Mijn LS400 en de modificaties

Het idee van het Beatsonic harnass is inderdaad dat je de subwoofer niet 'verlies'.
 
Ik geef t op met de velgen..
Zelfs met 5mm lopen ze nog aan.
Wat al geen fan van spacers, maar meer zie ik echt niet zitten.
Voor nu blijven de 18" er dus op, ben in de weer voor een set ls430 wielen.

Als er dus iemand interesse heeft in nette ls400 wielen van een 93/94 en/of spacers..
heb 4x5mm universeel en 2x3mm universeel liggen :)
 
T gaat gewoon echt niet passen.. Op de forums las ik het al, maar eigenwijs dat ik ben toch proberen.
Het loopt tegen de calipers aan.. Wat past zijn ls400 of ls430 velgen van na 1995 of sommige aftermarket velgen
 
Je kan 't altijd proberen.. Niet altijd alles is waar wat andere zeggen, heb ooit porsche turbo's gekocht voor mijn Passat van 1999 19x8,5j voor en achter 19x10j achter paste nooit zeiden ze.. Ik die set toch gehaald, waren ook super goedkoop 500euro met nieuwe banden en velgen waren opnieuw gepowdercoat! Ik passen en paste gewoon precies.. Liep niet aan stak niet uit niks :rulez:

Je mag ze wel komen passen mijn GS300 velgen..
 
Ga je gang zou ik zeggen ;) ze passen in ieder geval wel op een 1990-1994 LS400.
 
Vandaag geleerd dat ik een transponder sleutel heb :)
Ik had alleen een sleutel om te starten, niet voor de deuren, dat vond ik geek prettige gedachte.
Had dus een nieuwe/andere slotenset uit de us laten komen, de gewone sloten gaan wel werken, maar ignition was de spannendste.
Cylinder wisselen is 5 minuten werk.. Dus nieuwe cylinder erin, alle lichten aan, goed begin..
Starten... Nope..
Originele terug, ook niet meer. Oei...
Ring om contactslot gehangen, wel starten met originele sleutel
Nog een paar keer gewisseld, maar zit dus echt een chip in de sleutel..

En nu.. Geen probleem.
Ik laat een sleutel maken met de chip van de huidige sleutel en geslepen naar de nieuwe sleutel.
Dan heb ik 1 sleutel waar alles mee kan..
Komend weekend de sloten van de deuren en valet wisselen.

Binnenkort wat kleine onderdelen uit uk en de bc racing shocks bestellen..
 
Vandaag de sloten in de voorportieren vervangen..
Vorige week ook al geprobeerd, maar kreeg t toen niet lekker voor elkaar..
Met een frisse blik..... stelt het niet zoveel voor eigenlijk.

Het makkelijkste is om de stang van de handgreep los te halen, even de clip draaien, dan kan de stang eruit.
Zo ook die van het slot zelf.. dan pielen om de m6 bout eruit te draaien.
Dan slot even draaien om uit de handgreep te halen.
Even opletten dat je bij het nieuwe slot de plastic ring erop zet, en het riedeltje omgekeerd.
Heeft me uiteindelijk 5 kwartier gekost.

Helaas geen foto's.. ben meestal te druk om daaraan te denken en in de deur is toch weinig te zien.

Ik had naast de sleutel waar ik de ls mee kon starten nog 2 sleutels.. een masterkey die nergens op paste en een gewone sleutel die op de valetswitch en rechterportier paste..
Gaf me mooi de mogelijkheid de sleutel open te slopen en te kijken of ik de chip kon vinden. De sloten hebben de chip namelijk niet nodig, alleen de 'cut' van de sleutel.
Ook dat is gelukt, zit een blokje in van 8x3x1 mm (ongeveer)..
Van de week nog eens testen of die chip toevallig ingeleerd staat op de auto.

Nu wachten tot de sleutelspecialist terug is, dan kan ik een nieuwe sleutel laten maken en is het sleutelgebeuren afgerond.
6 augustus ga ik de BC racing shocks erop zetten.. Ben erg benieuwd..
 
Lekker bezig geweest weer. Voelt goed of niet. Dingen van je to-do lijstje afstrepen.

Hoe laag ga je de LS leggen? Extreem? Of redelijk laag?
 
W1773M zei:
Lekker bezig geweest weer. Voelt goed of niet. Dingen van je to-do lijstje afstrepen.

Hoe laag ga je de LS leggen? Extreem? Of redelijk laag?

De LS staat hier in een parkeergarage op de 2e verdieping, dus moet sowieso die opritten in de gaten houden
Ik ga m niet extreem laag leggen, er gaat zeker nog ruimte tussen de banden en de wielkasten zitten.
 
En weer wat gedaan, foto erbij deze keer :)
De verlichting van de radio deed het niet, helemaal niet..
Nou las ik ooit een topic dat helemaal niks niet zo erg was. 2 weerstandjes ofzo.

Omdat de radio er toch uit moest om Beatsonic te laten zien welke adapter ik nodig zou hebben, gelijk de radio maar opengeschroefd.
Het nadeel was dat ik geen idee had hoe het hoorde, maar zag wel een stukje pcb waar geen weerstand (meer) zat.
Of er een hoorde en zo ja welke, wist ik niet.
Na wat speurwerk een mooie tutorial in pdf gevonden. moest dus een 1R0 zijn.. bij het meten van de weerstand ernaast kwam die ook al los..

Met een hoop gepiel die ene weer vast gezet. Vanochtend naar de lokale weerstandenboer en 5 stuks gehaald (a 0,10 euro a pop) en die erin gesoldeerd. Omdat er ruimte zat was en ik het niet handig voor elkaar kreeg met afgeknipte pootjes, die lekker lang gelaten.

Kloteskydrive laat me niet makkelijk meer foto's in de post zetten, dus dat wordt klikken voor de printplaat, zie linksboven

en klikken voor het resultaat.

Planning is wel om de radio te vervangen, maar tot die tijd wel prettig als de verlichting gewoon werkt..
 
De coolant sensor is ook gedaan..
1,5 uur met testrit erbij..
Ik denk dat ik t nu in 30-45 minuten zou doen, tis even een en ander uit de weg ruimen.

Effect.. Geen idee. het lijkt allemaal wat makkelijker te lopen, lijkt vooral iets vloeiender te schakelen.
Maar het kan net zo goed placebo-effect zijn en geen bal uitmaken.
Als ik wat kilometers gemaakt heb kan ik er iets zinnigs over zeggen.

Weer een puntje afgestreept van de lijst, zijn er wel 2 bij gekomen
Nog te doen:
3. ABS.. een van de vorige eigenaren had het controle lampje er maar uit gedraaid.. gister terug gezet en brandde uiteraard. De code van de week maar eens uitlezen. Ik hoop dat het "alleen" een sensor is.
4. TRAC.. lampje gaat helemaal niet aan.. maar ik heb wel een TRAC knopje.. Ik verdenk nu de ABS ecu, dat deze enkel ABS is en geen TRAC (zal dan een keer vervangen zijn ofzo). Weet iemand of je er dan gewoon een ABS + TRAC ecu in kunt zetten en werkt dat? Andere theorie is dat deze uitgeschakeld wordt omdat de ABS niet goed werkt. Input is van harte welkom
5. Wat interieur-delen vast zetten/vervangen. Plafondverlichting en vanity licht rechtsachter hangen beetje los.
(onderdelen zijn besteld en zullen met een weekje hier zijn)
7. Double din navigate met carkit, camera etc plaatsen. Hier ben ik nog steeds aan t kijken hoe ik de Premium Sound System amp kan blijven gebruiken voor alle speakers inc de subwoofer. Ik ben bang dat ik uit ga komen op een losse amp voor de subwoofer en die apart aansturen vanaf de headunit. Ook schijnt de stock headunit wat pre-amp te doen, dus moet ik op zoek naar een unit die pre-amp op de level output doet..
- Ik ga de aux-in mod op de versterker doen en dan zien of ik nog wel een ander headunit neem. Navi op phone en een nette bluetooth kit kan ook een oplossing zijn, dan blijft het er lekker OEM uitzien.

8. Lak een keer goed poetsen en polijsten.
9. Andere velgen.. Er zitten nu 18" Wolfrage velgen onder die niet helemaal mijn smaak zijn. Wel liggen er goede banden op dus ik kan er nog even mee vooruit. Ik ben op zoek naar de OEM wielen van de UCF20 facelift.. anyone?
- Dit staat even on hold. Heb de 93/94 velgen te koop als iemand interesse heeft.

10. Airride eronder uit. De vorige eigenaar heeft er ventielen op gezet om met een compressor te vullen omdat de level control niet goed meer was. Tevens lekken de dempers voor wat waardoor ik ze bij moet vullen. Bovendien vind ik de combinatie van 18" met airride niet ok.. hij lijkt stug en sportief geveerd te zijn, maar helt dan toch weer meer over. Dat wordt een setje BC racing coilovers, lijkt een prima bang for the buck te zijn.
- Zijn zaterdag aan de beurt, als het goed is deze week de BC shocks ophalen

11. Motorkap dempers, die zijn lam en moete nieuwe op.
12. Stoelverwarming fixen
13. Rear defogger fixen
14. proberen om de all auto raamschakelaars van een mk4 werkend te krijgen
 
14 gaat niet werken. Ik heb iemand in de uk gevonden met veel ls400 parts, die heeft het getest. dat is niet alleen de schakelaars omzetten.

Goede nieuws is dat ik de BC racing shocks in huis heb en dat ik ze zaterdag ga installeren.
Tevens de bougies vervangen.

Ecu gisteren nog gereset en ik merk absoluut een verbetering in vermogen die ik aan niets anders kan wijten dan de Coolant Temperature Sensor. Nu kijken of het verbruik ook verbeterd is. daar was t uiteindelijk om te doen.
 
Wauww lekker bezig geweest. Feels good huh....
Succes met het installen van je schroefset. Gaat je dat ook in die parkeergarage doen? Of heb je daar een adresje voor?
Wel foto's maken h?, van te voren en erna...
Je hebt nog best veel te doen! Wanneer ben je klaar? Of blijf je dingen tegenkomen / dingen verzinnen??

Succes iig en veel plezier met klussen. :D
 
Gisteren was het dan zover.. De BC racing shocks installeren.
De airride in mijn ls400 was door de vorige eigenaar vakkundig om zeep geholpen door er ventielen aan de beunen en daarmee het hele systeem te omzeilen. Iedere 4 dagen die dingen weer op druk zetten irriteerde me mateloos, om het vervolgens over de zenuwachtige auto maar niet te hebben (omdat je ze nooit overal op gelijke druk/hoogte krijgt). Ik heb dus nooit echt de airride kunnen ervaren.

De schokbrekers staan te koop op marktplaats en hier op het forum.
Achter zijn ze zeker goed, voor denk ik dat ze leegliepen door de kansloze aansluitingen die gemaakt waren (lees: 6 bar en dan met een krimpring 2 slangen met elkaar verbinden..

Anyway, eronder uit dus en de gewone shocks installeren. Omdat ik wat klussen wel leuk vind en ik op deze manier aardig wat geld kon besparen zelf maar in de weer gegaan. Maat van me heeft een gigantische schuur dus alle ruimte daar.

Maar begonnen met de voorkant. Omdat daar geen aandrijving zit leek me dat de makkelijkste kant.. Fout dus :)
Wielen eraf.. eitje..


SAM_0871 by ImmoNL, on Flickr

De onderste bout van de schokbreker los draaien, ja.. die was grappig.. Geen airgun, dus puur op eigen kracht (en wd40) kwam die na een 15-20 minuten los.
Dan de hub losdraaien van de bovenste draagarm. Ik had een pullytrekker gekocht, die heb je echt wel nodig. Na die behoorlijk aangedraaid te hebben kwam die met een klap los.
Lucht uit de demper en ventiel los (bestuurders kant kun je goed bij, andere kant minder)
Demper boven los draaien en een beetje handig manouvreren en hij is eruit.
Right.. BC demper uit de doos en die eronder, Het viel al op dat de draagarm een ontzettend eind omhoog moest met de nieuwe shockbreker, maar ervanuitgaande dat de jongens van BC racing weten wat ze doen maar doorgegaan. Zie de foto hierboven, met de nieuwe shocks zat er nog 3 cm tussen band en wielkas.
Auto laten zakken aan 1 kant en de veer zakte weinig in en de auto stond laag, geen goede voorspelling voor de ride-quality.
Andere kant gedaan, zelfde ritueel, maar kreeg de schokbreker er niet uit tot ik me een tip herinnerde van een is200 install.. De stabilisator-stang houdt de hele boel omhoog, en daar kun je niet tegen vechten. Bestuurderskant dus weer moeten laten zakken om de schokbrekers er aan beiden kanten in te krijgen.
Toen ze er beiden onder zaten tijd om te laten zakken en kijken hoe of wat.
Zie hier het resultaat, foto is wazig, maar je snapt het punt. De krik die je ziet kon er niet meer onderuit..


SAM_0872 by ImmoNL, on Flickr

Drama dus en ik kreeg al visioenen van het terugplaatsen van de airride, waar ik ecth geen zin in had..

Dus weer omhoog en de dempers er weer onderuit. Omdat alles net los was geweest ging dat redelijk soepel.
Dempers uitgedraaid zover als ze konden, daar kon zo 6 a 7 cm bij, hetgeen met goed stemde.
Terug eronder, auto omlaag, dat zag er al beter uit. van grond tot en met wielkas door het hart van de velg gemeten 69 cm..
Klaar, af, niet meer aankomen..

Daarna achter.
De vorige eigenaar had de velgen zo belachelijk vast gezet dat ik er met heel mijn gewicht op moest gaan staan springen om ze los de krijgen. Waanzin..
Achter omhoog en op de bokjes. Bouten van de dempers onder los draaien.
Nieuwe dempers erin en laten zakken.. En wederom te laag (voor mij)..
Dempers eronderuit en 25mm bijschroeven. Weer terug, laten zakken en helemaal goed.
Alles vastgezet, achterbank terug en de boel opruimen..

Al met al bezig geweest van 11.30 tot 18.00, langer dan verwacht, maar a la.

Toen een testrit.. briljant.. De auto rijdt nog zeer comfortabel en omdat ie nu overal hetzelfde veert veel en veel beter. Zeker niet te stug en de veren zullen de komende weken nog wat inlopen.

Verder geen foto's van de install, ik was te druk bezig en mijn handen waren te smerig om foto's te maken.

Net nog even wat foto's gemaakt.

SAM_0881 by ImmoNL, on Flickr


SAM_0880 by ImmoNL, on Flickr

Hij zal nog een beetje zakken, dan staat ie precies goed.
Een belangrijke afgestreept van de todo-lijst nu

Dan nog een raadplaatje..
What the fuck is dit..


SAM_0874 by ImmoNL, on Flickr

Er ligt vlakbij een connector die erop past en in de standaard bedrading zit en er gaat een slangetje/draad de wielkas in.. Ik heb m nog maar niet aangesloten voordat ik weet wat het is.
In de manual kan ik er niks over vinden.

TODO
3. ABS.. Volgens mij mist linksvoor de sensor..
4. TRAC..
5. Wat interieur-delen vast zetten/vervangen. Volgende week zaterdag.
7. Double din navigate met carkit. Zal waarschijnlijk een parrot met ipod control worden op de aux-in mod.
8. Lak een keer goed poetsen en polijsten.
9. Andere velgen..
10. Airride eronder uit. DONE
11. Motorkap dempers, die zijn lam en moete nieuwe op.
12. Stoelverwarming fixen
13. Rear defogger fixen
14. proberen om de all auto raamschakelaars van een mk4 werkend te krijgenKan niet zomaar, de schakelaars passen, maar ze werken niet. Zit toch ergens in een ecu verwerkt..

Weet iemand hoe de achterruitverwarming aangesloten zit? hij is of naar de kl*ten of de stekker is niet aangesloten. Omdat de achterruit gefolied is en dat nooit zo netjes gedaan kan zijn zonder de ruit eruit te halen denk ik dus dat vergeten is die aan te sluiten.
 
Dat plaatje is nog een overblijfsel van de luchtvering, normaal gaat er een slangetje door die rubber dop die wielkas in
 
Jelmer zei:
Dat plaatje is nog een overblijfsel van de luchtvering, normaal gaat er een slangetje door die rubber dop die wielkas in

Ik had het inderdaad ondertussen gevonden.
Die kan er dus uit.

Enig idee waar de stekker van de acterruitverwarming zit?
 
Als het kan, volg dan de draden op het raam. Ik dacht van binnenuit gezien naar achteren kijkend, rechts onderin bij de hoedenplank. Bestuurders kant dus..
 
Bij de eerste LS zit hij inderdaad daar, je moet dan de bekleding van de C-stijl er af halen. Bij jouw model zal het wel op dezelfde manier zitten. aan de zijkanten dus.