Lexus en korting horen niet bij elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ted Sluymer

Nieuw hier
15 jan 2011
11
0
0
Ik vind het nogal opvallend dat er nogal veel wordt gesproken over korting op de CT 200h. Het is wellicht even wennen, maar de ?chte Lexus-rijder praat helemaal niet over korting. Die kiest voor Lexus omdat het een buitenproportioneel geweldige auto is om te rijden en niet omdat hij er vier, vijf of zes procent korting op krijgt. Ik ken aardig wat Lexus-rijders en geld komt nooit ter sprake. Het gaat om de auto's. de Lexus-ervaring.

Nu komt er opeens een CT 200h, een auto die borg staat voor diezelfde onvoorstelbare Lexus-ervaring, maar die opeens voor veel meer mensen betaalbaar is. En waar gaat de discussie over? Over de korting!!! Kan het Hollandser? De CT 200h is een belevenis, een prachtig fenomeen dat in ons autoleven komt. Geniet van al dat moois. Kies voor het bijzondere dat opeens zo dichtbij is gekomen. Praat over waar het om gaat: een omwenteling in de autowereld.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Niet iedereen heeft dermate veel geld dat hij 1000 euro achteloos aan de kant gooit ;)


Waarom zou je bij Lexus niet af mogen dingen? Dat is toch gewoon het spel dat je speelt?
Eerlijk vind ik het persoonlijk nogal een statement dat je maakt..... (niet persoonlijk negatief bedoeld ;) ).
Snobistisch eerlijk gezegd.
Iedereen moet in een Lexus toch ;)
 

Ted Sluymer

Nieuw hier
15 jan 2011
11
0
0
Afdingen en al dat soort triviale zaken is niet aan de orde. Je maakt een deal en die is bij de juiste Lexus-dealer altijd goed. Je praat met een dealer over de Lexus-wereld. Dat is geen snobisme, dat is het Lexus-gevoel. Dat is niet te koop, dat virus krijg je als je in contact komt met het merk. Als je een Lexus ziet en aan korting denkt, moet je gewoon Volkswagen gaan rijden. Ook prima auto's en altijd acties.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Daar vind ik persoonlijk Lexus "nog te gewoon" voor.

Als ik een Astonb Marton, Ferrari etc. koop, ga ik niet afdingen. Bij een wagen van 30-40K wel. Ook al is het een erg mooie Lexus.
Ik beschouw een Lexus hoe mooi ook, niet als exclusief product zoals een Ferrari, CD speler van 100.000 euro, etc. Bij aankopen van dergelijke onnodig luxe goederen zou ik gewoon kopen, prijs is de prijs behorend bij die status die men daaraan kent.

Dat zie ik (mijn mening he ;) ) echt niet bij een Lexus, in ieder zeker niet bij de instapmodellen.
Misschien is dat onze nederlandse cultuur, insteek? Altijd onderhandelen?

In Dld. is dat echt minder. Ik doe veel in Audio, in Dld. betaald men domweg de prijs, in nederland ALTIJD mailtjes met biedingen die fors lager liggen :D.


p.s. Als jij een Lexus koopt, betaal jij dan de folder prijs? Bedingt ook geen accesoires? Dus betaald de extra accesoires zelf erbij?
 

Ted Sluymer

Nieuw hier
15 jan 2011
11
0
0
Ik begrijp je standpunt wel, hoor. Het probleem van kortng kwam al eerder om de hoek kijken: bij de IS. Toen al wilde mensen de status van Lexus en werd er vervolgens meteen over korting gesproken. Nu haalt het merk Lexus zich helemaal problemen op de hals door een auto aan te bieden in een segment dat wordt (over)bevolkt door auto's die allemaal met korting, korting en vervolgens korting worden aangeboden. Het gaat nog net over de auto, maar de korting komt op de eerste plaats.

Hoe de Lexus-dealers hier mee om zullen gaan, weet ik niet. Bij Lexus Van Dorst Breda is dat onderwerp al uitvoerig besproken omdat de CT ook virtueel via mijn website zal worden aangeboden. Daarbij wordt in de eerste plaats uitgegaan van mensen die kiezen voor het rijden in een Lexus CT op basis van een aantrekkelijke deal (a two-way street) en niet op basis van handjeklap. Dat past niet bij Lexus en dus ook niet bij een CT. Dat is wat ik in deze discussie probeer over te brengen. Lexus is autocultuur, geen automarkt.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik snap je ook wel, zijn we daar wederzijds over eens ;)

Mijn mening is dat hetgeen jij bedoeld bij een hoger segment hoort dan zeker de CT of de IS serie (ISF wellicht uitgezonderd).
Niet in dit prijssegment.
Maar dat is wellicht nederlands gedacht.

In nederland is hetgeen je nu uitdraagd niet echt geaccepteerd, gebruikelijk.



Wellicht de prijs van het succes? Gaat exclusief dus niet samen met het (late we wel zijn, het melkkoe segment door aantallen) waarin Lexus zich nu ook begeeft ipv het hogere 100k plus segment?


p.s. Ik vind het wel een gaaf gevoel dat er "slechts" 3800 IS'en rond rijden, soms dagen dat je er geen een ziet, je vaker dan gemiddeld wordt nagekeken, vaker in de file je auto bekeken voelt worden ;)
 

Ted Sluymer

Nieuw hier
15 jan 2011
11
0
0
@ Blue-Eys - Het rare is dat je in de CT helemaal het Lexus-gevoel krijgt. Het rijdt werkelijk heel bijzonder, zit als gegoten en heeft een enorme uitstraling. Maar de prijs is natuurlijk een giller, want dit soort klasse in dit segment is volstrekt onbekend. Maar door diezelfde prijs loods je de auto in het handjeklapsegment waar je Leuxs niet wilt hebben. Voel je de frictie?
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ik ben het geheel met Ted eens,

heb de CTFE gewoon in Den Haag besteld (blind) omdat de FE een mooie aanbieding is/was heb ik nog wel de rest even vergeleken met Alain en Ferry van van Dorst in Breda. Gewoon een goede deal gemaakt en dan wordt er ook open kaart gespeelt door de vertegenwoordigers, de koop was in 30 minuten rond zonder gezeik over afdingen en accessoires.

Dat niet iedereen een 1000 euro extra heeft of dat dat een hoop geld is voor beide partijen doet er niet toe, voor mij is 1000 euro evenveel als voor iemend anders. Het grote verschil is dat ik mijn Lexus prive rijdt en niet zeur over bijtelling, de CT is puur aangeschaft op basis van vaste lastenvermindering. Daarbij komt dat de auto als zeer degelijk op mij overkwam.

EDIT BY ADMINISTRATOR: Overtreding gedragsregels Lexusforum.nl, overtreding verwijderd.
Regel:
? Gebruik geen discriminerende, kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, seksuele of andersoortige geori?nteerde taal, die in strijd is met de normen van goed fatsoen.
Ik ken Ted verder niet maar ik denk dat Ted ook een Lexusrijder van het eerste uur is, net zoals ik.

EDIT BY ADMINISTRATOR: Overtreding gedragsregels Lexusforum.nl, overtreding verwijderd.


Nou moet ik zeggen dat het allemaal wel los zal lopen met de verkoop van de CT in de komende jaren, het is een nieuwe verschijning en dan moet iedereen een CT, kijken of het over een jaar nog zo is.

Het gevaar is als de marges weggegeven worden in de vorm van korting straks het red carpet treatment voor de CT wel eens zou kunnen verdwijnen, dat is in het verleden ook al eens gebeurd bij de IS200, en dan maar zeuren maar het is je eigen schuld, goedkoop is soms duurkoop op de lange duur.


Ooh en handjeklappen moet je op de automarkt in Utrecht doen en niet bij de dealer, ik blijf erbij boontje komt om zijn loontje.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik denk dat ik beide kanten van het verhaal snap ;)




p.s. Leaserijders rijden wellicht met andersmans geld, maar je vergeet dat als we geen leasewagen hadden ons inkomen met 800 bruto zou stijgen.

En ja, bij een gelijkwaardige wagen is leasen veruit goedkoper dan prive rijden. Leasen is nu eenmaal erg voordelig....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Waarom zou je niet onderhandelen? Een huis van meer dan een Miljoen wordt ook over onderhandeld. Wellicht als je echt zoveel geld heb, dat het je die paar procent ook niet boeit, maar dat moet je dan zelf weten natuurlijk.

OF iemand wel of niet onderhandeld heeft naar mijn mening niets te maken of het bij lexus hoort of niet. Ik zie onderhandelen als een onderdeel van de aanschaf, netals bij het kopen van een huis. Die marge heeft elke importeur/dealer oook wel in de vraagprijs ingecalculeerd, dus als zij het ook doen, waarom zou jij dat neit doen?

Wat natuurlijk wel geldt: we moeten met zn allen plezier hebben met onze eigen auto (lexus of niet), ongeacht of deze geleased of gekocht is.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Wat een discussie.....

Ik vind het standpunt van Ted een beetje overdreven. Ik denk dat juist Ted er een beetje aan moet wennen dat met de CT200h een andere doelgroep aangesproken wordt.

Als ik voor mezelf spreek ik heb de auto echt niet gekozen omdat er een "L" op staat. Er had wat mij betreft ook Toyota op mogen staan. Heb de auto gezien in Den Haag en was meteen verkocht vanwege het uiterlijk....

Lexus heeft op dit moment toch het suffe sigaar imago over zich....(sorry dat ik het zeg) Maar met de de komst van de CT hebben ze een goede stap gezet om hun kop boven water te houden.

En jah dan krijg je inderdaad te maken met bv. ex- VW rijders die wel meer op de kleintjes letten.
Waarschijnlijk moeten ook de Lexus dealers er aan wennen dat ze met een andere doelgroep te maken hebben. En wel korting moeten geven. Ik moet zeggen dat ze erg gierig zijn wat dat betreft, dit in vergelijking met mijn andere leaseauto's
Zeg toch zelf, het is toch leuk als je iets als doel hebt gesteld en je krijgt die extra acc. of korting???

Dus voor de toekomst " Lexus en korting gaan WEL met elkaar"

@CT200H
Dat "red carpet treatment" is een mooi marketing verhaal.....bij een kleine beurt geldt het al niet....en daarnaast.... we kunnen allemaal wel een dag zonder auto. Is voor weinig een reden om voor Lexus te kiezen denk ik.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Audiophile zei:
Wat een discussie.....

Ik vind het standpunt van Ted een beetje overdreven. Ik denk dat juist Ted er een beetje aan moet wennen dat met de CT200h een andere doelgroep aangesproken wordt.

Als ik voor mezelf spreek ik heb de auto echt niet gekozen omdat er een "L" op staat. Er had wat mij betreft ook Toyota op mogen staan. Heb de auto gezien in Den Haag en was meteen verkocht vanwege het uiterlijk....

Lexus heeft op dit moment toch het suffe sigaar imago over zich....(sorry dat ik het zeg) Maar met de de komst van de CT hebben ze een goede stap gezet om hun kop boven water te houden.

En jah dan krijg je inderdaad te maken met bv. ex- VW rijders die wel meer op de kleintjes letten.
Waarschijnlijk moeten ook de Lexus dealers er aan wennen dat ze met een andere doelgroep te maken hebben. En wel korting moeten geven. Ik moet zeggen dat ze erg gierig zijn wat dat betreft, dit in vergelijking met mijn andere leaseauto's
Zeg toch zelf, het is toch leuk als je iets als doel hebt gesteld en je krijgt die extra acc. of korting???

Dus voor de toekomst " Lexus en korting gaan WEL met elkaar"

@CT200H
Dat "red carpet treatment" is een mooi marketing verhaal.....bij een kleine beurt geldt het al niet....en daarnaast.... we kunnen allemaal wel een dag zonder auto. Is voor weinig een reden om voor Lexus te kiezen denk ik.



Ik blijf er bij, echte liefhebbers betalen zelf hun auto, met eigen centjes en niet die van de baas. Leaserijders willen veel voor weinig, ik blijf erbij. Dat is mijn mening zonder iemand te beledigen. Degene die beledigd zijn, eeehhh ach ja, laat ook maar. :X
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Leaserijders hebben niet altijd de keuze, vaak is het ook verplicht bij een bedrijf.
Geen vergoeding of een leasewagen.
Bij mijn bedrijf is er gelukkig de keuze, een leasewagen of de leasenorm bruto uitgekeerd (minus de kilometer vergoeding netto afgetrokken).

Bij een concurerend bedrijf, zelfde functie, maar zonder leasewagen krijg ik 800-1000 euro meer salaris.
Bedenk dat mensen met een leasewagen niet een gelijk salaris + wagen hebben, nee, door de leasewagen MINDER salaris en uiteraard de kosten aan de leasewagen die fors kunnen zijn.
Zoals gezegd is het bij een gelijke wagen meestal de leasewagen goedkoper. Bij een 2ehandse van 4 jaar oud wordt het verhaal heel anders.

Ik snap ook niet de agressie tegen leaserijders, of ze het anders niet kunnen betalen? Zie boven. Wij verdienen ook een stuk minder dan gelijke beroepen zonder leasewagens :D


Klopt wel dat veel mensen die leasen een klasse hoger rijden dan ze prive zouden kunnen betalen.


Ik snap niet de hetze tegen leaserijders..... Toch mooi? Goedkope wagen, klasse hoger, geen zorgen en elke paar jaar een nieuwe :D
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Wat meer ontopic:

ik begreep dat we vanuit het bedrijf waar ik werk, vele duizenden leasewagens, zo'n 12-13% korting krijgen.
Dit wordt afgestemd met de importeurs, de dealers worden aangewezen welke mogen leveren.

Lexus mogen wij niet leasen, bijhalve de hybride uitvoeringen (14% groep is merk onafhankelijk). En alleen nog maar A,B of C klasse mbt milieu normering.
De Lexus IS 220D valt daar in ruime mate buiten denk ik.
 

Ted Sluymer

Nieuw hier
15 jan 2011
11
0
0
Toch komt er enige tekening in de discussie, waarbij ik in de eerste plaats op wil merken dat er - wat mij betreft - geen enkel verschil is tussen iemand die een Lexus of een auto koopt of least. Dat is de discussie trouwens niet (maar wel een interessant onderwerp voor een nieuwe discussie).

Het is leuk om te bespeuren dat we het eigenlijk een beetje moeilijk hebben met het plaatsen van een auto als de CT in een segment waar Lexus nooit eerder een rol speelde. Enerzijds is het een auto die zich niet laat vergelijken met andere auto's, maar hij heeft aan de andere kant wel het prijskaartje van andere auto's. Dat zet heel wat mensen op het verkeerde been. Levert ook de discussie op van hybride rijden of dieselen...

En wie ik ben? Lexus-rijder van het eerste uur en in de gelegenheid om steeds van auto te wisselen wanneer ik dat leuk vind. Beroep: autojournalist en eigenaar van de website www.autokiosk.nl Maar geloof het of niet: ik ben nog altijd heel objectief, ook al maak ik jaar-in-jaar-uit aardig wat Lexus-kilometers.
 

SPfreaks

Actief
7 jan 2011
142
0
0
Met respect voor ieders mening hierover, maar ik beding korting voor elke iets grotere uitgave die ik doe. Dat begint al bij een espresso machine van 150 euro, bij wijze van spreken. Ik kom uit een gezin waarin mijn moeder heel lang ziek is geweest (dat kostte heel veel geld, en er was op een gegeven moment zelfs geen geld voor een auto meer), en waarin mijn vader als kleuter in de 2e wereldoorlog bloembollen met een likje stroop moest eten. Doet niemand verder zielig over, maar laten we het erop houden dat ik er via mijn opvoeding en eigen ervaringen de mentaliteit aan heb overgehouden dat we vaak hard moeten werken om wat te bereiken, en dat we bijna niks kado krijgen. Dus voordat iemand mijn zuurverdiende centjes krijgt, kijk ik of er mogelijkheden voor een korting zijn. En ja, dat geldt ook voor het leasebedrag dat ik maandelijks mag uitgeven, waar ik de CT200h Hybrid voor ga krijgen... ik ben namelijk ook aandeelhouder bij de firma waar ik werk, dus een lagere leaseprijs komt uiteindelijk ook weer in mijn beurs terug, zeg maar... En daarna geniet ik dus dubbel! :D
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Ted Sluymer zei:
Het is leuk om te bespeuren dat we het eigenlijk een beetje moeilijk hebben met het plaatsen van een auto als de CT in een segment waar Lexus nooit eerder een rol speelde. Enerzijds is het een auto die zich niet laat vergelijken met andere auto's, maar hij heeft aan de andere kant wel het prijskaartje van andere auto's. Dat zet heel wat mensen op het verkeerde been. Levert ook de discussie op van hybride rijden of dieselen...

En wie ik ben? Lexus-rijder van het eerste uur en in de gelegenheid om steeds van auto te wisselen wanneer ik dat leuk vind. Beroep: autojournalist en eigenaar van de website http://www.autokiosk.nl Maar geloof het of niet: ik ben nog altijd heel objectief, ook al maak ik jaar-in-jaar-uit aardig wat Lexus-kilometers.

Nou ik denk eerder dat je er zelf moeite mee hebt. Zo te zien is het geen moeilijke keuze voor Lexus geweest.
Dit is juist hun doel....een andere doelgroep, beter geprijsd, meer aantallen, meer omzet.
Zo blijft Lexus bestaan en kun jij weer een nieuwe LS bestellen.......wat zeur je nou??

Dat we dit jou moeten wijs maken als autojournalist.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik volg deze discussie nu sinds het begin en zie de gemoederen flink oplaaien. Daarom heb ik al meerdere malen gedacht om het topic te sluiten. Echter zie ik in de basis van deze discussie wel enig nut.

Dat er forumleden zijn die met een collectief extra korting proberen te bedingen, kan ik alleen maar toejuichen. Dit soort collectieven gaan vaker plaatsvinden naar mate Lexus en ook Lexusforum.nl groeit. Lexus zou zich moeten afvragen of Lexusforum.nl in zijn totaliteit als collectief gezien kan worden. Maar dat zal hun eigen marketing afdeling moeten bepalen.

"De echte Lexusrijder" is een marketingstrategie. "De echte Lexusrijder" bestaat niet, maar wordt in het leven te roepen door een groep individuen te typeren en dan te hopen dat een ander individu zich wil associeren met het opgeroepen beeld.

Infiniti probeert hun merk met een zelfde strategie op de markt te brengen. Alleen probeert Infiniti zich boven Lexus te schalen in de Europese markt, terwijl in de VS Infiniti duidelijk het mindere merk is. Daardoor wordt het nog "snobistischer" gezien dan een merk als Jaguar.

Als het bedingen van een korting al iets Hollands is, dan kan men dat verwachten op een Nederlands forum. Was het niet onze vorige minister president die het V.O.C. gevoel aankaartte?

Ook ik had het goed op mijn heupen toen bleek dat binnen drie jaar tijd de inruilwaarde van mijn auto was verminderd tot een jaarlijkse afschrijving en ik de hoofdprijs mocht neerleggen voor een nieuwe Lexus (terwijl er een kortingsactie gaande was). Toen mijn auto in 2009 sterk in waarde zakte, omdat de aanschaf waarde van een nieuwe Lexus door ?nieuwe BPM regelgeving? lager werd, zat ik ook niet te zeuren. Maar nu de prijzen weer omhoog gaan door ?nog nieuwere BPM regelgeving? zie ik dit niet terug in de ?waarde? van mijn auto. Deze manier van handelen drijft mij naar de concurrentie, maar zal wel de basis zijn voor geld verdienen in autoland.

Korting bedingen is iets dat iemand zijn goed recht is. Dat Lexus hiermee moet leren omgaan is een interne kwestie. Ik ben het met je eens dat wanneer een korting voor de ??n geldt dit niet anders mag zijn voor de ander. Maar, wanneer je kijkt naar verzekeringsmaatschappijen zie je dat een collectief niet iets vreemds is.
 

handigneefje

Actief
29 mrt 2009
114
0
0
Wel een enigszins vermakelijk discussie is dit geworden. Ken geen kopers van wat duurdere auto's die geen korting vragen, dit is zo standaard. Ook al ben je geen ondernemer, je bent een dief van eigen zak als je geen korting vraagt. Zoals eerder en hierboven als gezegd vraag ik ook korting bij een beetje aanschaf, dat kan inderdaad al met een knap audiofiel setje zijn. Wie de kortingsstructuren kent, kent de marges en weet dan wat re?el is om te vragen aan korting. Uitgangspunt is wel dat we allemaal wat willen verdienen.

Bij autos word het pijnlijk duidelijk dat de importeurs geen toegevoegde waarde meer hebben. Al in 2004 kocht ik bij de dealer een Mini die direct in het productiessysteem van de fabriek configureerde. Hoezo importeer die orders verzameld en doorzet naar de fabriek. Denk dat dit ook de nabije toekomst gaat worden, een veel directere link tussen consument en fabriek met een heldere en uitgeklede margestructuur.

Louwman is een mooi voorbeeld van 'gestapelde' marges.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.