Vandaag mijn stuurbkrachtigings pomp revisie afgerond
zo een anderhalf jaar geleden is mijn dynamo in rook opgegaan omdat hij was aangevreten door de ATF van de stuurbekrachtingspomp die er boven draait , had toen de pomp voor onze vakantie naar schotland willen reviseren maar de levering van het revisie setje liep uit en heb toen een nood voorziening gemaakt die tot vandaag nog steeds stand houd en nog wel jaren denk ik
door van blik een schilt over de dynamo te maken zodat de lekkende olie langs de dynamo wordt afgevoerd , deze lekkage is echter minimaal , maar toch ...een olie vlek op de motor schutplaat is geen gezicht natuurlijk , we praten hier over een halve liter ATF per jaar hoog uit
via een mede rijder werd ik er op attent gemaakt dat er een SC400/Soarer pomp te koop was en die heb ik besteld zodat ik deze kan reviseren , deze pompen lekken allemaal na verloop van tijd en om nu mijn eigen pomp uit de auto te slopen is een beetje veel werk en omdat het mijn daily is ook erg onhandig
De pomp wil ik vervangen als ik de distributie ga doen later dit jaar omdat dan alle delen die voor de motor hangen eraf moeten om bij de riem en waterpomp te kunnen komen
na grondig schoongemaakt te hebben heb ik de hoge druk plunje gedemonteerd en daarna de poelie as met het lager wat niet in het revisie setje zat maar toch besloten om deze te vervangen
de olie keer-ring onder het lager is de boos doener want als die lekt word de olie er via een klein gaatje afgevoerd om schade aan pomp te voorkomen
de pomp is nu geheel gedemonteerd en alle delen worden nogmaals goed gereinigd en weer ingevet met ATF (autotransmissiefluid)
alle O ringen worden vervangen alsmede de keer ring van de as
hier de pomp zelf , door centrifugaal krachten worden de losse plaatjes naar buiten geslingerd en omdat er over druk die naar het stuurhuis gaan
deze vertoonde geen sporen van slijtage en deze schoongemaakt alle plaatjes gecontroleerd en ingevet met ATF
achterkant van de pomp aan het monteren , nieuwe O ring op de "deksel" en 2 O ringen op de rotorhuis alles natuurlijk goed vet van de AFT
pomp geassembleerd en met alle torque specs vastgedraaid , de beugel van de resorvoir slang zwart gespoten en de poulie een fris laagje zwart gegeven , dopjes in de in en uitgang gedaan
en de pomp gevuld met ATF en even met de boormachine proefgedraaid , tip , draai de boormachine niet te snel want de olie spuit er met hoge druk uit daar kwam ik iets te laat achter en weet niet of het nog uit mijn jas gaat
al met al een leuk klusje voor de winter en erg goed te doen , vooral als de pomp zo slecht verkrijgbaar is als de onze
maar ja dat is het leuke van een zeldzaam model als de onze