Rusteloos rijgedrag CT 200h

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Ik ben net in het bezit van de ct200h en ben van mening dat de auto veel te hard is afgeveerd. Elke oneffenheid in de weg wordt doorgegeven en daardoor vertoont de auto een rusteloos gedrag. Mijn auto heeft 17 inch wielen.
De ct is verder zeer koers stabiel en zeer stil, dat is dus positief.
Is er een oplossing voor dit probleem ???
Wat is de ervaring met 16 of 15 inch wielen ??
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
NA mijn ervaring is dat andere banden heel veel doet bij een onderstel zoals van lexus. De standaard banden die op een lexus worden gemonteerd zijn vaak van bridgestone/yokohama/soms dunlops. Behalve de dunlops, vind ik de andere banden gewoon heel erg hard.. dit neemt heel veel weg van het comfort die zeker bij grotere velgen goed merkbaar zijn. Tot zover zijn michelins wel 1 van de comfortabelste, dus mochten er CT rijders zijn die dit in de praktijk willen proberen.. :)
 

jhrauw

Nieuw hier
20 jul 2011
14
1
0
In augustus krijg ik mijn CT200h met 16" velgen.
Als er geen Dunlops opliggen worden er Michelin?s gemonteerd, vanwege mijn angst voor het bandenlawaai.
Welk type Michelinbanden zouden jullie adviseren?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Waarscijnlijk zullen ze dan Michelin Primacy HP monteren.. maar mag jij kiezen wat voor banden erondergaan dan?
 

jhrauw

Nieuw hier
20 jul 2011
14
1
0
Beste Alan,
Bedank voor je reactie,
Ja, ik mag kiezen wat voor type banden maar moet wel het verschil bijbetalen.
De montage is overigens wel gratis.
Op welke grond denk je dat ze zouden kiezen voor Michelin Primacy HP?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Na goed als je in de 16inch maat graag een michelin band wilt, dan zouden ze vaak eerder een allseason band nemen, dus dan kom je gauw op die primacy.. maar persoonlijk zou ik je aanraden om een Michelin PS3 te nemen, deze is ook in jouw maat beschikbaar :)

De ps3 zijn via het internet te koop voor 105 euro per band.. De andere banden zitten op rond 80 euro, dus als je 100 euro bij mag betalen voor michelin ps3, dan zou ik het zeker doen.

Waarom deze band?

Ze presteren vrij goed en zijn zeer comfortabel, dit is wat ik zou doen als ik voor de ct een band zou moeten kiezen.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Banden Bridgestone E33, velg 16 " en sportdempers.
Geluidloos, stevig maar rustige vering, zeer stabiel bochtengedrag.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
tri zei:
Banden Bridgestone E33, velg 16 " en sportdempers.
Geluidloos, stevig maar rustige vering, zeer stabiel bochtengedrag.

Het zijn nette all seasons, maar het zijn geen comfort banden :)

Wacht maar tot ze wat meer versleten zijn, dan ga je merken dat je een stuk meer geluid hoort.
 

germenso

Nieuw hier
24 nov 2011
1
0
0
Onder rusteloos rijgedrag begrijp ik iets anders dan strak afgeveerd.
Het laatste is een kwestie van smaak lijkt me, strak of "wollig". Het eerste is een negatief kenmerk. Het lijkt me namelijk sterk dat je een auto prefereert die een rusteloos rijgedrag laat zien boven die met een rustig rijgedrag.
Wat mij betreft is strak best OK, maar dat rusteloze herken ik en daarin ben ik teleurgesteld. Met name op de snelweg houdt het in dat je iedere meter van de weg aan het sturen bent. Even afdwalen met je blik of iets met de audio of zo foezelen en je zit al weer een eind uit koers.
De vorige auto was een Audi A4 en die ging op rails. Stuur vast houden, niet meer bewegen en dan gaat het kilometerslang rechtdoor. Ook het trouwe tweede hok de Xsara van negen jaar oud is praktisch niet uit koers te krijgen. Echt een tegenvaller dat de Lexus dat niet doet.
Ik vraag me af of er softwarematig geen modificatie aangebracht kan worden in de invloed van de stuurbekrachtiging bij hogere snelheden. Dat is namelijk het probleem denk ik. Met 120 (of 130) stuurt hij nog net zo vederlicht als met 30 en dat is dus het probleem. Iedere kleine stuurbeweging wordt vertaald in wielactie en met hogere snelheid betekent dat dus een flinke koersverandering. Bij andere auto's is de bekrachtiging adaptief en dat zijn dus de auto's met een rustig rijgedrag.

Herkent iemand dit beeld en zou de voorgestelde oplossing ook werkelijk een oplossing zijn?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Of wel hebben jullie in Nederland andere afstellingen of banden.
Voor mij stuurt hij direkt en precies en in vgl met de Mini is hij vrij confortabel.
En ik herhaal banden maken een enorm verschil, de Dunlop SP 9000 (spijtig uit produktie) maakten van mijn IS een confort auto.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De ct heeft ook een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar banden maken indrdaad heel veel uit. Uitgaande dat de uitlijning gewoon in orde is van je auto.

Je zou een andre ct kunnen proberen?
 

jhrauw

Nieuw hier
20 jul 2011
14
1
0
Wat een probleem, ook met 16" wielen.
Met zorg zomerbanden uitgezocht en met Michelin 205-55 16" geleverd.
Komt helemaal overeen met jouw ervaring ook met zomerbanden. Nu al na 1000km de tweede set winterbanden besteld, dit worden nu Continental's TS830 i.p.v. Michelin Alpin A4 maar eigenlijk verwacht ik hier ook weinig van. Wat banden en vering betreft is de CT erg tegengevallen vooral als je uit een Renault Grand Scenic komt. Heeft iemand ervaring met winterbanden? Net of de wielen niet rond zijn en er een slag in zit, balanceren helpt echt niet.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het is eigenlijk ook niet te vergelijken, de Renault Gran Scenic is een Grote Fam Reiswagen.. die zeker heel erg comfortabel geveerd is..

Ik heb ook diverse banden gebruikt, maar dan op de IS.. maar mijn ervaring is dat het niet aan de auto ligt, maar aan de banden.. op een gegeven moment had ik ook hoogte slag met banden en banden die wel rond zijn, maar toch trillen, terwijl ze wel goed zijn uitgebalanceerd. Ik heb dit met yokohama avs db/bridgestones re040/dunlop sp9000 en dunlop wintersport 3d gehad...

De michelin ps3 zijn de eerste banden die bij mij van begin tot eind trillingsvrij hebben gelopen... ik hoop dat ook met mijn huidige pilotsport pa3 te kunnen, maar die antwoord ben ik je nog schuldig..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De michelin ps3 zijn de eerste banden die bij mij van begin tot eind trillingsvrij hebben gelopen... ik hoop dat ook met mijn huidige pilotsport pa3 te kunnen, maar die antwoord ben ik je nog schuldig..

Dan hoor ik graag je verdere ervaringen in tijd. Heb soortgelijke problematiek destijds ook ondervonden en verdacht initieel ophanging/kromme velg, balans, uitlijning, bandenspanning, etc. Na swap naar achteren, trilde stoel en gehele auto...

Geen velg- of balanceer manco overigens, maar uiteindelijk (vrij nieuwe) Goodyear Excellence vervangen door Pirelli Cinturato P7 en probleem was direct verdwenen, waarbij tevens het comfort met 50 % toenam... Betreft overigens 16" velgen.

Daar wordt je dus niet echt vrolijk van... ;)
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Een nieuwe forumbezoeker erbij. Ik moet zeggen dat ik een beetje verontrust werd door dit draadje... rusteloos rijgedrag. Voor kilometervreters is de hybride aandrijflijn van de CT immers ideaal, maar een onrustig onderstel zou de boel toch wel verzieken.

Ben 3 weken geleden gaan proefrijden op een F-Sport model en inderdaad, de eerste ervaring was hyperpositief. Quality feel, uitrusting, looks,... Ik denk dat ik 8 verschillende wagens ben gaan proefrijden, en de CT is de enige wagen waar het meteen klikte. Echter, na een aantal kilometer wordt je bewust dat de wagen ultra strak rijdt, niet alleen stug, maar zelfs zeer stug, op het botserige na. Ook bandengeluid prominent aanwezig. Die ervaring, samen met dit draadje deden me bijna de das om. Als ik dit hier allemaal hoor, foutief onderstel, uitlijnen, moeten de correcte bandenkeuze maken, moeten continu bijsturen op de snelweg,... Dat leek me niet zo best.

Heb de CT dan toch nog een kans gegeven. Ben gisteren gaan proefrijden met een - laten we zeggen - gewone CT op 16-inchers, en het verschil is onwaarschijnlijk groot. Deze CT lag zelfs comfortabel op de weg. Lekker strak, met de nadruk op lekker. Maar ook voldoende afgeveerd. Communiceert goed wat er onder je gebeurt, maar helemaal niet storend, integendeel, gewoon zalig. Bovendien ook v??l stiller. Ook een stuk snelweg afgereden, goed doorgereden, handen van het stuur, stabiel op en top. Had ook passagier mee achterin, en geen klachten gehoord, wel integendeel.

Meteen de bestelbon getekend.

Heb in de afgelopen 20 jaar behoorlijk wat kilometers bij mekaar gereden, in een even behoorlijk aantal automerken. De Lexus is slechts de tweede auto die ik zelf aankoop, de betrokkenheid is dus iets groter. De CT is stevig geprijsd, maar lijkt me elke Yen waard. Een haast perfecte wagen met een perfect onderstel.

Tip voor het Lexus-net: laat uw klanten proefrijden op de 16inchen. Het zijn niet allemaal beemers die overkomen naar Lexus...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
allcazar zei:
Hallo,

Een nieuwe forumbezoeker erbij. Ik moet zeggen dat ik een beetje verontrust werd door dit draadje... rusteloos rijgedrag. Voor kilometervreters is de hybride aandrijflijn van de CT immers ideaal, maar een onrustig onderstel zou de boel toch wel verzieken.

Ben 3 weken geleden gaan proefrijden op een F-Sport model en inderdaad, de eerste ervaring was hyperpositief. Quality feel, uitrusting, looks,... Ik denk dat ik 8 verschillende wagens ben gaan proefrijden, en de CT is de enige wagen waar het meteen klikte. Echter, na een aantal kilometer wordt je bewust dat de wagen ultra strak rijdt, niet alleen stug, maar zelfs zeer stug, op het botserige na. Ook bandengeluid prominent aanwezig. Die ervaring, samen met dit draadje deden me bijna de das om. Als ik dit hier allemaal hoor, foutief onderstel, uitlijnen, moeten de correcte bandenkeuze maken, moeten continu bijsturen op de snelweg,... Dat leek me niet zo best.

Heb de CT dan toch nog een kans gegeven. Ben gisteren gaan proefrijden met een - laten we zeggen - gewone CT op 16-inchers, en het verschil is onwaarschijnlijk groot. Deze CT lag zelfs comfortabel op de weg. Lekker strak, met de nadruk op lekker. Maar ook voldoende afgeveerd. Communiceert goed wat er onder je gebeurt, maar helemaal niet storend, integendeel, gewoon zalig. Bovendien ook v??l stiller. Ook een stuk snelweg afgereden, goed doorgereden, handen van het stuur, stabiel op en top. Had ook passagier mee achterin, en geen klachten gehoord, wel integendeel.

Meteen de bestelbon getekend.

Heb in de afgelopen 20 jaar behoorlijk wat kilometers bij mekaar gereden, in een even behoorlijk aantal automerken. De Lexus is slechts de tweede auto die ik zelf aankoop, de betrokkenheid is dus iets groter. De CT is stevig geprijsd, maar lijkt me elke Yen waard. Een haast perfecte wagen met een perfect onderstel.

Tip voor het Lexus-net: laat uw klanten proefrijden op de 16inchen. Het zijn niet allemaal beemers die overkomen naar Lexus...

Je praat wel over een Fsport versie, degene die deze uitvoering kiest weet wat hij kiest, dus als je het vergelijkt met wat andere sportieve modellen van andere merken, dan zal deze zeker niet veel stugger zijn.

Als je klanten altijd laat proefrijden op 16inch, dan sla je bij bepaalde doelgroepen ook weer de plank mis.

Ik vind dat je als klant eerst moet weten wat je zoekt, zodat je ook weet welke uitvoering dan bij je past en zodoende de dealer ook weet welke uitvoering het beste bij een proefrit past.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
En wat is je referentie?

Wat voor de ene hard is, is voor de andere zacht.........


Ter vergelijk: iemand reed met mij mee, standje allerzachtst. Hij zeuren dat zijn nieren naar de filistijnen gingen, ik zeeziek wegens de deinende wagen.......
Voor iedere optie is een koper, een publiek!
De dealer moet gewoon de vraag stellen wat de koper wil en beide types moeten kunnen aanbieden als demo.