Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 48

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Heb je hem na het verlagen ook laten uitlijnen? niet iedereen denkt daar aan, de meesten vinden het zelfs onzin. hoe zit het met de speling op;
Top mounts, fusee's , en stuurkogels? dit alles is vrijhangend gecontroleerd niet altijd te constateren.

Als ik me niet vergis is het je Camber wat wijzigt bij het verlagen ? spoorbreedte en afstand tussen topmount blijft gelijk terwijl de auto zakt, dus de hoek veranderd (camber)

Oftewel toch even langs Stevering...
 

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
3 opties: 1. Hou louwman in de quote 500, dus bestel bij de dealer. 2. Bestel via amayama.com en krijg de originele onderdelen met 60% korting via de Toyota/lexus magazijnen in Japan. 3. Bestel hardere rubbers van "Roca" en geniet hier jaren van.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted User 80

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
fastatje, ik zou zeggen uiteraard, wie doet dat niet? Zeker bij Jan Steverink rij je niet weg zonder uitlijning. Ik weet het even niet meer. Vanochtend paar keer geremd en dan lijken de schijven toch wel krom. Ik ga anders kijken of ik keer bij Steverink langs kan voor controle en als zij ophanging beoordelen als goed, dan toch in remmen zoeken?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik heb je plaatje bekeken... die rubber is niet los te bestellen bij de stealership.. je kunt wel makkelijk zien of er scheurtjes in zitten... auto opkrikken en wiel laten hangen, dan zie je het meteen... Ik heb die rubbers ook vervangen door TRD rubbers, moesten wel uit new zealand komen, kostten me toen iets van 80 euries tot aan mn deur, dan moeten ze er nog in geperst... als je wilt geef ik je wel de mail van de beste man, werkt bij een toyota dealer aldaar...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ok, Euromaster gesproken en zij willen wel proberen schijven voor garantie te claimen. Remafzetting/slijtagepatroon rechtsvoor is ook minder/anders, lijkt daar maar voor driekwart beremd te worden. Dan kan dat worden uitgesloten en dan weer verder kijken.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
27 Jun 2015, 20:10
Brembo remmerij voor erop laten zetten. Nog eerst ff voorzichtig aan, maar hello niet trillende remmen

Vandaag, 16:06
Ok, Euromaster gesproken en zij willen wel proberen schijven voor garantie te claimen. Remafzetting/slijtagepatroon rechtsvoor is ook minder/anders, lijkt daar maar voor driekwart beremd te worden. Dan kan dat worden uitgesloten en dan weer verder kijken.


In tien dagen je remschijven krom dat geloof je toch niet h? 😱
 
  • Leuk
Waarderingen: VROEM

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
27 Jun 2015, 20:10
Brembo remmerij voor erop laten zetten. Nog eerst ff voorzichtig aan, maar hello niet trillende remmen

Vandaag, 16:06
Ok, Euromaster gesproken en zij willen wel proberen schijven voor garantie te claimen. Remafzetting/slijtagepatroon rechtsvoor is ook minder/anders, lijkt daar maar voor driekwart beremd te worden. Dan kan dat worden uitgesloten en dan weer verder kijken.


In tien dagen je remschijven krom dat geloof je toch niet h? 😱

Euh, nee. Ben na montage op zaterdag heel rustig binnendoor gaan toeren. Heel bescheiden inremmen. Daarna steeds wat steviger.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Omdat ze krom lijken. Kon het me eerst niet voorstellen, maar lijkt er wel op. Je denk net nieuw, dus zal wel niet. Aangeboden om op te laten meten, maar zij hebben zoiets van remt toch al niet goed rechtsvoor en op basis van beschrijving krom. En het helpt dat ik er al 14 jaar kom.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Weet je waar ik nou bang voor ben...
Als je niks meet en de remschijf omwisseld, je niks aan de uiteindelijke oorzaak doet.
De kans is groot dat het probleem zich weer vlot openbaart.
Je kunt vrij gemakkelijk meten of de remschijf vlak draait misschien dit eerst doen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zou idd de draagarmen en bevestiging ervan ook controleren, fuseekogels en mogelijk je hub/naaf, zitten de bouten van je remklauw wel goed vast? alles nalopen...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Met 0,000 bedoel ik naaf. Wat Marcel al zei, oorzaak moet bekend zijn en is nu beetje gissen. Maar op basis van initi?le trillingsvrije remgedrag en verslechtering naderhand plus geen zichtbare/voelbare slijtage aan rubbers, denk ik aan de schijven. Opvallend is dat alleen rechtsvoor mijn klauw geluid maakt bij remmen, alsof remblok blijft hangen en dan met een luide tik loskomt. Komt vaker voor, maar klauwen zijn nieuw + schijven en blokken dik, dan zou het niet moeten mogen. Dus goed punt om remmen nog eens goed onder de loep te laten nemen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
hmm wel vervelend dan, je loopt al een tijdje achter de feiten aan met je remmerij, hoop dat de fout gevonden wordt... zijn die klauwen wel goed gemonteerd dan? die geleide pennen zijn niet beiden hetzelfde, 1 moet onder en de ander boven, alleen weet ik het zo niet meer uit mn hoofd welke waar moet (1 heeft een rubbertje aan de uiteinde en de ander niet...) ik had vorig jaar die fout gemaakt bij 1 van mn klauwen en toen bleef deze een beetje hangen, voelde ik ook toen ik stilstond en de koppeling een beetje los liet zodat de auto iets naar voren schoof, normaal moet dit makkelijk gaan maar dit keer voelde het stroef.. na het wisselen van de pennen was het weer goed.. Verder heb je toch gereviseerde klauwen gekocht? of waren ze gewoon nieuw??
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Yup, remmerij is altijd pijnpunt geweest. Klauwen zijn nieuw. Het deel met de pinnen eraan niet, maar die zijn bij eerdere revisie vernieuwd en deze zagen er als nieuw uit. Geen krasje, geen roest, niets. Wat wel kan, is wat jij nu aangeeft, dat laat ik ze ook bekijken. Denk wel dat het in orde is, omdat wiel goed vrij draaien. Rechtsvoor meer zelfs dan linksvoor. Misschien remblok wat iets bleef hangen, kunnen kleine verschillen in zitten.
Euromaster vanochtend gesproken en aanstaande zaterdag komen er nieuwe schijven en blokken onder plus alles omtrent remmerij wordt nog eens extra goed bekeken. Erg fijn :)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
No Title

Vanochtend op bezoek geweest en nieuwe schijven en blokken. Alles is nauwkeurig bekeken. Klauwen lopen mooi vrij. Monteur vroeg zich af hoe het zo snel kon gaan. Bij het eruit halen van de blokken viel op dat er aan een kant een uistekende geleidepin zit. En toen begon hij zich af te vragen of de blokken niet verkeerd om waren gemonteerd. Pin van een van de blokken was half verbogen. De vraag is, hoe moeten ze erin. Even foto's van een kant gemaakt zoals het er nu in zit. Ze zijn nu omgedraaid. Moet die pin onder of boven? Maar als ik nu over putdeksel of door kuil rijd, hoor je kloink, vrijwel zeker de blokken/klauwen. Aan beide kanten. De vraag is zit het wel goed, maar zijn de klauwen het net niet helemaal? Ik verdenk niet direct het Brembo remspul.

Remt overigens prima, geen trillingen. Nog maar even niet op echt hoge snelheid geprobeerd. Maar bij 100 geremd voelde goed. Dus trillingen kwam van de remmen.
 

Bijlagen

  • photo3917.jpg
    photo3917.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 52
  • photo3918.jpg
    photo3918.jpg
    88 KB · Weergaven: 46