LS430 Black Cherry

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Aangezien de auto al wat jaartjes meegaat zijn er hier en daar uiteraard wat vervuilingen en beschadigingen te vinden. Op mijn gemak ben ik alles weer zo netjes mogelijk aan het maken.
Van de subwoofer was de foamrand vergaan, deze heb ik vervangen maar helaas is de speaker niet helemaal in perfecte staat meer (word over een tijdje toch afgekoppeld dus dat is geen ramp, voor nu even best).

Het interieur heb ik al een beetje gereinigd, de handgreep van de bestuurders deur was een beetje smoezelig, deze is nu weer helemaal brandschoon. De stoffen mantel van de deurrubbers (geen idee hoe dat officieel heet) hadden wat zwarte vlekjes van opspattend vuil, die zijn voor 90 procent verwijderd.
(op sommige fotos zit een klein zwart stipje ongeveer halverwege de foto, dit is een vuiltje IN de lens van mijn telefoon)
IMG_3798.JPG

IMG_3800.JPG

IMG_3799.JPG

De armsteun is ook weer een stuk netter. Volgens mij zijn de kleine zwarte spikkeltjes beschadigingen van het leder, volgens mij staan daar de porien iets open.
IMG_3796.JPG

Het zitgedeelte van de stoel is al aardig schoon, de rugleuning moet nog een keertje gedaan worden.
IMG_3794.JPG

Op het dashboard kastje zitten wat zwarte vegen, ik heb de helft al verwijderd, gaat er heel makkelijk af gelukkig.
IMG_3797.JPG


Bovenkap van het stuurhuis schoongemaakt. In de hoekjes zie je nog een klein beetje zwarte vervuiling, dit zat eerst over de hele breedte en was ongeveer 2 cm breed. Zodra de stuurverstelling het weer doet dan maak ik even de laatste hoekjes ook schoon. Kon er nu lastig bij komen.
IMG_3795.JPG


Hier wat foto's van het opfrissen van de lak. De auto is wel altijd met de hand gewassen, dus dat is wel een groot pluspunt. Alleen hier en daar wat krasjes, en markeringen van het draaien met de spons.
Op de C stijl zat een kras (helaas vergeten de VOOR foto's te maken). Langs de achterruit een paar hele kleine krasjes en op de strip op het dak ook wat lichte krasjes. Alle krassen zijn nu volledig weg.

IMG_3777.JPG



Ook op dit deel zat een kras, deze was ietsje dieper. Ik heb deze uitgeschuurd met 2500, en dan 3000 en weer tot hoogglans gepolijst. Dit deel is nu een spiegel geworden.
IMG_3776.JPG


De bovenkant van de kofferklep heb ik al met klei behandeld om de ergste vervuiling weg te krijgen, helaas werd het toen slecht weer en is het er niet meer van gekomen om verder te polijsten. Omdat dit een liggend deel is zijn de krasjes veel opvallender dan op een vertikaal deel.

De koplampen met PlastX met de hand gepoetst, deze ga ik nog een keertje machinaal poetsen om een klein stukje verwering weg te krijgen. Valt nauwelijks op, maar toch mooier als het weg is.

Het chromen randje van de gril heb ik even snel met chroom poets een stuk netter gemaakt, een volgende keer haal ik het hart even uit de gril zodat ik in alle hoekjes kan komen.
IMG_3793.JPG
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Logo wat opgepoetst en vervuiling weggehaald rond de randjes.
IMG_3803.JPG



Openingen van de handvaten hebben wat kleine krasjes van nagels. Ik verwijder binnenkort even de handvaten en dan worden ze alle 4 gepolijst zodat alle krasjes weer weg zijn.
IMG_3804.JPG

Voetsteun na eerste reiniging. Omdat deze licht van kleur is is het erg besmettelijk. Ik moet even een klein borsteltje halen zodat ik ook de diepere deeltjes schoon kan maken.


IMG_3805.JPG


Met PlastX de plastic delen al wat gereinigd en wat zand verwijderd. Naast de oliedop was er 4.6 op geschreven met een stift om aan te geven hoeveel olie erin moet bij een olie wissel. Ik heb dit voor 50 procent weggekregen, maar moet nog even met een ander middel proberen om dat er weer volledig af te krijgen, ik word er al kriegel van als ik er naar kijk..... Als iemand weet hoe je stift verwijderd van plastic zonder het plastic te beschadigen dan hoor ik het graag.
IMG_3801.JPG
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
De rugleuning verder schoon maken. Hier een klein stukje na behandeling, en de rest nog onbehandeld.
IMG_3953.JPG


IMG_3957.JPG

De kleur is een stuk frisser weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Linker voetsteun weer netjes schoon. Rechter vlak naast het gaspedaal is bijna schoon. Deze moet nog een keertje gedaan worden om de laatste vervuiling weg te krijgen.
IMG_3965.JPG



Zwarte vegen van het deurrubber weggehaald.
IMG_3974.JPG



Armsteun aan de passagierskant weer helemaal netjes.
IMG_3969.JPG



Zwarte aanslag rondom het rooster weggehaald.
IMG_3973.JPG



Vuil rondom de logo's weggehaald (zand en aangekoekte poetsresten)
IMG_3977.JPG


IMG_3979.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
De deurspeaker voor had een rammeltje, net even de deur uit elkaar gehaald en gelukkig was alleen het foam rondom los. Net nieuwe foamranden besteld en zodra deze binnen zijn even vervangen. Straks even kijken of de oude Nokia carkit eruit gehaald kan worden. Lelijk ding en word toch niet gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
De stuur hoogte en tilt verstelling werkte niet, gisteren alles even uit elkaar gehaald en de motortjes waren nog in orde. Tilt werkt ondertussen weer en de telescopische buizen moeten goed schoon gemaakt worden en opnieuw gesmeerd worden dan werkt dit ook weer zoals het hoort.

De nieuwe foam randen verwacht ik morgen binnen, dan kunnen deze weer hersteld worden en is het gerammel over.
IMG_20211103_113514927_HDR.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
De voorspeakers zijn beide voorzien van nieuwe foamranden, de foamranden van de achterspeakers in de deuren zijn ook besteld en worden volgende week ook vernieuwd. De subwoofer even afgekoppeld en een oud infinity subwoofertje (van een huis thuin en keuken setje) in 10 ohm in serie bekabeld om even te kijken wat er dan gebeurt. Het geluid was al een stuk beter, binnenkort de bekabeling gaan trekken voor de nieuwe sub die in de koffer ruimte komt.

Ook een blikje Black Cherry laten mengen om wat beschadigingen op de bumper en wat andere plekjes weer in perfecte staat te gaan brengen.
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
De automaat is gister gespoeld bij Lexus Rotterdam (Barendrecht), wat een verschil met hoe het was. Zeer vriendelijk geholpen hier, zeer zeker een aanrader!
Ook heb ik eindelijk de bekabeling voor de losse Subwoofer aangesloten, dit is al een enorm verschil met de hoedenplank speaker.
Volgende stap is een ander setje velgen met zomerbanden. De all season rommel gaat er dan gelukkig onderuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Johno

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Setje 18 inch gevonden, komen van een Mercedes af, maar passen wel goed bij de LS. Zodra de adapterringen en schuifmoeren binnen zijn kunnen ze eronder gezet worden. Ik ga nog andere centre caps maken en de kleur wil ik wijzigen in licht brons metallic.
MB.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Ook ga ik binnenkort een stand alone audio installatie installeren. Ik heb nog een Kenwood 1 din 25th anniversary toestel, compo's en versterkers liggen. Het bedieningspaneeltje ga ik verzonken in het klepje maken welke voor de cd wisselaar zit. Dmv de flatcable te verlengen kan de radio zelf ergens anders gemonteerd worden.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
146
116
43
Wat mooi om te zien hoe je alles opknapt, respect hoor!

Kun je misschien vertellen wat je gebruikt om het leer (bijvoorbeeld de groezelige armsteun linksvoor of naden) mooi schoon te krijgen?
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Dankje, je kunt al heeel veel wegkrijgen met een beetje warm water met daarin een beetje dubro, dit is ook niet zo aggressief. Ik heb van Meguiars die leer gel die ik daarna gebruik om het verder schoon te maken.
Ook kun je met stoom wat vuil wegkrijgen, maar ook hiermee weer opletten dat je de boel niet sloopt.

Bij mijn eerste LS400 had ik een keertje een fles leder reiniger gehaald, maar dit spul was zo sterk dat het gewoon de kleur eraf haalde op leer waar niks aan mankeerde. Die fles heb ik nooit meer aangeraakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Speedy J

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
146
116
43
Gewoon een warm sopje dus, klinkt eigenlijk heel logisch. En gebruik je daar dan een zachte borstel bij waarmee je zachtjes rondjes draait? Of een doek? Ik heb iemand die regelmatig mijn auto schoonmaakt en hij gebruikt voor de buitenkant een stoomreiniger, hij durfde het leer daar inderdaad niet mee te doen.

Ik heb ook zo'n goed merk reiniger en onderhoud; maar hiermee krijg ik de naden bijvoorbeeld niet mooi schoon. Of ik ben te voorzichtig...
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
103
98
28
Vaak krijg je met alleen wat water al meer weg dan gekke oplosmiddelen, ik gebruik het liefst wat versleten handdoeken, die zijn het zachtste en nemen het meeste op. En microvezeldoekjes, die zijn ook handig. Ook op plastic delen zoals die van de km teller behuizing, dan krijg je geen krassen.
Ook met perslucht krijg je veel stof weg op plekken zoals in de luchtroosters.

Soms is het bij de naden even wachten tot het water of de gel zijn werk kan doen, moet soms even losweken. Je kunt ook een vochtige doek er even opleggen.