Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lacor
  • Startdatum Startdatum

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.009
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 101
Dank heren. Remmen zijn nog niet helemaal ingeremd, maar bite is al prima. Ook bij achteruit en vooruit rijden met remmen duidelijke de blokken die verschuiven, is natuurlijk hetzelfde verhaal. Ik denk echt, hoezo, waarom, wat is het verhaal en wat minder lieve woorden... Begin te denken dat ik de houder maar moet vervangen dan?
 
Bas, ik heb je al in het begin ergens aangeboden om je in contact te brengen met die toyota medewerker in new zeeland, er zijn zoveel mensen je voor geweest, inclusief ik, je krijgt dan wel TRD rubbers, laat maar weten (Ik verdien er zelf niks aan, probeer je alleen te helpen want vind de prijzen voor nieuwe armen gewoon absurd als je bedenkt dat het alleen om de rubbers gaat...)
 
hahah zou kunnen, wil best helpen man. Vind het gewoon jammer dat de prijzen zo hoog zijn. Als je echt via ebay wilt... hier hier of hele arm hier onder andere... succes! Dat is... als je die nr2. rubbers zoekt dan...
 
hahah zou kunnen, wil best helpen man. Vind het gewoon jammer dat de prijzen zo hoog zijn. Als je echt via ebay wilt... hier hier of hele arm hier onder andere... succes! Dat is... als je die nr2. rubbers zoekt dan...

Ik zie het ja ;) Tjow, thanks nogmaals. Dat zijn die rubbers ja. Die zijn hetzelfde voor Altezza, IS200 en IS300? Dan is dit de hele arm. Mooie bijpassende kleur :)
 
Bas, ik heb je al in het begin ergens aangeboden om je in contact te brengen met die toyota medewerker in new zeeland, er zijn zoveel mensen je voor geweest, inclusief ik, je krijgt dan wel TRD rubbers, laat maar weten (Ik verdien er zelf niks aan, probeer je alleen te helpen want vind de prijzen voor nieuwe armen gewoon absurd als je bedenkt dat het alleen om de rubbers gaat...)

Twijfel nog tussen rubbers, want wat als eruit persen niet lukt, of hele arm. Ervaring mee?
 
Ik heb ook alleen rubbers vervangen, is makkelijk te doen... Hele arm is nog makkelijker natuurlijk, oude eronder weg en nieuwe erop.. Wel opletten dat ze weer loctite op de bouten doen... En ja is200/300 en altezza gebruiken dezelfde rubbers...
 
Offerte binnen! Vrij hoge bezorgkosten, maar dan nog steeds goedkoper dan hier bestellen. Misschien die mee willen bestellen en zo de bezorgkosten kunnen delen?

[TABLE="border: 0, cellpadding: 0, cellspacing: 0"]
[TR]
[TD]Description[/TD]
[TD]Ship In[/TD]
[TD]Price[/TD]
[TD]Qty[/TD]
[TD]Sub-Total[/TD]
[TD]Weight[/TD]
[TD]Status[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]EUR[/TD]
[TD]EUR[/TD]
[TD]kgs[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 8"]From Japan warehouse[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TIE ROD END Toyota 4546059035[/TD]
[TD]Ship in 6 - 12 days[/TD]
[TD]27.52[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]27.52[/TD]
[TD]0.45[/TD]
[TD]Pending payment[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TIE ROD END Toyota 4547059035[/TD]
[TD]Ship in 6 - 12 days[/TD]
[TD]27.52[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]27.52[/TD]
[TD]0.45[/TD]
[TD]Pending payment[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]ARM, SUSPENSION Toyota 4867053010[/TD]
[TD]Ship in 6 - 12 days[/TD]
[TD]71.79[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]71.79[/TD]
[TD]2.34[/TD]
[TD]Pending payment[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]ARM, SUSPENSION Toyota 4866053010[/TD]
[TD]Ship in 6 - 12 days[/TD]
[TD]71.79[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]71.79[/TD]
[TD]2.40[/TD]
[TD]Pending payment[/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 4"]Delivery[/TD]
[TD]99.89[/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 4"]Total[/TD]
[TD]298.51[/TD]
[TD]5.64[/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
 
Vanmiddag contact gehad met Euromaster over vallen remblokken in de daarvoor bestemde houder. Men stelt voor of OEM remblokken (geen idee van merk, is dat TRW? of de houder vervangen. Volgens hen ligt het aan de houder. Zou kunnen, maar toch even hier neerzetten voor wat meer meningen. Ik twijfel, is beetje kip en ei verhaal. Met de vorige blokken had ik dit niet. En kan zo'n houder dan toch iets verbuigen of slijten? Ik heb wel altijd wat meer last gehad van schuivende blokken dan andere IS eigenaren op het forum. Maar eenmaal besteld en gemonteerd is geen weg terug. Kosten vallen opzich mee, Ebay doen ze 35 dollar. Mja, wat nu?
 
Al jaren gebruik ik TRW remblokken, nooit problemen mee gehad,
enkele weken geleden nog de blokken van mijn auto vervangen.
en blokken van TWR gebruikt
Misschien heb je een soort ' maandagochtend ' blokken getroffen
en zijn deze niet zo maat zuiver als zou moeten zijn
 
TRW = OEM? De eerste blokken die er maar heel even met de nieuwe schijven erop zaten maakten dit geluid niet, dus misschien maandagochtend ja. Op forum rijdt men rond met alles van EBC tot Protech tot TRW, niemand die dit heeft, dus mogelijk de blokken dan toch?
 
Misschien een idee maar de veertjes waar de blokken in zitten hebben aan een kant een veertje die het blok naar de andere kant duwt.
Deze moeten dus de blokken met de draairichting mee aanduwen tegen de andere kant. Zo heb je dus dat ze bij vooruit rijden altijd al tegen de houder aan zitten en dus geen geluid maken als je remt omdat het blok er dan al tegen aan zit.
Als je dan achteruit rijd en remt kan het een klein tikje geven omdat je dan het veertje als het ware indrukt met remmen.
Is lastig uit te leggen, maar als deze veertjes dus verkeerd zitten dus dat ze het remblokje tegen de draairichting tegen de houder aan drukken dan hoor je dus elke keer een tik als je vooruit rijd en remt.
Want dan schuift het remblokje in voorwaartse richting totdat het tegen de houder aan komt.

Ook las in hier ergens dat er geen rubber op de geleidelen zat ofzo. Er hoor op tenminste 1 pen een rubber te zitten. Weet eff niet zeker maar of 1 of op beide pennen hoort een rubertje te zitten om de remklauw spelingsvrij te hebben

Zie hier de 2 veertjes. De linker heeft 2 veertjes en de rechter 1.
De linker zou het remblok dus met de draarichting mee het remblok tegen de andere clip in de houder aan moeten drukken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    83 KB · Weergaven: 93
Laatst bewerkt:
Dankje, mogen ze daar toch nog eens naar kijken. Met deze uitleg is het in ieder geval duidelijk! Die rubbertjes worden nog besteld. Zal ze vandaag eens bellen.
 
Ik heb eerder onderdelen bij Amayama besteld, binnen 5 dagen in huis! Voor wat betreft de rubbers: ik heb destijds nieuwe Roca rubbers ( andere rubber samenstelling) aangeleverd bij de lexus dealer, en deze zijn er toen ingezet: super weggedrag.
Een alternatief : PU rubbers: slijten bijna niet, maar erg hard.
Originele rubbers zijn te zacht, gemaakt op comfort: slijten erg snel.
 
Ik heb eerder onderdelen bij Amayama besteld, binnen 5 dagen in huis! Voor wat betreft de rubbers: ik heb destijds nieuwe Roca rubbers ( andere rubber samenstelling) aangeleverd bij de lexus dealer, en deze zijn er toen ingezet: super weggedrag.
Een alternatief : PU rubbers: slijten bijna niet, maar erg hard.
Originele rubbers zijn te zacht, gemaakt op comfort: slijten erg snel.

Da's goed om te horen. Dankje voor je idee, maar nee :) De originele rubbers zitten er nu 12 1/2 jaar onder, dus zo snel slijten ze niet vind ik. PU ken ik, is kneiterhard. Wil juist wat comfort behouden. Hoeft niet vierkant door de bocht. Hoewel een iets dikkere stabi nog wel op de wensenlijst staat. Maar da's meer voor het overhellen.
 
Mooi, zitten er al 12,5 jaar onder.... :relieved: Tot je nieuwe rubbers hebt, de wereld die dan voor je open gaat...

​Maar wees nu eerlijk, geloof je nu echt dat draagarmrubbers 12+ jaar mee gaan?
 
Laatst bewerkt:
Mooi, zitten er al 12,5 jaar onder.... :relieved: Tot je nieuwe rubbers hebt, de wereld die dan voor je open gaat...

​Maar wees nu eerlijk, geloof je nu echt dat draagarmrubbers 12+ jaar mee gaan?

Ongetwijfeld dat het verschil merkbaar is. Maar daar zit het hem nu juist in. Zolang je het niet merkt, niets aan de hand. En ja, rubbers gaan rustig 10+ mee. Zeker bij Japanners. En wat meespeelt is de eigenaar en het gebruik van de auto. Als ze niet verstelen zijn, zijn ze niet versleten, nietwaar?
 
No Title

Spullen woensdag 12 augustus binnengekregen. Beetje verrast dat ik contant de invoerBTW mocht betalen, dus bezorger kwam dag later nog een keer langs. Met de spullen naar Jan Steverink voor montage. Pas op het laatst wat foto's gemaakt, maar wel bij alle stappen meegekeken. Het ging allemaal vrij gemakkelijker eraf. De reactiestang monteren wat minder, wiel moet onbelast hangen, anders is de stang er niet tussen te krijgen.
Wat opviel is hoe goed de stang en spoorstangkogels nog waren. Met name de kogels, het rubber ervan, nog in een hele goede staat. En dat na 12,5 jaar. De kwaliteit van de onderdelen is onvoorstelbaar goed. Daarna uitgelijnd en de wielen wat minder negatief laten zetten. Voorbanden sleten mij iets te hard aan de binnenkant. Staat nog steeds mooi op zijn wielen zo.

Dan de rit en het voelt allemaal wat strakker aan, rijdt erg goed. Maar remt gewoon net zo k.. Uiteraard, want of dit ooit nog goed komt? Het zat um dus niet in de rubbers. Daarom bij de distritieriemvervanging de remmen en voortrein laten bekijken. Alles ziet er goed uit qua rubbers. Naaf en schijf op laten meten. Naaf geen afwijking, schijf heel iets aan de buitenkant.
De klemmetjes voor de remblokken waren niet origineel en volledig symetrisch, wat het geklapper verklaart. De onderste behoren nog een veertje te hebben, zodat de blokken altijd wat naar voren/boven worden gedrukt. De theorie nu is dat door het ontbreken van het rubbertje en het te los liggen van de blokken de schijven niet goed werden ingeremd. En bij aanremmen op hogere snelheid is de buitenkant van de schijf die de meeste snelheid heeft en dat versterkt/veroorzaakt de trilling. Dat kon ik ook aan het slijtagepatroon zien, maar had nog geen verklaring daarvoor. Is een theorie, want eerlijk gezegd weet ik het ondertussen niet meer.

Daarop voor de voorzijde alle veertjes nieuw besteld plus de rubbertjes op het uiteinde van de onderste glijpen. Want de basis moet gewoon goed zijn. Dat heb ik vanochtend laten monteren nog bij de Euromaster. Eerst nog met de huidige schijven en blokken, ook al zijn ze bereid deze opnieuw te bestellen onder garantie. Ik had niet verwacht dat het opgelost zou zijn. Ik denk wel een iets andere remwerking te merken. De trillingen bij lagere snelheid komen nu beter door, mogelijk omdat het wat strakker zit nu. Wat wel is opgelost, voortrein is stil, zelfs op de slechtse weg.

Alleen hoe nu verder? Nieuwe schijven en hopen dat het goed is? De huidige afdraaien? Maar voel ik niet zoveel voor, heb niets voor niets nieuw besteld en wil niet meteen materiaal af laten draaien. Ok, het zal niet veel zijn, vanwege de geringe afwijking. Maar heb nogal slechte ervaringen met kromgetrokken schijven... Of een specialist/adres vinden wat de oorzaak kan vinden, als het niet zit in het ontbreken van zulke relatief kleine onderdelen.

Vooropgesteld dat de auto voor de rest echt helemaal super is, rijdt echt als een trein, trekt als een lier, zuipt als een malle, maar oh zo fijn :D En ik heb het taxatierapport binnen voor de verzekering. Na 3 jaar en 75.000 kilometer verder, van waarde EUR 13.750 nu getaxeerd op EUR 11.000. Keurig al zeg ik het zelf. De expert verwacht dat over een paar jaar de waarde wel eens kan stijgen, omdat het een liefhebbersauto is met een opvallende kleur.
 

Bijlagen

  • photo4029.JPG
    photo4029.JPG
    318,5 KB · Weergaven: 100
  • photo4030.JPG
    photo4030.JPG
    326,3 KB · Weergaven: 95
  • photo4032.JPG
    photo4032.JPG
    318 KB · Weergaven: 82
  • photo4033.JPG
    photo4033.JPG
    393,6 KB · Weergaven: 80
  • photo4031.JPG
    photo4031.JPG
    336 KB · Weergaven: 98
Dag Bas,

Wat een verhaal zeg.
Hopelijk een dezer dagen een oplossing voor je.
Waar komt het idee vandaan om huidige onderdelen te vervangen ?
Het is een beetje trial on error zo.
Taxatie is mooi, nog een paar jaar door rijden en je kunt hem inruilen voor een nieuwe Lexus 😜