Rusteloos rijgedrag CT 200h

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Ik ben net in het bezit van de ct200h en ben van mening dat de auto veel te hard is afgeveerd. Elke oneffenheid in de weg wordt doorgegeven en daardoor vertoont de auto een rusteloos gedrag. Mijn auto heeft 17 inch wielen.
De ct is verder zeer koers stabiel en zeer stil, dat is dus positief.
Is er een oplossing voor dit probleem ???
Wat is de ervaring met 16 of 15 inch wielen ??
 
De referentie is met name comfort en een sportief tintje, iets waar Lexus om bekend staat.

Neem de LS, GS of IS series, die met een enigszins sportief karakter gepositioneerd werden (something wicked this way comes), maar in vergelijk met de concurrent (BMW) nooit te direct gestuurd of te hard afgeveerd.

In die zin zal de CT qua wegligging, vering en stuurgedrag (zeker de sportversie) voor velen een behoorlijke verrassing zijn, uitgaande van bovenstaand.

Ik kan mij dus wel iets voorstellen bij het relaas van TS. ;)
 
Een referentie is niet waar Lexus om bekent staat, of wat men pretendeert, maar wat de gebruiker ervaren heeft tov zijn CT nu ;)
 
germenso zei:
Onder rusteloos rijgedrag begrijp ik iets anders dan strak afgeveerd.
Het laatste is een kwestie van smaak lijkt me, strak of "wollig". Het eerste is een negatief kenmerk. Het lijkt me namelijk sterk dat je een auto prefereert die een rusteloos rijgedrag laat zien boven die met een rustig rijgedrag.
Wat mij betreft is strak best OK, maar dat rusteloze herken ik en daarin ben ik teleurgesteld. Met name op de snelweg houdt het in dat je iedere meter van de weg aan het sturen bent. Even afdwalen met je blik of iets met de audio of zo foezelen en je zit al weer een eind uit koers.
De vorige auto was een Audi A4 en die ging op rails. Stuur vast houden, niet meer bewegen en dan gaat het kilometerslang rechtdoor. Ook het trouwe tweede hok de Xsara van negen jaar oud is praktisch niet uit koers te krijgen. Echt een tegenvaller dat de Lexus dat niet doet.
Ik vraag me af of er softwarematig geen modificatie aangebracht kan worden in de invloed van de stuurbekrachtiging bij hogere snelheden. Dat is namelijk het probleem denk ik. Met 120 (of 130) stuurt hij nog net zo vederlicht als met 30 en dat is dus het probleem. Iedere kleine stuurbeweging wordt vertaald in wielactie en met hogere snelheid betekent dat dus een flinke koersverandering. Bij andere auto's is de bekrachtiging adaptief en dat zijn dus de auto's met een rustig rijgedrag.

Herkent iemand dit beeld en zou de voorgestelde oplossing ook werkelijk een oplossing zijn?


Ik rij nu 7000 km in mijn CT LL van 2013
Veel bevalt me prima, alleen de verwarming niet (maar dat wordt opgelost bij de eerste beurt) omdat die op 24 gr moet worden ingesteld om het 21 graden te krijgen en dat het na een uur gewoon weer koud wordt. Was bekend probleem wat eenvoudig moet zijn op te lossen.

Maar met dat blijven sturen op de snelweg heb ik ook problemen. Dat stugge valt me wel mee, ik kom uit een Leon FR. Maar je blijft sturen, de Leon reed gewoon rechtdoor. Het licht niet aan de uitlijning want hij wil alle kanten op. Daarnaast vind ik de auto ook ouderwets zijwindgevoelig, maar dat kan met het vorige punt te maken hebben.

Voor de rest natuurlijk een prima auto, maar wel mijn eerste en laatste als mijn probleem standaard lijkt te zijn en dus niet exemplarisch aan die van mij ligt.
 
Het licht niet aan de uitlijning want hij wil alle kanten op.
Kun je dat iets toelichten? Dat lijkt mij juist wel een kwestie van uitlijning (als de auto alle kanten op wil). Er loopt op het forum een draadje over uitlijnspecialisten, daar is wellicht winst te halen.

Voorzover ik kan zien (en binnen dit draadje) lijkt rechtuitstabiliteit prima en niet een standaard gegeven. Vering kan stevig zijn, dat lijkt wel een gegeven.
 
Ik bedoel dat je op de snelweg de hele tijd kleine stuurcorrecties moet geven. Zou het aan de uitlijning liggen zou hij ??n kant op willen, maar dat is niet het geval. Het kan ook zijn dat ik het te goed gewend ben. Een collega die ook ct rijdt was het met me eens. Maar ik zal de uitlijning ook laten controleren.
Nogmaals, voor de rest een prima auto, maar als je 50.000 km per jaar op de snelweg rijdt is het irritant. Mocht die rechtuit-stabiliteit in orde zijn dan is het een prima auto.
Ik zou wel eens willen weten of de vorige klager over dit punt van het probleem is verlost
 
Zou het aan de uitlijning liggen zou hij ??n kant op willen,
Niet perse, wat je beschrijft lijkt meer op een afwijking in 'sporing'. Ter voorbeeld, bij teveel uitspoor stuur je makkelijker de bocht in, maar is/kan de auto op rechte stukken instabiel zijn. E.e.a. aan correctie is ook afhankelijk van voor- of achterwiel aangedreven auto's, in jouw geval voorwielaandrijving.

Mocht het bovenstaand zijn, dan kan de betere uitlijn-specialist dit eenvoudig verifi?ren/corrigeren.
 
De snelwegen in Nederland zijn in een belabberde staat op dit moment. Het lijkt Belgi? wel van 10 jaar terug. Maar goed, ik merk op mijn IS dat een bredere velg meer zijn richting vasthoudt (in de winter voor 225 met 8.5j en zomers voor 225 met 8.0j). Maar goed, dat is wel een achterwiel aangedreven auto. Op de CT LL van mijn ouders merk ik ook dat ik meer zit te sturen.

Als je uit de Leon FR komt, ben je hoogst waarschijnlijk rijden met bredere banden en velgen gewent. Dus daarmee is de auto ook spoorvaster.
 
ReneMa zei:
Maar je blijft sturen, de Leon reed gewoon rechtdoor.

Ik heb het volgens mij al eens eerder op dit forum geschreven, maar ik heb juist de ervaring dat mijn CT (LL, 17", bj eind 2011) heel koersvast is. Het is heerlijk om b.v. van Oostenrijk terug naar huis te rijden. Lekker ontspannen bij snelheden tot zo'n 160 km/u, minimaal bijsturen, de wagen weet gewoon waar hij heen moet.
Niet alleen in dit opzicht beter dan mijn vorige auto, een 318d. Die was veel meer "zoekende".
Ik heb geen idee waar de verschillen met jouw auto in zouden kunnen zitten. De afstelling (uitlijning, sporing) moet natuurlijk wel in orde zijn. Ik heb in het verleden juist op deze punten helaas wat mindere ervaringen met de offici?le dealers gehad. Zo heb ik bij een bepaalde auto tot 2x toe schuin afgesleten banden gehad, terwijl de dealer beweerde dat alles goed was afgesteld. Een plaatselijke bandenspecialist heeft mij hierin beter kunnen helpen, en heeft dit gecorrigeerd.
Wat de banden betreft. Ik rijd 's zomers op de meegeleverde Yokohama DB banden, heel stil op mooi effen wegdek, maar juist rumoerig en echt oncomfortabel op oneffen wegdek i.c.m. hogere snelheden (b.v. Belgische autosnelweg). Als ze vervangen moeten worden zal ik om die reden zeker een andere band kiezen. Niet bij de dealer, maar bij mijn bandenspecialist, die in dit opzicht totaal onafhankelijk adviseert. 's Winters rij ik nu al 2 seizoenen op Michelin Primacy Alpin, en die bevallen erg goed, zowel qua wegligging, grip/tractie als comfort.
 
Mannen, hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ben toch wel gerust gesteld. Bij de eerste beurt laat ik dit controleren. Mocht dit dan in orde zijn dan ben ik zeer tevreden over de Lexus.
Ik laat jullie nog wel horen of dit de oplossing is, maar dat kan wel nog even duren. Het is niet zo erg dat ik meteen volgende week daarvoor naar de garage ga, maar het moet wel goed komen. Het is immers toch een auto van 42.000 euri mijn duurste daily tot nu toe.
 
Ook 17" en zou het niet onrustig willen noemen maar goede feetback. Vering is erg comfortabel, maar laat je weten wat er gebeurd. Vind dit een van de sterkste kanten van de CT
 
ReneMa zei:
Ik bedoel dat je op de snelweg de hele tijd kleine stuurcorrecties moet geven. Zou het aan de uitlijning liggen zou hij ??n kant op willen, maar dat is niet het geval. Het kan ook zijn dat ik het te goed gewend ben. Een collega die ook ct rijdt was het met me eens. Maar ik zal de uitlijning ook laten controleren.
Nogmaals, voor de rest een prima auto, maar als je 50.000 km per jaar op de snelweg rijdt is het irritant. Mocht die rechtuit-stabiliteit in orde zijn dan is het een prima auto.
Ik zou wel eens willen weten of de vorige klager over dit punt van het probleem is verlost

Ik heb dezelfde, vervelende, ervaring.
Uitlijning leerde dat de "fabrieksinstelling" niet geheel juist was. Dit leverde al een lichte verbetering op.
Maar een veel grotere verbetering was toen de voorwielen met de achterwielen waren gewisseld (op mijn advies).
De rechtuit-stabiliteit is nog geen top maar de verbetering is wel aanzienlijk.

In ??n van mijn eerste auto's (heel lang geleden) kreeg men het trekken naar ??n kant er niet uit.
Een oude ervaren monteur heeft toen uiteindelijk de banden op de velgen gedraaid en dus er ook weer "juist" opgelegd. Het probleem van het trekken was toen voor de 100% verdwenen.
Misschien is dit voorgaande een waardevolle tip want in mijn vorige auto (Jaguar) had ik ook een probleem met het trekken naar ??n kant. Het bleek dat de (nieuwe) banden niet goed op de velg zaten en trilden.
Toen dat hersteld was (de band dient heel hard te worden opgepompt), was ook het probleem opgelost.

Conclusie: uitlijnen ja, maar het opleggen van de banden dient ook juist te geschieden. Bovendien kan het wisselen van voor naar achter en v.v. ook bijdragen. Niet iedere band is op zich perfect.
 
Een tip voor sommige die 16 inch wielen niet comfortabel genoeg vinden. Ik ben onlangs van 15 inch naar 16 inch wielen gegaan. Nu ik de 16 inch wielen als referentiepunt hebt, vind ik dat de 15 inch als een soort limousine rijdt vergeleken met de 16 inch wielen. Al het sportieve is er wel vanaf met zo'n dikke band maar het rijdt wel veel rustiger (en indirect). Ik kan mij voorstellen dat als je comfort prefereert boven sportief rijgedrag, dat 15 inch wielen wel een uitkomst kunnen zijn (mocht je die nog niet hebben). 17 inch moet dan nog harder zijn lijkt mij..
 
Ik heb nu de 16 inch winterbanden en merk weinig t.o.v. de 17 inch zomerbanden. Ik vind hem juist comfortabel zowel met 16 als 17 inch. Maar ja ik kom uit een stuiterbak Alfa MiTo met 17 inch. Dat is zeker met 2 personen niet comfortabel, vooral drempels is horror (afremmen en stapvoets) en regelmatig schaafgeluiden gehoord. Wel een heerlijke gooi en smijt auto, ligt als een blok op de weg maar ook de Lexus ligt prima op de weg. wil absoluut niet terug naar de Alfa!
 
Een tip voor sommige die 16 inch wielen niet comfortabel genoeg vinden. Ik ben onlangs van 15 inch naar 16 inch wielen gegaan. Nu ik de 16 inch wielen als referentiepunt hebt, vind ik dat de 15 inch als een soort limousine rijdt vergeleken met de 16 inch wielen. Al het sportieve is er wel vanaf met zo'n dikke band maar het rijdt wel veel rustiger (en indirect). Ik kan mij voorstellen dat als je comfort prefereert boven sportief rijgedrag, dat 15 inch wielen wel een uitkomst kunnen zijn (mocht je die nog niet hebben). 17 inch moet dan nog harder zijn lijkt mij..

Laat maar zitten. De 16 inch wielen/banden gedeflate naar 2.4 bar en hij rijdt nu even zo comfortabel (al danwel niet beter dan de 15 inch). Met de 15 inch is het idd een beetje wiebel auto..