update
het moest er een keer van komen , HET zwakke punt van de SC/LS 400 is de plaatst van de stuurbekrachtigings pomp boven de dynamo en deze pompen lekken ...altijd
net als de mijne die al jaren een beetje lekt en dan valt er een druppel ATF op de dynamo en dat jaren achter elkaar zorgt dat de dynamo op een dag BOEM zegt en met een grote rookwolk de geest geeft
de vraag is niet of ie gaat maar wanneer
maar geen probleem , wel jammer zo vlak voor de vakantie omdat ik met de SC naar Schotland wilde gaan , ik had nog wat tijd om het te repareren
dynamo uit Duitsland en met 2 dagen binnen
de pomp zou ik zelf reviseren ....ja zou want het revisie setje wat de volgende dag binnen zou komen kwam dus niet en de volgende dag ook niet en een week erna ook niet !
problemen in het centraal magazijn in Belgi? werd mij verteld
ondertussen de dynamo vervangen
de dynamo zit onderaan de V8 en slecht bij te komen maar ik moest toch de pomp die er boven zit verwijderen dus had ik wat ruimte
de nieuwe dynamo weer op zijn plek
het werd kort dag i.v.m vakantie en wilde graag met de Lexus over de bergwegen en typische countryroads rijden ipv de gezinsauto die ik dus nog achter de hand had mocht het niet lukken
ik had de pomp al helemaal schoon gemaakt en gelukkig nog niet gedemonteerd en besloot om deze terug te zetten , de lekkage was al zeer gering en voor de zekerheid een schild gemaakt over de dynamo voor als er e.v.t een druppel olie op zou vallen , dit heb ik gedaan na advies van leden van ClubLexus
Dus dynamo aangesloten , kabels weer gebeugeld pomp erin , resorvoir erin , hoge en lage druk slangen aangesloten, radiatorslang weer vast , multiriem weer gemonteerd alles na getorqued , ATF en koelvloeistof erin en starten maar , pompje maakt natuurlijk gierend geluid maar dat was snel weg , de boel ontlucht incl koelvloeistof en proefdraaien , alles bleef schoon , geen rook of rare dingen en tot nu toe nog geen druppel olie te zien op het schild wat mijn vermoeden waar maakt dat het gebeurd bij full lock en uit gewoonte draai ik mijn stuur zelden full lock
met zijn vieren en bagage heeft de SC zich prima gehouden ondanks het slechte wegennet van schotland , wel even laten uitlijnen na thuiskomst
bleek toch wel iets uit de lijn te zijn geraakt , maar ja mag ook wel met al die kuilen en gaten en onverharde wegen daar
dankzij de harde wangen van de 30 serie bridgestones geen schade op de velgen
al met al een prima reisauto en de bergversnellingen waren onmisbaar met de 18%/20% hellingen