AWH zei:
Binnenkort onderhoud:
- oliewissel motor
- oliewissel bak met Mobil 1 3309
- nieuwe remolie
- nieuwe versnellingsbakpakking en filter
- nieuwe groene temperatuur dinges
- nieuwe thermostaat
- nieuwe bougies (6-EIX ofzo)
<snip>
To be voortgezet...
De
vet gedrukte vanavond in een half uurtje vervangen.
Verschijnselen:
Na starten auto rijdt de auto goed weg. Flinke dosis gas met het gaspedaal en de auto accelereert zeer goed totdat de auto op bedrijfstemperatuur is. Indien de temperatuurmeter de helft van de schaal nadert danwel erop staat is het vloeiende optrekken weg, je moet duidelijk v??l meer gas geven om maar een beetje vooruit te komen.
Een ander verschijnsel is een snel leeg rakende tank. Tank als in het vat waar de brandstof in zit. Tank kan ook slaan op de auto want een tank is het. Enfin. 500 km was normaal. Niet dat ik het erg vind, ben 1:5 a 1:7 dagelijks gewend maar ben erg lui en heb een hekel aan tanken daar ik dan weer met een berg snoep naar buiten loop en da's niet goed voor het lichamelijke gestel (buiten dat je dan weer de boel moet opruimen (heb ik al gezegd dat ik lui ben?))
Vervangen temperatuur sensor (uit het hoofd):
3, nee 4 benodigdheden. Rateltje met knietje, verlengstukje, dopje 10 en een ringsleutel 10. 5 dingen, ook nog geduld namelijk. 6 stiekum want dat is dan beleid.
Eerst de kap boven de bougiekabels (die van links naar rechts lopen) eraf. Het kapje voor de bobine. 1 kort boutje links en 1 kort boutje rechts. Weggehaald zie je de kabels lopen, 4 in een gootje.
Dan de langwerpige dunne plastic kappen boven de kleppendeksels. Bestuurderskant 2 middellange boutjes met ratel, andere kant 1 middellange bout met ring 10.
Dan de kappen die over de verdelers zitten. 1 lange bout boven en 1 lange onder (knietje!) aan de bijrijderszijde en bij de kap aan de bestuurderszijde 4 lange bouten: 1 boven de kap, 1 onder en 2 rechts boven kleppendeksel.
Dan het gootje, da's 1 kort boutje naast de bobine.
Dan de stekker uit de bobine en vervolgens de houders ?n de goot waar de kabels inhangen er voorzichtig uithalen.
Doe je het rustig dan kun je door de kappen iets omhoog te doen het kabelgootje eruit halen. En voila, men ziet de sensor.
Sensor is maat 19 en hebben met de freesbank een dop 19 van binnen (!) uitgehold zodat die ?ver de stekker valt en op de moer met maat 19. Daar weer een andere dop opgelast. Lelijk kunstwerk maar werkt prima.
Stekker loshalen, dop erover en rustig een zacht tikje om hem los te halen. Lucht is sterk en als je een dicht koelsysteem hebt, zal er een h??l klein beetje uitkomen dus doe er een papiertje of doekje omheen. Geen dicht koelsysteem resulteert geheid in een enorme sloot uit je systeem. Moet trouwens een rode danwel groene kleur hebben, geen roestige kleur. Mijne was mooi helder rood.
Oude eruit, oude ringetje weghalen (voorzichtig). Trucje voor de nieuwe: beetje dik vet tussen ringetje en nieuwe sensor want dan plakt het ringetje goed en vet stoot ook nog eens af.
Sensor met ring erin draaien met de hand en dan met de dop vastzetten. Stekker erop en alles weer in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Oude eens bekeken, kleur was ooit geel denk ik. Of oranje. Zal er zeker v??l te lang ingezeten hebben...
Na vervangen temperatuur sensor:
Starten merk je niks maar indien warm wordt je getrakteerd op een v??l soepelere motor en uiteraard een lager brandstof verbruik. 'Hello power!' is wel op z'n plaats, auto trekt veel beter op, gaat veel makkelijker.
Hier de oude, die was eens geel denk ik: