Oude kaarten in Navigatiesysteem CT200H

Pro

Nieuw hier
31 mrt 2011
5
0
0
Hallo allemaal,

ik ben sinds 1 dag in het bezit van een spinternieuwe zwarte Lexus CT200H Business Line Pro met navigatie optie.

De auto bevalt me heel goed en ik vind 'm in het echt nog mooier dan op een plaatjes, maar.....

Wat me opvalt is dat de kaarten in het navigatiesysteem behoorlijk oud zijn.
Op de route van mijn werk naar huis (een stukje van slechts 15 kilometer) zijn 2 op- en afritten naar de snelweg, waar ik gebruik van zou moeten maken. Deze op- en afrit staan echter niet op de meegeleverde kaarten en ik word dus een verkeerde kant opgestuurd (zelfs een doodlopende weg in). Beide op- en afritten bestaan al minimaal 1,5 tot 2 jaar en ik vind het dus heel raar dat deze niet bekend zijn.

Zijn er meer gebruikers die dit opgevallen is?
Welke versie van de kaarten/software hebben jullie?

Bedankt voor de info alvast!
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
twcoolen zei:
Vergeet niet dat wegen pas in kaartmateriaal mogen worden toegevoegd wanneer ze officieel door de wegbeheerder opgeleverd zijn worden aan province/rijkswaterstaat. Tussen het moment van openstelling en daadwerkelijke oplevering kan maanden verschil zitten.
Niet helemaal waar. In mijn TomTom heeft minstens zes updates lang een rotonde gezeten die wel gepland was, maar nooit is aangelegd.

Overigens kosten vier updates per jaar bij TomTom maar iets van 65 euro. Kom daar es om bij Lexus.
 

Pedroby

Nieuw hier
15 okt 2011
15
0
1
Ik had dit topic nog niet eerder gezien, maar ben dus niet de enige die verbaasd is over de leeftijd van de kaarten.
Wat was ik blij dat ik de 3 jaar 'oude' kaarten van de Audi kon vervangen voor nieuwe kaarten in de lexus...maar loop ook tegen veel problemen aan met ontbrekende huisnummers, wegen die al enkele jaren klaar zijn en voor mij nog als weiland getoond worden.

Hoe kan het toch dat een TomTom nog altijd beter is dan een systeem waar je bijna de hele tomtom product range voor kunt kopen.

Is er al iets bekend van de nieuwe kaarten? Oktober/november is morgen ten einde :)
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Pedroby zei:
Hoe kan het toch dat een TomTom nog altijd beter is dan een systeem waar je bijna de hele tomtom product range voor kunt kopen.
Simpel: Lexus weet dat veel van zijn klanten een ingebouwd navigatiesysteem 'mooi' vinden en het zonder er verder over na te denken aankruisen op de optielijst. Als de idioot hoge prijs ervoor eenmaal is ge?ncasseerd hoeft er verder niet veel meer gedaan te worden dan zo nu en dan een update uit te brengen, die niet eens erg goed hoeft te zijn. De prijs daarvan kan bovendien lekker hoog zijn, want de klant kan en zal toch niet elders shoppen. Het systeem heet vendor lock-in of consumer lock-in, producenten zijn er dol op en hele volksstammen blijven ervoor vallen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Ik begrijp overigens dat Toyota wel al eerder een samenwerking met TomTom is aangegaan (http://www.tomtom.com/news/category.php ... Language=1), waarom kan deze samenwerking dan niet een mooie ingebouwde versie van de TomTom in een Lexus opleveren? Waarom moeten alle automerken steeds weer opnieuw het wiel uitvinden met hun eigen systemen en kunnen ze niet gewoon de standaardinterface van een TomTom (of Mio, of een ander bewezen merk) gebruiken?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Metalfreak zei:
Waarom moeten alle automerken steeds weer opnieuw het wiel uitvinden met hun eigen systemen en kunnen ze niet gewoon de standaardinterface van een TomTom (of Mio, of een ander bewezen merk) gebruiken?
Het antwoord is hetzelfde als bij scheermesjes, printercartridges, koffiepads/cups en operating systems. Het is een legale vorm van gijzeling. Gelukkig heb je als (rationele) consument de keus om er al of niet in mee te gaan.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Mijn CT staat sinds 18 november bij de dealer en wordt in januari afgeleverd.
Kan iemand mij vertellen of ik dan de laatste update van oktober/november op mijn navi krijg??
Wordt deze in Nederland erop gezet of al in Japan??


Bedankt voor de info.

Robbert-Jan
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Termin8r zei:
Metalfreak zei:
Waarom moeten alle automerken steeds weer opnieuw het wiel uitvinden met hun eigen systemen en kunnen ze niet gewoon de standaardinterface van een TomTom (of Mio, of een ander bewezen merk) gebruiken?
Het antwoord is hetzelfde als bij scheermesjes, printercartridges, koffiepas/cups en operating systems. Het is een legale vorm van gijzeling. Gelukkig heb je als (rationele) consument de keus om er al of niet in mee te gaan.

Maar het lijkt mij wel binnen het geheel van de beleving van de auto te vallen. Een scheermesje heb je zo vervangen, een printer ook, maar een auto is toch een grote aankoop die niet al te vaak zal plaatsvinden. Als de beleving van je nieuwe aankoop dan lang slecht zal zijn, is dit ook weer van invloed op je volgende aankoop.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Metalfreak zei:
Als de beleving van je nieuwe aankoop dan lang slecht zal zijn, is dit ook weer van invloed op je volgende aankoop.
Dat is nog maar de vraag. Vergeet niet dat het gros van de mensen een auto koopt omdat ze 'm 'mooi' vinden, niet omdat ze 'm vanwege z'n inhoudelijke eigenschappen nodig hebben. Autofabrikanten weten heel goed dat de meeste consumenten niet bijster rationeel zijn, zelfs niet als het om tienduizenden euro's gaat.

Kijk bijvoorbeeld naar dit forum: iedereen die een beetje nadenkt weet dattie met een navigatiesysteem van twee?nhalfduizend euro eigenlijk best wel gen**id wordt, maar toch wordt het massaal gekocht, omdat de emotie over hoe 'mooi' het is het wint van eventuele rationele kostenoverwegingen. Heel veel mensen willen achteraf niet eens voor zichzelf toegeven dat ze zich hebben laten gijzelen en verbinden daar ook geen conclusies aan, laat staan consequenties voor hun gedrag in de toekomst. Producenten weten dat heel goed en passen hun marketing erop aan.

Consumer lock-in is onder bedrijven een geaccepteerd en populair verdienmodel, dat uitgebreid wetenschappelijk is onderzocht en waarover veel marketing-leerboeken zijn geschreven. Als het succesvol wordt toegepast is het zeer lucratief; veel lucratiever dan het streven naar tevreden klanten. Het is alleen een recept voor mislukking als de lock-in niet sterk genoeg is, als consumenten onvoldoende emotioneel aan het product verbonden zijn of als een concurrent met een duidelijk aantrekkelijker product komt, met eventueel een schijnbaar voor de consument betere lock-in.

De enige manier om je als consument tegen dit soort praktijken te wapenen is rationeel consumeren. Ik heb dan ook geen navigatie in m'n CT besteld en zelfs toen 't me voor 'slechts' 1.000 euro (iets van acht TomToms?) werd aangeboden heb ik vriendelijk doch zeer beslist bedankt voor de eer.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Mijn CT staat sinds 18 november bij de dealer en wordt in januari afgeleverd.
Kan iemand mij vertellen of ik dan de laatste update van oktober/november op mijn navi krijg??
Ik vermoed dat alleen de dealer je daar definitief uitsluitsel over kan geven.

Robbert zei:
Wordt deze in Nederland erop gezet of al in Japan??
Waarom is dat relevant?
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Relevant, omdat indien de kaart er in Japan opgezet wordt en de auto 18 november bij de dealer staat, je een kaart hebt van oktober (productie v.d. auto). Indien de kaart er in Nederland opgezet wordt, is de kans dus groter om de nieuwe kaart te krijgen van oktober/november.


Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Relevant, omdat indien de kaart er in Japan opgezet wordt en de auto 18 november bij de dealer staat, je een kaart hebt van oktober (productie v.d. auto). Indien de kaart er in Nederland opgezet wordt, is de kans dus groter om de nieuwe kaart te krijgen van oktober/november.
In dat geval zou ik je dealer wat indringende vragen stellen over de kaartversie die je bij levering krijgt. Als het antwoord je niet bevalt wordt het tijd om druk uit te oefenen teneinde zeker te stellen dat je een kaartversie krijgt die past bij de leverdatum van je auto. Immers: zelfs van een leverancier van paupernavigatie als TomTom krijg je altijd een 'gratis' kaartupdate bij een nieuw apparaat.

Succes!
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Robbert zei:
Relevant, omdat indien de kaart er in Japan opgezet wordt en de auto 18 november bij de dealer staat, je een kaart hebt van oktober (productie v.d. auto). Indien de kaart er in Nederland opgezet wordt, is de kans dus groter om de nieuwe kaart te krijgen van oktober/november.


Robbert-Jan

Volgens mij staat in de beschrijving dat er bij aflevering de laatst beschikbare updates meegeleverd worden. Voor toekomstige updates moet betaald worden. Dus bij aflevering in januari mag je eisen dat het op dat moment meest recente kaartmateriaal erop staat.

Wat betreft het kaartmateriaal. Ik kan mij niet echt drukmaken dat huisnummer 1 op de ukkelebummelestraat niet in het kaart materiaal staat. De beleving van het navigatiescherm gaat bij mij verder dan dat. Mij zul je nooit met een sTomTom op de ruit geplakt zien. De geintegreerde functie van het lexus systeem zou ik niet willen missen wat betreft camera, audio, verkeersinfo en zeker ook navigatie. Ik heb er inmiddels al bijna 30.000km op zitten in de CT, ik ben nog nooit de weg kwijtgeraakt. En zeg nu eerlijk, wat is mooier, een mooi wegkantelend navigatiescherm of een zuignapvlek op de voorruit ;)

Ik ben het wel eens dat wanneer er vermeld wordt dat er kaartmateriaal van 2010 meegeleverd is geworden, dat dit ook het geval moet zijn.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ik heb ook de NAV van Lexus. Het was even wennen na een paar jaar Tomtom, maar in gebruik niks mis mee. Alleen die kaarten. Zelf mijn Tomtom van 2,5 jaar oud die ik daarna nooit meer heb geupdate heeft de nieuwe knooppunten van Eindhoven, Den Bosch. Ook de nieuwe tunnel op de A2 bij Utrecht staat er al op.
Dat is altijd een crime bij de andere merken en zeker ingebouwde nav's.

Nou ja er zijn ook leveranciers die wel slim zijn en gewoon Tomtom ge?ntegreerd aanbieden in de auto. Zelf in de Renault Clio van mijn vrouw zit Tomtom ingebouwd. Met zo'n sd kaart dus je kunt hem zelf upgraden en hoeft er niet voor naar de dealer.
Zo'n losse Tomtom heeft als voordeel dat je nog een abonnement op HD traffic kan nemen. De kaarten zijn beter en een up date is goedkoper en makkelijker te regelen. Maar ja ik ben het helemaal eens dat het er A niet uit ziet en B gewoon niet handig is om dat ding mee te zeulen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Lexus4all zei:
Zo'n losse Tomtom heeft als voordeel dat je nog een abonnement op HD traffic kan nemen. De kaarten zijn beter en een up date is goedkoper en makkelijker te regelen.
Daarnaast kun je het ding ook makkelijker vervangen door een nieuwer ding zodra er nieuwe technieken komen. Voor iemand die niet elke twee, drie jaar een nieuwe auto koopt - zoals ik - is dat een enorm voordeel.

Lexus4all zei:
Maar ja ik ben het helemaal eens dat het er A niet uit ziet en B gewoon niet handig is om dat ding mee te zeulen.
Had ik al gezegd dat oppervlakkige uiterlijkheden me niet boeien? Goed en doelmatig is wat mij betreft vele malen belangrijker dan 'mooi' - zeker als 'mooi', zoals bij Lexus, een idiote hoop geld kost.

Waarom willen we wel met smartphones en laptops zeulen, maar niet met een TomTommetje? Ik zeul m'n TomTom trouwens praktisch nooit mee. Maar ik woon dan ook ver buiten de Randstad en ben er bovendien niet zo aan gehecht.
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
Ja ben het wel met Termin8r eens. Het moet vooral functioneel zijn. Maar de navi in de CT doe toch gewoon wat hij moet doen? Als ik dit topic zo lees lijkt het wel alsof de navi je altijd en overal de verkeerde kant uitstuurt. Maar zo erg zal het toch niet wezen? Mijn TomTom met kaarten uit 2007 stuurt me ook geregeld de verkeerde kant op, maar als ik de weg niet weet, weet ik ook niet dat ik om rij :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als ik dit topic zo lees lijkt het wel alsof de navi je altijd en overal de verkeerde kant uitstuurt. Maar zo erg zal het toch niet wezen? Mijn TomTom met kaarten uit 2007 stuurt me ook geregeld de verkeerde kant op, maar als ik de weg niet weet, weet ik ook niet dat ik om rij

Dat lees ik niet ;) Het lijkt of de Lexus NAV als gevolg van verouderde of slecht bijgewerkte kaarten, bepaalde locaties en adressen mist, iets anders dan omrijden.

Dat verwacht de consument niet van zo'n peperduur state-of-the-art-NAV-systeem. Helemaal al niet als je bij het eerste de beste merk 'kruk' Nav systeem van de supermarkt gratis de meest recente map-updates ontvangt, bij wijze van spreken.

Daarbij, de algemene 'onduidelijkheid' in de kaart updates komt niet erg professioneel over, zeker niet als je met de CT op het business segment richt.

Termin8r geeft het helemaal to-the-point weer :rulez: