Zo heb ik het niet bedoeld…

Het is niet mijn bedoeling om te generaliseren naar de bezitter, ik ken zelf een aantal Porsche bezitters en dat zijn aardige, hardwerkende liefhebbers. Ik doelde meer op de bijbetaling voor de huurauto t.o.v. de leenauto. Zo krijg je bij Lexus een Lexus leen-auto, ik heb daar in 10 jaar nog geen ander merk meegekregen. Bij de Mazda-specialist waar m’n MX-5 in onderhoud is, krijg ik of een jonge Mazda 2 mee, of een nieuwe Hyundai omdat ze dealer zijn van dat merk. Maserati had van de Mito speciale Maserati edities laten maken enkel voor haar klanten als leenauto in te zetten. In de tijd dat ik een Audi had, was daar niets “gratis”, kortingen of acties per seizoen had je niet als je door de Audi-deur naar binnen liep, maar wel bij de Volkswagen-deur (in hetzelfde pand). Als je destijds pech had met je Audi met mobiliteitsgarantie, kreeg je wel een Audi mee als leenauto. Een A6 zat ook in de poule bijvoorbeeld voor leenauto’s voor dit soort situaties. Ik vind de verschillen bijzonder, er gaat veel geld om in die bedrijfstak, waar het soms een keuze is van een importeur, is het soms ook een keuze van de keten of enkele zelfstandige om wel of niet een leenauto mee te geven. Onderhoud van een Porsche is verre van goedkoop, ook van een 17 jaar oude Boxster S, dan mag je ook wat terugverwachten vind ik.