Lexus IS200 (kleine dingetjes)

Goedenavond mede-forumleden,

Ik heb de Lexus IS200 voor de kerstvakantie kunnen verkopen.

Vervolgens heb ik een Lexus IS250 uit Duitsland (Bremen) gekocht.
Deze kon ik 3 januari daar ophalen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Vandaag kon ik terecht bij het RDW en daar ben ik "geraakt" door een touringbus. :neutral:
Deze bus kwam ook voor de keuring, maar het bleek dat de remmen van deze bus niet lekker werkten:
Zodra er met de bus werd geremd schoot de bus een meter naar links, waardoor deze tegen mijn auto is gekomen......

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Het lijkt erop dat het alleen krasschade is....

Enfin, omdat het een Duitse auto is heb ik er Duitse instructieboekjes bij.
Mijn vraag is of iemand nog Nederlandse instructieboekjes te koop heeft?

En omdat deze auto zoveel opties heeft, heb ik daar ook een aantal vragen over.
Hier volgt er vast ??n:
- Kan ik onder het rijden wisselen van stand 'D' naar 'S' en vice versa?

Mvg. Harry
 
darn! dat is wel erg jammer voor je nieuwe ride! Wat voor versie heb je gehaald? een business? Verder zou ik niet weten waar je aan een instruciteboekje kan komen...
 
GPS-10 zei:

Goedenavond,

Die heb ik inmiddels, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een fysiek exemplaar.
Zal wel eens bij de Lexus-dealer navragen.

Nog een vraagje: ik heb xenon-koplampen op de IS250 zitten, maar deze staan te hoog afgesteld.
Kan ik deze zelf naar beneden stellen of moet de Lexus-dealer dit doen?

Alvast bedankt.

Gr. Harry
 
wow, das een leuke kerst/nieuwjaars cadeau :) Veel rij plezier. Neem aan dat de schade wel goed geregeld word?
 

Pa links, ik rechts....

Beste forumleden,

Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb op dit forum.
Heb in de afgelopen tijd dan ook niets verandert aan de Lexus.

Maar het begint nu toch weer te kriebelen.
Graag zou ik de achterwielen een fractie willen verbreden en het geheel wat omlaag brengen.

Daarover heb ik echter een vraag en ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen.

Momenteel heb ik de volgende wielen/velgen onder m'n auto:
ET 40, 8J

Wat ik graag zou willen weten is:
- Tot welke ET-waarde is het verantwoord om te verbreden?
De IS250 heeft standaard ET50.
Qua verbreden zat ik te denken om achteraan circa 10mm. spacers te monteren.
Dan zit ik aan ET30, dus 20mm. verschil met de standaard: kan dat?

Ik las namelijk in een ander bericht hier op het forum dat men ET30 had:
Velgen voor zijn 18x8 et45 achter 18x8.5 et50.

Dit zijn OEM Lexus wielen van de Sport package.

Daartussen heeft Rowi voor 10mm spacers en achter 20.
Komt overeen als et 35 voor en 30 achter.

Enfin, hopelijk kan iemand mij advies hierin geven.

Alvast bedankt!
 
Zo te zien op de foto heb je 18" maar je vermeldt alleen 8 breed. Het is standaard ET 45 op 8J, niet ET 50 want da's voor 18 x 8.5J. Aangezien je niet staggered rijdt ga je een ET verschil van 10 met je spacers achter krijgen. Passen doet het wel maar het gaat niet fijn rijden. Veel te veel zoekgedrag. Dus niet doen of, zoals Rowi en vele anderen een staggered set monteren zoals het hoort bij de IS250.
 
Goedenavond,

Excuus, misschien ben ik niet volledig geweest.
Hierbij de volledige specificatie van mijn velgen/banden

- Merk: MAK Terra
- 18"
- ET 40
- 8 J
- WK 280
- H2
- Naafgat: 60.1
- Steek: 5x114.3
- Band: Potenza 225/40R18 92Y

Voor en achter zijn dezelfde velgen/banden.

Deze velg/band-combinatie heb ik destijds bij m?n IS200 gekocht. Toen ik een IS250 heb aangeschaft, zijn ze daarop gekomen: immers, zelfde steekmaat en naafgat.
Nu ik bezig ben met verbreding- en verlagingsopties vraag ik mij een aantal dingen af:
- Is mijn velg/band-combinatie ?berhaupt geschikt voor een Lexus IS250?
De vorige eigenaar had ze op een Hyundai Tucson gemonteerd en ik heb destijds niet echt stilgestaan met de juiste ET- of J-waarde.
- Bedoel je met ?staggered? rijden dat de achter- en voorwielen een verschillende J-waarde hebben?
- Als ik het goed begrijp is het niet verstandig om achter wel spacers te monteren en voor geen spacers te monteren, toch? En als ik zowel achter als voor spacers van maximaal 10mm. monteer? Of gaat dat niet passen?

Met andere woorden: moet ik verbreden met deze velgen uit het hoofd zetten of...?

Als blijkt dat het niet verstandig is om de huidige velg/wiel-combinatie dan laat ik het voorlopig zoals het nu is. De velgen vervelen me nog niet en een nieuw/tweedehands set 18?velgen zal wel aardig in de papieren lopen....

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Alvast bedankt! Harry
 
Staggered is achter breder als voor. Dat kan met dezelfde J waarde (op 17" is het standaard tenslotte ook 225/45 en 245/45 beide 17x8 ET 45) maar meestal gaat dit hand in hand met meer J achter. Standaard 18" is 225/40 18x8 ET 45 en 255/40 18x8.5 ET 50.
Wat jij rijdt, rondom hetzelfde, is voor AWD zoals ze in de US hebben. Voor RWD is staggered beter.
Jij moet ook een dikke 7% afwijking hebben op je teller zoals je nu rijdt. Je hebt nu ook een heel iel wieltje achter.
Wat ik zou doen als ik jou was is bij het vervangen van je achterbanden naar 245/40 gaan, evt. met 5mm spacer maar kan ook zonder (ligt een beetje hoe je wil verlagen)
Voor laten zoals het is.
 
Staggered is achter breder als voor. Dat kan met dezelfde J waarde (op 17" is het standaard tenslotte ook 225/45 en 245/45 beide 17x8 ET 45) maar meestal gaat dit hand in hand met meer J achter. Standaard 18" is 225/40 18x8 ET 45 en 255/40 18x8.5 ET 50.
Wat jij rijdt, rondom hetzelfde, is voor AWD zoals ze in de US hebben. Voor RWD is staggered beter.
Jij moet ook een dikke 7% afwijking hebben op je teller zoals je nu rijdt. Je hebt nu ook een heel iel wieltje achter.
Wat ik zou doen als ik jou was is bij het vervangen van je achterbanden naar 245/40 gaan, evt. met 5mm spacer maar kan ook zonder (ligt een beetje hoe je wil verlagen)
Voor laten zoals het is.

Goedemiddag,

Dank voor je advies.
Ik heb inderdaad een afwijking op de teller, maar dacht dit normaal was....

Ik heb me gezocht op 'staggered rijden' en besloten om eens te informeren naar 245/40 achterbanden. Wat ik me nog wel afvroeg:
- Is 5mm. de maximale breedte wat verantwoord is om bij mijn auto te verbreden?
- Je geeft aan om het voor te laten zoals het nu is: is dat omdat spoorverbreders hier niet passen of omdat dat niet goed rijdt?

Qua verlagingsveren zat ik hier aan te denken: Tein S Tech.
'k Zag dat er meerderen op dit forum naar tevredenheid deze veren onder hun IS250 hebben geplaatst.

Gr. Harry
 
5 mm spacer voor en 10 achter kan ook nog als je het bij dezelfde velgen houdt. Maar hou een verschil van 5 aan tussen voor en achter. Voor niks en achter 5 is natuurlijk goedkoper. Belangrijker is dat je staggered gaat rijden.
Tein is prima. H tech beter als S tech voor comfort, maar S ook goed.
 
Goedemiddag,

Ik heb inmiddels contact met een bandengarage voor de andere bandjes achterop.

Deze geeft aan dat 245/40R18 een verschil in de bandomtrek geeft ten opzichte van de voorbanden, 225/40R18.

225/40R18 = 200,18cm.
245/40R18 = 205,21cm.

Hij adviseert ??n van de volgende banden:
245/35R18 = 197,51cm.
255/35R18 = 199,71cm.

Standaard hebben de achterbanden een rolomtrek van 204,93cm..

Ik zit dus nu in dubio:
  • Of 245/40R18 laten monteren met als gevolg een verschillende rolomtrek tussen voor en achter;
  • Of 255/35R18 (of 245/35R18) laten monteren met als gevolg een vrij gelijke rolomtrek, maar wel met een afwijking op de standaard rolomtrek.
Ik heb internet al afgestruind, maar ik kom geen duidelijk antwoord tegen of een verschillende rolomtrek wel/geen nadelige gevolgen heeft.

Wederom bedankt! Harry
 
?..Zie zojuist dat in de handleiding van de Lexus IS250 ook verschillende bandendiameters worden aangegeven:



225/45R17 = 199,27cm.
245/45R17 = 204,93cm.

Kan ik er dan van uitgaan dat een verschil in banddiameter geen kwaad kan? :blush: