TIP: TPMS sensoren ipv duur nieuwe kopen en aanleren, mogelijk batterijen vervangen

Raine

Actief
17 sep 2023
185
132
43
Wanneer je TPMS sensoren het niet meer doen, dan zullen de batterijen leeg zijn (ergens tussen 6-10 j levensduur).
De enige optie is dan nieuwe sensoren plaatsen en laten aanleren, wanneer je dat met origineel spul doet, dan kost dat al snel € 500-600

Ik kom bij toeval een filmpje tegen van iemand die de batterijen van de TPMS sensoren bij een Toyota vervangt (zeer waarschijnlijk zelfde batterij als Lexus), lijkt voor de wat ervarener dhz-er een goede en goedkope oplossing, 4 van die batterijen kosten €30-40 en aanleren hoeft niet

Laatst bewerkt:
Hier is er ook over geschreven..
Link naar artikel.

Ik zou er niet aan beginnen, te veel werk en maar hopen dat het blijft werken, er staan grote G-krachten op zo'n sensor.

Op motor-fora kom je dat ook tegen.
Bij BMW zijn de batterijen helemaal ingekit met soort van PU-kit.

Ik zou er ook niet aan beginnen. Ik ben blij voor de man dat hij nog al zijn vingers heeft. Dat gedoe met die krik en dat Stanleymes is bloedlink...

Als de Lexus ventielen je te duur zijn, kun je waarschijnlijk bij een bandenboer wel goedkoper terecht. En kun je na vervanging nog steeds piano spelen.

• Haha
Waarderingen: Citrofiel1975
Helaas ook 1 defect, bandenboer kon dat doen want had ook op andere lexus al gemonteerd en ingeleerd. Maar...... dit heb ik natuurlijk weer, nieuwe netjes gekloond, maar hij komt niet in de computer van de auto om opnieuw in te leren, Vanalles geprobeerd, reset met knop onder dash, stuk gereden, meerdere malen van alles maar nee, , oude er maar weer in en maar eens bij de dealer proberen.

Wanneer je TPMS sensoren het niet meer doen, dan zullen de batterijen leeg zijn (ergens tussen 6-10 j levensduur).
De enige optie is dan nieuwe sensoren plaatsen en laten aanleren, wanneer je dat met origineel spul doet, dan kost dat al snel € 500-600
Wat bepaalt eigenlijk die batterijlevensduur? Mijn GS is inmiddels 11,5 jaar en vertoont nog generlei storing. Toen ik het ding kocht was deze 6 jaar - of destijds sensoren zijn vervangen weet ik niet. Op mijn auto is de primitieve versie van een TPMS aangebracht; de auto kan alleen melden dat een of meer banden een te lage spanning heeft, maar niet welke band dat is.

Wat bepaalt eigenlijk die batterijlevensduur? Mijn GS is inmiddels 11,5 jaar en vertoont nog generlei storing. Toen ik het ding kocht was deze 6 jaar - of destijds sensoren zijn vervangen weet ik niet. Op mijn auto is de primitieve versie van een TPMS aangebracht; de auto kan alleen melden dat een of meer banden een te lage spanning heeft, maar niet welke band dat is.
De mijne is van 2014, nu iets over de 260000 km en vorig jaar af en toe de melding dat er een te lage spanning is in 1 van de 4, nu dus eerst knipper en vervolgens continue lampje aan, linksvoor niet ok, Mijn auto zal iets meer qua km's hebben en waarschijnlijk ook mede hierdoor een lege batterij of defecte sensor. Maandag naar dealer voor oliewissel en hhc, ook maar even dit melden en laten fiksen.

Ik neem aan dat je ook de bandenspanning niet kan zien?
Dan heb je geen TPMS sensoren, maar het voorgaande systeem wat omwentelingen van de wielen vergelijkt dmv de ABS sensoren.
Bij een lekke /leeg lopende band krijgt deze een andere omtrek en dus andere rotatie snelheid.
De abs sensoren zien dit en bij een x % afwijking zal de alarmindicatie geactiveerd worden

Zitten wel TPMS-sensoren in. Enkel de auto laat geen gedetailleerde informatie zien, terwijl de waardes wel voor de auto bekend zijn. Lexus en Toyota filteren denk ik graag zoveel mogelijk informatie weg voor de bestuurder. Enkel een lampje of melding, wanneer een band qua spanning, onder de drempelwaarde komt.

Zitten wel TPMS-sensoren in. Enkel de auto laat geen gedetailleerde informatie zien, terwijl de waardes wel voor de auto bekend zijn. Lexus en Toyota filteren denk ik graag zoveel mogelijk informatie weg voor de bestuurder. Enkel een lampje of melding, wanneer een band qua spanning, onder de drempelwaarde komt.
Bij de GS generatie 4 wordt de informatie op verschillende manieren getoond, afhankelijk van de uitvoering. Bij de executive line en de luxury line zie je alleen maar een melding dat de spanning ergens te laag is, bij de president uitvoering wordt ook aangegeven welk wiel het betreft.

Hebben die Luxury en Executive Lines ook een ander instrumentenpaneel? Anders lijkt het me toch, dat dit een of andere setting is, die met Techstream of iets te veranderen valt.

Mijn GS Luxury Line (maart 2019) geeft het wel keurig per wiel aan.
Dat doet vermoeden dat het in ieder geval ook te maken heeft met leeftijd.

Klopt, want mijn 2017 NX President mét TPMS-sensoren geeft alleen een geel lampje in het dash als er iets mis is, verder niks.

Laatst bewerkt:
Sinds 1 november 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s met een TPMS systeem uitgerust zijn. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS systeem defect is, krijgen van de APK keurmeester een reparatieadvies.

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Ik zou er ook niet aan beginnen. Ik ben blij voor de man dat hij nog al zijn vingers heeft. Dat gedoe met die krik en dat Stanleymes is bloedlink...

Als de Lexus ventielen je te duur zijn, kun je waarschijnlijk bij een bandenboer wel goedkoper terecht. En kun je na vervanging nog steeds piano spelen.
Inderdaad wat Romke zegt, een set nieuwe bij de dealer zijn belachelijk duur ~1000 euro. Ik gebruik ze van de lokale bandenboer al jaren naar tevredenheid, ~100 euro voor een setprijs.

De bandenboer waar ik was heeft ook gouden sets, per stuk 170 euro. incl de en montage. Niks hoeven betalen want niet gelukt omdat hij niet via obd in computer kwam. Heeft wel meerdere lexus modellen van nieuwe voorzien. Ga ook niet elke bandenboer bijlangs en nu moet de dealer deze ene sensor maar doen, ben benieuwd.

Ik heb het storingslampje voor bandendruk ook al enige tijd in het scherm. Volgens mijn garage zijn alle vijf wielen voorzien van een werkende sensor maar herkent de auto er één niet. Daarvoor zou ik naar de dealer moeten...?
Overigens geeft bij een goede werking mijn auto ook voor alle vijf wielen de druk aan in het infoscherm, was dus in 2011 al gangbaar op dit model.

• Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexpeter
Ik heb een tijdje geleden een setje gekocht op AliExpress voor 20 euro, so far doen ze het nog allemaal prima. Kon ze met Techstream gewoon inprogrammeren.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Ik heb een tijdje geleden een setje gekocht op AliExpress voor 20 euro, so far doen ze het nog allemaal prima. Kon ze met Techstream gewoon inprogrammeren.
Da's top, maar inleren zal waarschijnlijk bij mijn auto ook niet lukken omdat de bandenboer niet in computer van de auto kwam, zal maandag eens de dealer vragen.