEC" de bougies ook wel eens vervangen?
Als je met oude versleten bougies rijd dan word de levensduur van je bobines er ook niet langer op.
Om je bobines langer mee te laten gaan zal ik altijd op tijd je bougies vervangen. Dan zullen de bobines minder snel stuk gaan. ( ze hoeven dan minder hard te werken om de bougie een vonk te laten geven)
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
@Phaebo; bougies zijn vorig jaar allen via de Lexus dealer vervangen....was er dus ??n al naar zijn grootje bleek nu.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hoewel ik pas 1 bobine heb moeten vervangen en verder nooit problemen heb gehad met de 6 cylinder, zweer ik toch bij een stel goede bougies (Denso of NGK) en Toyota bobines. Op de punten waar de Toyota-betrouwbaarheid zich het minst laat gelden in een IS (hoewel dat er niet zoveel zijn), is het wel de ontsteking. Ik mijd dan liever de onzekerheid die 2e hands of namaak met zich mee brengt.
 

nnjong

Actief
16 jul 2012
155
0
0
Ik heb t al bij meerdere gemerkt, rond de 2ton beginnen de bobines raar te doen en wordt t tijd om de bobines allemaal te gaan vervangen.
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Damn!
Vandaag bij invoegen wil de auto niet voorruit. En gaat motormanagement branden en TRC knipperen.
De motor loopt verder weer goed, van inhouden geen sprake. Heb de motor eens gestopt, contact uit en eweer aan maar de melding blijft. Motor loopt soepel. Nu heb ik de massa van de accu een minuutje losgegooid om de melding te resetten en dat werkt. Heb daarna nog een stuk gereden maar niets raars meer gemerkt.

Moet ik nu ook gaan denken aan nieuwe bobine's? Zit er niet echt op te wachten natuurlijk. Km stand is 180 dkm.

Jules
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
nee hoor niet direct, als het motormanagement lampje gaat branden wil dat niet zeggen dat er een bobine defect is.
de enige manier om daar achter te komen is om hem de volgende keer uit te laten lezen bij een garagebedrijf.
dat kan bij een Lexus of Toyota garage maar ook bij een betere universeel.
kan bijvoorbeeld een lambdasonde zijn of een andere code.....
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Ok: ik dacht dat het knipperende traction control lampje een verklikker was voor ontstekingsproblemen..

Kun je foutcodes nog uitlezen nadat je de massa van de accu hebt losgegooid of worden ze dan compleet gewist?

Jules
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Nee een knipperend motormanagement lampje duid op eventuele schade aan de katalysator door ontstekings problemen.
Het trc lampje gaat knipperen omdat de abs/trc ecu geen contact kan maken met de motor ecu omdat de motor in noodloop gaat.
Uitlezen zal niet gaan tenzij het lampje weer gaat branden.
Je hebt immers een harde reset uitgevoerd door de accu pool los te nemen.
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Na 200 km lampje weer aan. De auto aan de diagnose stekker gehangen: ontstekingsonderdrukking cylinder 1 als foutcode.

Hierop de bobine's van 1 en 2 gewisseld om te kijken of het probleem zich naar cylinder 2 zou verplaatsen.....

Je raad t al: geen sjoege: loopt als een zonnetje, geen foutmeldingen.

Nu maar afwachten of de melding terugkomt. Als t dan cylinder 2 is in de storingsvode weet ik de dader.

Hou jullie op de hoogte!

Jules
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Update: het probleem deed zich alleen voor bij het rijden op LPG.

Controle wees uit dat een van de injectoren niet goed in de borging zat waardoor een lekkage optreed.

Hierdoor kreeg een cylinder geen gas, met knipperende lampjes tot gevolg...

Voorlopig lijkt het probleem dus opgelost! :mrgreen:

Jules
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Motor managament - 4 meldingen tegelijk?

Motor managament - 4 meldingen tegelijk?

Halllo forumleden,

Ik heb afgelopen week mijn Lexus laten uitlezen nadat het lampje van het motormanagement ineens aan ging. De week ervoor had deze ook al even kort opgelicht, maar ging weer uit. Nu bleef deze branden en het was ook duidelijk aan de motor te merken dat er vermogen weg was.

Na het uitlezen kwamen de volgende meldingen naar boven:
- P0300/P301/P303/P0305 misifre

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er ineens 4 elementen stuk gaan, maar ik ben geen monteur. De onstekers zijn nog geen jaar geleden vervangen. Kan het eventueel iets in de bekabeling zijn? Iemand een advies of de tijd en ruimte om eens te kijken?