Krakende schokbreker(s)

boudi

Actief
22 aug 2010
492
37
28
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn

Re: Krakende schokbreker(s) - opgelost!

En weer een nieuwe update.

Ik ben nu voor de 4e (!) keer naar Lexus Groningen geweest om het gekraak op te lossen. Lang verhaal kort maken; wat ik maanden terug al aangaf (schokdemperschotels) blijkt het ook te zijn. De monteur schroef de bouten van de schokdempers los (onder de motorkap), spoot ze vol met smeermiddel o.i.d., half uurtje rijden en je hoorde bijna niets meer.

Naar nu blijkt kraken de onderdelen onder de schokdemperschotel. Ik ga de komende weken kijken of het kraken weer erger wordt. Zo ja dan laat ik ze vervangen, zo niet dan is het ook prima.

Dus gelukkig is het een euvel wat eenvoudig op te lossen is. :)

Ik hoop dat ze de veerspanners gebruikt hebben, anders zal je wat zien denk ik als ze die bout los draaien terwijl deze met de wielen van de grond staan......

Als het dan blijkbaar van de veerpoot komt, schroefkitje steken, dan is ook alles vervangen h?, misschien enkel de veerschotel overzetten :biggrin:

Ze hebben de 2 bouten losgedraaid toen de auto op de grond stond.

Ik zal het de komende weken eens aankijken. Met dit koude weer zul je wel weer snel genoeg vernemen of het begint te kraken. Maar ben blij dat de oorzaak bekend is :)

Ah ok, ze hebben de bouten losgemaakt om de hele veerpoot te demonteren.....
Effe verkeerd begrepen.

Toch denk ik dat dit tijdelijk zal zijn tot het meeste er tussenuit is. Is eigenlijk metaal op metaal en vind dit niet echt een oplossing om alles onder het vet te spuiten.

Misschien de poten eens demonteren en alles eens goed reinigen?? Maar aangezien je niet graag onder een auto ligt.....

Als het goed is zit er een soort van pakking/Rubber tussen chassis en veerpoot/schotel. Misschien deze vervangen?

Nou de reden waarom ze er iets in spoten was om te zien of het gekraak daar vandaan kwam en dat blijkt dus nu zo te zijn. Ze hebben verder niets gedemonteerd hoor. Bout aan de bovenzijde los, spuitbus erop, bout weer vast. Half uurtje rijden en het gekraak was bijna over.

Binnenkort zal ik dan weer heen gaan om het definitief aan te pakken. Dan zal de hele schokbreker er onder weg gehaald moeten worden geloof ik.

Geen enkele euro :)

Er is een smeermiddel onder de motorkap, bij de schroef van de veerpoot gespoten en het was over.

Wellicht een keer per jaar dit doen en dan is het weer prima in orde. Het vervangen is eigenlijk onnodig en kost bij Lexus rond de 850 piek.

Lexus. Doe alleen zaken bij Lexus dealers. Bij een gewone garage zal het wellicht goedkoper zijn. Maar hoeveel weet ik niet.

Toevallig als je net geremd heb? Grote kans dat je dan de remmen hoort, heb ik ook erg veel last van...

gr. koen

Dan inderdaad ook. Maar ook als ik met de rechterkant over een hobbel rij. Het is niet altijd maar lijkt steeds vaker te gebeuren. Enig idee wat hetvkan zijn?

Alan zei:
een stabilisator stang aan de onderzijde van je auto, dus niet bovenop je motor.

ZO een stang is verbonden aan de onderkant van je auto en is verbonden met de wielophanging aan de andere kant van de auto, dus links met rechts en rechts dus met links. Wanneer er beide wielen worden ingedrukt, dan doet voornamelijk je veren en demping het meest, maar wanneer je slechts 1 wiel in laat veren (bv een drempel/putje) dan wordt er meer gevraagd van je stabilisator stang.

De stang zorgt als het ware voor een evenwicht/balans/stabiliteit tussen je vering demping links met rechts. (kort gezegd)

Deze stangen hangen in rubbers en kunnen na verloop van tijd ook uitdrogen waardoor er geluid ontstaat.

MAar kan je een geluidsopname maken of het gekraak beter omschrijven?

Ik had eens KNIK KNAK geluiden onderme stuur, bleek stuurkolom te zijn. (voornamelijk op snelweg wanneer ik over een rechte oneffenheid rijd. Dus bv een overgang naar eenbrug ofzo.)

Ik hoor alleen de knik, niet de knak :-) Ik zal eens een opname maken voor je, ben benieuwd of het hetzelfde is.

Johnlexusis200 zei:
Alan zei:
een stabilisator stang aan de onderzijde van je auto, dus niet bovenop je motor.

ZO een stang is verbonden aan de onderkant van je auto en is verbonden met de wielophanging aan de andere kant van de auto, dus links met rechts en rechts dus met links. Wanneer er beide wielen worden ingedrukt, dan doet voornamelijk je veren en demping het meest, maar wanneer je slechts 1 wiel in laat veren (bv een drempel/putje) dan wordt er meer gevraagd van je stabilisator stang.

De stang zorgt als het ware voor een evenwicht/balans/stabiliteit tussen je vering demping links met rechts. (kort gezegd)

Deze stangen hangen in rubbers en kunnen na verloop van tijd ook uitdrogen waardoor er geluid ontstaat.

MAar kan je een geluidsopname maken of het gekraak beter omschrijven?

Ik had eens KNIK KNAK geluiden onderme stuur, bleek stuurkolom te zijn. (voornamelijk op snelweg wanneer ik over een rechte oneffenheid rijd. Dus bv een overgang naar eenbrug ofzo.)

Ik hoor alleen de knik, niet de knak :-) Ik zal eens een opname maken voor je, ben benieuwd of het hetzelfde is.

Klinkt als wat jij hierboven verteld. Wat moest er gebeuren om het op te lossen?

Als ik het zo hoor en de beweging van de auto zie zou ik zeggen dat er een stabi verbindingsas ruimte heeft op een kogel of niet goed vast zit.

gr. koen