Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 45

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Ik ga nog op zoek naar een setje gereviseerde, en vervolgens deze als back-up, maar hopelijk maken deze mij weer mobiel.
Ik zal inderdaad wat meer aandacht aan de pennen besteden; twee jaar geleden nog de pennen vervangen.
Bij de kit (ebay) zat een zakje vet/smering (waarschijnlijk synthetisch). Nu lees ik verschillende opinies als smeermiddel voor deze pinnen; synthetisch vet, kopervet, ceramisch vet, etc.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Je kunt dat vet ook bij Toyota halen, die smeert best goed, ik heb zelf een pot ceramisch vet bij de brezan gehaald, vorig jaar de pennen mee ingesmeerd (heel dun laagje is al genoeg) en tot nu toe niks aan de hand. Die pot is best groot, dus als je een keer in de buurt bent mag je wat meekrijgen want voorlopig zal het niet opraken...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bij de kit (ebay) zat een zakje vet/smering (waarschijnlijk synthetisch). Nu lees ik verschillende opinies als smeermiddel voor deze pinnen; synthetisch vet, kopervet, ceramisch vet, etc.
Voor de pennen iig geen kopervet gebruiken, tast het rubber aan (zwelt op enzo), met name de rubber (anti-rammel) ring om uiteinde slide-pin. En wat mlcoolj zegt, met mate insmeren. De cilinder zelf kun je ook gelijk meenemen.

Btw, in de openingen, waarin de slide-pins bewegen, ook goed schoonmaken!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Je kunt dat vet ook bij Toyota halen, die smeert best goed, ik heb zelf een pot ceramisch vet bij de brezan gehaald, vorig jaar de pennen mee ingesmeerd (heel dun laagje is al genoeg) en tot nu toe niks aan de hand. Die pot is best groot, dus als je een keer in de buurt bent mag je wat meekrijgen want voorlopig zal het niet opraken...


Ik heb zo'n zelfde pot ceramisch vet dan. Goed om te weten, smeer ik het voortaan daar mee in. Klauwen binnen, hopelijk vandaag er nog onder en de boel ontluchten.

De klauwenset die er onderuit komt ga ik proberen te reviseren. Hopelijk is daar nog wat van te maken.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
De andere remklauwen er nu onder en alles draait weer prima. Gevoel van thuiskomen in de Lexus na een paar dagen touren in de leenauto (Renault Laguna). Omwille van de tijd en niet het meest ideale gereedschap nu enkel de remmen ontlucht ipv een volledige flush. Dit wordt binnenkort nog gedaan bij een garage. Gezien het slaan van het stuur heeft geduid op hoge temperaturen van de remmen, verwacht ik dat de remvloeistof wel heeft gekookt. Daarnaast zit de oorspronkelijke remvloeistof er al een flinke tijd in.

Dank weer voor alle hulp en tips!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Dat ben ik nu ook van plan. Binnenkort een Vacuum-systeem halen om in m'n eentje een flush te kunnen doen.
Na de kruislinkse wissel van de banden merk ik dat de auto redelijk naar rechts trekt. Naar m'n gevoel lopen de remmen nu niet meer aan, dus ik vermoed dat door krachten op ophanging o.a. de uitlijning niet helemaal meer spoort. Ook mis ik vermoedelijk een loodje op een van de wielen. Binnenkort even langs de bandenboer voor een de banden balanceren uit uitlijnen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Ik heb dit op het oog: http://www.amazon.de/Vakuumtester-B...d=1458640781&sr=8-1&keywords=bremsenentlüfter

De Eezibleed oplossing hoor je verschillende verhalen over. Gezien er geen passende deksel voor Toyota beschikbaar is, zul je met een adapter aan de slag gaan die maar beperkte druk vanuit bijv. een reserve wiel aan kan. Met een vacuum-systeem zoals hierboven heb je de druk nog zelf een beetje in de hand. Het blijft Chinese makelij, dus nog maar even aankijken of het werkt. De prijs is het proberen waard.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Eergister langs een (amateur) garage geweest om het hele systeem te flushen. Dan ging niet helemaal lekker. Sowieso is nu wel de oude remvloeistof uit het achterste deel van de leidingen (hoewel maar een klein half litertje oude vloeistof er uit is gekomen), maar volgens de monteur zit de ABS-unit nog vol met lucht wat we er niet uit kregen. Omwille van de tijd niet geprobeerd, het systeem te ontluchten wanneer de motor draait en de ABS unit/pomp ook geactiveerd is. Ook waren er enige twijfels bij het vacuum systeem wat onvoldoende druk kon opbouwen. Gezien ik de banden opnieuw wil balanceren (ik vermoed dat ik stukjes lood ben kwijt geraakt over de tijd/tijdens het trillen), uitlijnen, vraag ik ook maar om het remsysteem te ontluchten en voor de zekerheid 2 liter nieuwe remvloeistof er doorheen te trekken.