Retrofit OEM-CarPlay bij facelift model (vanaf 2017)?

D43m0n

Stamgast
10 apr 2013
1.040
1
679
113
Ik ben aan het oriënteren voor een opvolger van m'n IS250, de voor mij logische kandidaat is een IS300h. Ik heb een lijstje met wensen die ik toe zou willen (laten) voegen aan de opvolger. Een van die wensen is CarPlay. Nou heb ik her en der wat gelezen dat het mogelijk zou zijn om een "Premium navigatiesysteem" met 10,3" scherm, SD-kaart en Remote Touch Interface te voorzien van een OEM CarPlay retrofit.

Het is me (nog) niet duidelijk of die benoemde retrofit dan een softwarematige retrofit is, of dat er ook een kastje/module bij komt kijken (origineel Lexus). Ik ben wel van de opties van de fabrikant zelf, dus als die mogelijkheid er is, dan heb ik dat liever dan een aftermarket oplossing. Ik zeg er direct bij dat ik dat overigens ook prima vindt, maar als ik de keus heb voor OEM-CarPlay of aftermarket-CarPlay, dan kies ik voor die eerste :giggle:.

Maar... kan dat überhaupt?
 
Ik heb het onderstaande filmpje goed bekeken voor de demontage van het interieur. Je hoeft zo te zien inderdaad niet alles los te halen.


Ik ben van plan om het kastje achter het dashboardkastje te monteren. Ik heb stevige klittenband gekocht om ‘m daarmee ergens aan vast te maken zodat ie blijft liggen en niet gaat rammelen of schuiven. Ik heb ook van die automotive tape met stof om eventuele stekkers in te tapen tegen rammelen. Even kijken waar ik de USB-stekker laat lopen, in de ruimte onder de armsteun zou mooi zijn maar dan moet ik daar wel een gaatje in maken, vraag me ook af of die lang genoeg is. Of anders maar in het dashboardkastje. In de praktijk verwacht ik de telefoon draadloos te gebruiken, op langere ritten bekabeld denk ik. De wifi antenne wordt afwisselend in het dashboardkastje geplaatst of aan de onderkant van de middenconsole.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD
nou, fotootjes:

3DF9600E-5AE6-4959-8D37-B473205F2AFB.jpeg

Hierboven is de boel net aangesloten, even testen of alles werkt voordat ik de boel weer dicht ging bouwen. Want dit moest er dus ook uit:

F4C0A97A-7D9D-4AFD-B65D-2B2F141783D5.jpeg


En het is dus echt hetzelfde kastje als dat andere filmpje wat ik eerder gelinkt heb. Het opstartlogo is uiteraard anders en ik kan Nederlands als taal kiezen. De vertaling in de software lijkt door een computer gedaan, die heb ik weer op Engels gezet :sneaky:

Ik heb er wel wat langer over gedaan dan in menig filmpje. Achter het scherm zit een extra kastje met stekker en stugge kabel gemonteerd wat ik in filmpjes nog niet gezien heb. En de beoogde ruimte achter het dashboardkastje zit bij mij al vol met extra Denso en Panasonic kastjes. Ik dacht eerst het kastje onderaan een ander kastje te plakken, naast de luchtuitstroom voor de voeten van de passagier, maar dan past de afdekkap er niet meer op. Het CarPlay kastje past net tussen die anderen. Ik heb met klittenband dat vastgemaakt en losliggende kabels ingepakt met stoffen tape tegen rammelen.

Maar… hoe werkt het nu? Nou, ik was er al achter dat de handleiding niet klopte met het aansluitschema, maar dankzij dat ene filmpje wist ik genoeg hoe het zat met alle stekkers en kabels. Maar in de uitleg zit ook een filmpje wat je in moet stellen om via bluetooth van de fabrieksradio te verbinden. Jullie raden het al, ook dat filmpje klopte niet met wat ik gekregen heb. Maar goed, veel wijst zichzelf als je een beetje gevoel hebt voor techniek. Waar het mij om te doen was, is de kwaliteit van het geluid via Bluetooth en kort gezegd: dat is top! Draadloos verbinden werkt ook vanzelf na starten van de auto. Ik weet nog niet wat er gebeurt als ik de auto uitzet met de fabrieksradio als geselecteerde bron, maar dat ga ik wel ontdekken.

Waar ik nog aan zal moeten wennen vrees ik is de bediening met de Remote Touch Interface (RTI). Bij de ene CarPlaybox krijg je een muiscursor te zien alsof dat je vinger is. Bij deze niet, je moet zachte tikjes tegen de knop geven. En zo blader je van app naar app of knop naar knop binnen een app. De ene app lijkt er beter mee te bedienen dan de andere app. Soms is het gewoon even ruk. Dit zal oefening vergen denk ik.

Wat ook nog niet lekker werkt is het geluid van Siri. Als ik een berichtje krijg via WhatsApp kan Siri dat voorlezen. Dat gaat goed en is prima verstaanbaar. Maar als Siri dan vraagt wat ik wil doen, klinkt het zachter en terwijl ik dan praat voor de opdracht speelt de muziek weer verder en lijkt Siri me niet goed te kunnen horen. Tijdens een telefoongesprek zei m’n partner dat ik ver weg klonk, terwijl ik stilstond op de oprit. Eerder heb ik met haar gebeld terwijl ik op de snelweg reed en dat klonk toen heel luid en duidelijk alsof ik stil stond.

Kortom, handleiding voor video instructie wijkt net als aansluitschema af van de praktijk, bediening met RTI vergt gewenning/oefening, spraakopdrachten voor Siri lopen nog niet zo soepel en telefoongesprekken lijken ook anders te klinken. Het zal me niet verbazen dat deze laatste twee verband houden met elkaar want Siri gebruikt de microfoon van de auto.

Maar verder is het gewoon proberen hoe het zich houdt. Bekabeld aansluiten werkt niet vanzelf, enkel als lader voor de telefoon. Dit kastje zou ook Android Auto moeten ondersteunen zo te zien, al maken ze daar geen reclame mee volgens mij. Dat probeer ik wel een keer.
 
Kijk, mooi werk! Goed te weten dat het geluid top is, dat was wel een dingetje waar ik bang voor was en me tegenhield. Wellicht dat er vanuit de Carplaybox nog wat instellingen voor de microfoon zijn?
 
Ik zie wel instellingsmogelijkheden staan voor de microfoon in de Carplaybox, maar die lijken geen effect te hebben. De bekabeling is "overcompleet" en zo lijkt de firmware ook meer opties te hebben voor een eigen microfoon direct aan te sluiten op de Carplaybox. De microfoon af-fabriek is vaak al meer dan prima. In deze digitale tijd is het slim hergebruiken van bestaande componenten schijnbaar makkelijker dan met puur analoge oplossingen. Heel veel heb ik er nog niet mee gespeeld, maar het klinkt alsof tijdens het gebruik van de microfoon (Siri) een ander bluetooth profiel gebruikt wordt (HFP vs A2DP). Misschien dat mijn telefoon dat als een ander apparaat ziet en ik dan tijdens het gebruik op mijn telefoon wat aan moet passen. Dat verklaart misschien ook waarom een telefoongesprek voor de andere kant ook anders klinkt. Mijn telefoon heeft volgens mij nu steeds 2 bluetooth-verbindingen actief; die met de auto zelf en die met de Carplaybox. Dat moet ik straks even proberen.

--edit-- volgens mij is het een CarPlay oplossing van Road Top, u raadt het al, een Chinese firma :sneaky:.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat meer geprobeerd:

Telefoongesprekken:
tijdens een telefoongesprek via CarPlay heb ik gekeken of het juiste apparaat gekozen was, en dat was zo. Ik kon tijdens dat gesprek het volume nog hoger zetten, dat heb ik gedaan. Daarnaast zitten er in iOS 17 wat meer controles op te hard volume. Die heb ik uitgezet zodat volgens Apple het volume maximaal zou zijn. En ik heb in de firmware van de CarPlay box nog een volume voor de microfoon instelling aangepast. Ik twijfel of dat effect heeft op de fabrieksmicrofoon omdat de firmware ook voor andere auto’s gebruikt kan worden die geen eigen microfoon hebben. Maar een telefoongesprek was “gewoon goed” te voeren met de andere kant.

Dan Siri:
Het volume van Siri was erg laag. Volgens Apple moet ik het volume van de radio hoger zetten als ik Siri gebruik :cautious: Ja prima, als Siri klaar is knalt de radio/muziek er harder in. In de telefoon zelf vind ik geen aparte instellingen voor Siri’s volume. Maar, het blijkt dat je Siri zelf kunt vragen/zeggen dat je het niet kunt verstaan, en dan zet Siri zichzelf harder. Van mij mag het nog harder, maar het klinkt luider dan voorheen.

Een (WhatsApp-)bericht versturen met Siri zorgt ervoor dat het Bluetooth profiel om gaat van A2DP naar HFP, dat gebeurt vanzelf maar is duidelijk hoorbaar. Terwijl ik dan vertel wat het bericht moet zijn, klinkt de muziek als een telefoongesprek maar niet gedempt. Voor m’n idee moet ik dan “boven de muziek uitschreeuwen”, maar Siri lijkt het bericht wel prima te verstaan.

Als ik Siri oproep, kan ik spreken zonder dat dan het HFP-bluetooth-profiel gebruikt wordt en dat werkt eigenlijk prima. Misschien is het gebruik van Siri nog wel de beste bediening van CarPlay.

Overige knoppen versus joystick:
Gelukkig werken de overige knoppen: back, menu, map, up/down ook prima naast de joystick die af en toe een beroep doet op je geduld.

Automatisch verbinden:
zodra ik de auto start, begint vrijwel direct de muziek weer te spelen zodra de telefoon via Bluetooth verbonden is. Dan is CarPlay nog niet gestart, een seconde of tien daarna onderbreekt de muziek even en zie ik dat CarPlay gestart wordt en speelt de muziek verder op hetzelfde volume.
 
Ik heb hetzelfde met Siri, wist niet dat je kan aangeven dat het niet te verstaan is, goeie tip!

Ik heb geen joystick maar een touchpad, daar blijf ik angstvallig vanaf want op de achtergrond wordt ook nog steeds het Lexus-systeem bepoteld als ik dat gebruik, met het risico op een 112-gesprek. Dus ik heb me aangeleerd alleen de knoppen te gebruiken.

Wat je hebt met verbinden en de muziek die begint te spelen heb ik precies zo, alleen niet altijd even consequent. Ik ben er achter gekomen dat Spotify erg hardnekkig is, die gaat verder en moet ik vaak uitzetten/afsluiten in de iphone, zelfs als ik dat eerder al gedaan heb. Lijkt wel alsof dat blijft hangen of zo ergens in de carplay box....

Kleinigheidjes waar mee te leven valt maar die je niet gezegd worden als je dat ding aanschaft want dan is alles halleluja, zelfs als je de inbouw door hun laat doen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik heb pas een paar korte ritten ervaring met het systeem. We gaan het zien, ik ga RadioNED+ proberen voor de radiozenders. Een abonnement kost een paar euro voor een jaar, geen reclame en HD-kwaliteit streams (afhankelijk van wat het station zelf aanbiedt). Ik zeg tegen Siri om die app te starten en dat werkt zoals gehoopt.

Wat de inbouwservice betreft, prima voor ontzorging van de inbouw. Ik heb er over getwijfeld om het zelf te doen omdat het best complex lijkt om je dashboard half te demonteren. Misschien verschilt dit per auto qua complexiteit? Maar ik heb ook in mijn achterhoofd het zeer gevoelige dashboard van de 2e generatie IS, dat breekt makkelijk als je niet heel erg voorzichtig bent. Ga ik dat dan zelf doen? Of laat ik het over aan een bedrijf dat het meeste eraan kan verdienen als ze het in de kortst mogelijke tijd doen? Misschien hebben ze zich in de kleine letters wel gedekt tegen dat soort krasjes en scheurtjes. Ik weet het niet, maar met de meer dan uitstekende filmpjes op YouTube durfde ik het wel aan. Ik kon alle tijd nemen om rustig te werken.

Maar wat me dan tegenvalt is de complete afwijking van instructie filmpjes van de CarPlay box met de werkelijkheid. Ik heb een vraag gesteld over een afwijking in het aansluitschema, daar is ‘s avonds laat een antwoord op gekomen maar dat hebben ze in het gesprek verwijderd. De ondersteuning bij het zelf doen vind ik ook te wensen over laten.

Ik heb geen joystick maar een touchpad, daar blijf ik angstvallig vanaf want op de achtergrond wordt ook nog steeds het Lexus-systeem bepoteld als ik dat gebruik, met het risico op een 112-gesprek.
Het kan een dip-switch instelling zijn. Maar die zullen ze bij inbouw vast allemaal geprobeerd hebben. Ik vraag me trouwens af welke fabrieksfunctionaliteit je hebt die 112 kan bellen? Heb je een SOS-knop ergens zitten?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
De dip-switches kennen voor de NX maar één correcte setting, alle andere deden het niet zoals het hoort.
Ik heb geen SOS-knop in de auto, daar is 'ie te oud voor (2017) maar in het telefoonmenu zit een noodoproep functie die 112 kan bellen. Doordat het fabriekssysteem op de achtergrond mee-bepoteld wordt als ik het touchpad gebruik gebeurt het ongemerkt dat in dat telefoonmenu die 112 geactiveerd wordt, nu al een keer of 4 gehad, je schrikt je de tandjes want dat wil je niet....dus gebruik ik de knoppen.
Alternatief is dat ik het geheel niet via BT laat werken maar via AUX maar dat vind ik geen optie. Paar keer bij CarOptions geweest en telefonisch contact gehad maar uiteindelijk laten ze het afweten, hebben ze er dus geen oplossing voor ondanks dat dat wel gezegd werd....het zij zo, ik ben geen drammer, daar hou ik niet van. Het is werkbaar en op dat ene na ben ik tevreden.
Wat me wel tegenvalt is het enorme stroomverbruik, iPhone wordt aardig warm en accu giert leeg als je bijvoorbeeld FM, Radio-app en Waze naast elkaar gebruikt. Navigeren die ik nu ook maar met FM (heb Pro genomen, uitvreters zijn het :oops:) dat scheelt een toepassing. Daarnaast een snellader en een fatsoenlijk snoer aangeschaft zodat de iPhone aan de stroom kan in de auto en ook daadwerkelijk wordt opgeladen.
Overigens is dat niet een CarplayBox verschijnsel; draadloos Apple Carplay in de splinternieuwe Corolla Cross van mijn buren doet exact hetzelfde mat de iPhone accu als bij mij, heet worden en leegtrekken in razend tempo.
 
Alternatief is dat ik het geheel niet via BT laat werken maar via AUX maar dat vind ik geen optie. Paar keer bij CarOptions geweest en telefonisch contact gehad maar uiteindelijk laten ze het afweten, hebben ze er dus geen oplossing voor ondanks dat dat wel gezegd werd.
Ik snap je keuze, ik heb niet voor niets een ML-systeem. Ik ben er vrij zeker van dat CarOptions het Road Top product gebruikt met hun eigen logo erop en erin. Op ClubLexus komt dit product ook vaker naar voren als op zich een prima optie. De website van Road Top is ook niet de meest duidelijke met veel informatie. Een handleiding kan ik daar niet downloaden, maar al zoekende kom ik via CL wel een handleiding tegen voor de diverse Lexus multimedia bedieningssystemen (bijgevoegd). Misschien komt er ooit een firmware-update beschikbaar, maar het gemiddelde Chinese product heeft op dat gebied geen lange of goede ondersteuning.
Het is werkbaar en op dat ene na ben ik tevreden.
Dat dus, tot op heden gebruik ik niet bijzonder veel, met name navigatie is altijd up to date met actuele verkeersinformatie. En waar ik voorheen veel tijd kwijt was met samenstellen van MP3 cd's ben ik met Spotify veel sneller klaar voor m'n luisterplezier.
Wat me wel tegenvalt is het enorme stroomverbruik, iPhone wordt aardig warm en accu giert leeg als je bijvoorbeeld FM, Radio-app en Waze naast elkaar gebruikt.
Daar heb ik nog niet veel ervaring mee. Ik heb de USB-kabel in het dashboard kastje liggen om de telefoon via USB te laden. Ik heb de lader uit m'n vorige IS ook in deze zitten en die laadt met 12W.
Navigeren die ik nu ook maar met FM (heb Pro genomen, uitvreters zijn het :oops:)
Ik heb wel eens genavigeerd met FM, was er niet van onder de indruk. Ik heb anderhalve maand kunnen zien in de Polo van m'n vriendin hoe FM met CarPlay werkt en hoe dat nu gaat zonder abonnement. Er is een topic op Tweakers over alternatieven. Er zijn wat apps die vergelijkbare functionaliteit hebben, echter vaak ook betaald voor een kleiner bedrag. Het meest genoemde alternatief is Waze. Maar die waarschuwt pas met meldingen als je daadwerkelijk navigeert. Ik hoef niet voor elke bekende route zo'n stem te horen... Kun je trouwens een FM-Pro abonnement met je gezin delen?
 

Bijlagen

Interessante ervaringen. De Vline heeft dan misschien wel geluid via CD of AUX, wat overigens prima is, maar is een kwestie van twee stekkers erin en klaar. Geen gedoe met instellingen en extra kabels. Grom audio werkt continue aan verbetering zoals on-line updates, Android 12. geluid via bluetooth zal ook niet lang meer op zich laten wachten vermoed ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en robtp09
Ik snap je keuze, ik heb niet voor niets een ML-systeem. Ik ben er vrij zeker van dat CarOptions het Road Top product gebruikt met hun eigen logo erop en erin. Op ClubLexus komt dit product ook vaker naar voren als op zich een prima optie. De website van Road Top is ook niet de meest duidelijke met veel informatie. Een handleiding kan ik daar niet downloaden, maar al zoekende kom ik via CL wel een handleiding tegen voor de diverse Lexus multimedia bedieningssystemen (bijgevoegd). Misschien komt er ooit een firmware-update beschikbaar, maar het gemiddelde Chinese product heeft op dat gebied geen lange of goede ondersteuning.

Dat dus....ik hoor het verschil in geluidskwaliteit tussen AUX en BT, en daar heb ik geen ML voor. Er waren een aantal redenen om naar een President te zoeken en ML was er daar een van.
Verbaast me niets dat het een Chinees apparaat (kloon van...) is, maar wat niet?
Achteraf gezien vraag ik me af of ik dan misschien toch een Vline had moeten kopen, maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.....

Ik heb wel eens genavigeerd met FM, was er niet van onder de indruk. Ik heb anderhalve maand kunnen zien in de Polo van m'n vriendin hoe FM met CarPlay werkt en hoe dat nu gaat zonder abonnement. Er is een topic op Tweakers over alternatieven. Er zijn wat apps die vergelijkbare functionaliteit hebben, echter vaak ook betaald voor een kleiner bedrag. Het meest genoemde alternatief is Waze. Maar die waarschuwt pas met meldingen als je daadwerkelijk navigeert. Ik hoef niet voor elke bekende route zo'n stem te horen... Kun je trouwens een FM-Pro abonnement met je gezin delen?

Gisteravond laat kwam ik terug uit Bloemendaal onderweg naar huis in Almere navigerend met FM. Vanuit Haarlem mistte ik de afslag naar de A9 omdat ik met mijn vrouw zat te ouwenelen en niet op zat te letten. FM stuurde me keurig via Halfweg naar de A10 bij Amsterdam, dus prima. Eenmaal bij Amsterdam wilde FM me ri Leeuwarden sturen (dus via A'dam Noord naar Almere) en daar had ik geen trek in, dus die negeerde ik en ging Rotterdam-Utrecht rijden. Had ik beter niet kunnen doen want FM stuurde me niet voor niks via Noord bleek want de A10 ri Utrecht was gesloten en kon ik een flinke omweg maken naar de in eerste instantie misgereden A9. Gevolg een kwartiertje later thuis. FM doet het voor mij prima, ik moet alleen wel beter opletten. Gesproken instructies zijn soms wel wat vreemd maar dat went wel weer.
Ik zal eens proberen of een FM pro abbo te delen is, hoor je nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Interessante ervaringen.
Dat vind ik dus ook, daarom heb ik ze hier ook gedeeld. De reviews die ik lees van die CarPlaybox vind ik op elkaar lijken. Maar dat ik een gebruikte (beschadigde) panel removal tool meegestuurd krijg vind ik bijzonder. En dat de inhoud van de doos meer is dan het aansluitschema ook. Maar dat filmpjes uit hun “handleiding” (QR-code) compleet afwijken van wat ik zie is nog gekker. Out-of-the-box was het wel plug & play maar ik werd op het verkeerde been gezet door die kabels/aansluitschema en afwijkende filmpjes. Tot op heden werkt het zoals verwacht.
De Vline heeft dan misschien wel geluid via CD of AUX, wat overigens prima is,
Dat geluid is vast prima, maar ik hoor een verschil. Zo kwam ik er dus ook achter dat Spotify nogal wat instellingen heeft om het een beetje fatsoenlijk te laten klinken. Voorheen gebruikte ik de lokale opslag op mijn telefoon in Apple’s Muziek-app en dat klinkt gewoon erg goed. Spotify klinkt met standaard instelling flets, zacht en met een klein bereik. Inmiddels heb ik die instellingen aangepast en klinkt spotify beter, maar ik heb nog niet genoeg tijd gehad (kilometers gemaakt) om dezelfde muziek via Spotify te vergelijken met de lokale muziek in de Muziek-app. En anders kost het me maar meer tijd/moeite/geld, maar dan regel ik ‘t wel via de Muziek-app. Ik hoor gewoon het verschil…
Grom audio werkt continue aan verbetering zoals on-line updates, Android 12. geluid via bluetooth zal ook niet lang meer op zich laten wachten vermoed ik.
Heel mooi, ten eerste is concurrentie goed voor innovatie maar ook dat er keuze is voor consumenten. Daarom deel ik ook mijn ervaringen zodat men weet wat men kan verwachten van zo’n CarPlayBox. Het werkt wel, consistent ook, maar als je zoekt kom je erachter dat veel uit China komt.
Verbaast me niets dat het een Chinees apparaat (kloon van...) is, maar wat niet?
Achteraf gezien vraag ik me af of ik dan misschien toch een Vline had moeten kopen, maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.....
Achteraf is inderdaad alles makkelijk. Het gros van dit soort kastjes komt via allerlei kanalen uit China. Niet alles, maar veel wel. Ik kijk wel hoe lang dit ding het blijft doen, misschien houdt ie het wel net zo lang vol als ik de auto heb?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Wat betreft de Carplaybox; weet jij of er ergens een optie is de apps naar eigen inzicht te ordenen/verplaatsen? Ik heb gekeken in dat settings menu maar zag zo snel niks, maar volgens mijn vrouw kijk ik doorgaans met mijn neus :p

Oh, en het FM account kun je delen, mijn zoon en ik zijn allebei ingelogd op mijn account. Meer dan 2 devices heb ik niet geprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
De enige plek waar ik die volgorde aan kan passen is op de telefoon zelf:

Ga naar Instellingen -> Algemeen -> CarPlay -> “kies je auto” -> Pas aan

Daar kun je apps verplaatsen qua volgorde, toevoegen of verwijderen uit het app-overzicht zeg maar in CarPlay. De Apple apps kun je niet verwijderen, alleen verplaatsen.

Ik heb voor de vakantie een proefabonnement op Flitsmeister genomen, gratis voor 30 dagen. Over het delen van een account zegt FM niet veel, alleen dat het nu nog niet kan. Maar da’s vast hun commerciële insteek. Ik heb wat resultaten gevonden van mensen die een privé en zakelijke telefoon hebben en daarmee hetzelfde account kunnen gebruiken. M’n partner gebruikt hetzelfde account als ik en in haar auto werkt FM ook (weer) via CarPlay. Op deze manier wil ik het nog wel overwegen als we beiden FM zo kunnen gebruiken.

Ik vind nog steeds dat de gesproken navigatie instructies van Google Maps of meldingen van FM erg zacht klinken t.o.v. Spotify of RadioNED+. In Google Maps en FM heb ik de meldingen op “hoog” volume staan maar het blijft zacht klinken t.o.v. muziek, met als gevolg dat ik tijdens gesproken aanwijzingen het volume verhoog, waarna de muziek (flink) luider klinkt. Ik ben er nog niet achter of dit bij fabrieks-CarPlay ook speelt of dat dit inherent is aan een aftermarket oplossing.
 
Oh top, daar was ik nog niet op gekomen uit mezelf....thanks!

Ik heb hetzelfde, volume moet erg omhoog om FM te verstaan en dan is het volume van de audio al snel veel te hard. Ik zal er een volgende keer als we met de buren op stap zijn in de nieuwe Corolla Cross eens op letten. Wat me zomaar bijstaat is het daar geen probleem en zijn de aanwijzingen duidelijk te verstaan en wordt de muziek gedempt. Waarschijnlijk aftermarket kwaaltje....
 
Ik heb lopen zoeken maar veel meer CarPlay gebruikers hebben die ervaring met volume van navigatie te laag t.o.v. muziek. Dit komt ook voor bij fabriekssystemen. Meestal kunnen die fabriekssystemen het volume per bron wel onthouden, dus FM, DAB+, navigatie, USB of Bluetooth. Maar bij CarPlay is dat vaak allemaal dezelfde bron, ook voor fabriekssystemen of after market oplossingen. Het meest voorkomende advies wat ik lees is dat je in de apps zelf een volume voorkeur moet aangeven, dat heb ik gedaan maar is amper te merken.

Een andere aanbeveling die ik zie is dat je bij de Bluetooth instellingen op je telefoon bij de verbinding met je auto (LEXUS in mijn geval) bij Apparaattype “Autostereo” moet kiezen, het resultaat heb ik nog niet gehoord want ik heb nog niet gereden daarmee.

Daarnaast schijn je in CarPlay in de auto bij de instellingen iets met volume te kunnen doen, dat heb ik nog niet gecontroleerd. En als laatste kun je Siri vragen om “navigatie volume harder te zetten”. Ook dat moet ik nog proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Gebruik jij Android of iOS? Zou daar nog verschil zitten?

In de settings van de Carplaybox kun je inderdaad volumes aanpassen. Ik rij straks naar Limburg, zal eens kijken of ik er onderweg wijzigingen in aan kan brengen die verschil maken, moet toch altijd wel een sanitaire stop maken.....;)
 
Ik heb een iPhone (partner ook).

Ik bedoel overigens niet de volume instellingen van de CarPlayBox zelf, maar van CarPlay, wanneer je telefoon al met de auto verbonden is.
 
Een andere aanbeveling die ik zie is dat je bij de Bluetooth instellingen op je telefoon bij de verbinding met je auto (LEXUS in mijn geval) bij Apparaattype “Autostereo” moet kiezen, het resultaat heb ik nog niet gehoord want ik heb nog niet gereden daarmee.
Terugkomend op wat ik eerder schreef: ik het het idee dat de instelling hierboven beschreven wel helpt. Het is beter geworden maar mag van mij nog altijd wat harder. Deze instelling doe ik dus op m’n telefoon.
Daarnaast schijn je in CarPlay in de auto bij de instellingen iets met volume te kunnen doen, dat heb ik nog niet gecontroleerd. En als laatste kun je Siri vragen om “navigatie volume harder te zetten”. Ook dat moet ik nog proberen.
De opties die ik hierboven beschreven heb kan ik niet vinden of toepassen. Wanneer de telefoon verbonden is met CarPlay en ik in CarPlay (dus niet in de CarPlayBox) zoek in Apple’s Instellingen in CarPlay via de auto, dan kan ik niets aanpassen qua volume. Ook als ik Siri vraag om navigatie volume aan te passen of het volume van Google Maps, geeft Siri een antwoord als “dat kun je met je autoradio doen”.
 
Die autostereo aanvinken heeft inderdaad wel wat geholpen, de rest kon ik ook niks mee.
Ik heb verder niks kunnen doen gisteren, ik had mijn broertje mee en daar gooi je een kwartje in en er komt 5 euro uit.....:rolleyes: