Krakende schokbreker(s)

boudi

Actief
22 aug 2010
492
36
28
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn
 
boudi zei:
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn

Boudi,

Ik heb je hele verhaal doorgelezen. Een maat van mij heeft een is200. Hij had een soort gelijk probleem als bij jou, we hebben van alles een beetje uitgeprobeerd om het probleem om te lossen maar al die tijd zonder oplossing. Van het weekend had ik toevallig zijn auto bij mij staan, en aangezien ik niet kan stil zitten ben ik nog eens verder gaan zoeken, in mijn eentje dit keer. Hij wilde er namelijk niets meer van weten omdat hij helemaal gek werd van het zoeken en proberen en echter al die tijd zonder reslutaat.

123qmu1.gif


Probleem heb ik afgelopen weekend opgelost. Wellicht dat jij dit ook bij jouw kunt uitproberen. Controleer even of je bovenste draagarmen goed vast zitten, en of deze geheel spelingvrij zijn. Hij had namelijk een kleine speling van ongeveer 3mm. Na het vastdraaien van de bout met ringsleutel 14 is het probleem verdwenen. Geen getikt of gekraak, lekker stil en iemand is ontzettend happy nu!!

ps. Afbeelding 10 linker en rechterpunt.
 
Johnlexusis200 zei:
Alan zei:
Ik had een keer een knakje in het stuurkolom.. misschien is dit vergelijkbaar?

Waar moet je het dan horen? Het komt duidelijk van rechtsvoor vandaan


Op de hoeken, gewoon met een schroevendraaien een beetje wrikken dan kun je het voelen en als je goed kijkt zien. Na het constateert te hebben was de conclusie dat de moer waarmee deze vast zit een heel klein beetje los zat. Deze aangedraaid en de speling was verholpen.
 
Johnlexusis200 zei:
Laat ze inderdaad beide doen. Tja, kreeg niet het idee dat de toyota dealer betrouwbaar was. Bij de balie gaven ze aan dat ze meerdere lexussen in ondehoud hebben maar de monteur vertelde dat ze er geen hadden. Daar houd ik niet zo van. Hij heeft ook 15 minuten gezocht en kwam met het vervangen van rubbers maar wist het niet zeker. Hij vroeg er een monteur bij en die zag direct dat de veer gebroken was. Erg slordig lijkt me. Ik ben ook met de monteur meegereden en om te luisteren en die ragde twee keer heel hard de stoep op. Had nog gezegd dat het bij hobbels en drempels was en niet persee de stoep. Hij ragde er zo hard overheen dat je de knak niet eens hoorde.

Dus toch maar de garage gebeld waar ik al 10 jaar kom en mijn vriendin haar toyota in onderhoud heeft. Altijd goedeservice.

Waarom raad je persee een dealer aan koen? En valt daar ook de toyota garage onder?

Over het algemeen wordt er bij dealers (Toyota/Lexus) netter gewerkt als bij universeel garages, heb al heel wat ellende bij beunbedrijven vandaan zien komen. Dat wil niet zeggen dat alle universele zo zijn en ook niet dat dealers altijd goed werk leveren, maar vaak heb je bij een dealer wel meer zekerheid. Ook is het zo dat universele onderdelen nooit zo goed zijn als origineel, maar daar is de prijs naar. Het is uiteraard ook zo dat dealers veel werkplaatsboeken hebben waaruit zij goede diagnoses kunnen stellen en reparaties uit voeren naar de fabrikants wijze. Dat er bij dealers ook fouten gemaakt worden is niet heel gek, we zijn immers allemaal mensen. Ik kan ook niet zeggen dat ik altijd alles in 1x goed doe, als je een monteur tegen komt die dat wel beweerd staat ie keihard te liegen. Het is zo dat bij dealers niet goed verrichtte zaken vaak beter opgelost worden, ze hebben namelijk nogal wat hoog te houden, daar moeten ze het hebben van een vaste klantenkring terwijl er bij universele garages een grotere doorstroom in het klantenbestand is.



gr. koen
 
Klinkt logisch. Tuurlijk kan iedereen fouten maken, dat is inderdaad menselijk. Maar liegen en lomp zijn daar houd ik niet zo van :-). Dit was ook een Toyota/ Kia Garage :-0 ( rare combi) en geen lexus. Volgende keer Toyota Ekris proberen of gewoon Lexus Amsterdam of Amersfoort.

De " beunhaas" waar ik altijd heen ga bevalt echt al bijna 10 jaar heel goed (HP Autoservice ). Ik ging daar destijds ook met mijn golf heen en mijn vriendin ook . Voor sommige dingen ging ook wel naar de VW garage en die waren ook altijd erg goed.

Veren leken me niet iets waar je snel de mist mee in kan gaan. Er zat ook 5 jaar garantie op geloof ik. Tegen die tijd is de auto 17 jaar oud :-)
 
Ja het is inderdaad een onderdeel waar niet veel mee mis kan gaan, dat is zeker zo. Het zou kunnen dat de karakteristiek wat anders is, daarom geef ik aan dat je ze wel per set moet vervangen om raar rijgedrag te voorkomen. Zowiezo moet je beide veren vervangen, ook al zijn het originele. Een veer veranderd wel in loop der tijd/km.


gr. koen
 
Bij Yoyota zeiden ze inderdaad twee vervangen. maar 1 was ook geen probleem. Mijn beunhaas stond er wel op om ze allebei te doen dus dat heb ik gedaan. Rijdt top!
 
volgens mij wel handig!! :) kweet niet of je hem voelt trekken naar links of rechts maar je kan altijd maar zeker zijn en een keer laten uitlijnen.

maar het uitlijnen is ook zo gebeurd dus
 
Normaal als een auto word verlaagd dan laat je hem ook opnieuw uitlijnen.
Ik zou wel ff 3weken wachten tot dat je veren zich goed hebben gezet
 
Op zich is het beste om na elke reparatie/wijziging aan de ophanging uit te lijnen, ook is het periodiek ook wel goed. Rubbers gaan iets wijken dus de uitlijning vergaat ook iets, dat wordt er dan weer uit gesteld.

100-120 km/u is wel een typisch onbalans moment, dan merk je het op.


gr. koen
 
Jimmy zei:
boudi zei:
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn

Boudi,

Ik heb je hele verhaal doorgelezen. Een maat van mij heeft een is200. Hij had een soort gelijk probleem als bij jou, we hebben van alles een beetje uitgeprobeerd om het probleem om te lossen maar al die tijd zonder oplossing. Van het weekend had ik toevallig zijn auto bij mij staan, en aangezien ik niet kan stil zitten ben ik nog eens verder gaan zoeken, in mijn eentje dit keer. Hij wilde er namelijk niets meer van weten omdat hij helemaal gek werd van het zoeken en proberen en echter al die tijd zonder reslutaat.

123qmu1.gif


Probleem heb ik afgelopen weekend opgelost. Wellicht dat jij dit ook bij jouw kunt uitproberen. Controleer even of je bovenste draagarmen goed vast zitten, en of deze geheel spelingvrij zijn. Hij had namelijk een kleine speling van ongeveer 3mm. Na het vastdraaien van de bout met ringsleutel 14 is het probleem verdwenen. Geen getikt of gekraak, lekker stil en iemand is ontzettend happy nu!!

ps. Afbeelding 10 linker en rechterpunt.

Bedankt voor je reactie. Wie weet kan dat het ook wel zijn hoewel Lexus aangaf dat het de schokdemperschotel was. Je moet een kniesoor zijn die het hoort hoor (mijn vrouw hoort niets haha) maar ik hou van perfectie dus alles moet kloppen.

Ik zal binnenkort wel ff bij Lexus Groningen binnen droppen en vragen of ze het ff aan willen draaien.

Thnx
 
Alan zei:
Ik had een keer een knakje in het stuurkolom.. misschien is dit vergelijkbaar?

Ben er nog niet achter wat de knak is. Het lijkt soms weken weg te zijn en is ineens weer terug. Gek genoeg is het helemaal weg nu de temperatuur een stuk lager is. Dat is nu een aantal weken zo dus temperatuur lijkt veel uit te maken.