Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 45

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dag Bas,

Wat een verhaal zeg.
Hopelijk een dezer dagen een oplossing voor je.
Waar komt het idee vandaan om huidige onderdelen te vervangen ?
Het is een beetje trial on error zo.
Taxatie is mooi, nog een paar jaar door rijden en je kunt hem inruilen voor een nieuwe Lexus šŸ˜œ

Dat komt omdat een gebrekkige wielgeleiding kan zorgen voor niet stabiele en trillendā€‹e wielen. De rubbers waren ook al ingescheurd. Het moest uitgesloten worden dat het daar in zou kunnen zitten.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Ik ben zeer benieuwd of de trillende remmen weg zullen blijven wanneer je nu weer nieuwe schijven hebt. Mooi om te horen dat de veertjes en de rubbertjes in ieder geval het probleem van het klapperen verholpen hebben.
Zoals we al besproken hebben zou het kunnen zijn dat door het ontbreken van de rubbertjes op de geleide pennen de remklauw scheef aan trekt bij het remmen en dat dan de schijf op de ene plaats harder aandrukt dan op de andere. Dat geeft dan ook de nodige extra warmte die niet goed afgevoerd kan worden en zou de schijf daardoor krom kunnen gaan. ( het is een theorie ) Maar hopelijk doordat nu alle ontbrekende onderdelen geplaatst zijn dat de nieuwe schijven nu trillings vrij blijven.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik ben nog wel meer benieuwd ;) Zaterdag montage en dan even afwachten totdat ze ingeremd zijn. Maar ik zie het gauw genoeg aan het slijtagepatroon.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
No Title

Nieuwe schijven met blokken erop. Schijven zijn al voorbehandeld met hittebestendinge grijze verf. Nu aanzien, of beter gezegd, aanvoelen hoe het gaat.
 

Bijlagen

  • photo4079.JPG
    photo4079.JPG
    346,1 KB · Weergaven: 45
  • photo4080.JPG
    photo4080.JPG
    336,9 KB · Weergaven: 52

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
1x raden :( Slijtagepatroon ziet er goed uit, maar toch trillen. Even dacht ik op hoge snelheid ok, maar net toch bij 110 trillen. Zou achter krom zijn? Klauwen niet goed? Weer de schijven (verhaal gehoord dat iemand vijf sets nodig had voor het goed was). Soms lijkt het in 1 streep te remmen en dan weer aan uit aan uit. Vreemd soort vibratie bij remmen, alsof je over hobbelige weg rijdt. Begin radeloos te worden. Binnenkort afspraak voor koelvloeistof vervangen. Dan achter maar eens laten opmeten. En wat nog meer?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Jeetje Bas wat een pech , snap heel goed dat je hier radeloos van word
Helaas kan ik je niet helpen met een oplossing
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Hey

Ik weet niet op welke manier je de nieuwe remmen hebt ingeremt maar ik heb hier een heel uitgebreid artikel gevonden hoe je remmen juist moet inremmen.
In grote lijnen staat er dat je een stuk of 10x hard moet remmen van 60mph (100kmh) tot bijna stil en dan weer accelereren en bijna tot stilstand komen totdat er een soort gekleurd laagje op je remschijf komt zodat er een gelijkmatig laagje achterblijft op je schijven.
Misschien is dit waarom jouw remmen steeds blijven trillen.
http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dankje, reeds opgevolgd. Alle artikelen hierover beschrijven dezelfde werkwijze. Eerst remblokken en remschijf rustig aan elkaar laten wennen, zodat het contactvlak maximaal is. Dan eerst van 80 tot 20 met meer dan gemiddelde druk en daarna 10 - 15x van 100 naar nog net rollend. Totdat ze bijna blauw worden zeg maar. Dat heb ik gedaan en je zag keurig een niet glimmende afzetting over de gehele schijf. Na een tijdje rustig remmen gaan de schijven wat meer glimmen.

Nieuwe theorie: het zijn de schijven achter met misschien een klauw die soms wat hangt. Dat verklaart waarom ik soms in een streep rem en soms met schokken. Of dat het getril aan de voorzijde verklaar, maar kan zijn dat het naar voren wordt doorgegeven. Heb namelijk niet het idee dat het pedaal trilt. En heftig slaan van stuur heb ik ook niet meer ervaren.

In ieder geval mag je binnenkort weer met de rooie aan de slag, want afspraak voor koelvloeistof en remmen achter staat. En voor zekerheid naaf achter ook maar eens bekijken. Wanneer vervang je de thermostaat? Gaat nog altijd stabiel en snel naar net onder de middenstand en blijft daar altijd, maar dan schijnt het nog zo te kunnen zijn dat deze open blijft staan en de temperatuurhuishouding niet optimaal is.
 

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
Ik heb al een aantal oplossingen aangedragen via dit forum, maar men vervalt steeds in dezelfde problemen/vragen. LEES nu eerst eens de aangedragen oplossingen, en kijk eens op buitenlandse fora.
Momenteel rij ik in een gs430, en het weggedrag was om te huilen. Door veel te lezen, en kaf van het koren te scheiden, heb ik , door middel van allerlei aanpassingen een messcherp sturende gs430.
Ik heb gewoon de standaard velgen, ophanging, etcetera.
Gebruik je dit forum als hangplek of lekker te kletsen prima! Wil men een oplossing voor technische tekortkomingen, dan wil ik best meedenken, stuur dan een pm.

:thumbsup:ā€‹
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste Elster,

Dat wordt zeker gewaardeerd en ik heb je comments gelezen en op gereageerd, maar daarna was het stil. Als je nog meer idee?n hebt, dan hoor ik dat graag. Ik heb nu niet direct het overzicht meer.
Als ik jou goed begrijp, verdenk jij mijn draagarmrubbers? Indien niet, wat adviseer je dan? Ik neem graag iets aan, maar wil liever nit mijn hele onderstel kan vernieuwen, is gewoon een kostenoverweging. Als de specialist zegt dat mijn draagarmrubbers nog in uitstekende staat zijn, dan ga ik die niet zomaar vervangen. Ik heb juist de delen die de wielgeleiding bij remmen het sterkst be?nvloeden vervangen. Behalve een iets strakker weggedrag, geen verschil. Nu zullen de draagarmrubbers heus wat versleten zijn, maar om ze nu maar te vervangen op basis van leeftijd gaat mij wat te ver. Maar nogmaals, idee?n zijn welkom!
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Diedraagarm (of reactiearm) rubbers zijn heel goed mogelijk!

Je kan site sponsor AS Motorsport eens benaderen, die weet er een boel van en daar zijn de rubbers aanzienlijk goedkoper dan complete nieuwe armen.
Bij mij was het eerst nauwelijks te zien, maar op de brug bij een ouderwetse goede monteur viel het op (heen en weer rijden op de brug :( )

Misschien is Elster wel bereid om te kijken?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dankje ook Vroem. Die reactiestang is al compleet vernieuwd. Ik wacht voor nu eerst onderzoek over twee weken af en ga dan weer verder indien probleem blijft.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
lacor

Ik denk toch dat het te maken heeft met het inremmen. Ik heb pas geleden mijn eigen remschijven voor afgedraait ( niet omdat ze krom waren ) maar omdat er een klein randje opzat en dacht dat daardoor mijn remmen piepte. Ook had ik tegelijkertijd achter nieuwe remblokken gemonteerd ( ook brembo )
In het begin was er niks aan de hand maar op den duur begonnen mijn remmen weer te piepen. Ik had al zoveel aan het piepen gedaan dat ik er nu wel klaar mee was en dacht laat maar lekker piepen. Tot sinds pas geleden mijn auto ook begon te schudden en te trillen met remmen. Nou viel het mij op dat er wat vlekken op mijn achter remschijven zaten ( hot spots ) en daarna las ik wat artikels over trillende remmen dat dat kan komen door onjuist inremmen. Nu heb ik vandaag eens geprobeerd mijn remmen flink in te remmen aangezien ik dat nog nooit gedaan had.

eerst een beetje warm geremt een paar keer. Daarna een stuk of 10 x flink hard geremt ( nog net geen abs ) van 100 naar 20kmh, dan gelijk weer optrekken naar 100 en herhalen. Na een paar keer begon het al best te stinken maar toch door gaan omdat dat normaal is. Na nog een aantal keer begonnen de remmen al wat te roken. en na de 10e keer rookten ze flink.
Daarna een lekker stukkie snelweg gepakt om de remmen weer goed te laten afkoelen.
Na het afkoelen terug gegaan en me remmschijven bekeken.
Er is nu goed te zien dat de remschijven voor grijs blauw van kleur zijn mooi egaal dit komt doordat er een laagje van de remblokken op de schijven is geremt. . Achter zijn ze ook wat grijs blauwig maar wel iets minder. De hotspots lijken ook minder geworden te zijn, maar nu komt het.
De remmen grijpen nu beter aan, het trillen is volledig weg en het mooiste van alles is dat de remmen zelfs niet meer piepen!!!
Echt ik heb nog nooit eerder remmen ingeremt altijd rustig gereden als ik nieuwe remmen had, maar ik weet nu zeker dat elke keer als ik nieuwe remblokken of schijven monteer dat ik deze eerst goed ga inremmen.

Waarom ik dit hier plaats is omdat ik zelf ook brembo remblokken heb gemonteerd aan de achterzijde, voorheen nooit trillen maar toen ik de nieuwe blokken had gemonteerd ging het ineens trillen na verloop van tijd. Het lijkt er dus op dat brembo blokken eerst echt goed ingeremt moeten worden.
Het trillen voelde alsof die steeds wel/niet grip had met remmen. Ook begon het een beetje in het stuur te trillen. Kan dus inderdaad van achter komen.