Nathanaels GS300

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ja, zou kunnen, maar hij heeft een willekeurige turbo gebruikt volgens mij...

EDIT: en daarmee bedoel ik dan, dan weet je niet of die te groot of te klein is...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
'kan me wel voorstellen dat je er niet iets kleins in wilt stoppen :D

Maar ja, e.e.a. komt vast goed :rulez:
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Het is gelukt! heb net een paar keer een stukje gereden, en ik moet zeggen.....
Het trekt wel aardig, zelfs met standaard ecu setting.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Proficiat, goed nieuws! :rulez:
Heb je al iets kunnen noteren van 0-100 tijden?
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Nice, goed dat je er al mee gereden hebt..... :rulez:

Benieuwd naar de specs, ga je de testbank op?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
nee nog niks geklokt. ik heb nu even direct een slang van turbo naar maf en inlaat.

Ik ben nu bezig met de foto's te sorteren en up te loaden.
heb nu nog niet harder als 120 gereden de downpipe zit er nog niet op en de bumper zit er ook niet op.
Net als de wastegate, want vanaf de 4e versnelling schieten de luchtslangen los.

vanaf 3400 begint ie aan trekken, tot 3000 is onderdruk, tussen 3000 en 3400 merk je dat ie uit de onderdruk komt.


Op de turbo olieafvoer nog een kleine olielekkage gehad, maar dat is al verholpen.

Turbo is wel iets te groot maar je kunt er gewoon mee rijden. het is zelfs zo dat bij stationair de turbine niet eens draait.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Nu een paar foto's

Zo kreeg ik de cilinderkop terug.
Gevlakt, kleppen ingeslepen, zittingen uitgefreesd, kleppen gesteld, (elke klep had nieuwe plaatjes nodig)
28032012070.jpg


Koppakking en de veel te dure rekbouten.
28032012071.jpg


Met deze opstelling heb ik in Bellingwolde rond gereden
29032012074.jpg


Ik moet echt zeggen dat het turbogat wel meevalt, hij rijdt aardig door.
Maar er is wel duidelijk een toename aan vermogen te voelen.

De turbo fluit echt heel netjes ook al bij 2000 toeren.

Vanavond heeft het een beetje geregend, en terwijl ik naar huis reed en nog een keer doortrok had ik wielspin bij ongeveer 80 km. tijdens accelereren in dezelfde versnelling (3)

Er zijn wel een paar min puntjes:

De bak schakelt tijdens vermogen niet snel genoeg en heeft bij volgas zelfs nog even last van in toeren omhoog klimmen tijdens het schakelen waardoor ik de begrenzer bereik en de auto inhoud.
Eventueel kan ik dit met de druk truc verhelpen.

2e is dat het ongelooflijk veel benzine zuipt niet normaal :O :O :O
Iedereen is altijd bang dat zijn turbo motor arm gaat lopen, volgens mij loopt die van mij super rijk.

Een aantal keren (20-30x) hier in het dorp en omstreken tussentijdse sprints gedaan.
gewoon even 20 liter verdwenen. en dit weet ik heel zeker omdat ik een jerrycan met benzine moest kopen want er zat niks meer in de tank.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
hah.. foto's staan er al op zie ik! was leuk gister om dit te zien rijden.. gaat nu al snel van wat ik heb gezien, ik ben benieuwd hoe het wordt als alles netjes is aangesloten... Je zult me vaker wel langs zien komen :p
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Het gaat hier goed vooruit !! :rulez:

Wel een eigenaardige setup. De airflow van de turbo naar de intake manifold kan toch niet optimaal zijn, met zo een bocht in die darm? Of wel?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dit was even een quick and dirty oplossing om te kijken of alles op druk komt...
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Ja, vooral aan brandstof moet er geen tekort zijn.

Ik heb een korte video van acc. en de turbofluit

EDIT: dit is in closed loop, dus met fijnafstemming van de computer.
in open loop trekt ie natuurlijk een stuk beter.
Maar kan die wel weer te arm zijn.

 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Applaus, dat klinkt (en ziet) er potent uit, dat belooft wat... :rulez:
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
klopt,

Hopelijk is het dinsdag af maandagavond komt er een echte downpipe op.
net als de wastegate, het is nu zo erg dat de slangen er gewoon afschieten terwijl je deze met de hand niet los kan trekken (zit natuurlijk een klem op, en geen gewone slangklem)

Nu nog de nodige brandstof toevoeren, dit gecontroleerd inspuiten klaar. :D
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
YviE zei:
Het gaat hier goed vooruit !! :rulez:

Wel een eigenaardige setup. De airflow van de turbo naar de intake manifold kan toch niet optimaal zijn, met zo een bocht in die darm? Of wel?

in principe is dit op dit moment wel een aardige flow met die bocht, alleen de ribbels werken wel tegen.

Als de intercooler is aangesloten zal de flow veel minder zijn.
vergeleken met deze GS van club na-t is mijn flow wel beter.
img0005ax3.jpg
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Inderdaad in die setup zit een aardige bocht!

Good luck met de rest. :rulez:
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Nieuwe update:

Vorige week maandag zat er ineens heel veel speling op het asje van de turbo.
Dinsdag voor revisie weggebracht, en wat bleek: de schoepen van het turbinewiel waren beschadigd en de turbo had onbalans.
De reparatiekosten waren net zo hoog als een nieuwe, dus heb ik een nieuwe van 610 euro gekocht. :(

Daarna was het weer goed.

Vorige week vrijdag in Duitsland op vakantie geweest en maandag weer terug gekomen.
Natuurlijk gewapend met een uitleescomputer zijn we op reis gegaan.

In principe verliep alles perfect, alleen had ik natuurlijk wel de kat en de controle daarvan.
verder geen andere problemen, zoals pingelen.

Alleen stationair draait de motor niet helemaal perfect, dit komt door de turbo die stationair helemaal geen druk levert.
Maar hier is wel mee te leven.

Vandaag heb ik de brandstofdruk verhoogd tot ongeveer 4.7 bar, in combinatie met de aral 102 brandstof of shell 100 kan ik nu bijna volgas doortrekken, alleen de 4e en 5e versnelling daar is nog niet genoeg brandstof.

Dit is trouwens gewoon met de originele oem brandstofpomp. de bedoeling is om voor een bosch inline pomp te gaan met een opbrengst van 300L

Wat betreft het brandstofverbruik:

Bij constant 120-130 ongeveer 1:8
bij constant 160 ongeveer 1:6.5 - 1:7
bij doortrekken van 100 naar 200, naar schatting 0.5 - 1:1 echt verschrikkelijk :O :O

Maar op dit moment:

4.7 bar brandstof 17 inch met 235-45-17 trekt het echt wel netjes door.

Dit is echt serieus: van 100 tot 180 trekt het net niet zo goed als standaard van 0 tot 100.
de 3e versnelling voelt ongeveer als de 1e.

Ik ben er nog niet helemaal maar ik ben best wel tevreden.

Ik heb wel het idee dat er niet heel veel bij kan, de bak trekt het niet meer bij overschakelen.
en de remmen zullen echt aangepast moeten worden wil ik hier vaker gebruik van maken.

Maar wat ik graag wilde hebben en wat is gelukt is dat ik een nette sleeper heb.
golfjes VR6 of de GTI 5 kan ik nu wel makkelijk hebben. en als ik echt mijn best doe kan ik invoegen met ongeveer 220. dit is stilstaand vanaf de oprit.

foto's en filmpje komen er snel aan, heb het 1 en ander aangepast.
 
Laatst bewerkt: