Oude kaarten in Navigatiesysteem CT200H

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
Hallo allemaal,

ik ben sinds 1 dag in het bezit van een spinternieuwe zwarte Lexus CT200H Business Line Pro met navigatie optie.

De auto bevalt me heel goed en ik vind 'm in het echt nog mooier dan op een plaatjes, maar.....

Wat me opvalt is dat de kaarten in het navigatiesysteem behoorlijk oud zijn.
Op de route van mijn werk naar huis (een stukje van slechts 15 kilometer) zijn 2 op- en afritten naar de snelweg, waar ik gebruik van zou moeten maken. Deze op- en afrit staan echter niet op de meegeleverde kaarten en ik word dus een verkeerde kant opgestuurd (zelfs een doodlopende weg in). Beide op- en afritten bestaan al minimaal 1,5 tot 2 jaar en ik vind het dus heel raar dat deze niet bekend zijn.

Zijn er meer gebruikers die dit opgevallen is?
Welke versie van de kaarten/software hebben jullie?

Bedankt voor de info alvast!
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Termin8r zei:
Had ik al gezegd dat oppervlakkige uiterlijkheden me niet boeien? Goed en doelmatig is wat mij betreft vele malen belangrijker dan 'mooi' - zeker als 'mooi', zoals bij Lexus, een idiote hoop geld kost.

Geheel off-topic en niet persoonlijk bedoeld, maar had je dan niet ook een Toyota Prius kunnen kopen? Ook goed en doelmatig.

Als je een Lexus koopt/leased, doe je dit in mijn ogen omdat je hem inderdaad goed en doelmatig vind, maar ook omdat je het mooi, luxe (en ook misschien wel een beetje decadent vind :O )

Maar ik heb het idee dat dit topic volledig ontspoord is en we niet meer over het 'probleem' praten. Inmiddels staat het gehele navigatiesysteem hier ter discussie, wat mijns inziens volledig onterecht is.

Onderwerp in deze discussie is dat voor sommige berijders de kaarten niet actueel genoeg zijn. In mijn ogen heel simpel, dien een klacht in bij de dealer/importeur en laat je vervolgens niet afschepen. Lexus staat voor service, dus die moeten ze ook verlenen.

Ik heb zelf geen enkel probleem met de kaarten. Ik ben inmiddels met de CT in verschillende landen in Europa geweest, nergens ontbrak een straat of adres. Zelfs de redelijk recente AH supermarkt bij ons in de buurt staat er op...wat wil je nog meer..
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het ging er mij alleen maar om, om te weten te komen wanneer er nieuwe updates beschikbaar zijn en per wanneer deze standaard worden gebruikt bij de aflevering van de CT. Zoals geschreven staat mijn CT per 18 november bij de dealer en wordt in januari afgeleverd. De vraag die ik aan de dealer dan zal stellen is, welke versie erop zit, want ik wil natuurlijk de meest recente update. Als die toevallig in november uitkomt, wil ik die ook hebben.


Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar ik heb het idee dat dit topic volledig ontspoord is en we niet meer over het 'probleem' praten. Inmiddels staat het gehele navigatiesysteem hier ter discussie, wat mijns inziens volledig onterecht is.

Onderwerp in deze discussie is dat voor sommige berijders de kaarten niet actueel genoeg zijn. In mijn ogen heel simpel, dien een klacht in bij de dealer/importeur en laat je vervolgens niet afschepen.

Daar heb ik wel enige moeite mee. De groep die dit navigatiesysteem als optie neemt, verwacht een prestatie naar prijs. Het betreft daarbij kennelijk geen 'onvoorzien' incident, maar een uitlevering van nav-systemen met wellicht verouderde of onvolledige kaarten, comparatief gezien t.a.v. maatgevende nav leveranciers. Ik vind service 'eisen' of service 'geven' verschillende begrippen. In die zin denk ik dan aan het proactief voorkomen van klachten of afschepen, middels een kosteloze recente update of toezegging hiervan bij aflevering auto. Het is nu een beetje hopen en afwachten lijkt het..

Ik heb zelf geen enkel probleem met de kaarten. Ik ben inmiddels met de CT in verschillende landen in Europa geweest, nergens ontbrak een straat of adres.

Ik ga ervan uit dat je niet alle adressen in Europa hebt bezocht? ;) Dat jij geen problematiek ervaart, bewijst of voegt natuurlijk niets toe aan de groep die dat wel heeft.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
twcoolen zei:
Termin8r zei:
Had ik al gezegd dat oppervlakkige uiterlijkheden me niet boeien? Goed en doelmatig is wat mij betreft vele malen belangrijker dan 'mooi' - zeker als 'mooi', zoals bij Lexus, een idiote hoop geld kost.

Geheel off-topic en niet persoonlijk bedoeld, maar had je dan niet ook een Toyota Prius kunnen kopen? Ook goed en doelmatig.
Niet persoonlijk opgevat, want redelijke vraag.

Wat doelmatig is, is voor iedereen verschillend. De ene wil een simpele gezinsauto of iets imposants en de ander wil een scheurijzer. Voor mij moet een auto bovenal stil zijn, rustgevend om in te rijden. En niet al te groot en opzichtig, en betrouwbaar en zuinig, want ik wil dat m'n kinderen ook nog energie voor een redelijke prijs hebben.
Toen ik voor de keus stond heb ik een proefrit in (onder meer) zowel de Prius als de Lexus gemaakt. Daaruit kwam meteen naar voren dat de Lexus stiller was. De Prius was wel ruimer en praktischer, maar ook onoverzichtelijker. Hij bood dan wel meer waar voor het geld, maar het mindere geluidscomfort gaf voor mij echt de doorslag.

twcoolen zei:
Als je een Lexus koopt/leased, doe je dit in mijn ogen omdat je hem inderdaad goed en doelmatig vind, maar ook omdat je het mooi, luxe (en ook misschien wel een beetje decadent vind :O )
Goed dat je er 'in mijn ogen' bij zet, want dat is precies waar het om draait: iedereen heeft een ander referentiekader en dat bepaalt de keuzen die gemaakt worden. De begrippen 'mooi', 'luxe' en 'decadent' vult iedereen voor zichzelf in (en zijn daarom onmeetbare factoren en in discussies dus ook volstrekt onbruikbaar) en iedereen hecht er een eigen waarde aan. De waarde die ik eraan hecht is bijzonder klein. Leuk dat ik me een auto kan veroorloven die anderen kennelijk mooi, luxe of decadent vinden, maar het zal me werkelijk aan m'n derri?re oxideren. Het zijn begrippen die niet bij me passen. Als ik maar in een comfortabele, betrouwbare, niet al te grote en te dorstige auto kan rijden.

En nu weer snel on-topic, want ik zie daar een boze moderator aankomen!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Termin8r zag het al aankomen inderdaad... mensen.. de discussie is goed, als jullie hier verder willendicussieren dan splits ik de topic en kunnen jullie verder in een andere topic.. laat maar weten.. maar voor nu.. ON TOPIC!
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
De prijs daarvan kan bovendien lekker hoog zijn, want de klant kan en zal toch niet elders shoppen. Het systeem heet vendor lock-in of consumer lock-in, producenten zijn er dol op en hele volksstammen blijven ervoor vallen.

Ook bij de aanschaf van een inktjetprinter zet niemand de klant een pistool op het hoofd, dus ook Lexus niet bij de aanschaf van het navigatiesysteem in bv de CT200h, sorry als ik zeg dat ik weleens wat moe wordt van het geklaag, ik voel mij bekocht met "oude kaarten". Ik heb wel eens een TV programma gezien waar men probeerde te achterhalen wat de printerfabrikanten aan de inkt verdienen, ik dacht dat men :redface: "slechts" op een marge van 3000 % uit kwam! De natte inkt droom van iedere autofabrikant/dealer/importeur, maar let zo op, sommige doen een poging!

Voor een update bij Lexus koop je nog steeds een TomTom, ca 160 euro, dat is te onderzoeken/uit te vinden voor aanschaf en een vast systeem heeft zo zijn voordelen waar portable systemen ook weer voordelen hebben, je kiest voor het ??n of het ander, maar even twee voorbeelden van andere merken: sprak iemand met een Saab, 450 euro voor een CD Rom systeem (dat moest die fabriek redden natuurlijk :D )

Een ander, Renault Espace 750 euro! Mind You.

Kijk wat verder dan de neus lang is, bij Lexus valt het best nog mee, maar kritisch blijven mag wel hoor :rulez:
 

bobSTI

Hoort erbij
15 dec 2011
30
0
0
Ik mag zeer waarschijnlijk vrijdag mijn CT200h ophalen, weet iemand wat de meest recente versie van de kaarten zijn?

Dan kan ik dat checken bij de aflevering en eventueel ervoor zorgen dat de laatste versie er (gratis) opgezet wordt indien deze er nog niet op staat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Hoewel niemand heeft gereageerd, en ik de CT pas in januari krijg, ben ik toch benieuwd welke versie jij hebt gekregen??
Is dat de update van november geweest??


Robbert-Jan
 

bobSTI

Hoort erbij
15 dec 2011
30
0
0
Gisteren de ct200h mogen ophalen en de bijgeleverde kaart versie was volgens de verkoper de laatste.

Data: 2011-2012 ver. 1
gracenote (CDDB): ver. 03754

Wel gaf de verkoper aan dat er begin februari een nieuwe kaart update komt...
Mocht ik deze willen dan gaat me dat ? 170 kosten....eerst maar eens kijken of ik problemen ondervind met deze versie...
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Dank voor de info. Wat ik wel raar vind, is dat nu al bekend is dat over ruim een maand een update komt, dat dat aangekondigd wordt en dat je daar dan ook nog voor moet betalen... Het zal beleid zijn, maar bij elk willekeurig navigatiesysteem die je 'los' in je auto hebt zitten, krijg meestal 1 update gratis.

Hoe dan ook, ik ga het 12-1 wel aankaarten of ik bij de eerste beurt kosteloos de update mag ontvangen. Nee herik, ja kan ik krijgen. Een up-to-date systeem op weg naar Spanje is toch zeer wenselijk komende zomer.
 

bobSTI

Hoort erbij
15 dec 2011
30
0
0
klein foutje van mijn kant: moet zijn ergens in februari, niet begin februari...

update was aangekondigd, maar nog geen exacte datum bekend....
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Deze update is dan zeer waarschijnlijk om de 2010-2011 software te updaten naar 2011-2012 waarmee de auto's van modeljaar 2012 (productie vanaf augustus/september) al mee zijn uitgerust. Een update in februari is dus niet nodig voor bovengenoemde CT, op de site van Lexus Europe is zien welke versies er uitgebracht qua update.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Gisteren mijn CT opgehaald. Bij de dealer stond een bordje dat alle nu geleverde auto's met de nieuwe versie 2011/2012 zijn uitgerust. Je kan dat ook zien op de je display. Daat staat de versie. Die van mij was in november aangekomen in Nederland. De navigatie wordt er in Japan opgezet. Dus in oktober was de nieuwe versie 2011/2012 al geinstalleerd in de dan geproduceerde CT's.


Robbert-Jan
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Ook ik heb gisteren mijn CT opgehaald en ik kan het bericht van Robbert bevestigen. De auto's die nu uitgeleverd worden, lijken inderdaad allemaal voorzien te zijn van de laatste kaarten. De nieuwe rotonde bij ons in het dorp staat er in ieder geval helemaal goed in en deze is pas sinds juni vorig jaar volledig gereed.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Ik heb ook de nieuwe kaarten. Rondweg Den Bosch en Eindhoven staan er gewoon goed in, roindweg Utrecht staat er niet goed in
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het blijft af en toe behelpen. De kaart geeft aan naar links te gaan en de dame blijft stellig naar rechts instrueren. Dat was in Amsterdam, op een oude weg. Niets nieuws, dus ze zou het moeten weten. Wij zijn de kaart gevolgd en dat was ook de bedoeling. Ben benieuwd of we meer foutjes tegenkomen. Overigens heb ik voor de grap mij laten lijden naar een bekend adres en vergeleken met mijn vorige navi werd ik een volkomen onbekende weg in gestuurd. Ik heb de instructies gevolgd, maar kwam in Amsterdam over wegen en straatjes waar ik nog nooit was geweest. Erg gecompliceert trouwens, want het was constant rechts en links afslaan, terwijl mijn vorige navi gewoon een simpelere direct weg aangaf. Veel sneller ook trouwens.

Robbert-Jan