Krakende schokbreker(s)

boudi

Actief
22 aug 2010
492
36
28
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn

nee je heb link asjes, die verbinden de stabilisator stang met de draagarm (bij andere auto's ook wel aan de veerpoot). Ze zijn gemonteerd met 2 moeren, easy job to do maar gezien de plaatsing van de stokjes zitten ze vaak erg vast.

gr.koen

Ik weet niet hoe handig je ben, anders kan je het zelf ook even nakijken.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

het probleem zit waarschijnlijk in deel 4 verwacht ik, stevig omhoog en omlaag te sjorren aan de stabi stang (1) en speling kan je voelen/horen. Door het wiel volledig links/rechts te draaien kan je er vrij makkelijk bij volgens mij.

gr. koen

duidelijker dan dit wordt het niet! :-) Hier moet ik zelf voor onder de auto gaan liggen. Hopen dat het weer dan wat beter wordt. Ben niet super handig maar zou het wel willen worden dus misschien maar gewoon eens proberen.

Super bedankt Koen, ik laat weten wat de uitkomst is.

Banden zijn gebalanceerd (nieuwe voorbanden), auto uitgelijnd, draagbalken zitten goed. Hij trilt alleen bij remmen en alleen bij hard remmen. Vooral als ik een beetje doorrem vanaf 100km. Kan dat aan kromme remmen liggen? Dan zou je het toch ook moeten voelen bij zacht remmen?

Nu je aangeeft dat het met stevig remmen is kan je wel uitgaan van kromme schijven inderdaad, dit kan je laten meten bij de garage. Die kan je dan ook adviseren om ze af te draaien of nieuwe te monteren, afhankelijk van de (slijtage) staat van de schijven. Op zich is afdraaien op de auto het mooist, zo is de eventuele afwijking van de naaf ook gelijk opgeheven.

gr. koen

Bleek op de brug toch wat anders te zijn, een gebroken veer.... Bij de Toyota garage vragen ze daar 180 euro voor en incl montage 250 voor 1 kant :-0 Vind dat wel erg duur. Iemand tips?

sorry liever naar de echte dealer/tuner naar mijn mening, of zelf doen maar goed ieder z?n eigen keus uiteraard. Let er op dat wel beide veren vervangen worden, zeker als er een imitatie veer onder gaat, dit om raar rijgedrag te voorkomen.

Goed dat dit opgemerkt is maar ik denk niet dat het je tril probleem verhelpt.

gr. koen

Laat ze inderdaad beide doen. Tja, kreeg niet het idee dat de toyota dealer betrouwbaar was. Bij de balie gaven ze aan dat ze meerdere lexussen in ondehoud hebben maar de monteur vertelde dat ze er geen hadden. Daar houd ik niet zo van. Hij heeft ook 15 minuten gezocht en kwam met het vervangen van rubbers maar wist het niet zeker. Hij vroeg er een monteur bij en die zag direct dat de veer gebroken was. Erg slordig lijkt me. Ik ben ook met de monteur meegereden en om te luisteren en die ragde twee keer heel hard de stoep op. Had nog gezegd dat het bij hobbels en drempels was en niet persee de stoep. Hij ragde er zo hard overheen dat je de knak niet eens hoorde.

Dus toch maar de garage gebeld waar ik al 10 jaar kom en mijn vriendin haar toyota in onderhoud heeft. Altijd goedeservice.

Waarom raad je persee een dealer aan koen? En valt daar ook de toyota garage onder?

hmmmmm dat klinkt wel een beetje vreemd... en hard op een stoep raggen zou ik nooit doen, hooguit wat sneller over een drempeltje..