LS400 computer niet meer uit te lezen

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Hallo mede-leden,
Ik heb alweer een jaar een probleem met mijn mooie Lexus LS 400 '94. Error 31 was destijds met een draadje via de odb uit te lezen. Code 31. Nieuwe MAF en nieuwe TPS...af laten stellen volgens Lexus procedure. Liep enkele dagen super, na wegzetten en volgende dag starten loopt hij veel te rijk en geen vermogen.....echt amper van zijn plek te krijgen! Het uitlezen van het motormanagement systeem is niet mogelijk, het motorlampje dat zou moeten gaan knipperen of een knippercode (bij error) geeft geen signaal. Andere systemen zoals bak en abs wel. Wie weet wat dit kan zijn? ECU? Heeft iemand ervari ng met dit probleem, zodat ik echt dingen uit kan sluiten ipv alleen maar swappen en proberen? Ik hoor het heel graag:rulez:
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Nu dan nog even de vraag waar de desbetreffende ECTS zit...ik zie op google meerdere sensoren verschijnen. Ik heb wel een vermoeden maar ik weet het graag zeker. Weet iemand hoe ik deze kan testen by the way?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
oh ja ...die heb ik uit voorzorg al vervangen , GPS heeft een goed punt hier , is wel gebleken dat die sensor door vuil niet goed meer werkt en dan de verkeerde waarde aan de ECU geeft , iets wat je zelf niet merkt op je meter
maar de ecu zal een rijker mengsel geven omdat hij denkt dat de motor koud is
185705d1422051982t-3-coolant-temperature-sensors-coolant_temperature_sensors.jpg CTS_06.jpg

nummer 1 is de ects
de stekker is wat bros , voorzichtig losmaken

een DIY
http://www.clublexus.com/forums/ls400/377171-diy-coolant-temperature-sensor-change-pics.html

succes
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Waar ik wel aan denk is het volgende: Als de ecu zou denken dat de motor koud is, waarom zakt het motortoerental dan wel? Het is wel zo dat het "engine error lampje" pas gaat branden wanneer het toeretal zakt als de motor "op temperatuur is" na enkele minuten. Daarna gaat het lampje telkens uit bij gasklep ook maar een beetje open. Ik ga op onderzoek uit. :eyes::car:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zag verder dat men wel een 'truc' uithaalt om het stationair toerental iets te verhogen d.m.v. TPS waarde iets omhoog te schroeven. Misschien hier mee beginnen/testen.

Code 31 wijst op een MAF die een 'low voltage signaal' afgeeft naar de ECU. In theorie zou je dus denken aan een probleem met bijvoorbeeld stekkers/kabels/harnas, slechte aarde, etc. En is de gereviseerde ECU daadwerkelijk in orde?

Verandert er veel als je die MAF bijvoorbeeld losplugt? MAF uitsluiten zou je moeten doen met draaiende motor, om voltage te checken. Als die goed doormeet, is het zaak zoveel mogelijk A/F gerelateerde onderdelen door te lopen...

Die ECTS zou je eerst kunnen doormeten, voordat je e.e.a. vervangt.
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Hi heren, ikga van het weekend de ects nameten en ik heb een grafiekje met toelaatbare weerstandswaardes gevonden. Mijn MAF sensor is een meester in trucjes. Mijn computer geeft code 31, mijn maf is nieuw, tps is nieuw en volgens Lexus wijze afgesteld. Mijn maf connector geeft 5 volt waar moet, massa waar moet (draad kleuren heb ik in een tutorial gevonden) en het signaal in Hz gemeten is ook niets mis mee :brr: ECU is niet gereviseerd maar er zijn zichtbaar defecte condensatoren vervangen. Het uitsluiten van de ECU is dus nog niet geheel mogelijk.
Wat ik mij afvraag is: Kan het motortoerental zakken na enkele minuten wanneer de ects niet of onvoldoende werkt?? Gebruikt de ecu hier meerdere signalen voor?? Als het antwoord ja is, dan denk ik dat ik veel van de symptomen kan verklaren en zelfs de oplossing kan vinden in het vervangen van de ECTS. Anders denk ik dat het mijn ECU is. Wat is jullie gedachte? Ik hoor het wederom graag :thumbsup::oops:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
de ECTS vervangen is zowiezo een pre onderhouds ding , dus die vervangen , ik denk dat er in de link die ik gegeven heb van ClubLexus het erin beschreven word , google anders maar eens op coolant sensor ls400 , duidelijk verhaal , maar ik geloof niet dat het die klachten geeft zoals je beschrijft , vermoeden gaan toch uit naar de ECU , maf storing geven als de MAF prima in orde is geeft wel te denken dat de ECU faalt
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Probleem kan verder ook zijn dat al die sensortjes de ECU een signaal geven, waar deze iets uit 'opmaakt'. Er wordt dus niet altijd rekening gehouden met een sensor die bijvoorbeeld vertraagd werkt of buiten scope weergeeft, etc. Overigens ook vaak zonder foutcodes.

Jre moet dan (helaas) eerst een scala aan sensoren doorfluiten (IAT, ECTS, MAF, ICV, etc) voordat je kunt vaststellen dat de ECU verdacht is. Ik lees overigens hetzelfde probleem vaker terug...

Wat SC400nl al zegt, die ECTS kan best een belangrijke speler zijn qua vervanging, maar of het dit gaat oplossen is vooralsnog koffiedik kijken. Basis RPM en timing zijn verder ook nog van belang, zo kun je dus een aardige lijst afwerken
scream.png
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Sh*t heren, dat is niet wat ik wil horen:brr: Ik weet dat mijn rpm rond de 650 ligt, dus OK. Stationair is eigenlijk niet verkeerd, soms na flink gas (onbelast) en dan gasklep dicht zakt hij net iets te ver terug in rpm maar pikt hij wel weer op 9 van de 10 keer dus icv denk ik niet. IAT is inlet air temp. ??
Verder heb ik nog het CO van 7.000 bij stationair.....koude start injector zou via ecu van ects een signaal kunnen krijgen dat hij nog in moet spuiten. Zoals al eerder vermeld brand allen bij dichte gasklep het errorlampje ( stationair en trottle closed tijdens rijden):( Zijn er meerdere mensen /auto's geweest met dit probleem GPS? Wat was toen de oplossing, of is daar gewoon alles geswapped? Ik hoor het wederom graag:thumbsup:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Je RPM is inderdaad normaal voor een 1UZ
ik denk nu aan een throttle positie sensor , zijn die al nagekeken ? je hebt er twee 1 voor de traction controle en de normale , die zit tegen het gasklep huis aan

maar ik verdenk nog steeds de ECU :brr:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit is wel een interessant stukje over de ECU en problemen met (lekkende of vervangen) condensatoren. Volgens de auteur moet je echt de juiste types hebben: http://www.clublexus.com/forums/ls40...capacitor.html

Wat zit er bij jou nu in de ECU?

Zijn er meerdere mensen /auto's geweest met dit probleem GPS?
Ja, alleen niet echt een eenduidige oplossing. Ook niet na vervangen/testen van vrijwel alle sensoren, gasklephuis schoonmaken, vacuumlijnen testen, etc. Bij sommigen test de MAF goed, maar blijkt toch niet in orde... In veel gevalen zie je meerdere codes. Het blijft iig een hele wetenschap als er iets niet goed gaat, zoals dit
confounded.png
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
beste mensen,

Ik ben een poosje niet met de lexus bezig geweest maar met mijn andere auto's gehobbied. De ECU is nog steeds verdacht en ik wil hem laten reviseren. Helaas zijn de bedrijven die ik tot nu toe benaderd heb niet in staat de ecu te herkennen aan de code dus ook niet om hem te reviseren:( Ik heb inmiddels alle correcte info vergaard hoe en met welke condensatoren de ecu opkgeknapt dient te worden ik mis allen nog een afbeelding (voor mijn Lexus first gen uit 1994) met de juiste locaties van de te vervangen condensatoren. Zou iemand ie mij kunnen bezorgen, en/of een bedrijf wat zijn vak wel verstaat:sneaky: Hopelijk heeft een van jullie goede info.

Alvast bedankt!!
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Wat een narigheid. Ik weet niet waar je woont maar ik heb een 1994 ls400 ecu liggen die je mag gebruiken om testen. Ecu ligt in omgeving Rotterdam. Mocht het niet de ecu zijn kan ik tegen een kleine vergoeding diagnose stellen. Let wel op er zijn verschillende ecu's in omloop, ik heb deze liggen, vergelijk even de aantal stekkers en anders het onderdeelnummer

 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Beste Gtech,

Allereerst bedankt voor jouw input, en natuurlijk ook nogmaals dank voor alle eerdere input van de andere liefhebberd. Actronics heb ik aan de lijn gehad en zij werken uitsluitend met bedrijven en niet particulier.o_O Ik kan verder aan de afbeelding van jouw ecu zien dat dit hoogst waarschijnlijk de goede is, uiteraard ga ik morgenvroeg direct even i n de auto kijken om te zien wat het nummer is. Super dat ik de ecu kan lenen om eea uit te sluiten. Ik heb inmiddels een hele map aangelegd met data, schema's en foto's van de ls 400 first gen. Wanneer de ecu van jouw toch niet de juiste blijkt te zijn, heb ik alleen nog een duidelijke foto nodig die ik aan een ecu revisie bdrijf kan laten zien samen met alle andere info in de link die jij hierboven hebt geplaatst. die info hed ik namelijk al eerder voorbij zien komen en dat zit ook allemaal netjes in de map. Op deze manier kan ik een bedrijf de opdracht aanbieden om op professionele wijze de ecu op de correcte wijze met exact de goede condensatoren te reviseren en uiteraard ook visueel te laten checken. Ik maak dus heel graag gebruik van jouw aanbod!:thumbsup::thumbsup: Hoe kan ik je bereiken om eea te bespreken? Ik hoor het graag.
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Bestie Gtec, Ik heb zojuist de ecu gecontroleerd en de ecu die jij hebt liggen is idd de correcte. Ik zou hem dus heel graag van jou lenen.