Gisteren was het dan zover.. De BC racing shocks installeren.
De airride in mijn ls400 was door de vorige eigenaar vakkundig om zeep geholpen door er ventielen aan de beunen en daarmee het hele systeem te omzeilen. Iedere 4 dagen die dingen weer op druk zetten irriteerde me mateloos, om het vervolgens over de zenuwachtige auto maar niet te hebben (omdat je ze nooit overal op gelijke druk/hoogte krijgt). Ik heb dus nooit echt de airride kunnen ervaren.
De schokbrekers staan te koop op marktplaats en hier op het forum.
Achter zijn ze zeker goed, voor denk ik dat ze leegliepen door de kansloze aansluitingen die gemaakt waren (lees: 6 bar en dan met een krimpring 2 slangen met elkaar verbinden..
Anyway, eronder uit dus en de gewone shocks installeren. Omdat ik wat klussen wel leuk vind en ik op deze manier aardig wat geld kon besparen zelf maar in de weer gegaan. Maat van me heeft een gigantische schuur dus alle ruimte daar.
Maar begonnen met de voorkant. Omdat daar geen aandrijving zit leek me dat de makkelijkste kant.. Fout dus
Wielen eraf.. eitje..
SAM_0871 by
ImmoNL, on Flickr
De onderste bout van de schokbreker los draaien, ja.. die was grappig.. Geen airgun, dus puur op eigen kracht (en wd40) kwam die na een 15-20 minuten los.
Dan de hub losdraaien van de bovenste draagarm. Ik had een pullytrekker gekocht, die heb je echt wel nodig. Na die behoorlijk aangedraaid te hebben kwam die met een klap los.
Lucht uit de demper en ventiel los (bestuurders kant kun je goed bij, andere kant minder)
Demper boven los draaien en een beetje handig manouvreren en hij is eruit.
Right.. BC demper uit de doos en die eronder, Het viel al op dat de draagarm een ontzettend eind omhoog moest met de nieuwe shockbreker, maar ervanuitgaande dat de jongens van BC racing weten wat ze doen maar doorgegaan. Zie de foto hierboven, met de nieuwe shocks zat er nog 3 cm tussen band en wielkas.
Auto laten zakken aan 1 kant en de veer zakte weinig in en de auto stond laag, geen goede voorspelling voor de ride-quality.
Andere kant gedaan, zelfde ritueel, maar kreeg de schokbreker er niet uit tot ik me een tip herinnerde van een is200 install.. De stabilisator-stang houdt de hele boel omhoog, en daar kun je niet tegen vechten. Bestuurderskant dus weer moeten laten zakken om de schokbrekers er aan beiden kanten in te krijgen.
Toen ze er beiden onder zaten tijd om te laten zakken en kijken hoe of wat.
Zie hier het resultaat, foto is wazig, maar je snapt het punt. De krik die je ziet kon er niet meer onderuit..
SAM_0872 by
ImmoNL, on Flickr
Drama dus en ik kreeg al visioenen van het terugplaatsen van de airride, waar ik ecth geen zin in had..
Dus weer omhoog en de dempers er weer onderuit. Omdat alles net los was geweest ging dat redelijk soepel.
Dempers uitgedraaid zover als ze konden, daar kon zo 6 a 7 cm bij, hetgeen met goed stemde.
Terug eronder, auto omlaag, dat zag er al beter uit. van grond tot en met wielkas door het hart van de velg gemeten 69 cm..
Klaar, af, niet meer aankomen..
Daarna achter.
De vorige eigenaar had de velgen zo belachelijk vast gezet dat ik er met heel mijn gewicht op moest gaan staan springen om ze los de krijgen. Waanzin..
Achter omhoog en op de bokjes. Bouten van de dempers onder los draaien.
Nieuwe dempers erin en laten zakken.. En wederom te laag (voor mij)..
Dempers eronderuit en 25mm bijschroeven. Weer terug, laten zakken en helemaal goed.
Alles vastgezet, achterbank terug en de boel opruimen..
Al met al bezig geweest van 11.30 tot 18.00, langer dan verwacht, maar a la.
Toen een testrit.. briljant.. De auto rijdt nog zeer comfortabel en omdat ie nu overal hetzelfde veert veel en veel beter. Zeker niet te stug en de veren zullen de komende weken nog wat inlopen.
Verder geen foto's van de install, ik was te druk bezig en mijn handen waren te smerig om foto's te maken.
Net nog even wat foto's gemaakt.
SAM_0881 by
ImmoNL, on Flickr
SAM_0880 by
ImmoNL, on Flickr
Hij zal nog een beetje zakken, dan staat ie precies goed.
Een belangrijke afgestreept van de todo-lijst nu
Dan nog een raadplaatje..
What the fuck is dit..
SAM_0874 by
ImmoNL, on Flickr
Er ligt vlakbij een connector die erop past en in de standaard bedrading zit en er gaat een slangetje/draad de wielkas in.. Ik heb m nog maar niet aangesloten voordat ik weet wat het is.
In de manual kan ik er niks over vinden.
TODO
3. ABS.. Volgens mij mist linksvoor de sensor..
4. TRAC..
5. Wat interieur-delen vast zetten/vervangen. Volgende week zaterdag.
7. Double din navigate met carkit. Zal waarschijnlijk een parrot met ipod control worden op de aux-in mod.
8. Lak een keer goed poetsen en polijsten.
9. Andere velgen..
10. Airride eronder uit. DONE
11. Motorkap dempers, die zijn lam en moete nieuwe op.
12. Stoelverwarming fixen
13. Rear defogger fixen
14. proberen om de all auto raamschakelaars van een mk4 werkend te krijgenKan niet zomaar, de schakelaars passen, maar ze werken niet. Zit toch ergens in een ecu verwerkt..
Weet iemand hoe de achterruitverwarming aangesloten zit? hij is of naar de kl*ten of de stekker is niet aangesloten. Omdat de achterruit gefolied is en dat nooit zo netjes gedaan kan zijn zonder de ruit eruit te halen denk ik dus dat vergeten is die aan te sluiten.