MrDaniel's ( vriendin ) Lexus IS200

In het stukje detailen gaan we nu nog wat verder. Onder de motorkap zag het er allemaal redelijk uit. Geen grote vieze delen o.i.d maar wel onderdelen die verroest waren. Waaronder natuurlijk de hitteschilden. Deze begonnen te roesten en wit uit te slaan van water en vuil. Aangezien mijn poetsers oog dit heel erg irriteerde heb ik ze ook maar meteen gedemonteerd en gespoten. Tijdens het monteren ook meteen de hele motorruimte gereinigd met stoom ( met uitzondering van de sensoren etc natuurlijk )

Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 20200301_165610.jpg Bekeken: 0 Grootte: 291,0 KB ID: 174137
Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: image_7901.jpg Bekeken: 4 Grootte: 287,4 KB ID: 174138

Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 20200327_095022.jpg Bekeken: 0 Grootte: 340,4 KB ID: 174141
Het enige wat nog vervangen moet worden zijn de bouten. Deze wilde ik eerst spuiten maar 6 nieuwe bouten waren totaal 8,50. Hier gaan we natuurlijk niet moeilijk over doen.
 

Bijlagen

  • image_7901.jpg
    image_7901.jpg
    287,4 KB · Weergaven: 89
  • 20200301_165610.jpg
    20200301_165610.jpg
    291 KB · Weergaven: 84
  • 20200301_165555.jpg
    20200301_165555.jpg
    253,1 KB · Weergaven: 86
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
Al een tijdje was het stil maar achter de schermen gaat het gewoon door.

Nieuwe updates komen eraan maar zijn helaas vertraagd door het corona virus. Wel zijn inmiddels de eerste onderdelen binnen.

20200411_154912.jpg
Op de foto zijn een aantal dingen te zien waaronder een versnellingsbak, dynamo en stuurbekrachtigingspomp. De versnellingsbak wordt als eerste gemonteerd. De huidige versnellingsbak schakelt alsof je in een bakje boter aan het roeren bent. Hierop een 2dehands versnellingsbak op de kop weten te tikken met 170.000 km op de teller. Enige wat vervangen moet worden is de koppelingsplaat met de drukgroep en lager.

Daarnaast zit ik nog in een dilemma m.b.t een single Rankone lichtgewicht vliegwiel of een dubbelmassa vliegwiel van Lexus zelf. Beide hebben ze hun voor en nadelen. Mochten er mensen hiermee ervaring hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Buiten de mechanische delen heb ik ook nog 4 nieuwe zijruiten met bijbehorende driehoeksruitjes op de kop weten te tikken. De achterste ruiten wordt geblindeerd net zoals bij de oem IS200 sport. Dit wil ik eerst zelf eens proberen voordat ik hier 299 euro tegenaan gaat gooien. Ook hier zijn alle tips welkom!

Voor de overige updates moeten we helaas nog even wachten totdat deze aangekomen zijn. Zodra ze binnen zijn.. zijn jullie de eerste die het weten!
 
We zijn er weer !! Alle updates zijn inmiddels binnen !!

Tijd om te gaan monteren.

Allereerst de versnellingsbak + nieuwe koppeling. Samen met @m_verstappen de oude bak gedemonteerd en de nieuwe voorzien van een nieuwe koppeling drukgroep en druk lager. Tijdens het demonteren bleek dat de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd was. Het dempende gedeelte van de plaat zat richting de motor i.p.v naar de bak toe. Dit zou dus 1 van de redenen zijn waarom de bak zoveel herrie maakte en raar schakelde. Na het monteren van de nieuwe bak rijdt hij weer als een zonnetje. Echt een heerlijk gevoel om nu lekker door te trekken met de enkel massa vliegwiel.
20200502_092612.jpg
Daarna was het de beurt aan een klein projectje. Menig IS200 rijder kent dit wel.. Een kaal stuurtje en elk stuurtje die je online vindt is net zo beschadigd of is zo ontzettend duur dat het niet waard is om te vernieuwen. Na wat research ben ik op een setje gekomen waarbij de zelf je stuur opnieuw kan bekleden. In eerste instantie had ik er niet heel veel vertrouwen in omdat het altijd makkelijker lijkt dan dat het eruit ziet maar ik mag zeker niet klagen over het eindresultaat!!

20200518_222657.jpg
20200518_222648.jpg
20200518_223040.jpg
IMG-20200519-WA0011.jpg
IMG-20200519-WA0017.jpg

20200522_123752.jpg
Nu is het alleen nog de airbag netjes maken en voorzien worden van een nieuw lexus logo!!
 

Bijlagen

  • 20200502_092612.jpg
    20200502_092612.jpg
    289,6 KB · Weergaven: 92
  • 20200502_105634.jpg
    20200502_105634.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 97
  • IMG-20200520-WA0029.jpg
    IMG-20200520-WA0029.jpg
    380,4 KB · Weergaven: 90
Na deze 2 updates kwam er ineens een update uit een onverwachte hoek! Al maanden was ik opzoek naar nieuwe velgen voor de IS250 maar continu niet datgene gevonden wat ik wilde. Maar afgelopen week ineens een mooi setje op de kop getikt. ( Zie mijn project pagina ) Hierdoor hield ik 1 setje velgen over die ik zelf als winterset gebruikte. Toen mijn vriendin dit hoorde wilde ze heel graag mijn setje hebben om de welbekende goud/bronze Mazda velgen te vervangen. In eerste instantie was ik niet echt ''hyped'' over de looks maar hoe vaker ik het zie hoe meer ik het ga waarderen. Hierbij ook een 2 tal foto's ( Let op velgen en auto zijn nog NIET gewassen ) Originele kleur van de velgen is dus nog iets lichter zilver.

20200525_081922.jpg

Zodra de auto weer een keer gewassen is zal ik nieuwe close up foto's posten.
 

Bijlagen

  • 20200523_141942.jpg
    20200523_141942.jpg
    355,2 KB · Weergaven: 94
Rijbewijs.... Pfffff.... Ik zat laatst zo'n vragenboekje door te lezen, conclusie: Ik zou als een baksteen zakken. Ik kom uit de tijd dat je plankgas moest geven op de oprit van de snelweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
Dank u dank u.

Op dit moment staan de rest van de projecten even stil i.v.m halen van rijbewijs.

Hopelijk kunnen we rond eind september verder met het vinden van een achterlip, sideskirts en het tinten van de ramen.

Petje af man, prachtige auto geworden en mooie vriendin erbij, Philipinna?
 
Rijbewijs.... Pfffff.... Ik zat laatst zo'n vragenboekje door te lezen, conclusie: Ik zou als een baksteen zakken. Ik kom uit de tijd dat je plankgas moest geven op de oprit van de snelweg.

Het rare is dat ze het theorie examen in 1 keer heeft gehaald maar praktijk examen lukt niet helemaal zoals het zou moeten. Elke keer is er een situatie waar ze niet op gerekend had. ( Fietser die vanaf de stoep ineens de weg op gaat terwijl ze straatje aan het keren is etc ) Allemaal van dit soort dingen.
 
Het is alweer ff geleden maar er zijn inmiddels alweer wat nieuwe updates...

We beginnen met de grootste en de meest mooiste update (vind ik)

Voorheen had mijn vriendin een nette lexus met een net alcantara interieur. Echter zaten de stoelen niet hetzelfde al bij de IS250 waardoor je toch wat comfort mist. Na lang zoeken en veel geduld is het dan eindelijk gelukt om een complete Z.G.A.N beige lederen bekleding te vinden. De stoelen en bank komen uit een facelift model met nog maar 61.000km op de teller. Hagelnieuw dus. Vol enthousiasme opgehaald en zoals de meeste wel raden.. meteen een grondige detailbeurt gekregen. Eerst de stoel helemaal gedesinfecteerd met APC en een stoomreiniger om vervolgens de poriën in het leer schoon te borstelen. Nadat dit gedaan was de stoelen helemaal met leather conditioner behandeld en als kers op de taart de stoelen voorzien van een leder coating. Hierdoor lijken de stoelen en de bank weer als nieuw. Echter begon hier het eerste probleem. Nadat de stoelen klaar waren voor montage kwamen we erachter dat de bekabeling iets anders was dan de bekabeling in de auto. Met hulp van de leden van Lexurious dit alsnog voor elkaar gekregen waar meteen het tweede probleem opdook. De stoelen gingen elektrisch niet naar voor of naar achter. Wel deed de zitting en de leuning het maar er zat totaal geen beweging in de rails.

Een beetje terneergeslagen alles weer omgebouwd naar de oude alcantara stoelen om vervolgens na te denken wat dit is. Na een aantal dagen toch maar weer de proef op de som genomen en met een accu en wat draadjes opzoek te gaan naar het probleem. In eerste instantie dachten we aan een motortje wat niet meer werkte dus allereerst de motor van de oude stoel omgezet naar de nieuwe stoel maar dit bleek niet te helpen. Met handen in het haar toch maar eens gaan kijken om de rails over te bouwen naar de andere stoel en met succes!! de stoelen functioneerde en geen wolkje voor de zon meer te zien. Totdat.... de stoelen helemaal gemonteerd waren en het weer niet deze. De stoel stopte halverwege en had ineens geen stroom meer. Dus opnieuw stoel eruit en weer alles controleren. Alles deed het dus kon het alleen nog een massa probleem zijn. Met deze gedachte een nieuwe massapunt in het chassis gemaakt en de stoelen werkte ineens perfect. Geen problemen meer en eindelijk het resultaat wat we wilde. Daarna meteen alles omgebouwd. Stoelen, bank en armsteun in beige.

Een aantal dagen later via via aan beige deurpanelen voor de voorkant kunnen komen. Deze waren in redelijke staat maar mochten wel een opfris beurtje gebruiken. Met toeval ook meteen gehoord waar ik de achterste deurpanelen kon bemachtigen. Vol trots meteen in de auto gestapt en gaan kijken op de autosloop. Hier had de auto al ruim 2 maanden (zonder ramen) op het terrein gestaan en met alle sneeuw wat de laatste tijd is gevallen helemaal ingesneeuwd met als resultaat dat de auto helemaal beschimmeld was. Ook de deurpanelen waren groen van de schimmel maar dat weerhield mij niet van het kopen hiervan. Met een flinke ervaring in autodetailing heb ik gemerkt dat je alles schoon kan krijgen zolang je de juiste kennis en producten maar gebruikt.

Eenmaal thuisgekomen natuurlijk meteen begonnen met het schoonmaken. Het heeft even geduurd maar het resultaat mag er zeker zijn.

IMG_20210217_223552.jpg


Hierna de overige panelen ook meteen gemonteerd met dit als resultaat:

IMG-20210302-WA0006.jpg


IMG-20210302-WA0005.jpg

IMG-20210302-WA0004.jpg


IMG-20210302-WA0009.jpg



Al met al vind ik dit een hele verbetering.

Tevens zijn er nog een aantal updates uitgevoerd op deze auto maar hierover later meer. Morgen worden de laatste puntjes van deze updates op de i gezet en zal ik dit natuurlijk hier weer posten.
 
Rijbewijs.... Pfffff.... Ik zat laatst zo'n vragenboekje door te lezen, conclusie: Ik zou als een baksteen zakken. Ik kom uit de tijd dat je plankgas moest geven op de oprit van de snelweg.
Om nog heel even terug te komen op voorgaande update post.. Inmiddels heeft ze alweer een tijdje haar rijbewijs !! 1 oktober 2020 heeft ze haar rijbewijs mogen ophalen en heeft er inmiddels alweer bijna 8000 kilometer zelfstandig gereden 🥳🥳
 
Wat een geweldig interieur, nog nooit gezien bij een gen1 IS. Topklasse! Ineens een heel andere auto.
 
Man, man, man, ik ben helemaal niet vies van een zwart interieur. Maar deze kleurencombi van groene body met beige interieur...:cool::cool::cool:(y). Ook mooie bijpassende kleuraccenten doorgevoerd in de dash/middenconsole (of lijkt dat zo / reflectie door licht interieur?). Hoe dan ook: Top Job!
 
Een waar eerbetoon aan de IS200! Je hebt hier hééél wat uurtjes en liefde ingestoken!
Ik hoop deze wagen ook eens in het echt te mogen zien. Misschien van de zomer weer een Lexusmeeting?
 
De volgende update is in de categorie love it or hate it.

Nadat de auto enkele maanden buiten had gestaan zagen we continu vocht in de rechter koplamp. Dit was een erg storend gezicht en zorgde ervoor dat het lichtbeeld steeds minder werd. Na een lange zoektocht hebben we helaas geen originele koplampen (2dehands) kunnen vinden. Wel had de dealer nog een exemplaar liggen voor 386,- excl per stuk liggen. Dit vond ik wat prijzig dus ben ik opzoek gegaan naar een imitatie koplamp. Al gauw kwamen we bij de koplamp met dagrijverlichting uit. Deze unit is echt iets wat je mooi vind of verschrikkelijk.

De installatie was iets minder prettig. De pasvorm van de lamp is perfect maar de bevestigingen van de lamp met het zijpaneel leek nergens op. Maar we laten ons natuurlijk niet voor 1 gat vangen en hebben geprobeerd dit helemaal mooi passend te maken. Nadeel hiervan is dat ik TE perfectionistisch ben waardoor het monteren van deze koplampen een volledige dag heeft geduurd. Dit komt ook mede het schakelcircuit wat ik ertussen heb gemaakt. Net zoals met hedendaagse auto's wilde ik dat op het moment dat je je dimlicht aanzet dat dan je dagrijverlichting met 50% dimt. Om dit voor elkaar te kunnen krijgen in een IS200 is nogal een uitdaging. Bijna geen enkele zekering heeft een geschakelde plus dus uiteindelijk hebben we ze bij de relais weggehaald. Na het afstellen van de koplampen en het voorzien van een coating konden we weer veilig de weg op met dit als resultaat:
20201107_104513.jpg

20201107_104524.jpg

20201107_104519.jpg

20201107_144131.jpg

20201107_194239.jpg

20201107_194247.jpg

20201107_194233.jpg

20201107_194351.jpg
 
Mooi hoor!! Vind het erg af hangen van hoe de rest van je auto er uit ziet. Die koplampen maken het dan af, of maken het juist over de top.
In dit geval: Love it!