Update Navigatie Systeem

Bas1973

Nieuw hier
12 apr 2016
14
1
0
Heeft er iemand een adres voor een update?
Downloaden misschien of moet dit via de dealer?
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
224
132
43
Jawel, de kaart in mijn IS300h toont de maximum snelheid van een weg, al klopt die ook geregeld niet. Ik zou er in elk geval niet volledig op vertrouwen. Ook weet de navigatie niet dat je op de snelweg overdag 100 km/h mag en in de avond 130 km/h. Wat dat betreft is het allemaal tamelijk ouderwets. Mogelijk dat de premium navigatie dat wel beter doet (maar die heb ik niet).
Ja, sorry dat ik het zo zeg, maar dat is de minst waardevolle (waardeloze) toevoeging in elke nieuwere auto. Ik heb meerdere Lexus modellen gereden waarin de verkeersborden herkenning zit en ze werken allemaal matig tot slecht. Het zou mooi zijn als je het uit zou kunnen zetten. Ik ben erg blij dat ik het niet op mijn LS600h heb zitten. Zo ook de rijbaanbelijning herkenning en correctie, kan ik aan of uit zetten zoals het hoort. In de nieuwere modellen kan het wel (met moeite) worden uitgezet, maar gaat weer aan bij een nieuwe start. In dit geval zijn de nieuwe opties slechter geïmplementeerd.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
224
132
43
Afhankelijk van welke auto je hebt zijn er voor de update van het navigatiesysteem bij Lexus/Toyota allerlei verschillende mogelijkheden. Ik heb zelf een GS 450H uit 2013 en daar zijn 5 DVD's nodig voor een update en het updaten kan een uur of 5 in beslag nemen. Op zich kun je dat zeker zelf doen, maar het is een stompzinnige klus. De auto moet daarvoor in "rijdbare staat" zijn, dwz de motor moet draaien als je de eerste DVD in de daarvoor gedachte gleuf steekt. Na verloop van tijd krijg je de melding dat DVD 2 er in moet etc. totdat je DVD 5 geheel hebt "afgespeeld". Ondertussen moet de motor blijven draaien, hoewel deze af en toe stopt omdat de hybride batterij "vol" is en het ook een tijdje electrisch kan, waarna de motor dan weer start enz. Als de auto min of meer onzichtbaar achter je huis staat is dat eventueel te doen, als hij gewoon langs de straat staat kan tijdens de uploadprocedure iedereen er zo mee wegrijden.

Ik heb het laten doen bij de dealer als onderdeel van een onderhoudsbeurt. Daar stond de auto dus 5 uur binnen met aan iedere uitlaatpijp een afzuigslang en een motor die dan weer wel en dan weer niet draaide terwijl de monteur zijn werk deed en af en toe voor discjockey speelde. Het genoemde bedrag van ca. 170 Euro voor de procedure klopt wel ongeveer. Het proces vergt dus niet continu aandacht, maar zodra er een DVD is afgespeeld vraagt de auto om de volgende DVD.

Wellicht dat het ook al rijdend kan, maar dan moet je wel mogelijk 5 uur lang de auto niet afzetten. Kortom, je kunt het zelf, maar er zijn leukere dingen te doen. Het systeem is waarschijnlijk in de basis al vrij oud, daterend uit het pre microSD of pre USB met voldoende opslagruimte tijdperk.
Dankjewel voor de aanvullingen Romke! (y)
Wat ik mis bij gebruik van Google maps is bv. de POI (Point Of Interest) functionaliteit. Op de snelweg zie je dan keurig alle opkomende POI's zoals parkeerplaatsen, tankstations en restaurants. Ook kun je ze in elke situatie op de kaart zichtbaar houden. Verder is het veel overzichtelijker dan Google maps. Dit zijn enkele redenen om de standaard nav weer te gaan gebruiken en up-to-date te brengen.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
224
132
43
Bij Lexus kan het wel, alleen weet ik het niet per model en jaartal.
Mijn IS300H (2021) en latere GS300H (2019) kunnen het.
Ja hoor. De 2011 LS600h had het al via RDS. Zoekt alternatieve routes bij files etc. Werkt zoals bij elk nav systeem uiteraard nooit vlekkeloos.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ja, sorry dat ik het zo zeg, maar dat is de minst waardevolle (waardeloze) toevoeging in elke nieuwere auto. Ik heb meerdere Lexus modellen gereden waarin de verkeersborden herkenning zit en ze werken allemaal matig tot slecht. Het zou mooi zijn als je het uit zou kunnen zetten. Ik ben erg blij dat ik het niet op mijn LS600h heb zitten. Zo ook de rijbaanbelijning herkenning en correctie, kan ik aan of uit zetten zoals het hoort. In de nieuwere modellen kan het wel (met moeite) worden uitgezet, maar gaat weer aan bij een nieuwe start. In dit geval zijn de nieuwe opties slechter geïmplementeerd.
Dit is wat anders.
Het ging over de aanduiding van de maximum snelheid op de routekaarten van de navigatie.
Waar jij over spreekt is de "Road Sign Assistance" (RSA). En ik ben het met je eens dat dit tamelijk waardeloos is. Ik heb het ook op mijn IS en heb het in het begin uit nieuwsgierigheid wel eens ingeschakeld, maar je hebt er helemaal niets aan. Borden worden verkeerd, onterecht of helemaal niet gelezen. Matrixborden ziet hij uiteraard niet. Gewoon uitzetten die RSA.
Beste is toch een on-line en real-time verkeersinfo van Google of Flitsmeister, die kennen vaak ook de tijdelijke snelheidsbeperkingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Vanmiddag tijdens een wat langere rit met navigatie verscheen er ineens een melding over de kaart heen "SD wordt gecontroleerd". Die bleef even staan, verdween toen weer en was de kaart weer normaal zichtbaar.
Geen idee wat dit nu weer was, die had ik echt nog nooit gezien. Mogelijk is die melding wel eerder eens gekomen, maar omdat de melding na enkele seconden weer weg is, is die misschien toen niet opgevallen. Nu keek ik (toevallig) naar de kaart.
Intern staat de kaart wellicht op een SD kaart, maar de updates moet bij mijn IS toch echt met een USB stick worden gedaan. Dat heb ik eerder dit jaar nog gedaan met de bij satnavishop bestelde 2023 update. Ik schrok even dat die SD-controle misschien checkte of ik wel een authentieke (en extra dure) update via de Lexus dealer had laten installeren. Maar het viel dus mee.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Hoi john, heb op jouw tip toendertijd ook die update in maart geïnstalleerd en geen problemen nog ondervonden.
Lange ritten genoeg gehad, o.a naar Roemenië en Italië en diverse keren Duitsland. Werkt prima (ook na jaarlijkse dealerbeurt).
Duidelijk verbetering ivm origineel toen ik vergelijkbare routes reed met m'n 2016 IS300h.
mvg,
willem
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
224
132
43
Om toch maar weer even in dit topic verder te gaan heb ik eindelijk mijn navigatie update laten uitvoeren bij Lexus Peterman in Enschede.

Ik was verkeerd geïnformeerd door de receptionist (werkt er inmiddels niet meer) dat het een 2022 versie zou zijn met Dvd’s (versie 11HDD). Die hadden zo ook besteld maar bleek toch niet de juiste versie voor mijn auto te zijn (LS600h 2011). Ze hebben nu de juiste versie geïnstalleerd (08HDD). Dus Speedy J: de laatst mogelijk update is 2019-2020. En het gaat via een speciale aansluiting onder het dashboard volgens de monteur. Met een eenmalige licentie sluiten ze hardware aan en wordt de HDD geüpdatet. Men kan het dus niet zelf. En de HDD hoeft er niet uit!:trollface:

Ik ben wel tevreden want de N18 staat er nu tenminste op. En heerlijk om alle POI's weer te zien langs de snelweg. Google maps is dan maar behelpen. Het enige voordeel van Google maps blijft wel de actualiteit. Maar dat neem ik voor lief.