Oude kaarten in Navigatiesysteem CT200H

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
Hallo allemaal,

ik ben sinds 1 dag in het bezit van een spinternieuwe zwarte Lexus CT200H Business Line Pro met navigatie optie.

De auto bevalt me heel goed en ik vind 'm in het echt nog mooier dan op een plaatjes, maar.....

Wat me opvalt is dat de kaarten in het navigatiesysteem behoorlijk oud zijn.
Op de route van mijn werk naar huis (een stukje van slechts 15 kilometer) zijn 2 op- en afritten naar de snelweg, waar ik gebruik van zou moeten maken. Deze op- en afrit staan echter niet op de meegeleverde kaarten en ik word dus een verkeerde kant opgestuurd (zelfs een doodlopende weg in). Beide op- en afritten bestaan al minimaal 1,5 tot 2 jaar en ik vind het dus heel raar dat deze niet bekend zijn.

Zijn er meer gebruikers die dit opgevallen is?
Welke versie van de kaarten/software hebben jullie?

Bedankt voor de info alvast!
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hallo Pro,

Ik heb inderdaad ook in een paar situaties gezien dat wegen niet bekend waren. Echter, deze wegen waren tot voor 4 maanden nog zandpaden. Dus ik kan me daar nog wel wat bij voorstellen. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik een, voor mij, belangrijke weg niet heb kunnen terugzien erin. Dus i.i.g. veranderingen tot 6 maanden geleden zie ik er nog wel in staan.

Gr, Maistah
 

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
Even een update....

Ik heb een mail gestuurd naar Lexus, waarin ik aangaf dat de kaarten minimaal 1,5 jaar oud zijn.
Vrij snel kreeg ik een hele lange mail terug, met daarin een verhaal over de kaarten, hoe deze werken, etc.

90% van het antwoord was niet relevant, maar in het laatste gedeelte kreeg ik een "leuke" mededeling.
Volgens de persoon van de klantenservice is men verplicht om bij aflevering de nieuwste kaarten mee te leveren. Dit was bij mij ook gebeurd (zegt Lexus,maar dat is natuurlijk onzin), maar....na aflevering is er een kaartupdate beschikbaar gekomen.
Dat is dus binnen 24 uur na levering!!! Uiteraard kan ik die kaarten kopen voor (een volgens Lexus marktconforme) prijs van 170,-
Lexus kan verder niets voor me betekenen...ik moet de update maar gewoon kopen....

Ik moet dus binnen 24 uur 170 euro betalen om van een zwaar verouderd navigatiesysteem een modernere versie te maken! Leuk bericht van de afdeling klantenservice. Hoezo service???

Ik heb dit verhaal bij de dealer en de leasemaatschappij neergelegd en ze vinden het allebei belachelijk. Ik hoop dat 1 van beide een oplossing gaat bieden. Ik laat het weten als er nieuws is!

Nog even voor de duidelijkheid.... Ik had echt niet gezeurd als er een compleet nieuwe afslag niet in zou staan. Het gaat hier over een route van 15km, waar 2 op- en afritten naar de snelweg niet op staan. Deze twee zijn al meer dan anderhalf jaar geleden in gebruik genomen! Ze stonden al 3 updates terug in mijn oude navigatiesysteem (die trouwens, net als Lexus, ook gebruik maakt van Navteq kaarten, dus ze bestaan wel).
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Tja.... ik ben ook niet zo te spreken over de Navi sowieso.... Postcodes waarvan je de letters niet kunt invoeren.....geen ideale route tussen via punten.....

Het is op zich een leuk systeem met die muis en het scherm....maar mijn Pioneer Navgate was wel stukken beter. En dat is dan ook het nadeel van een HDD navigatiesysteem je kan zelf niets updaten en dingen veranderen.

Welke versie heb jij dan Pro?? m.a.w. wat is die "oude" versie

mijn navi:

versie 2010-2011 versie 2
gracenote cddb 02421
 

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
Kreeg net een nieuwe mail van de "klantenservice". Nu blijkt er toch weer geen update te zijn :-(

Hieronder de tekst uit de mail:

Via uw Lexus dealer heb ik onderstaande correspondentie doorgestuurd gekregen met daarin mijn eerder gegeven uitleg. Tot mijn schrik zag ik net de zinsnede staan dat er inmiddels een update uit is. Dit is niet correct. De Lexus CT200h is net nieuw en er zijn voor dit navigatiesysteem in tegenstelling tot andere Lexus modellen nog geen updates voorhanden. Meestal komen voor alle navigatiesystemen de updates in oktober/november beschikbaar. Alle andere gegeven informatie in de eerste mail is juist. Mijn excuses dat ik u en uw dealer mogelijk op het verkeerde spoor heb gezet. Dit is uiteraard niet mijn bedoeling geweest.


Ik zal dus waarschijnlijk moeten leven met een navigatiesysteem van 2200 euro, met zwaar verouderde kaarten...
Als de route belangrijk is, zal ik er maar een TomTom van 100 euro naast moeten hangen, daar zitten wel recente kaarten in :O
 

Suxel

Hoort erbij
22 jan 2011
80
0
0
Dit is wel erg slecht van Lexus! Gloednieuwe auto's uitgeven met verouderde kaarten om vervolgens te schuilen achter zo'n reden. Hier moeten we toch iets mee kunnen doen lijkt me?! Namens ons allen een officiele brief sturen naar de importeur? Wat voor opties hebben we om dit op te lossen?
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Pro zei:
Kreeg net een nieuwe mail van de "klantenservice". Nu blijkt er toch weer geen update te zijn :-(

Hieronder de tekst uit de mail:

Via uw Lexus dealer heb ik onderstaande correspondentie doorgestuurd gekregen met daarin mijn eerder gegeven uitleg. Tot mijn schrik zag ik net de zinsnede staan dat er inmiddels een update uit is. Dit is niet correct. De Lexus CT200h is net nieuw en er zijn voor dit navigatiesysteem in tegenstelling tot andere Lexus modellen nog geen updates voorhanden. Meestal komen voor alle navigatiesystemen de updates in oktober/november beschikbaar. Alle andere gegeven informatie in de eerste mail is juist. Mijn excuses dat ik u en uw dealer mogelijk op het verkeerde spoor heb gezet. Dit is uiteraard niet mijn bedoeling geweest.


Ik zal dus waarschijnlijk moeten leven met een navigatiesysteem van 2200 euro, met zwaar verouderde kaarten...
Als de route belangrijk is, zal ik er maar een TomTom van 100 euro naast moeten hangen, daar zitten wel recente kaarten in :O


Hier moeten we zeker werk van gaan maken. Dit is geen 'Premium service', maar puur winst maken.
Dan bedoel ik niet dat we met harken en bijlen de Lexus dealers moeten benaderen, maar wellicht iets vanuit de community doen?

Ik heb dus gisteren een mail gestuurd. Mocht ik hier negatief antwoord op krijgen, gaat er een formele bief vanuit mij naar Toyota Japan.
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Aha,

Ik ben dus niet de enige die elke dag door het weiland rijd ipv over de A2, volgens het nav scherm dan.... :roll:

Als er vanuit het forum actie wordt ondernomen richting importeur dan doe ik graag mee!


Groet,
BL
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hier een update van een sales gast, die aangeeft dat dit de nieuwste kaarten zijn (??????):

Goedemiddag Heer ******,

Ik heb onderstaande ge?nformeerd bij onze importeur en deze geven aan dat de laatste kaarten in uw auto ge?nstalleerd zijn, de nieuwe kaarten zullen medio november 2011 beschikbaar worden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van Dijkhuizen
Co?rdinator Verkoopadministratie
LOUWMAN Amersfoort/Arnhem/Eindhoven
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
2 jaar oude ontbrekende op- en afritten zijn inderdaad niet te verklaren, maar een kennis van mij werkt bij NavTeq, een van de leveranciers van kaartmateriaal voor o.a. navigatiesystemen.
Hij geeft aan dat nieuwe wegen pas door kaartleveranciers mogen worden toegevoegd zodra de weg officieel opgeleverd is geworden. Let op, oplevering staat niet gelijk aan openstelling. Het kan dus zijn dat een weg al een half jaar in gebruik is, maar door de wegbeheerder nog niet officieel opgeleverd is geworden.

Maar een weg die reeds 2 jaar opengesteld is had al lang op het huidige kaartmateriaal moeten staan.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ik denk bijna voor 100% dat het probleem niet bij Lexus ligt maar bij de softwareleveranciers, snap touwens toch niet dat in een tijd van internet en draadloos werken (je kunt toch ook internetten met je GSM) er nog DVD's zijn die de software van de navi aan moeten sturen, kan dat niet via iets moderners zodat updates verstuurt kunnen worden ??? Maar goed in mijn GS300 en LS430 zat ook nog een cassettespeler en daar doe je ook niks mee, toch?. ;)
 

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
twcoolen zei:
2 jaar oude ontbrekende op- en afritten zijn inderdaad niet te verklaren, maar een kennis van mij werkt bij NavTeq, een van de leveranciers van kaartmateriaal voor o.a. navigatiesystemen.
Hij geeft aan dat nieuwe wegen pas door kaartleveranciers mogen worden toegevoegd zodra de weg officieel opgeleverd is geworden. Let op, oplevering staat niet gelijk aan openstelling. Het kan dus zijn dat een weg al een half jaar in gebruik is, maar door de wegbeheerder nog niet officieel opgeleverd is geworden.

Maar een weg die reeds 2 jaar opengesteld is had al lang op het huidige kaartmateriaal moeten staan.

Het rare is alleen dat de genoemde op- en afritten al 1,5 jaar in mijn oude navigatiesysteem staan. Ook dit systeem gebruikt Navteq kaarten en ik weet dus zeker dat er al lang betere kaarten van Navteq zijn.

Volgens de "klantenservice" (ik blijf het tussen haakjes schrijven, want van enige service is geen sprake) komt de update nu ineens pas in oktober of november. Ik kan deze natuurlijk "krijgen", maar dat kost dan 170 euro. :X

Mocht er een gezamenlijke actie ondernomen worden, dan doe ik graag mee!
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ik zou zeggen stuur eens een mailtje naar Naam verwijdert van Louwman. De service is inderdaad niet je van het, maar gaat het nou om je zin krijgen die je niet krijgt en is daarom de service ruk?, je moet begrijpen dat er belteams zijn die de eerste "zeikerds" afvangen en dan antwoord geven welke je eventueel niet zint. Want nee is ook een antwoord.

Maar het kan veel erger, wacht maar tot je een keer pech hebt!!!!

aub geen verwijzingen met namen, doe dit via PM


Excuses le mos, was trouwens een algemene naam hoor zonder verwijzing naar een e-mail.
 

Cees

Nieuw hier
26 nov 2011
10
0
0
Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden.
Ik heb nu een paar maanden de CT200 met de 2010-2011 kaarten.
1. Het bedrijf Tachyon zit op de Zuidergracht 13 in Soest sinds 2005. De straat staat er wel op maar het huisnummer niet.
2. De rondweg Eindhoven staat er nog niet op.
3. Zelfs de rondweg om Den Bosch staat er niet op.
4. De meeste afslagen hebben een naam die niet op de ANWB borden staat.
Mijn stelling is dat de kaarten van voor 2005 zijn. Op zijn best dus uit 2004.
Dit heb ik voorgelegd aan de helpdesk. Zei delen mijn conclusie dat mijn kaarten van voor 2005 zijn niet. Ze claimen dat er ook straten zijn van na 2005 die al wel op staan. Ze bevestigen dat ze een probleem hebben omdat ze ook niet weten hoe oud de kaarten zijn.

Vraag voor iemand die de 2011-2012 kaarten heeft voordat ik een update kopen ga overwegen:
Staat de rondweg Den Bosch daar wel op?
Bestaat het adres Zuidergracht 13 in Soest?
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
Ik vin dat Lexus dit echt serieus moet nemen en snel moet zorgen voor updates dan deze kaarten. Daarnaast moeten ze alle CT rijders deze update gratis verstrekken.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Cees zei:
Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden.
Ik heb nu een paar maanden de CT200 met de 2010-2011 kaarten.
1. Het bedrijf Tachyon zit op de Zuidergracht 13 in Soest sinds 2005. De straat staat er wel op maar het huisnummer niet.
2. De rondweg Eindhoven staat er nog niet op.
3. Zelfs de rondweg om Den Bosch staat er niet op.
4. De meeste afslagen hebben een naam die niet op de ANWB borden staat.
Mijn stelling is dat de kaarten van voor 2005 zijn. Op zijn best dus uit 2004.
Dit heb ik voorgelegd aan de helpdesk. Zei delen mijn conclusie dat mijn kaarten van voor 2005 zijn niet. Ze claimen dat er ook straten zijn van na 2005 die al wel op staan. Ze bevestigen dat ze een probleem hebben omdat ze ook niet weten hoe oud de kaarten zijn.

Vraag voor iemand die de 2011-2012 kaarten heeft voordat ik een update kopen ga overwegen:
Staat de rondweg Den Bosch daar wel op?
Bestaat het adres Zuidergracht 13 in Soest?


De conclusie klopt niet, aangezien er bij mij wegen opstaan die pas in 2010 klaar waren. Ring Eindhoven staat er wel op. Een weg die pas in 2011 opgeleverd is geworden staat er inderdaad niet op.

Maar om nu te zeggen dat de kaarten van 2004 zijn, absoluut niet.

Vergeet niet dat wegen pas in kaartmateriaal mogen worden toegevoegd wanneer ze officieel door de wegbeheerder opgeleverd zijn worden aan province/rijkswaterstaat. Tussen het moment van openstelling en daadwerkelijke oplevering kan maanden verschil zitten.