Krakende schokbreker(s)

boudi

Actief
22 aug 2010
492
36
28
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn
 
En hop, Den Haag gebeld. Inderdaad hadden ze meerdere ervaringen. Ook hierbij gaf men weer aan dat het wel een typisch IS 200 'probleem' is. Dhr. Wallaard van Lexus Amsterdam had in deze gelijk.

Na wat heen en weer gepraat werden zaken zoals schokbrekers, fuseekogels en remblokken uitgesloten. Ook het opnieuw instellen van de 0 stand was niet nodig omdat de auto kaarsrecht rijdt en - remt.

Omdat de stabilisatorbus reeds is vervangen, en er bijna geen rubberdelen zijn die je kunt/hoeft te vervangen, bleef alleen nog over de schokdemperschotel. Ze hadden ooit met een GS300 hetzelfde probleem en vervanging van dit onderdeel loste dat probleem op.

Omdat het kraken te maken heeft met het opvangen van schokken lijkt mij deze verklaring de enige oplossing.

Boudewijn.
 
Toch wel he. Zou eigenlijk kat in 't bakkie moeten zijn dan :P

Ik neem contact op met Lexus Groningen om te zien wat de kosten hiervan zijn.

Boudewijn
 
Alan zei:
Bij je schokdemperschotel heb je ook een rubber zitten, dus waarschijnlijk ditonderdeel?

Idd, maar als deze rubber begint te kraken heb je toch wel een heel groot probleem denk ik !
D.w.z. dat de rubber zou los zijn van de lager of van de schotel zelf, dan zakt de wagen toch door zijn poten ? :?
 
NA het heoft niet perse zo te zijn, het kan ook door slijtage en uitdroging dat deze dan geluid maakt, terwijl die wel gewoon voldoende contact maakt.

Ik hoor bij mijn auto op lage snelheden en als ik een beetje naar links of rechts stuur, dan hoor ik ook iets rommelen. Nog geen flauw idee wat het is..
 
Het is maar heel zachtjes, buiten de auto hoor je niks.. en in de auto moet je echt radio uit hebben en ventilator op stand 1 dan hoor je het heel zachtjes, maar dat kan ook komen doordat de auto zo stil is dat je van alles hoort... en mijn oren horen echt de gekste dingen :P
 
Volgens mij heeft mijn SX dit geluid ook, alleen ik hoor het alleen maar als ik een beetje schuin van de
oprit afrijd, de auto koud is. Ook gebeurd het maar 1 keer achter elkaar, dus als ik vervolgens de oprit
weer oprijd om er direct weer af te rijden dan hoor ik het niet.

Ik ben benieuwd wat er uit komt.
 
Nee. Het probleem is is dat het aan veel dingen kan liggen. Als je niet exact weet wat het is wordt het een kostbare aangelegenheid zonder de kans dat het opgelost wordt.

Ik probeer nu steeds meer te achterhalen wat het zou kunnen zijn zodat ik zoveel mogelijk zaken weg kan strepen. Ook zoek ik me suf op het internet. Maar het blijft moeilijk. Daar komt bij dat mijn vrouw bijna dagelijks de auto mee heeft zodat ik zelden de kans heb om met de auto ergens heen te gaan.

Maar zodra ik meer weet laat ik het hier weten hoor. Bedankt voor de interesse!

Boudewijn

PS: voor de kenners: is een stabilisatorbus hetzelfde als een draagarmrubber?

De stabilisatorbus is namelijk vervangen maar ik lees overal dat draagarmrubbers verantwoordelijk zijn voor dit geluid.
 
stabilisator is de stang die van de ene naar de andere wiel gaat (zowel voor als achter) en zorgt dat de auto niet te veel op een boot gaat lijken. stabilisatie in de bocht.
een draagarmrubber zijn de rubbers waar de draagarm van het wiel aan je chassis vast zit. ook daarin heb je de onderste of bovenste draagarn. elk wiel heeft ze
 
Dank voor je reactie. Weer iets duidelijker.

Dus als de stabilisatorbus is vervangen zijn dus niet de draagarmrubbers vervangen? Want daar vroeg ik expliciet om bij de Lexus dealer.
 
Bedankt voor de duidelijkheid. Nu worden me inderdaad een hoop dingen duidelijk. Ik vroeg expliciet om vervanging van de draagarmrubbers. Op de factuur zag ik later dat de stabilisatorbus was vervangen omdat die versleten bleek te zijn. Omdat ik a-technisch ben dacht ik dat dit hetzelfde was omdat je er vanuit mag gaan dat wat jij wilt zij uitvoeren.

Ik neem morgen terstond contact met ze op hierover. Het geluid zit ook meer onderin dan bovenin. Ik zag op afbeeldingen dat die draagarmrubbers ook aan de onderzijde zitten. Dit moet het wel zijn denk ik.

Ik laat spoedig weer van me horen.

Met groet,

Boudewijn
 
De stabilisatorbussen zijn eenvoudig en goedkoper te vervangen dan de draagarmrubbers, vandaar dat ze eerst de stabi's zullen gedaan hebben.
 
JDB zei:
De stabilisatorbussen zijn eenvoudig en goedkoper te vervangen dan de draagarmrubbers, vandaar dat ze eerst de stabi's zullen gedaan hebben.

dat klopt :) waarschijnlij hebben ze maar een half uurtje arbeid gerekend, want het is kwestie van kappen loshalen en klemmen loshalen en dan rubbers vervangen en weer alles terug.
 
Wat de heer Wallaard waarschijnlijk bedoeld met z'n 0-punt is dat de draagarmen e.d. worden los gehaald en onder een andere belasting weer worden vastgedraaid dit heeft geen invloed op wielstand e.d.
 
Wederom dank voor jullie reacties. :)

Wat is wijsheid dan? Alsnog vragen of ze de draagarmrubbers willen vervangen? En opnieuw de 0 stand opmaken ook direct doen dan? Of alleen de draagarmrubbers.

Met groet,

Boudewijn

Update: Ik heb een afspraak gemaakt om de draagarmrubbers te vervangen.
 
Zo, hierbij weer een update.

De auto is weer (voor een 2e x) helemaal gecontroleerd op het kraken aan de voorzijde. En ook deze 2e keer kon men niets ontdekken. Vervolgens heb met een monteur een kort ritje gemaakt. Hij hoorde het gekraak ook als we een drempel op/af gingen. Daarna zijn wij weer naar de garage gegaan en in mijn bijzijn zijn voor een 3e keer alle rubbers gecontroleerd. Tevens werden ook weer de schokbrekers gecontroleerd op een trilplaat.

Conclusie: Alle rubbers waren in prima staat en alle schokbrekers waren ook in goede staat (iets met 180% of zo). De monteur kon derhalve niet aangeven waar het gekraak nu vandaan kwam. De schokbrekers sloot hij uit omdat het geluid niet van metaal op metaal afkomstig was maar van rubbers. Ze gaan nu kijken in de Lexus database om te zien er andere vergelijkbare gevallen zijn geweest bij onderhoud van Lexus cars.

Tot zover maar weer.

Boudewijn