Of het allemaal netjes onder je auto past kan je ook uitrekenen:
A = 1/2 velgbreedte[inch] - ET[mm]
De berekening voor "A" doe je dan voor je huidige- en je nieuwe velgen (dan natuurlijk wel de velgbreedte terugrekenen naar mm).
Dan doe je vervolgens het volgende sommetje:
Anieuw[mm] - Ahuidig[mm] = Averschil[mm]
Als Averschil positief is dan steken je nieuwe velgen zoveel mm uit en als Averschil negatief is dan vallen je nieuwe velgen zoveel mm naar binnen.
ET waarde moet je sowieso nooit meer dan 5mm van afwijken.
Dit heeft te maken met de offset van het montagevlak van je velg, waarmee het midden van de velg juist in balans is met de naaf van je wiel. Teveel afwijking betekent onbalans.
En als je afwijkt doe het dan naar beneden (daardoor komt het wiel verder naar buiten ipv naar binnen).
Wat ook verstandig is om uit te rekenen is de nieuwe bandenmaat die je nodig hebt voor een afwijkende velgdiameter.
Hier kan je het beste uitgaan van de origineel voorgeschreven maat en dan terugrekenen naar de waarde die voor de totale wieldiameter het dichtste bij deze originele maat komt.
Dit voorkomt de mega lelijke "thuiskomertjeslook" zoals je wel eens ziet bij goedkope tjoening (of bij die Volvo op de foto hierboven)