Slaan stuur bij remmen op hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Beste liefhebbers,

Aangezien ik het trillen bij remmen langzaam zat begon te worden en nu ook het stuur bij hogere snelheid fors begon te slaan bij aanremmen werd het tijd voor nieuwe schijven. En met slaan bedoel ik handen los, dan beweegt het stuur over bijna tien centimeter. Na een keer aanremmen en denk stabiliseren wielen is het minder.

Nieuwe schijfunits eronder ennnnn... nog steeds sj... Nu lijkt het erger te zijn geworden kort na de verlaging, dus huidige schijven, die dan wel krom waren, waren mogelijk niet het probleem. Trillen op veel momenten is ook weg. Soms bij heel rustig aanremmen bij lagere snelheid remt het van aan uit aan uit. Maar soms ook niet. Kan de wielgeleiding zijn. Dus gesproken met diverse monteurs (1 op verjaardag, hendig) en die roepen allemaal: controleer de rubbers van de draagarmen voor aan de onderzijde. Dus opdracht gegeven om bij de grote beurt kritisch daar naar te kijken.

Vanmiddag auto na beurt opgehaald en conclusie was dat rubbers er goed uitzien en dat men onvoldoende de speling kan waarnemen. Ze lieten het ook zien en zo visueel zie je niets. Wel wat lastig te zien omdat hij uit de veren hing.
Gezien de technische setup verdenken ze de reactiestang die meest naar achteren loopt. Kosten origineel per stuk EUR 240 (namelijk hele stang), imitatie EUR 140. Ik zou nog langs Jan Steverink kunnen, maar als het even kan wil ik het liefst zaterdags alsnog bij Euromatser laten monteren. Bij remmen is het serieus geen pretje meer. Als ik een keer moet uitwijken, remmen en sturen, dat is stuk minder veilig zo.

Wie hier weet misschien zo welk rubber het mag zijn? Om een en ander te verduidelijken hierbij wat beeldmateriaal :)
 

Bijlagen

  • photo3881.jpg
    photo3881.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 45

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Van internet geplukt

Wat is de beste manier om nieuwe remblokken in te remmen ?
Antwoord:
? 4x van 80 naar 50km rustig afremmen daarna rustig doorrijden om te koelen (5 min)
? 5x van 100 naar 50km hard afremmen daarna rustig doorrijden om te koelen (5 min)
? 3x van 120 naar 50km hard afremmen, 20 seconden tussen de beremmingen
? Daarna de auto stil zetten tot de remschijven zijn afgekoeld (niet op de handrem)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Danku beide. Dat heb ik twee keer gedaan. Voor inderdaad een grijsblauwe afzetting en mat wat verdwijnt in glans als je weer normaal remt. Ik verdenk achter, ook omdat die schijven origineel zijn, maar half jaar geleden of zo met nieuwe remblokken. Misschien waren ze al krom of is het daarna gekomen? Ik merk nu duidelijk een verschil aan de voorkant dan eerst, mogelijk door wel goed in te remmen en omdat de houder met blokken nu beter aanligt. We gaan het de 16e meemaken!
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Auto vandaag bij ATS gezet, nieuwe koelvloeistof, APK en stabirubbers gesmeerd. Schijven zijn gemeten en hebben een speling van 0,1 mm, wat teveel is. Nieuwe Brembo schijven (gecoat) kunnen zij leveren, maar het verschil is 300%, dus die ga ik zelf bestellen. Had ze nog goedkoper gezien bij Winparts dan bij mister-auto, maar daar zijn ze niet op voorraad. Ze raden als vervanging ATE aan, ook gecoat. Het scheelt EUR 30, nog even bedenken wat te doen. Rondom Brembo vind ik wel prettig.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Had de gecoate Brembo schijven bij mister-auto besteld met remblokken van Bosch. Toevallig waren die ook in de aanbieding :) Brembo blokken bestellen online bij dat soort leveranciers is niet mogelijk op een of andere reden. Bericht later gekregen dat zij de schijven niet kunnen leveren. Deze nu bij Winparts besteld, niet op voorraad, maar voor nu verwacht geleverd over een week. Geen haast verder.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dankje Marcel, nu daar besteld. Winparts zei te kunnen leveren en die kwamen er ook op terug. Bij onderdelenstore eerst via de chat gevraagd of zij echt kunnen leveren en dat kunnen ze. Verwacht eind deze week binnen. Blokken ook, dus alvast afspraak maken met ATS voor montage. Tot nu toe is remgevoel vele malen beter, bijna acceptabel zelfs :p Met name op hogere snelheid en het moet gek lopen wil de vervanging van de schijven achter het probleem volledig oplossen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
No Title

Ik moet dit eigenlijk ns gaan kopieren naar mijn projecttopic denk ik, maar da's voor later. Tijd voor een update. Remblokken en schijven binnen! Bosch blokken via mister-auto.nl voor EUR 46,74 (aanbieding) en via onderdelenstore24.nl (Duitse site) EUR 91,61 voor de schijven, alles inclusief verzenden.
Zijn nog zware jongens die schijven door de trommels. Mooie gladde coating, dus ook mooi schoon te houden :) Afspraak gemaakt met ATS voor 14 oktober en wachten op montage. Volste vertrouwen dat het goedkomt, want getril en slaan stuur aan de voorzijde is sinds nieuwe schijven voor weg. Dus straks helemaal perfect. Ook eer te na dat de auto zo kan worden verkocht. En zelf nog even lol van.
 

Bijlagen

  • photo4319.jpg
    photo4319.jpg
    175,8 KB · Weergaven: 42
  • photo4318.jpg
    photo4318.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 45
  • photo4320.jpg
    photo4320.jpg
    157,3 KB · Weergaven: 44

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Helaas, maar waar :cry: Ik had dit ook niet voorzien. Anders had ik misschien sommige investeringen uitgesteld, omdat de auto dan nog steeds goed rijdt daarmee. Maar ik verwachtte nog vele jaren plezier ervan te hebben en heb dus flink ge?nvesteerd. Beetje zuur, maar na lang nadenken de knoop doorgehakt. Staat nu hier en op Autoscout24 te koop.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Nieuwe functie met daarbij lease-auto. Kilometervergoeding/mobiliteitsbudget is (nog) niet toegestaan. Twee auto's naast elkaar met naderende duurdere tijden vind ik niet verstandig. Dus met pijn in het hart... Je kan helpen door oren open te houden, want deze 'aparte' auto verkopen zal niet snel gaan.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Ik leun even mee op het topic van Lacor. Gisterochtend viel mij of dat rond de 90 km/u m'n stuur wat begon te trillen (ongeremd). Het was even voor een stoplicht, dus goed remmen en daarna heb ik het niet meer gevoeld. Wel leek het alsof het verbruik wat hoger was en ik vanuit stilstand wat minder makkelijk van z'n plek kwam. Op de terugweg ineens op de snelweg, rond de 90/95 km/u trilling in het stuur, alleen dan wat erger. Ook hier merkte ik een wat hoger verbruik alsmede het piepen/schuren van de remmen bij stapvoets rijden. Eenmaal thuis op de krik gezet; wiel rond gedraaid, en je kon merken dat de rem rechtsvoor wat aanliep. Maar ook linksvoor, met vergelijkbare weerstand.

Vanochtend over een stuk van 16 km geen last gehad, maar eenmaal op de A7, net na invoegen, weer enorm trilling op het stuur. De eerst volgende afslag er van afgegaan en terug naar huis. over provinciale weg. Vanmiddag even de wielen en klauwen los, kijken of er wat te zien is. 2 jaar geleden nog blokken en schijven vervangen (Brembo) alsmede de geleide pennen (van Ebay) na vergelijkbaar euvel rechtsvoor.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien nog even checken of die remklauwcilinder enigszins soepel terug gedrukt kan worden.. Die blijven ook wel eens hangen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Zonet onder de auto vandaan. Inderdaad de remklauwcilinder, aan beide kanten is er een blijven hangen, Daarnaast ook een geleidepen die geen kan meer op wil (op een beetje stroef ronddraaien na). Morgenochtend even de Toyota-dealer bellen, uitgaande dat zij mij het spoedigst t.a.v. onderdelen kunnen helpen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Een vriend gaf aan dat dit overigens een typisch pekel mankement is, gezien beide kanten de bovenste remklauwcilinder en geleidepen vast zaten (waarvan ik 1 pen weer gangbaar kreeg). Rijmt ook wel met de situatie, gezien ik doorgaans rond 5.00 op de weg zit en de strooiwagen net langs is geweest.... Alles is voor bassie... Ook het natte weer van deze winter zorgt er lekker voor dat de pekel overal komt...

Bij de Toyota dealer sta ik een week in de que en uiteindelijk een kleine 1600 euro armer gezien beide klauwen vervangen moeten worden. Inmiddels een gebruikte set besteld voor the time being en krijg ik vrijdag binnen. Dmv Eezibleed zou ik de boel willen ontluchten. Evt als back-up nog een gereviseerd exemplaar vinden.

Jullie enig idee hoeveel liter remvloeistof in het hele systeem zit? Een volledige flush is misschien nu wel raadzaam te doen.
Ook ervaring met de Eezibleed? Past de geleverde dop van de standaard kit op het systeem van de IS200?
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
2 liter vloeistof voor een volledige flush, ervaring met eezibleed heb ik niet. maar ik heb zelf de klauwen gereviseerd en binnenkort vervang ik de blokken leidingen en schijven zelf.
maar laat de flush door toyota/lexus doen. ( na het vervangen van de leidingen vul ik het systeem eerst zelf aan met goedkope variant )
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
whoa 1600?! Gewoon gereviseerde zoeken inderdaad.. bij onze auto's is het zaak om elk jaar, vooral de pinnen, lost te halen, schoonmaken, rubbers controleren en dan weer invetten, dit voorkomt dat de boel vast gaat lopen...