Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 53

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Je laat zo iets eenvoudigs als remblokken monteren,
binnen de kortste tijd gaat het mis,
nu vraagt de monteur zich af of het niet verkeerd is gemonteerd

Wordt het niet hoog tijd om een andere garage te zoeken ?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goeie Henny. Dat vroeg ik me ook af. Het ging altijd goed, ook ander werk zoals remmen en onderhoud. Maar als ze deze mogelijke vergissing niet op kunnen lossen, dan ga ik dit ook onderbrengen bij ATS.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Mooi dat het nu is opgelost en je weer probleem loos kunt remmen , hoort ook bij het Japanse auto gevoel :thumbsup:
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik heb ze gebeld en verteld van het geluid en mogelijk verkeerd om zitten van de remblokken. Mocht het ook direct bij de dealer neerleggen, maar geef ze graag nog een kans, zeker vanwege de lange relatie. Morgenochtend afspraak, we zijn benieuwd :)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Welnu, vanochtend geweest. Andere monteur eraan gewerkt, heeft stuk meer ervaring. Die gaf aan dat het de slijtage-indicator betreft. Opel gebruikt ook dat systeem. Blokken moeten aan de kant die het snelst slijten, dus binnenzijde, daar staat grotere (directere) druk, de buitenkant wordt bij dit principe meegetrokken. Logisch verhaal. Het slaan/vallen van de blokken in de klauwen komt omdat er ongeveer 2-3 mm ruimte zitten tussen de punten van de remblokken en de metalen houdertjes. De remblokken zijn de juiste maat, is geverifieerd. De houdertjes waren vernieuwed met de klauwen, maar mogelijk dan niet goed. Dus nieuwe liggen klaar, morgenochtend vervolg.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank, ik ben er nog niet. Morgen ook nog niet ben ik bang :( Die sjit voelt nog niet goed weet je. Soms fijn remmen en soms niet. Vandaag weer klapperend stuur bij aanremmen op hogere snelheid. Ook raar, voor paar honderd meter zwabberend stuur bij cruise op 110. Vervolgens weer volkomen trillingsvrij. Banden voor zijn al wat op leeftijd en gecupt. Bij lagere snelheid hoor je ze ook goed. Plus misschien rubbers ook wat op leeftijd. Mogelijk is het een combi van aantal oorzaken. Ga nog wel een keer langs Eric voor zijn diagnose.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Opnieuw met dezelfde en in mijn ogen meer kundige monteur alles vanochtend bekeken: blokken, geleidepen, onderstel, et cetera. Geluid van slaande blokken niet meer gemerkt. Raar, blokken zijn even groot, maar toch maakt de gemonteerde kant uit?
Aan beide kanten mist aan de geleidepen een rubber. Of dat nou direct iets veroorzaakt vraag ik me af, ze glijden keurig heen en weer en zijn volkomen roestvrij. Wat overigens wel weer een punt is dat ze het bij de dealer niet helemaal begrijpen, zij hadden namelijk de remmen toen gereviseerd en o.a. voorzien van nieuwe pennen en alle rubbers vervangen.

Nadat ik opnieuw het verhaal van de remervaring aan hem vertelde, vroeg hij goed door. O.a. over de verlaging, de uitlijning en of wel alles los is geweest bij de verlaging. Dus op zijn wielen gezet met geloste rubbers en daarna opnieuw vastgedraaid. Jan Steverink heeft dat (uiteraard) gedaan.

Draagarmen bekeken en samen zien we duidelijk twee ingescheurde rubbers. Jammer dat dat de vorige keer niet eruit kwam! Hij bekeek de banden nog eens en volgens hem is de uitlijning goed voor het sturen, maar in combinatie met de versleten rubbers zorgt dit voor dit probleem. Kromme remschijven hoort een trillend pedaal en licht trillend stuur te geven bij remmen. Duidelijk en aannemelijk verhaal.

Dus de draagarmen die moeten vervangen worden. Men kan dat doen bij de Euromaster, origineel voor EUR 800 inclusief arbeid. Of van Delphi voor EUR 550. Rubbers kunnen niet los, maar zijn wel erin te persen. Men kan vanuit hun kanalen geen alternatief bieden. Ze boden wel aan om het te monteren als ik zelf meebreng. Daarop besloten Jan Steverink te vragen en die hebben mogelijk nog een alternatief en bellen mij terug. Anders rustig op zoek via eBay of zoiets als amayama.com.

In ieder geval weer wat meer zekerheid en hopende dat het daarmee is opgelost.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Het is allemaal moeilijk, ik wens je veel succes met de oplossing.... ik zou er, voor op de lange termijn niet op bezuinigen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Aan beide kanten mist aan de geleidepen een rubber. Of dat nou direct iets veroorzaakt vraag ik me af, ze glijden keurig heen en weer en zijn volkomen roestvrij.
Behalve (mogelijk) wat 'geratel' kan dat weinig kwaad.

Wat Alan verderop al aangaf, draagarmen zijn veelal nr. 1 oorzaak voor wangedrag. Succes gewenst :thumbsup:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Lacor,

Het is een vervelend verhaal, maar wel goed om te horen dat je nu wel de oorzaak hebt gevonden, maar het zijn zulke kleine dingen die je niet snel ziet.... dus nu hopen dat nieuwe draagarmen ook daadwerkelijk de oplossing biedt! :)

succes en hou ons opd e hoogte
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
OK, Steverink kan er ook niet aan komen. Zag ze op EBay in UK voor EUR 156. Wil ns kijken bij amayama, maar heb geen onderdeelnummer. Behalve dealer, idee hoe daaraan te komen?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Liever niet, is nu al vrij stoterig op de snelweg en korte hobbels. Vanochtend raampje open en bij iedere stevige hobbel hoor je de remblokken naar beneden in de klauw slaan. Ook al zijn alle maten opgegeven hetzelfde, het kan niet kloppen. De houder waar deze in moeten is origineel, de veertjes/plaatjes erin nieuw, maar er blijft teveel ruimte over. Iets kan ik me voorstellen in verband met uitzetten bij warm worden. Dit had ik niet met de originele blokken. Heeft iemand hier ook Brembo blokken? Anders toch over op andere?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
G_anti_piep_plaatjes_4_pods_remmen_subaru_1_309086.jpg


Bij de LS heb je lipjes op de onderkant van de remblokken, zoals Pos 11 en 12 om je blokken niet te laten vallen zoals jij ervaart,
ontbreken deze of zitten deze niet op een IS
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Niet zeker of het hetzelfde is. Zie paar comments van mij terug, tweede foto. In groen omcirkelde deel zie je een uitstekend.soort lipje. Is combi van einde levensduur en misschien ook wat jij nu beschrijft. Wat opviel bij beide keren dat de remblokken eruit kwamen is dat dit lipje van 90 graden naar 45 graden was verbogen. Maar dit lipje zit maar op 1 remblok. Dus denk niet dat het dit is?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Als deze lipjes er op zitten/horen dan zit er 1 op elke onderkant van je remblok, deze compenseren de speling
waar jij het over hebt en horen 90 graden te zijn