Het klinkt inderdaad zorgwekkend. Het registreren van een aantal rijgegevens is al veel langer gebruikelijk. Dat beperkte zich aanvankelijk tot het regisreren van zaken als snelheid en remgedrag voorafgaand aan enkele seconden voor een crash. Dat kon uitgelezen worden door de autofabrikant om meer te weten te komen over het verloop van het ongeluk en of er mogelijk voorzieningen in de auto zouden kunnen worden aangebracht die de gevolgen van een dergelijk ongeluk zouden kunnen beperken of wellicht een ongeluk volledig zouden kunnen voorkomen. Destijds werden die gegevens niet "over the air" verzameld, maar werden ze na de crash eventueel uitgelezen - en soms ook ter beschikking gesteld aan de politie.
Het continu beschikbaar stellen van data zoals in het filmpje wordt genoemd en deze gegevens beschikbaar stellen voor commerciele activiteiten (en deze koppelen aan gegevens uit andere bronnen) om ze vervolgens te verkopen, is iets heel anders. Het is in feite niet veel anders dan het verkopen van allerlei gegevens door sociale media platforms - wat inmiddels in een aantal landen aan beperkingen is onderworpen. Dat zou waarschijnlijk veel strenger en transparanter moeten en niet moeten gebeuren zonder dat de eigenaar van de auto daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven. Daar zitten nog allerlei haken en ogen aan om dat juridisch correct vorm te geven. De wetgeving is Europa is op dat vlak al iets verder dan in de VS, maar helemaal dichtgetimmerd is het nog lang niet.
Het registreren van het autogedrag is daarbij nog niet het grootste probleem. Het koppelen van die gegevens aan gegevens uit andere bronnen zonder dat je als berijder daarvoor toestemming hebt gegeven, is dat echter wel. Het probleem is uiteraard niet beperkt tot auto's, maar speelt bij het gebruik van allerlei apparatuur dat voortdurend "on line" is.